Köpa häst

Jag hade sååå gärna velat testa och släppa ihop en eventuell ny häst med min tjej. Den enda som riskerar nåt är jag i det fallet - min tjej flyr från nästan alla andra hästar, om dom inte är snälla nog att låta henne vara med dom. Hon har under våra 12 år tillsammans inte skadat nån annan häst - hon själv har däremot blivit skadad flera gånger vid ihopsläpp.

En period kunde hon gå med vår andre häst, men det gick över :-(.
 
Gäller bara att hitta en att köpa först.
Har du inte andra krav än att hästen ska vara snäll och inte bruka sparka så är det lätt att hitta häst, problemet är dina andra förväntningar. När du tror att om ägaren bara är ärlig och hästen snäll mot andra så kommer det att funka, så lurar du dig själv och går det snett så skyller du på att säljaren var oärlig verkar det som.

Det är med dina förutsättningar som hästen ska funka och då är det inte lika enkelt. Kommer någon erfaren att rida hästen, en person som kan rida till hästen och korrigera problem när de uppstår och assistera när nybörjaren rider? Om inte så rider du regelbundet för instruktör? Om inte så lägg planerna på ny häst på hyllan tills du har skaffat hjälp.

Och i hagen, glöm tanken på att dina hästar inte kan ställa till bråk. Två mot en som det kommer att bli är en besvärlig situation för den nya många gånger. Det kan gå utmärkt men det finns aldrig garantier.
 
Och i hagen, glöm tanken på att dina hästar inte kan ställa till bråk. Två mot en som det kommer att bli är en besvärlig situation för den nya många gånger. Det kan gå utmärkt men det finns aldrig garantier.
Det kan också bli tvärtemot. Min tidigare granne hade ursprungligen en shettis och en stor häst som fungerade jättebra i hagen med varandra och aldrig bråkade. Sedan skaffade de en till stor häst, och då började de två stora gadda ihop sig mot den lilla. Så länge det bara var den första stora hästen och den lilla gick det bra, men så fort den stora hästen hade ett roligare sällskap så blev shettisen utmobbad.
 
Som så många redan skrivit så är hästar levande och man kan aldrig vara helt säker på hur dom kommer uppföra sig. Jag har ett konkret exempel som visar det.
En häst kom hit som nästan nyfödd, ägaren hade lämnat sitt dräktiga sto på ett mindre bra ställe. Inge övervakning när stoet fölade och fölet fastnade i staketet med ena bakbenet.
Han var redan då väldigt snäll att behandla, mer som en gammal vuxen häst än ett föl. Hästen fick stanna här tills den var 1,5 år. Då tog ägaren den till en stor lösdrift med många kompisar där den gick hela vintern.
När det blev sommar fick han gå ihop med en annan lika gammal häst som han gått med hos mig som föl. En vinn vinn situation två kompisar som fick sällskap under sommaren.
Så plötsligt hör man av sig och säger att hästen är tokig. Den går inte att komma nära i hagen. Man måste driva in den i stallet om man ska ha en chans att komma nära. Verka den är i princip omöjligt, hästen står på två ben och är riktigt farlig.
När betet är över och den ska åka hem är både ägare och dom som har betet helt desperata.
Jag fattade inget. Vi har behandlat honom både i stallet och ute på bete under tiden här. Det var en liten olycksfågel som råkade ut för saker som balltramp och små blesyrer. Dessutom var det samma hovslagare både hos mig (som hela tiden här berömt honom för att han var så snäll och enkel) som försökte verka honom.
När alla grät och var hysteriska åkte jag dit, det var trots allt inte min häst.
Visst det gick inte gå direkt fram till honom i hagen, men efter 5 minuter kom han själv fram och jag kunde ta i grimman. Klappa, släppa och ta igen. Han var försiktig men kändes inte "farlig" vilket var tur eftersom jag hade ena handen i gips.
Man hade försökt lasta honom men gett upp efter fyra timmar. Han hade varit mer i luften än på marken. Jag sa att jag gör ett försök men det ska vara på mina villkor. Vilket var att alla höll sig undan, hästägaren satt i bilen och dom som bodde på gården åkte iväg.
Hästen var lastad på 10 minuter och det var lugnt fint, i princip gick den upp själv.

Denna hästen är hos mig nu och är lugn och stabil kan gå med vilken som av hästarna här. Han är precis verkad nästan sovande i stallet. Han kommer när man kallar och följer med en helt lös.
Ja ingen har tränat på det utan han är helt okomplicerad här. På det andra stället var det ett farligt monster.
Som sammanfattning: om det varit min häst och jag skulle sälja den hade jag beskrivit den som lugn snäll och mycket stabil för sin ålder. Dom som fick den på bete hade helst tagit bort den för den var svår och farlig.
 
Om en vill ha ett så bra släpp som möjligt så finns det massa att göra så hästarna lär känna varandra under mer kontrollerade former. Själv är jag riktigt nojig över att släppa ihop hästar så här blir det alltid att jag drar ut på tiden så den nya får hemmastall lukten och lära känna varandra under mer kontrollerade former innan det blir lösa ihop i samma hage.
Haha, jag gjorde alla fel när jag köpte min första häst (och enda i och för sig). Säljaren levererade hästen till sommarhagen (redan där fel nr 1, jag var inte med vid lastningen för att se hur det funkade). Säljaren lastade av hästen och lämnade över till mig. Hästen iklädd endast grimma och grimskaft. Därefter åker säljaren och jag går (eller, nja, halvspringer/snubblar kanske är rätt beskrivning) ensam med min häst till hagen, öppnar kliver in, stänger och tar av grimma och grimskaft. Tjoho! Ny fjording på stort sommarbete. Stall- och betesägarens fjordston (två stycken) plus årets föl var redan i hagen. Min var en valack och tur var väl det! Han sattes snabbt på plats av stona och sedan var det inga problem. Men allt som kunde ha hänt törs man inte tänka på!
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 070
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 969
Senast: SiZo
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 694
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag har lånat ut min häst på foder till en tjej i närheten. Hon har haft honom ett par månader och jag hade velat prova och se om han...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
9 222
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp