Köpa hästen eller inte köpa? Önskar lite feedback.

Jag litar i regel inte på böjprov, oavsett om det är en 4åring eller 24 åring. Det är flera vetrinärer som säger att man inte ska lägga så mycket vikt på just böjprovet.
Det är inte konstigt att de reagerar, testa på er själva.

Böjprovar man och hästen är halt flera varv efter det är ju en annan sak, här handlade det om några steg.
 
Jag litar i regel inte på böjprov, oavsett om det är en 4åring eller 24 åring. Det är flera vetrinärer som säger att man inte ska lägga så mycket vikt på just böjprovet.
Det är inte konstigt att de reagerar, testa på er själva.

Böjprovar man och hästen är halt flera varv efter det är ju en annan sak, här handlade det om några steg.

Jag tycker böjprov är bra, både i jakt på diagnos och som undersökningsmetod vid t ex besiktning. Men det ska användas med urskiljning och kunskap.

Hade hästen visat 1 grad på vänster fram men varit ren på övriga tre ben hade mitt svar varit annat.
 
Fast den är inte i halvtaskigt skick. Den är väldigt fin för sin ålder. Har gått hårt i princip hela sitt liv och aldrig varit konvalescent. Benen är väldigt torra och fina. Man kan inte räkna med att en 19 årig häst är helt felfri. Som veterinären sa - man köper inte en ny häst utan en bättre begagnad sådan. Det är nog inte det som gör att jag tvekar för hade det bara varit det så hade jag kört på utan det är liksom allt sammantaget.
Jag tänker att du borde väl ha sett själv att den var fet? Om du inte såg det själv skulle jag inte köpa en skör häst med flera problem (fångrisk, knackiga ben, tandproblem - frakturer kan de ha riktigt ont av, och den här hästen har ju redan i våras visat att den har ont i munnen skrev du). Den kräver ju förmodligen ett anpassat liv med noggrann passning för att inte få större problem, alternativt om ni ska tuta och köra så länge det går och sen ta bort den när skadorna förvärrats alltför mycket. Men det känns ju etiskt tveksamt.
 
@Mabuse fast som jag tolkar @Zoya trådstart så är hon beredd till anpassat liv. Och läromästare åt en liten flicka är anpassat arbete för de flesta ponnyer

Så varför förutsätta att de inte kan tänka sig ge anpassat liv?
Att som icke ponnyägare missa skillnaden mellan trind och fet är inte lätt. De flesta ponnyer är i överhull. Inte sällan får man även från hästfolk höra "men stackarn vad smal den är" om en ponny i slimmat hull. Det är normaliserat att de är feta och så sällan man set en slimmad "lågfartsponny". Dessutom är det lätt att bli hemmablind.
 
Jag har arbetat på ridskola med nästan enbart D-ponnyer och lärt barn betydligt yngre än din dotter att rida (från scratch). Det hade varken gått bättre eller sämre för de barnen på C- eller B-ponnyer.
Det är ponnyns/hästens psyke som avgör om en nybörjare kan ha kul och lära sig, inte storleken på varken ryttaren eller hästen.

Du gissade att ni skulle ha den lilla C-ponnyn i 2 år innan den blir för liten, din dotter är 11 år och 11+2=13. Därav att jag resonerade runt just en 13-åring.

Jag håller definitivt med dig om det. Min dotter har ridit alltifrån B-ponnysar till storhästar ända sedan hon var liten. Vilken av dem hon ridit bäst har inte alls varit relaterat till storleken utan till individ (ridbarhet, mentalitet etc).
 
@Mabuse fast som jag tolkar @Zoya trådstart så är hon beredd till anpassat liv. Och läromästare åt en liten flicka är anpassat arbete för de flesta ponnyer

Så varför förutsätta att de inte kan tänka sig ge anpassat liv?
Att som icke ponnyägare missa skillnaden mellan trind och fet är inte lätt. De flesta ponnyer är i överhull. Inte sällan får man även från hästfolk höra "men stackarn vad smal den är" om en ponny i slimmat hull. Det är normaliserat att de är feta och så sällan man set en slimmad "lågfartsponny". Dessutom är det lätt att bli hemmablind.
Anpassat liv som i att man regelbundet får anlita veterinär för att kolla hullet eftersom man inte kan se det själv, vara noga med fodret och hagen eftersom den är lättfödd, kanske inte hoppa annat än sporadiskt och minilågt, tänka på underlaget och vara försiktig med böjda spår när man rider, kanske gå över till bettlöst, osv. Dvs ständigt hålla (själv eller med hjälp) ett kunnigt öga på alla ponnyns skavanker.

Men jag håller med om att det beror på vad de vill ha ponnyn till. Är dottern t ex en nybörjare som gillar att mysa i skogen och ta det lugnt, och inte vill hoppa, så är det säkert inga problem.
 
Jag tänker att du borde väl ha sett själv att den var fet? Om du inte såg det själv skulle jag inte köpa en skör häst med flera problem (fångrisk, knackiga ben, tandproblem - frakturer kan de ha riktigt ont av, och den här hästen har ju redan i våras visat att den har ont i munnen skrev du). Den kräver ju förmodligen ett anpassat liv med noggrann passning för att inte få större problem, alternativt om ni ska tuta och köra så länge det går och sen ta bort den när skadorna förvärrats alltför mycket. Men det känns ju etiskt tveksamt.

Fast den hade ju fått sina tänder åtgärdade i våras då den hade haft problem (åt dåligt). enligt ägaren åt den inte dåligt längre och vad vi kunde se efter att ha skött om den i 1,5 v så hade han inga problem alls att äta. Frakturerna orsakade inga problem idag men man vet ju som sagt inte om de gör det senare.

Sen är det som @Alexandra_W säger som så att jag inte är en ponnymänniska utan en utpräglad fullblod/halvblodsdito och för mig är en fet häst ganska bukig. Denna är inte det utan har bara antydan till fettnacke ochhade lite "lovehandles uppe på ryggen. Fettnacke var inget jag öht någonsin hade hört talas om och lovehandlesen var man tvungen att känna sig till, de syntes inte särskilt väl. Sen verkar alla vilja överdriva och kalla hästen för fet när det jag skrivit att den är överviktig. För mig är det skillnad på fet och överviktig. Fet är liksom nästa stadie.

Och ja, beroende på vad man menar men anpassat liv så visst. Det är ju inte direkt tänkt att ponnyn skulle gå SM utan lära upp min dotter och gå lite pay and jump eller pay and cros då det ju är en fälttävlansponny vi pratar om.
 
Anpassat liv som i att man regelbundet får anlita veterinär för att kolla hullet eftersom man inte kan se det själv, vara noga med fodret och hagen eftersom den är lättfödd, kanske inte hoppa annat än sporadiskt och minilågt, tänka på underlaget och vara försiktig med böjda spår när man rider, kanske gå över till bettlöst, osv. Dvs ständigt hålla (själv eller med hjälp) ett kunnigt öga på alla ponnyns skavanker.

Men jag håller med om att det beror på vad de vill ha ponnyn till. Är dottern t ex en nybörjare som gillar att mysa i skogen och ta det lugnt, och inte vill hoppa, så är det säkert inga problem.

Att vara noga med foder och sådant är väl en självklarhet men hur kan du dra dessa andra slutsatser tänker jag? Inte gå på böjt spår eller rida bettlöst t ex. Var drar du slutsatsen att det inte ska fungera att ha ett hyfsat vanligt liv förutom att anpassa foderstat ordentligt? Eller att den bara ska hoppa minihinder?
Skulle gärna vilja höra vad du baserar de slutsatserna på.
 
Anpassat liv som i att man regelbundet får anlita veterinär för att kolla hullet eftersom man inte kan se det själv, vara noga med fodret och hagen eftersom den är lättfödd, kanske inte hoppa annat än sporadiskt och minilågt, tänka på underlaget och vara försiktig med böjda spår när man rider, kanske gå över till bettlöst, osv. Dvs ständigt hålla (själv eller med hjälp) ett kunnigt öga på alla ponnyns skavanker.

Men jag håller med om att det beror på vad de vill ha ponnyn till. Är dottern t ex en nybörjare som gillar att mysa i skogen och ta det lugnt, och inte vill hoppa, så är det säkert inga problem.

Jag förstår inte riktigt.
Hullet behöver man knappast ta ut vet för att kolla. Vet har visar på fettnacke samt att ponnyn har lokala fettdepåer. De kan man ju se själv om de försvinner. Är man osäker kan man fråga någon som är en fena på hull. Risken med hullet set jag eg mest om ponnyn är IR eller har PPID. jag skulle provta för det innan och glukosbelasta den.

Men resten - varför skulle ponnyn inte med det man vet idag kunna ridas med bett, på böjda spår och hoppa? Det finns ju inget förutom vikten som talar för att den inte bör göra det?

Bra foder är självklart för alla. Anpassa bete mm har ju zoya skrivit hon ska, hon verkar också vara beredd att åtgärda frakturerna OM ponnyn får problem.

Vad läser du in som ger allt annat du skriver?
 
Jag förstår inte riktigt.
Hullet behöver man knappast ta ut vet för att kolla. Vet har visar på fettnacke samt att ponnyn har lokala fettdepåer. De kan man ju se själv om de försvinner. Är man osäker kan man fråga någon som är en fena på hull. Risken med hullet set jag eg mest om ponnyn är IR eller har PPID. jag skulle provta för det innan och glukosbelasta den.

Men resten - varför skulle ponnyn inte med det man vet idag kunna ridas med bett, på böjda spår och hoppa? Det finns ju inget förutom vikten som talar för att den inte bör göra det?

Bra foder är självklart för alla. Anpassa bete mm har ju zoya skrivit hon ska, hon verkar också vara beredd att åtgärda frakturerna OM ponnyn får problem.

Vad läser du in som ger allt annat du skriver?
Har man knackiga framben så är väl knappast hoppning och böjda spår att rekommendera? Snarare små skutt, helst raka spår, och mycket noga med att rida hästen i balans.

Angående hullet har det ju i tråden argumenterats för att sånt ser man inte själv, för folk är så vana vid feta ponnyer. Om man inte kunde se det förrän veterinären talade om det att hästen är hälsovådligt fet, så skulle åtminstone inte jag räkna med att jag kunde fodra med ögat och själv se om hästen är i lagom hull. Dvs fråga ngn som är en fena på hull - alltså en veterinär, om det nu stämmer att folk inte vet hur en ponny ska se ut.

Angående frakturerna så skrev ju Zoya att hästen HAR haft problem med munnen under våren? Så uppenbarligen har den ju besvär redan nu, även om de kanske inte är grava. Då kan det ju vara så att bettlöst är aktuellt. Hästar är i regel tåliga, jag vet en häst som ridits hela livet utan att någon reagerade, tills den bytte ägare och nya ägaren reagerade på att hästen var onormalt känslig i munnen. Veterinär tillkallades och hittade just en tandfraktur, som hästen troligen gått med länge. Den åtgärdades, sen var det rehab med bettlöst och specialbett något halvår tills munnen hade läkt och hästen lärt sig att bettet inte gjorde ont längre. Så en häst med två konstaterade frakturer som har haft problem med munnen skulle ju inte jag räkna med kommer gå problemfritt på vanligt bett resten av livet, utan att man behöver göra något.
 
Har man knackiga framben så är väl knappast hoppning och böjda spår att rekommendera? Snarare små skutt, helst raka spår, och mycket noga med att rida hästen i balans. .

Var får du det ifrån att den skulle ha knackiga framben? Tvärtom har jag ju skrivit att den har väldigt fina ben för sin ålder och för vad den gjort i sitt liv. Detta tyckte även veterinären.

.
Angående hullet har det ju i tråden argumenterats för att sånt ser man inte själv, för folk är så vana vid feta ponnyer. Om man inte kunde se det förrän veterinären talade om det att hästen är hälsovådligt fet, så skulle åtminstone inte jag räkna med att jag kunde fodra med ögat och själv se om hästen är i lagom hull. Dvs fråga ngn som är en fena på hull - alltså en veterinär, om det nu stämmer att folk inte vet hur en ponny ska se ut. .

Att hästen var lite tjock såg jag ju såklart - den har ju liksom gått på bete hela sommaren så det är ju inget konstigt i sig. Däremot så visste jag inte vad fettnacke var innan det påtalades. Har liksom aldrig sett det förut som den icke-ponnymänniska jag är.

.
Angående frakturerna så skrev ju Zoya att hästen HAR haft problem med munnen under våren? Så uppenbarligen har den ju besvär redan nu, även om de kanske inte är grava. Då kan det ju vara så att bettlöst är aktuellt. Hästar är i regel tåliga, jag vet en häst som ridits hela livet utan att någon reagerade, tills den bytte ägare och nya ägaren reagerade på att hästen var onormalt känslig i munnen. Veterinär tillkallades och hittade just en tandfraktur, som hästen troligen gått med länge. Den åtgärdades, sen var det rehab med bettlöst och specialbett något halvår tills munnen hade läkt och hästen lärt sig att bettet inte gjorde ont längre. Så en häst med två konstaterade frakturer som har haft problem med munnen skulle ju inte jag räkna med kommer gå problemfritt på vanligt bett resten av livet, utan att man behöver göra något.

Japp, jag skrev ju också att det hade åtgärdats och hästen hade inga kvarstående problem. Problemen tidigare hade dessutom varit hakar och inte fraktur eller dyl.. En specifik journalanteckning var anledningen till att jag ville kolla tänderna en gång till - trots att hästen inte har några besvär i dagsläget. Frakturerna sitter dessutom på tänderna absolut längst bak på varsin sida och är små = inget som hindrar att använda bett. Om tandläkaren inte avrådde bett så lär det ju vara ok att använda.
Det är som sagt heller inget som säger att frakturerna kommer ge besvär - men de kan såklart göra det. Likväl som att hästen kan bryta benet i hagen imorgon.
 
Var får du det ifrån att den skulle ha knackiga framben? Tvärtom har jag ju skrivit att den har väldigt fina ben för sin ålder och för vad den gjort i sitt liv. Detta tyckte även veterinären.

.

Att hästen var lite tjock såg jag ju såklart - den har ju liksom gått på bete hela sommaren så det är ju inget konstigt i sig. Däremot så visste jag inte vad fettnacke var innan det påtalades. Har liksom aldrig sett det förut som den icke-ponnymänniska jag är.

.

Japp, jag skrev ju också att det hade åtgärdats och hästen hade inga kvarstående problem. Problemen tidigare hade dessutom varit hakar och inte fraktur eller dyl.. En specifik journalanteckning var anledningen till att jag ville kolla tänderna en gång till - trots att hästen inte har några besvär i dagsläget. Frakturerna sitter dessutom på tänderna absolut längst bak på varsin sida och är små = inget som hindrar att använda bett. Om tandläkaren inte avrådde bett så lär det ju vara ok att använda.
Det är som sagt heller inget som säger att frakturerna kommer ge besvär - men de kan såklart göra det. Likväl som att hästen kan bryta benet i hagen imorgon.
Men köp den då?

Ponnyns hälsa skulle jag tycka var en viktigare faktor än priset. 5000 på priset i den allmänna konkurs som hästägande innebär gör väl mindre än konsekvenserna av att den har dålig hälsa. Tänker jag.

Så om det bara är priset som är problemet, så vet jag inte varför du tvekar? 5000 är ju en piss i Mississippi jämfört med veterinärräkningar, extrajobb och problem som kommer sig av ohälsa. Om du tror hästens hälsoproblem inte kommer göra den mer skade- eller sjukbenägen, så är det väl bara att köra? Se de 5000 som en premie ni betalar för att få en ponny som ni känner och vet att dottern passar med.
 
Men köp den då?

Ponnyns hälsa skulle jag tycka var en viktigare faktor än priset. 5000 på priset i den allmänna konkurs som hästägande innebär gör väl mindre än konsekvenserna av att den har dålig hälsa. Tänker jag.

Så om det bara är priset som är problemet, så vet jag inte varför du tvekar? 5000 är ju en piss i Mississippi jämfört med veterinärräkningar, extrajobb och problem som kommer sig av ohälsa. Om du tror hästens hälsoproblem inte kommer göra den mer skade- eller sjukbenägen, så är det väl bara att köra? Se de 5000 som en premie ni betalar för att få en ponny som ni känner och vet att dottern passar med.

Kränkt? Jag har förklarat ganska många gånger i tråden varför jag tvekar. Rätt ska dock ändå vara rätt. Du får fortfarande gärna förklara för mig var du fick "knackiga framben" ifrån?
 
Jag sålde häst för 1,5 år sedan och då tog köparen över min försäkring.
Förklaringen jag fick var att det är en ny försäkring som tecknas på den nya ägaren, med samma villkor som den förra. Då blir det ju i praktiken att "ta över". Om inte de villkoren blir mindre fördelaktiga för försäkringsbolaget, vill säga. Jag hade en försäkrad med mycket bra villkor som gjorts något år tidigare, och de villkoren erbjöds inte längre när hästen såldes. Den försäkringen upphörde vid försäljningen, och nya ägaren fick teckna en ny enligt de villkor som fanns då, och som inte alls var lika fördelaktiga.... Det kanske skiljer mellan olika bolag, det vet jag inte.
 
Kränkt? Jag har förklarat ganska många gånger i tråden varför jag tvekar. Rätt ska dock ändå vara rätt. Du får fortfarande gärna förklara för mig var du fick "knackiga framben" ifrån?
Kränkt? Nej, verkligen inte. :laugh: Hästen hade ju böjprovsreaktioner? Då är den väl lite knackig.

För min del skulle jag hålla mindre på principerna och att "rätt ska vara rätt" än på att hitta rätt ponny. När den väl står i ert stall är det ju fullkomligt egalt hur rätt det gick till när ni köpte den, det är ändå du som får betala veterinärräkningarna och försöka komma på en lösning om det blir strul i ridningen. Själva interaktionen med köparen, och några tusenlappar hit eller dit känns ju som en extremt liten del av ett hästägande. :meh:
 
Kränkt? Nej, verkligen inte. :laugh: Hästen hade ju böjprovsreaktioner? Då är den väl lite knackig.

För min del skulle jag hålla mindre på principerna och att "rätt ska vara rätt" än på att hitta rätt ponny. När den väl står i ert stall är det ju fullkomligt egalt hur rätt det gick till när ni köpte den, det är ändå du som får betala veterinärräkningarna och försöka komma på en lösning om det blir strul i ridningen. Själva interaktionen med köparen, och några tusenlappar hit eller dit känns ju som en extremt liten del av ett hästägande. :meh:

Fast nu var ju säljaren bekant till TS och de kommer att stå i samma stall. :P
 
Jag har iaf tackat nej till ponnyn idag. Kändes mer och mer som att det inte var rätt med tanke på allt som kommit fram och som redan fanns.

Nu tar vi nya tag. Har redan bokat in tre olika provridningar den här veckan :)
 
En av ponnysarna vi ska titta på står förresten åt ditt håll @Alexandra_W :)

Säljaren till ponnyn blev nog lite putt förresten för fick bara ett väldigt tyket svar och samtalet avslutades fort. Fuck, jag visste att det inte var en bra ide att göra affärer med folk man känner :(
 

Liknande trådar

Gnägg Hej, Jag önskar tankar och tidigare erfarenheter från alla er som är insatta i ponnys då jag själv inte har mycket kunskap kring raserna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 038
Senast: Tokyo
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 572
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 016
Hästvård Hjälp! Är intresserad av en 14-årig fin D-ponny som är välrirden och i god form. Provridning av min dotter i helgen och det kändes bra...
Svar
3
· Visningar
1 198
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp