Köpa häst!

Elysia

Trådstartare
Hej hej hörni!
Det här är min första post här på bukefalos, så ursäkta om den här tråden hamnar i fel kategori! O:

Jag är 21 år och bor nära Stockholm, och det jag behöver råd på handlar om att köpa häst. Jag funderar på att köpa en häst, har ridit på ridskola hela min "ridkarriär" och är också just nu medryttare på en Welsh Cob. Jag har pratat lite med rutinerade hästägare jag känner i stallet där min medryttarhäst står, och de föreslog att jag kanske skulle satsa på en Welsh Cob eller Arab.

Nu kanske ni undrar varför jag skriver här när jag redan frågat andra, men skulle uppskatta helt neutrala åsikter som jag hoppas jag kan få av er!

Jag är 167cm lång och håller mig runt 62kg, och har mest tänkt att ha en hobbyhäst; ta lektioner för att hålla igång och bli bättre ryttare (för både min och pållens skull haha), hoppa lite ibland kanske, rida ut, bara ha det bra med hästen! Så jag har inga stora planer om att tävla professionellt eller så. :)
Vad anser ni vara bra sorts hästar för nybörjarhästägare? Tror ni jag är för stor för D-ponnier, och isf, vilken storlek på häst bör jag hålla mig till? Och till sist, vart ska man vända sig när man letar häst? Har letat runt en massa på Hastnet.net, men det finns ju säkert andra sätt att hitta hästar till salu än den hemsidan?


Tack på förhand!
 
Hej hej hörni!
Det här är min första post här på bukefalos, så ursäkta om den här tråden hamnar i fel kategori! O:

Jag är 21 år och bor nära Stockholm, och det jag behöver råd på handlar om att köpa häst. Jag funderar på att köpa en häst, har ridit på ridskola hela min "ridkarriär" och är också just nu medryttare på en Welsh Cob. Jag har pratat lite med rutinerade hästägare jag känner i stallet där min medryttarhäst står, och de föreslog att jag kanske skulle satsa på en Welsh Cob eller Arab.

Nu kanske ni undrar varför jag skriver här när jag redan frågat andra, men skulle uppskatta helt neutrala åsikter som jag hoppas jag kan få av er!

Jag är 167cm lång och håller mig runt 62kg, och har mest tänkt att ha en hobbyhäst; ta lektioner för att hålla igång och bli bättre ryttare (för både min och pållens skull haha), hoppa lite ibland kanske, rida ut, bara ha det bra med hästen! Så jag har inga stora planer om att tävla professionellt eller så. :)
Vad anser ni vara bra sorts hästar för nybörjarhästägare? Tror ni jag är för stor för D-ponnier, och isf, vilken storlek på häst bör jag hålla mig till? Och till sist, vart ska man vända sig när man letar häst? Har letat runt en massa på Hastnet.net, men det finns ju säkert andra sätt att hitta hästar till salu än den hemsidan?


Tack på förhand!

Det beror väl på vad du har för budget, men generellt är ju halvblod de bästa ridhästarna. Särskilt om man "bara" är hobbyryttare och kanske inte har möjlighet att rida max ur hästen är det ju en hjälp om hästen är ridbar och har lätt för sig, ridning är svårt nog ändå!

Hur stor häst du bör ha är en ren smaksak, det beror på vad du vill ha och känner dig bekväm med.

Arab skulle jag inte köpa såvida du inte tänkt satsa på distans, de avlas ju inte för dressyr eller hoppning, utan för utställning eller galopplöp, i regel, och det är alltid lättare med en häst som är avlad till det man vill använda den till.

Bra sorts hästar för nybörjare är väl vuxna, snälla och förlåtande hästar, som tål att man gör fel, och inte tar tillfället i akt att ta över eller odla olater om man är lite ovan och gör lite fel ibland. Med lagom mycket energi - inte så lite att den inte vill göra nånting, men kanske heller inte så mycket att den behöver gå ett rejält träningspass om dagen för att inte krypa ur skinnet.
 
Först så häng inte upp dig någon speciell ras, i ditt fall är individen det viktiga och ras oväsentligt.
Du har börjat bra med gå igen vad du vill med din framtida häst. Nästa steg är att ordentligt gå igen den budget. Vad har du råd att lägga på inköpet av hästen? Tänk på att det kommer att krävas en hel del mer inköp utöver hästen i form av utrustning och tillbehör.
Sedan börjar du titta på hästar i den prisklass du har råd med. Ett gott råd är att aldrig titta på en häst som kostar mer i förhoppning om att kunna pruta ner priset. Långt ifrån alla hästar går att pruta på och det är verkligen surt att ha hittat "rätt" häst och inte ha råd att köpa den.

Förutom att läsa säljes annonser kan du annonsera själv. Ett annat bra sätt är att fråga vänner och bekanta om de känner till någon häst som skulle passa dig eller be dom höra sig för bland sina kontakter.
 
Ett bra sätt att prova om man trivs med livet med egen häst är att först ha foderhäst.
Vill inte vara negativ men egen häst är speciellt på både positiva och negativa vis.
Har själv haft egen häst och aldrig igen för min del, medryttare passar mig utmärkt =)
 
Kolla efter en individ som passar dig och inte en ras! Hästar har enorma individuella skillnader i psyket oavsett ras till skillnad från hundar och katter. En 20 årig fjording kan kräva bra mycket mer än ett 5 årigt fullblod.

Som första häst borde du inte köpa en allt för ung häst. Köp inte heller en häst med olater som du inte är helt hundratio säker på att du kan få ur den. Det kommer komma nog med svårigheter och problem ändå så att köpa problem från början är bara onödigt. :)

Och du kan med enkelhet rida en inte allt för klent byggd d-ponny. Är själv 172, 50 kg och har köpt mig en liten smäcker 2 åring på 140 fram och 143 bak (borde bli omkring 145 som färdigväxt). Han känns alldeles lagom för mig! Jag får svindel av att sitta på allt över 150. :p Men det är jätteindividuellt vad man gillar för storlek på hästen. Du har en "bra" storlek och kan rida allt från stor c till storhäst.
 
Min första häst är 152 cm och jag är 162 lång:) jag tycker inte man sk tänka på rasen så mycket, frågan är ju vad du vill ha för någon storlek, ålder och personlighet;) satsa på att leta efter det först. Själv hittade jag klöver på hästnet men kollade en del på blocket också:D hoppas det går bra i hästköpet:D
 
Hej hej hörni!
Det här är min första post här på bukefalos, så ursäkta om den här tråden hamnar i fel kategori! O:

Jag är 21 år och bor nära Stockholm, och det jag behöver råd på handlar om att köpa häst. Jag funderar på att köpa en häst, har ridit på ridskola hela min "ridkarriär" och är också just nu medryttare på en Welsh Cob. Jag har pratat lite med rutinerade hästägare jag känner i stallet där min medryttarhäst står, och de föreslog att jag kanske skulle satsa på en Welsh Cob eller Arab.

Nu kanske ni undrar varför jag skriver här när jag redan frågat andra, men skulle uppskatta helt neutrala åsikter som jag hoppas jag kan få av er!

Jag är 167cm lång och håller mig runt 62kg, och har mest tänkt att ha en hobbyhäst; ta lektioner för att hålla igång och bli bättre ryttare (för både min och pållens skull haha), hoppa lite ibland kanske, rida ut, bara ha det bra med hästen! Så jag har inga stora planer om att tävla professionellt eller så. :)
Vad anser ni vara bra sorts hästar för nybörjarhästägare? Tror ni jag är för stor för D-ponnier, och isf, vilken storlek på häst bör jag hålla mig till? Och till sist, vart ska man vända sig när man letar häst? Har letat runt en massa på Hastnet.net, men det finns ju säkert andra sätt att hitta hästar till salu än den hemsidan?


Tack på förhand!
Jag håller med övriga att du inte ska hänga upp dig på ras utan kolla efter individ.
Sen angående storlek. Om jag som är 176 och väger ca 60kg kan rida större C-ponnyer, är det nog inga problem för dig att rida en D-ponny om den individen du hittar råkar vara just en D-ponny. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 198
Hästvård Hej! Jag letar efter en häst som ska vara för hobbyridning; ridning i skog samt lite dressyrpass och enstaka hopp i paddock. Har...
Svar
15
· Visningar
1 866
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 944
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
4 873
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp