Köpa häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
@aglaonema Vet du en sak. Ditt uppträdande här är USELT. Man gör inte som du gör nu och först berättar en sak och sedan hittar på en alternativ historia och talar om för alla som inte köper den alternativa historia som du nu berättar att de mer eller mindre är dumma i huvudet för att de inte förstod direkt att du inte menade det du sa.
Du hade från börja FEM kriterier
1. Det skulle vara ett halvblod
2. Det skulle INTE vara en import
3. Den skulle inte vara för dyr
4. Den skulle inte vara 'galen'
5. Den skulle inte vara för stor
Nu har du lagt bort nummer ett och två. Varför har du då så svårt att erkänna att "ja jag fick tumma på ett par saker men jag är nöjd ändå".
Ditt beteende är en utmärkt grund för att folk i framtiden inte ska vilja delta i dina trådar. Vem vill bli beskylld för att vara idiot bara för att man inte kan läsa tankar utan läser det som är skrivet?
 
@aglaonema Vet du en sak. Ditt uppträdande här är USELT. Man gör inte som du gör nu och först berättar en sak och sedan hittar på en alternativ historia och talar om för alla som inte köper den alternativa historia som du nu berättar att de mer eller mindre är dumma i huvudet för att de inte förstod direkt att du inte menade det du sa.
Du hade från börja FEM kriterier
1. Det skulle vara ett halvblod
2. Det skulle INTE vara en import
3. Den skulle inte vara för dyr
4. Den skulle inte vara 'galen'
5. Den skulle inte vara för stor
Nu har du lagt bort nummer ett och två. Varför har du då så svårt att erkänna att "ja jag fick tumma på ett par saker men jag är nöjd ändå".
Ditt beteende är en utmärkt grund för att folk i framtiden inte ska vilja delta i dina trådar. Vem vill bli beskylld för att vara idiot bara för att man inte kan läsa tankar utan läser det som är skrivet?

Jag håller egentligen helt med dig. Bra att du säger ifrån. Och ändå har jag inte kunnat låta bli att fascineras av TS sätt att beskriva verkligheten. Lite tittkö-varning på den.
 
Det borde jag kanske göra men vill så gärna ha ett halvblod, bästa ridhästarna.
Trött på att leta och vill inte ändra mina krav.
Har mest sökt halvblod, dom är alltid för höga, för dyra, för galna etc. Dessutom ska den kunna gå med liten ponny i hage.
Det borde jag kanske göra men vill så gärna ha ett halvblod, bästa ridhästarna.
Visst.
 
@aglaonema Vet du en sak. Ditt uppträdande här är USELT. Man gör inte som du gör nu och först berättar en sak och sedan hittar på en alternativ historia och talar om för alla som inte köper den alternativa historia som du nu berättar att de mer eller mindre är dumma i huvudet för att de inte förstod direkt att du inte menade det du sa.
Du hade från börja FEM kriterier
1. Det skulle vara ett halvblod
2. Det skulle INTE vara en import
3. Den skulle inte vara för dyr
4. Den skulle inte vara 'galen'
5. Den skulle inte vara för stor
Nu har du lagt bort nummer ett och två. Varför har du då så svårt att erkänna att "ja jag fick tumma på ett par saker men jag är nöjd ändå".
Ditt beteende är en utmärkt grund för att folk i framtiden inte ska vilja delta i dina trådar. Vem vill bli beskylld för att vara idiot bara för att man inte kan läsa tankar utan läser det som är skrivet?
Hon byter kanske nick😑
 
Att jag skrev att du får en fin fjording för 40-50 var ett förslag. Fjordingar ligger lågt i pris och en riktigt fin får man sällan mer än max 45.000:- för. Sen är de ju avlade för att vara starka, med lite lågt ansatt kort hals. De är inte avlade för ett stort steg.

Varför man jämfört med islandshästar i tråden förstår jag inte. Letar TS halvblod är det verkligen inte en islandshäst hon söker. Sen att någon skrev att de har kort steg och att man inte kommer någonstans på dem i skogen...(?). De avlas för att vara mer lättbyggda med långa ben, högre ansatta halsar och avlas verkligen för att utveckla deras gångarter som ska vara stooora.

Min dotter har avverkat 3 ridskolor nu. En baserar sin verksamhet på mindre ponnys. Mycket shettisar och egen avel.
En har.... mestadels lata hästar. Några fina ponnys, några egenavlade ponnys av new forest. Ponnyerna är egentligen rätt fina men lata som sagt. Storhästarna kanske är 3 halvblod, resten korsningar.
Sista ridskolan har bara ponnys som är inköpta. Många äldre rutinerade. Byts ut om de inte passar. Majoriteten är fynd. De letar inte hästar i den prisklassen många privatryttare gör.

TS vad är det för häst du hittat?
 
Jag känner för övrigt till en tjej som fick ett halvblod av sina föräldrar, den kostade runt 100 000. Tjejen föll av och skadade sig och dom fick byta ut den till en lugnare. Min första häst var för övrigt en varmblodig travare, kostade nästan inget gick att rida vart som helst snällare häst får man leta efter.
Om du nu har bra erfarenhet av varmblodiga travare, varför satsar du inte på en sådan? De ligger väl inom din budget, även de bästa av de som skolas o till ridhästar.
 
Hon byter kanske nick😑

Jag hoppas att du inte gör det, @aglaonema. Du har fått rätt hård kritik här bitvis och vissa av dina egna inlägg har varit ganska märkliga, men trots allt tycker jag att det är toppen att du ställer frågor (och jag hoppas att du känner att du kan ta till dig av svaren!)

Ett tips om du är nyfiken på den typ av häst som du nu funderar på att köpa, är ju att gå med i nån Facebookgrupp för kallblodiga ridhästar och kolla om nån där har en likadan. Försök ha en öppen inställning bara så blir det nog bra.

Jag skulle tycka det vore underbart om du fick en riktigt god erfarenhet av en häst som inte är ett halvblod, och jag hoppas att det här blir ett riktigt lyckat hästköp. Som sagt, uppdatera gärna!
 
@aglaonema Vet du en sak. Ditt uppträdande här är USELT. Man gör inte som du gör nu och först berättar en sak och sedan hittar på en alternativ historia och talar om för alla som inte köper den alternativa historia som du nu berättar att de mer eller mindre är dumma i huvudet för att de inte förstod direkt att du inte menade det du sa.
Du hade från börja FEM kriterier
1. Det skulle vara ett halvblod
2. Det skulle INTE vara en import
3. Den skulle inte vara för dyr
4. Den skulle inte vara 'galen'
5. Den skulle inte vara för stor
Nu har du lagt bort nummer ett och två. Varför har du då så svårt att erkänna att "ja jag fick tumma på ett par saker men jag är nöjd ändå".
Ditt beteende är en utmärkt grund för att folk i framtiden inte ska vilja delta i dina trådar. Vem vill bli beskylld för att vara idiot bara för att man inte kan läsa tankar utan läser det som är skrivet?
Kan ju meddela att mitt ENDA kriterie är att det ska vara en häst. Den här tråden har inte gett mig något överhuvudtaget och vad jag nu sen väljer att köpa eller inte köpa är min ensak. Kan ju tillägga att ditt beteende är USELT.
 
Kan ju meddela att mitt ENDA kriterie är att det ska vara en häst. Den här tråden har inte gett mig något överhuvudtaget och vad jag nu sen väljer att köpa eller inte köpa är min ensak. Kan ju tillägga att ditt beteende är USELT.
Det är inte konstigt att den inte givit något med tanke på att du gett intrycket av något helt annat. Om du bara är ute efter en häst utan några som helst krav och har en budget på 50.000 är det extremt konstigt att du inte hittat en.

Självklart är det din ensak vad du vill köpa men varför starta en tråd om du har den inställningen? Det bästa sättet att se till att det är din ensak är att inte tala om för någon vad du har för planer.
 
Kan ju meddela att mitt ENDA kriterie är att det ska vara en häst. Den här tråden har inte gett mig något överhuvudtaget och vad jag nu sen väljer att köpa eller inte köpa är min ensak. Kan ju tillägga att ditt beteende är USELT.
Du är rolig. Har du glömt vad du har skrivit i tråden?
Enda anledningen till att tråden inte "gett dig något" är ju för att du vägrar ta till dig av svaren du fått?
Är tråden ens seriöst menad från första början?
 
Du är rolig. Har du glömt vad du har skrivit i tråden?
Enda anledningen till att tråden inte "gett dig något" är ju för att du vägrar ta till dig av svaren du fått?
Är tråden ens seriöst menad från första början?
Jag är inte intresserad av svaren mer har redan hästar att titta på och tråden gav mig inget, så jag tappade intresset helt enkelt.
 
Och du har fortfarande inte svarat på frågan: varför tror du själv att du har haft så svårt att hitta en häst?

Problem att hitta häst att köpa har jag definitivt inte. Finns många som gärna säljer sin häst till mig. Gäller att köpa den man helst vill ha enbart.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 445
Hästmänniskan Hej! Ska köpa en häst som finns i närheten av Lund / Landskrona. Jag är inte ifrån dom trakterna och ska då hitta nån bra vetrinär /...
Svar
8
· Visningar
677
Senast: Spyro192
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: WBanna
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 550
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp