Köpa häst

Okej, själv har jag dock aldrig på tillexempel en ridskola blivit satt att rida en häst som inte uppför sig ordentligt. Där kan dom absolut lova att hästarna är snälla, konstigt va.
Det kan de ju inte på en ridskola heller. De kan lova (eller snudd på) att den kommer vara snäll i sin invanda miljö och flock, men de skulle ju inte kunna lova att den är lika snäll om du tar hem den till dig.
 
Då många eller dom flesta hästförsäljare inte ger hästen på prov hur vet man att den tillexempel passar in i övriga flocken?!
Fast ärligt talat, tillräckligt stora marker och lite tid löser allt det där. Jag har haft flera hundra hästar i mitt liv, då jag handlat, och jag har aldrig varit med om två som inte kom överens.

Såklart att den nya hästen blir lite utanför de första dagarna, men det brukar gå relativt snabbt att komma in i en befintlig flock.
 
Fast ärligt talat, tillräckligt stora marker och lite tid löser allt det där. Jag har haft flera hundra hästar i mitt liv, då jag handlat, och jag har aldrig varit med om två som inte kom överens.

Såklart att den nya hästen blir lite utanför de första dagarna, men det brukar gå relativt snabbt att komma in i en befintlig flock.
Finns hästar som dödar andra. Har heller inte stora marker till förfogande.
 
Har du själv sett det hända? Eller har några konkreta exempel? Jag har svårt för att se att det skulle hända vid vettig djurhållning, men jag kan ju ha fel.
Möjligtvis om du stoppar in vuxna betäckande hingstar i en liten hage så finns det stor risk för att de går på varandra. Men annars inte! Hästar är inga rovdjur! Möjligtvis att hingstar slåss som sagt, men när en vinner går den andra undan.

Men varför skulle du stoppa in vuxna hingstar i en liten hage så de inte kan gå undan? Det är ju helt orimligt.
 
Har du själv sett det hända? Eller har några konkreta exempel? Jag har svårt för att se att det skulle hända vid vettig djurhållning, men jag kan ju ha fel.
Absolut sett 2 hästar som som släpptes tillsammans den ena sprang och bet och jagade den andra så den fick sår över hela kroppen. Innan dom fick dom skillda åt.
 
Absolut sett 2 hästar som som släpptes tillsammans den ena sprang och bet och jagade den andra så den fick sår över hela kroppen. Innan dom fick dom skillda åt.
Vad var det för hästar, och vad hade dem för hage som gjorde att dem inte gick undan?

Möjligtvis om du stoppar in vuxna betäckande hingstar i en liten hage så finns det stor risk för att de går på varandra. Men annars inte! Hästar är inga rovdjur! Möjligtvis att hingstar slåss som sagt, men när en vinner går den andra undan.

Men varför skulle du stoppa in vuxna hingstar i en liten hage så de inte kan gå undan? Det är ju helt orimligt.
Det är där jag tänker att "vettig djurhållning" spelar in :)

Nu när jag tänker på det är det scenariot som Ramona beskrev, och om man släpper ihop sto+föl och en häst som gör att stoet känner att fölet är hotat som kan göra att hästar slåss på riktigt
 
När jag var och provred den hästen jag senare köpte, var det världens coolaste häst. Vid miljöombyte blev hon som förbytt, nervös det tog några månader innan hon landade med de nya rutinerna och mig, sen var hon världens coolaste igen.
Vid ihopsläppet med de nya hästarna lät vi henne och den hästen som var högst i rang stå bredvid varandra över en natt, sen släpptes de ihop på ett stort bete så det fanns stora ytor. De bråkade ingenting då och allt gick lugnt och fint.

Bråket kom senare när min häst försökte bestämma över den andra och blev sparkad, fick ett svullet framknä, sen när det hade läkt, var de två som bästa kompisar.

Annars får man göra som ridskolan gör när de köper in nya hästar, den nya hästen står i karantän i två veckor och går i en egen hage, sen efter dessa två veckor släpps successivt de snällare ridskolehästarna in en och en och får gå med den nya hästen över en period, innan den släpps in i den stora flocken. Det blir bråk när alla ska hitta sin plats i flocken, oftast ser de redan vid de första just hur den hästen reagerar när de andra släpps in en och en, om den nya hästen flyttar på sig när de andra ber den om det eller om den försöker säga ifrån.

När jag hade min häst var det aldrig någon tanke med hur ihopsläppet skulle fungera, hästen var ranghög, men alla de olika hästar hon gick under tiden har funkat bra med lite bråk i början och sen har det varit bra.

Vill man vara på den säkra sidan bör man ha en lång introduktionstid där hästarna har chansen att hälsa på varandra och lukta på varandra, t ex. mellan en boxvägg med galler och gå i olika hagar i början.
 
Det många köpare inte fattar är att det mesta hänger på hemmamiljön och ägaren.

Min ena kan jag kasta upp vem som på, men inte under en längre period för då är han inte lika snäll längre. Hade inte min syster haft han under en längre period så skulle jag inte veta om det, skulle det vara att ljuga om jag inte låtit min syster ha den hästen och inte vetat om det?

Av någon anledning så är det alltid samma personer som har nervvrak till hästar medan andra bara har filbunkar. Har tom märkt stor skillnad på vem som var med under skoning när jag var aktiv hovslagare och har även sänt iväg ägare då ägarna gjort hästen nervös bara av att vara där.

Apropå ridskola så har hästen tryggheten i hemmamiljön, flocken och ridläraren. När jag gick på ridskola så tyckte jag det var skillnad på hästarna beroende på vilken ridlärare vi hade.

Kanse det är dags att granska sig själv och hemmamiljön om en häst var trygg vid provridning men sedan blir nervös hos nya ägaren. Nervösa och stirriga ägare får nervösa och stirriga hästar medan lugna och trygga ägare får lugna och trygga hästar, vissa hästar påverkas mer än andra.

Det ända jag skulle lämna ut på öppet köp skulle vara en första barnponny.
 
Absolut sett 2 hästar som som släpptes tillsammans den ena sprang och bet och jagade den andra så den fick sår över hela kroppen. Innan dom fick dom skillda åt.
Om en vill ha ett så bra släpp som möjligt så finns det massa att göra så hästarna lär känna varandra under mer kontrollerade former. Själv är jag riktigt nojig över att släppa ihop hästar så här blir det alltid att jag drar ut på tiden så den nya får hemmastall lukten och lära känna varandra under mer kontrollerade former innan det blir lösa ihop i samma hage.
 
Om en vill ha ett så bra släpp som möjligt så finns det massa att göra så hästarna lär känna varandra under mer kontrollerade former. Själv är jag riktigt nojig över att släppa ihop hästar så här blir det alltid att jag drar ut på tiden så den nya får hemmastall lukten och lära känna varandra under mer kontrollerade former innan det blir lösa ihop i samma hage.
Exakt! Många gör misstaget att släppa ihop direkt, innan den nya hästen "har landat" och fått "rätt lukt". Om man väntar ett tag och har den nya bredvid de andra under tiden, så brukar det gå jättebra.
 
Har du själv sett det hända? Eller har några konkreta exempel? Jag har svårt för att se att det skulle hända vid vettig djurhållning, men jag kan ju ha fel.
Jo det kan hända eller att någon blir allvarligt skadad så man måste ta bort den. Jag ver ett tillfälle. Hästen flyttade tillbaks till ett ställe den bott på i många år och varit kung i hagen. Och det smällde ordentligt. Det skulle kunnat förhindras om folk tänkt till mer men det är lätt att vara efterklok.
 
Absolut sett 2 hästar som som släpptes tillsammans den ena sprang och bet och jagade den andra så den fick sår över hela kroppen. Innan dom fick dom skillda åt.
Har du provat att sätta ut en köpes annons? Det finns säkert någon som är beredd att låna ut sin häst på prov om du kan erbjuda ett seriöst hem med goda förutsättningar och mkt kärlek.
 
Även om du skulle få låna/ha på prov så är det verkligen inte säkert att du får släppa ihop pga skaderisken. Jag som ägare skulle inte vilja ha tillbaka en skadad häst.
Man får chansa, träffa hästen och försöka känna av den så gott det går.

Helt 100 kan man aldrig bli då hästar kan förändras av att flytta.
Lycka till i hästköpet :)
 
Jag har sett fler ihopsläpp gå fel just för att den nya hästen släpptes direkt ut i en befintlig flock
Stallägaren tyckte det var för jobbigt att ordna en tillfällig hage för den nya hästen och ja då går det åt helvete ibland
Men det var ju knappast säljarens fel och därför skulle jag aldrig låna ut en häst på prov
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 105
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 038
Senast: SiZo
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 727
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag har lånat ut min häst på foder till en tjej i närheten. Hon har haft honom ett par månader och jag hade velat prova och se om han...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
9 621
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp