Köpa häst

Jag menar ju att en häst som är snäll inte utnyttjar det övertag den har pga sin storlek att vara elak mot ponnyn och snäll i ridningen att den uppför sig oberoende vad ryttaren är på för nivå. Det är en snäll häst för mig sen får den gilla vad den vill.
Och de kravet kan ingen lova att en häst uppfyller och definitivt inte i en ny miljö. Det är ordentliga krav du har på säljaren för att inte räkna det som denne lurar dig.
 
Och de kravet kan ingen lova att en häst uppfyller och definitivt inte i en ny miljö. Det är ordentliga krav du har på säljaren för att inte räkna det som denne lurar dig.
Okej, själv har jag dock aldrig på tillexempel en ridskola blivit satt att rida en häst som inte uppför sig ordentligt. Där kan dom absolut lova att hästarna är snälla, konstigt va.
 
Jag vill helst inte lämna ut på prov, och skulle det vara för att testa att släppa in i ny flock kan köparna leta vidare, jag vill inte ha en skadad häst. Enda skillnaden är om det är en sällskapshäst, men inte om det är en vanlig ridhäst. Jag förstår dock att det är mycket trevligt att kunna ta på prov, men tror att man får ha tur om man får det
 
Nej det kan de inte, åtminstone inte om de säljer hästen, att den sköter sig på lektion är en helt annan sak men även den snällaste häst kan enstaka gånger flippa ut.
Själv har jag ridit många, många lektionshästar regelbundet som aldrig skulle komma på tanken att flippa.
 
[/QUOTE[/QUOTE]
Ja, men det kan du ju inte jämföra. Då är de i sin hemmamiljö, i sin vanliga trygga flock. Ingen kan garantera att ens de hästarna skulle vara lika lugna och trygga om man flyttade dem.
Nä säkert skulle dom bli oroligare i början kanske men inte blev dom galningar som testar sina ryttare.
 



Nä säkert skulle dom bli oroligare i början kanske men inte blev dom galningar som testar sina ryttare.
Jodå, det kan hända, en häst som brukar ridas flera timmar om dagen kan bli som förbytt om den blir privathäst och får mindre motion och kanske rids ensam eller i mindre grupp. Överlag så är det vanligt att ridskolehästar ändrar sig en hel del om de byter jobb till privathäst, det är mer regel än undantag.

Vet du att en bra ridlärare mycket väl kan vara den som håller hästarna i schack och ser till att de funkar på lektionerna. Likaså kan flocken vara tryggheten och hästen bara följer med utan att tänka. Försvinner detta från en osäker häst så blir den kanske som förbytt.
 

Nä säkert skulle dom bli oroligare i början kanske men inte blev dom galningar som testar sina ryttare.
[/QUOTE]

Ridskolehästar är vana att gå i stor grupp och hålla ihop, och ridas flera timmar varje dag. De flesta går också i stora flockar i hagen och får stimulans där. Många är dessutom inköpta pga sin flockmentalitet, och kanske fungerade mindre bra som privathästar innan de blev ridskolehästar.

Därför är det många ridskolehästar som inte funkar alls som privathästar. De vill inte vara själva i ridhuset, blir heta och svåra när de rida ”för lite” och inte har stimulerande utevistelse och blir rädda och osäkra utan en stor flock kring sig på uteritterna.
En hästs beteende skapas mycket i den kontext den befinner sig i. Det är inte konstant
 
Själv har jag ridit många, många lektionshästar regelbundet som aldrig skulle komma på tanken att flippa.
Jag har suttit på stallets snällaste häst, cool i alla situationer, när han flippat. Han drog världens bockrace genom ridhuset. Har nog aldrig hänt varken innan eller efter. Men ibland blir det bara för roligt när det är dags för hoppning, även för den coolaste.
 
Jag hade en på prov en gång för jag inte visste hur min valack skulle reagera på en annan valack. Hade de bråkat så nya hästen fått en skada hade jag vackert fått köpa nya hästen oavsett.

Så det var mest magont med den där prövotiden helt ärligt.

(de två herrarna trivdes excellent tillsammans)

Att ha prövotid för att vara säker på att hästen inte bockar etc skulle kräva sådär ett halvårs prövotid...
 
Ja det är bara att köpa en häst om man hittar någon som verkar bra då. Själv vet jag flera stycken som köpt hästar som visat sig ha hältor, olämpligt lynne etc. dyrt dessutom. Själv köpte jag en häst som blev sjuk nästan genast och fick tas bort efter ett tag. Den var inte billig.
 
Ja det är bara att köpa en häst om man hittar någon som verkar bra då. Själv vet jag flera stycken som köpt hästar som visat sig ha hältor, olämpligt lynne etc. dyrt dessutom. Själv köpte jag en häst som blev sjuk nästan genast och fick tas bort efter ett tag. Den var inte billig.
Gjordes veterinärbesiktning innan köp på de halta? För annars kan den ju lika gärna skadat sig i hagen.

Lynnet beror mycket på miljön och hur den blir hanterad. En häst vi har är genomsnäll i ridning och hantering om han har sällskap, utan sällskap (och det måste vara någon han tycker om, fungerar inte med vilken häst som helst) är han livsfarlig.
 
Frågan är vad du är beredd att betala för att få ha en häst på prov? Betalar du eventuella skador som uppstår på hästen under tiden den är hos dig? Är du beredd att ersätta säljaren om hästen minskar i värdet på grund av något som händer hos dig? Det är ju orimligt om en säljare som lämnar ut en häst på prov ska stå för alla risker som det kan innebära.
 
Ja det är bara att köpa en häst om man hittar någon som verkar bra då. Själv vet jag flera stycken som köpt hästar som visat sig ha hältor, olämpligt lynne etc. dyrt dessutom. Själv köpte jag en häst som blev sjuk nästan genast och fick tas bort efter ett tag. Den var inte billig.

Den hade ju blivit lika sjuk och kostat dig lika mkt om du haft den på prov.

Och har du fått hem en häst besiktigad ua måste du lämna tillbaka en häst bes ua.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 075
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 981
Senast: SiZo
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 701
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag har lånat ut min häst på foder till en tjej i närheten. Hon har haft honom ett par månader och jag hade velat prova och se om han...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
9 291
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kreditkort
  • Köpa billig bil?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp