Köpa hästen eller inte köpa? Önskar lite feedback.

30 000 kr är ju ingenting för en läromästare. Och man får typ aldrig tillbaka inköpssumman på en häst, framförallt inte när ryttaren är ung och oerfaren.
Jag hade inte bekymrat mig över vad ponnyn "egentligen" är värd eller vad ni kommer förlora på affären om 2 år.

Ni kan förlora ännu mer pengar oavsett villen häst ni köper, det finns ju aldrig några garantier.

När det gäller hästköp får väl ändå 30000 kr räknas som småpengar och det hade jag lätt riskerat om jag kände mig säker på att ponnyn skulle bli en fin läromästare för kommande år!
 
Tänker på det här med priser.. Enda gången det är rimligt att tänka sig värdeökning är väl om man köper ung/outbildad, utbildar den i några år och sedan säljer den när den är "mitt i livet".
Köper man läromästare med några år på nacken så antar man väl från början att aldrig få igen pengarna?
Och är ryttaren dessutom grön så lär ju ingen direkt värdeökning ske.
 
Du får tycka precis vad du vill såklart. Min fråga här gällde inte vad för storlek av ponny/häst jag ska köpa till min dotter utan jag ville ha feedback om den specifika ponnyn vi var spekulanter på.

Flera hade redan gett bra feedback gällande problemen att köpa en oren häst, jag gav feedback på problemen med den specifika hästens storlek.
 
Fast jag önskade inte den feedbacken.

Såhär skrev du i TS:
"Jag önskar nu lite feedback. Vad har ni för tankar om det jag skrivit och hur tror ni att ni skulle gjort?"

Du funderar på att köpa en oren häst som snart kommer bli för liten för din dotter med vill inte ha feedback gällande att köpa orena hästar och storlek. Okej.
 
30 000 kr är ju ingenting för en läromästare. Och man får typ aldrig tillbaka inköpssumman på en häst, framförallt inte när ryttaren är ung och oerfaren.
Jag hade inte bekymrat mig över vad ponnyn "egentligen" är värd eller vad ni kommer förlora på affären om 2 år.

Ni kan förlora ännu mer pengar oavsett villen häst ni köper, det finns ju aldrig några garantier.

När det gäller hästköp får väl ändå 30000 kr räknas som småpengar och det hade jag lätt riskerat om jag kände mig säker på att ponnyn skulle bli en fin läromästare för kommande år!

Nej precis, det är inte mycket. Det har jag även skrivit tidigare i tråden. Problemet tycker jag är om den inte går att försäkra i inköpssumman. Då anser ju iaf jag att den inte är värd mer än försäkringssumman om där inte finns ett annat mervärde. Går hästen och bryter benet näst avecka så får ju jag ut mycket mindre än jag betalt för den. Det är en sak om jag själv väljer att underförsäkra den men här finns ju inte ens en möjlighet att försäkra den för mer.

Även om det inte är mycket pengar i sig så vill inte jag betala ett överpris för ponnyn. Jag vet att säljaren tycker att hon inte vill förlora så mycket på ponnyn för de har själv betalat en del mer för den när de köpte den men jag ser inte varför det är jag som köpare som ska stå för det.
 
Såhär skrev du i TS:
"Jag önskar nu lite feedback. Vad har ni för tankar om det jag skrivit och hur tror ni att ni skulle gjort?"

Du funderar på att köpa en oren häst som snart kommer bli för liten för din dotter med vill inte ha feedback gällande att köpa orena hästar och storlek. Okej.
Trådar utvecklas och det gäller att ha känsla. Zoya mfl har bett dig flera gånger att sluta då det inte är intressant med Dponny överhuvudtaget.
 
Nej precis, det är inte mycket. Det har jag även skrivit tidigare i tråden. Problemet tycker jag är om den inte går att försäkra i inköpssumman. Då anser ju iaf jag att den inte är värd mer än försäkringssumman om där inte finns ett annat mervärde. Går hästen och bryter benet näst avecka så får ju jag ut mycket mindre än jag betalt för den. Det är en sak om jag själv väljer att underförsäkra den men här finns ju inte ens en möjlighet att försäkra den för mer.

Även om det inte är mycket pengar i sig så vill inte jag betala ett överpris för ponnyn. Jag vet att säljaren tycker att hon inte vill förlora så mycket på ponnyn för de har själv betalat en del mer för den när de köpte den men jag ser inte varför det är jag som köpare som ska stå för det.

Kommer ni att kunna ta över försäkringen rakt av, eller kommer det att bli reservationer på de fynd som uppdagades vid klinikbesiktningen?
 
@Zoya Du vill inte stå för överpriset och säljaren vill inte gå lägre. Om jag har förstått rätt står ni även i samma stall/är bekanta.

Jag skulle inte köpa! Låter som det är upplagt för att en (eller bägge) av er kommer att vara missnöjda och så får ni gå omkring och det gnager på er och stallsämjan.

Enklare att hitta ponny på annat håll.
 
Såhär skrev du i TS:
"Jag önskar nu lite feedback. Vad har ni för tankar om det jag skrivit och hur tror ni att ni skulle gjort?"

Du funderar på att köpa en oren häst som snart kommer bli för liten för din dotter med vill inte ha feedback gällande att köpa orena hästar och storlek. Okej.

Fast nu hittar du ju på. Vore trevligt om du lät bli att göra det. Ponnyn är inte oren. Ingenstans så har jag skrivit att den är det. Den hade en kortvarig reaktion av en ledprovokation. Som värmde ur efter 1-2 steg. Det är inte samma sak som att den skulle vara oren. Oren är en häst som rör sig knackigt och är halt vid arbete eller öht rörelse. Det är rätt många här nu som försökt förklara skillnaderna för de av er som inte förstår vad en ledprovokation är kontra vad en oren, knackig häst är.

Du ger alltså "feedback" om att du tycker jag ska köpa en annan slags ponny än vad jag vill köpa och blir som "kränkt" när jag inte håller med dig. Du får gärna tycka att jag ska köpa en D-ponny eller vad det nu är du anser vara lämpligare istället men du får ju liksom på något sätt bara "ta det" att jag inte håller med och inte ta det personligt och gå i försvar och istället komma med konstiga och felaktiga påståenden. Man kan ju tycka att du borde gett dig efter mitt första svar om att det du föreslog inte var ett alternativ för oss. Folk har liksom t o m bett dig tagga ner. Please do so.
 
Kommer ni att kunna ta över försäkringen rakt av, eller kommer det att bli reservationer på de fynd som uppdagades vid klinikbesiktningen?

Som jag förstått det så ska vi kunna ta över försäkringen som det är. Men med försäkringsbolag vet man ju aldrig...
 
@Zoya Du vill inte stå för överpriset och säljaren vill inte gå lägre. Om jag har förstått rätt står ni även i samma stall/är bekanta.

Jag skulle inte köpa! Låter som det är upplagt för att en (eller bägge) av er kommer att vara missnöjda och så får ni gå omkring och det gnager på er och stallsämjan.

Enklare att hitta ponny på annat håll.

Ja, det är korrekt uppfattat.

Lite så känner jag också. Kan dock tänka mig att bekantskapen kan få sig en törn ändå när jag väl tackar nej då säljaren i princip räknar med att jag ska köpa ponnyn och de har redan hittat en ny.
 
Törnen blir kanske mindre om ni tackar nej med förklaringen att ni kommit fram till att dottern behöver en lite större ponny, än att köpa och sedan dras det upp i tid och evighet hur ni "snålade" med betalningen.

Folk är så kinkiga när det är pengar inblandat :p

Och det är ju verkligen inte ett ansvar var de ska göra av sin ponny!
 
Törnen blir kanske mindre om ni tackar nej med förklaringen att ni kommit fram till att dottern behöver en lite större ponny, än att köpa och sedan dras det upp i tid och evighet hur ni "snålade" med betalningen.

Folk är så kinkiga när det är pengar inblandat :p

Och det är ju verkligen inte ett ansvar var de ska göra av sin ponny!

Säljaren vet att jag redan innan var lite tveksam då ponnyn inte är så stor så jag kan nog inte komma med det argumentet nu :p men däremot ska jag säga precis som det är att det är lite för många minusar som har dykt upp nu så att bägaren liksom tippat över mer på minus än plus och att för det priset så är jag inte villig att "chansa".
 
Som jag förstått det så ska vi kunna ta över försäkringen som det är. Men med försäkringsbolag vet man ju aldrig...
Det är ju det som är lurigt. :crazy:

I vårt fall så ville försäkra hästen för en större summa än han var försäkrad i, och det var det som avgjorde att man ville titta lite extra på "fläcken" (ingen vet vad det var).

Men hade vi valt att försäkra för den summa han redan stod i, så vet jag inte? Hade det gått igenom?

Antagligen, eftersom försäkringsbolaget då inte förlorar på det hela, tänker jag.

Men vi var lite i samma sits som @Zoya - vi ville ha inköpssumman försäkrad, så att säga.
 
Säljaren vet att jag redan innan var lite tveksam då ponnyn inte är så stor så jag kan nog inte komma med det argumentet nu :p men däremot ska jag säga precis som det är att det är lite för många minusar som har dykt upp nu så att bägaren liksom tippat över mer på minus än plus och att för det priset så är jag inte villig att "chansa".

Ja, och man måste inte ha argument. Det kan räcka med att man tänkt om.

Men, säger du som det är, så finns chansen att det fungerar ändå. Det kan hända att de släpper ponnyn för den försäkrade summan. Kanske inser det att det är svårt att sälja till andra också.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 036
Senast: Sirap
·
Gnägg Hej, Jag önskar tankar och tidigare erfarenheter från alla er som är insatta i ponnys då jag själv inte har mycket kunskap kring raserna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 059
Senast: Tokyo
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 701
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp