Köpa häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, jag har en "bra häst". Av en ras som du troligen inte skulle ta i ens med tång. Jag gissar att jag skulle få ungefär 50 000 för honom om jag sålde honom, och att jag skulle kunna hitta en köpare som anser att han är en "bra häst, också för tävling" - med tillridning, av en duktig ryttare, på hobbynivå.

Låt oss nu säga att han förvandlades till ett SWB. Samma egenskaper som idag. Marknadspriset skulle säkerligen bli 80 000, för att han har egenskaper som många vill ha. Är han en "bra häst"? Skulle du köpa honom? Ingen aning. Skulle jag köpa honom? Ja.
Va har du för häst?!
 
Nu har jag inte läst alla svar, men spontant känns det som att din budget inte riktigt stämmer överrens med dina önskemål. En SWB med okej gång och bra mentalitet, inte för gammal och väl grundutbildad (iaf LA) samt skadefri får du nog tänka ligger runt 150 000 kr. Du kan hitta under 100' om du kan tumma på något - som ålder, utbildningsnivå eller skadehistorik.
Har du letat länge men inte hittat något som fyller dina krav har du troligen för höga krav i förhållande till budget. Likt vad andra har nämnt låter det dock som du kan hitta en häst som i temprament, storlek och ridning passar dig bra inom andra raser än just halvblod.
 
Nu har jag inte läst alla svar, men spontant känns det som att din budget inte riktigt stämmer överrens med dina önskemål. En SWB med okej gång och bra mentalitet, inte för gammal och väl grundutbildad (iaf LA) samt skadefri får du nog tänka ligger runt 150 000 kr. Du kan hitta under 100' om du kan tumma på något - som ålder, utbildningsnivå eller skadehistorik.
Har du letat länge men inte hittat något som fyller dina krav har du troligen för höga krav i förhållande till budget. Likt vad andra har nämnt låter det dock som du kan hitta en häst som i temprament, storlek och ridning passar dig bra inom andra raser än just halvblod.
Vad anser du denna inom annan ras hästen ska kosta?
 
Ja. Utifrån det du skrivit är jag säker på att min häst ändå är helt ointressant för dig. Ändå är han en ”bra häst”. Poängen är lite att det är en definitionsfråga.
Min poäng är att den häst jag funderar på att köpa för det första är ett kallblod och dessutom ponnyras och knappast heller en fin tävlingshästras så att säga.
 
Vad anser du denna inom annan ras hästen ska kosta?

Om man tänker sig en häst som är utbildad och stabil LA, men som troligen inte lämpar sig för högre klasser med trevligt temperament, storlek och frisk. Där bör omkring 50-80' vara rimligt i mina ögon. Då tänker jag tex importer från polen/Lettland, korsningar med kallblod etc, men inte allt för tunga hästar. Även övervuxna ridponnyer.

Allt slutar dock i att en häst är värd det köparna är villiga att betala. Är andra villiga att betala mer, är hästen de facto värd mer.
 
När man söker kan man titta på många olika sorters hästar, kanske till dig bara halvblod skulle duga men alla är ju inte så.

O_o:meh: Du är jätterolig. Jag önskar dig all lycka med hästen och hoppas för allt i världen att du uppdaterar och berättar hur det går. (Jag inser att jag låter ironisk - det är inte meningen. Tråden har varit bisarr och väldigt kul att följa.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 485
Hästmänniskan Hej! Ska köpa en häst som finns i närheten av Lund / Landskrona. Jag är inte ifrån dom trakterna och ska då hitta nån bra vetrinär /...
Svar
8
· Visningar
682
Senast: Spyro192
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 226
Senast: WBanna
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 609
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp