Köpa hästen eller inte...?

Skogstrollet

Trådstartare
Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt...

Som en del kanske vet har jag tittat på en saluhäst (se mer i denna tråd) som dök upp på annons plötsligt och fångade mitt intresse direkt och väldigt starkt. Jag har alltid tänkt att jag ska ha häst igen - men "sen" eller "nån dag". Så jag blev en gnutta överrumplad... :p

Jag åkte dock och tittade på den i alla fall och ja - det är ju så klart en häst i min smak. Bra modell, i mitt tycke bra ridbarhet, i gott skick, välmusklad och enormt trevlig och stabil i psyket. Riden de senaste åren jämte travträningen, även startad i monté. En häst som jag (som är lite osäker på ryggen i grunden) skulle kunna göra mycket roligt med. Inga större olater. Så pass snäll att min gröna sambo kan hjälpa till eller rida om han vill. Hästen är dock inte särskilt utbildad, men det är en utmaning jag gärna tar tag i.

Jag har pratat med min sambo om det och han tycker att jag gärna får köpa hästen om det är det jag vill, han är dock lite tveksam till den höga kostnaden att ha häst i Stockholm och där håller jag ju med. Har dock hittat en vettig lösdriftplats (hästen går från tävlingstravare till ridhäst så mycket utevistelse känns vettigt annars också) samt ett stall där jag har möjlighet att ta lite pass för att få ner hyran. Men det är ändå en rejäl summa varje månad. Med min förra häst skuldsatte jag mig efter hans skada pga reservationer i försäkringen och fick till slut ta bort honom iaf och en sån sits vill jag verkligen inte hamna i igen. (Ett krav för köp är att den här hästen går igenom besiktning och försäkras som ridhäst.) Men olyckar kan ju hända ändå... Jag har äntligen kommit ikapp ekonomiskt sen en tid tillbaka.

Jag studerar och har planerat att göra det i tre år till (inte den tungaste utbildningen). Kommer att ha gott om tid, har även en hund (icke krävande och som nog funkar kalas i stallet) att ta hänsyn till. Dessutom kommer det troligtvis att krävas ett extrajobb några pass i veckan för att få det att gå runt.

Har en större summa på banken efter en lägenhetsförsäljning och har sparat en tid. Det mesta av pengarna är öronmärkta till framtida handpenning på huslån (förhoppningsvis), men det finns slantar över till inköp av häst, grejer och stallhyra medans jag fixar extraknäck. Har inga skulder i övrigt. Har körkort, letar billig bil. Både sambon och jag har siktet inställt på hus/liten gård mera lantligt så småningom, kanske ett eget litet stall till och med.

Jag kan inte riktigt avgöra om fjärilarna i magen beror på ren nervositet (glädje) över att kanske bli hästägare igen, eller om det är ett tecken på att jag är på väg att ta mig vatten över huvudet.

Hjälp mig avgöra...?

Har pratat med ett par vänner som är insatta och realistiska, visst, det är ett stort steg men ingen har rakt ut sagt att det är galet av mig att köpa häst. "Ja det visste vi väl allihopa att det bara var en tidsfråga." Det enda som ifrågasatts är valet av häst (outbildad travare) men för mig är hästens mentalitet och hälsa viktigast, resten kan vi jobba på.
 
Sv: Köpa hästen eller inte...?

Fundera en vända på om du blir tvungen att byta stallplats hastigt - vad händer då? Hästen kanske inte alls fungerar där du hade tänkt ha den, hur mäktar du med den förändringen i planen?

Du är ju annars van vid hästar och vad det innebär (ekonomiskt och tidsmässigt), det enda jag tycker man kan lägga extra tid på det är att fundera på vad som händer om alla liggande planer kullkastas.
 
Sv: Köpa hästen eller inte...?

Jag har tittat runt och har noterat att det verkar finnas gott om stallplatser i området i alla prisklasser och kategorier. Jag har nyligen tagit körkort och med den bil som planeras att införskaffas kommer jag att kunna välja mellan fler alternativ än vad jag kunnat förut inom 10-15 min resväg. Det stall jag funderar på påminner om det stall hästen står i idag, lantligt, ungefär samma antal hästar och de verkar ha en trevlig stämning. Mycket utegång och fyra fodringar om dagen. Ska ringa lite senare och kolla om jag kan få komma och titta i morgon. Ska även be att få titta på lösdriften.

Har bokat in en besiktning på måndag hos hästkliniken som ligger ganska nära där hästen står. Blir det inte av kan ju avboka den om inte annat. En vän, som stod i samma stall som mig när jag hade häst förut och ställde upp och hjälpte mig mycket, har erbjudit sig att komma ut och titta på hästen och provrida den i slutet av veckan. Hon rider bättre än mig och kan bättre bedöma hans potential.

Under studietiden kan jag med hjälp av lite extrajobb få det att gå ihop, det tror jag. Det blir ganska många halvdagar. Utbildningen leder till ett välbetalt jobb med goda framtidsmöjligheter. Min sambo jobbar själv långa dagar och har en massa projekt vid sidan av, han kommer knappast att klaga på mina timmar i stallet. :) Dessutom tror jag att han skulle kunna tänka sig att följa med ibland.

Skulle det inte hålla med sambon har jag reservplaner som gör att jag inte känner att jag är beroende av att förhållandet ska hålla för att kunna ha kvar hästen. Någon panikförsäljning vill man ju knappast stå inför med ett varmblod... Tvärtom räknar jag med att behålla honom lääänge då han skulle funka som sällskapshäst, nybörjarhäst, barnhäst... Han är bara ca 150cm och som sagt väldigt trevlig.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa hästen eller inte...?

Ja nu när jag benar upp det så inser jag att det är ekonomin som bekymrar mig mest. Jag har ju levt skuldsatt i tio år pga sjuka djur och veterinärräkningar, det är rätt skönt att slippa det och ha den lilla slanten på banken. Å andra sidan måste man nog vara jäkligt rik för att kunna släppa tanken "tänk om" helt ändå... Vad som helst kan ju hända och är en risk man får räkna med när man har häst/djur.

Har bett säljarna om lite tid att fundera, ska känna efter och prata mer med sambon.
 
Sv: Köpa hästen eller inte...?

Som omtänksam hästägare finns nog "tänk om" väldigt ofta. Det värsta kan hända, på en massa sätt, men gör det oftast inte. Jag tror du tänkt på allt som man kan tänka på sen kan man inte veta hur framtiden ter sig.
Köp hästen - och lycka till!
 
Sv: Köpa hästen eller inte...?

Du verkar ha tänkt efter väldigt noga själv. Och det enda jag kan ha synpunkter på är just det du själv oroar dig för - ekonomin... det jag har insett som hästägare är att det ALLTID kommer oförutsedda kostnader när man har häst. Veterinärvård, sadlar som inte passar, täcken som rivits i bitar, fodertillskott (tänk på att många varmblod kan behöva ansenliga mängder foder för att hålla formen) och liknande saker inträffar hela tiden. Tänk också på att en bil kostar en hel del, reparationer och underhåll etc. samt att de kan gå sönder så att de blir "obotliga".

Hur kommer det att funka om du blir av med bilen för en tid? Kan du ta dig till stallet ändå då? Alltså även med visst besvär och så?

Sedan, vad gäller hästen, har jag bara en synpunkt vad gäller val av ras. Det finns många helt underbara varmblod och många av dem kan bli synnerligen trevliga ridhästar. Men det brukar krävas rätt mycket av ryttaren för att få dem att bli trevliga ridhästar. Massor med tid om inte annat.

Gör en noggrann veterinärbesiktning - men det har du ju redan tänkt på. En billig häst kan bli oerhört dyr om det visar sig att den har några skador. Travet är en sport som sliter en del på hästarna, i synnerhet om hästen gjort många och kanske täta starter. Så kolla benen extra noga.

Jag hoppas att du och hästen passar för varandra och blir lyckliga tillsammans!!!
 
Sv: Köpa hästen eller inte...?

Min sambo har en bil jag kan låna ibland, han är även händig och kan fixa det mesta. Min pappa och bror är hobbymekaniker med egen verkstad. Så just bilen är jag inte så orolig för. :)

Hästen är riden de senaste tre åren, kanske inte så utbildad, det kunde ägarna inte svara på då det var "tjejerna i stallet" som ridit mest. Därför tar jag med mig en duktig vän ut på fredag som bättre kan avgöra vad han kan och inte kan. Han är dock mycket lyhörd för vikter, flyttar fint för skänkel och har potential. Så mycket kunde jag avgöra själv iaf... :P Har haft varmblod förut så jag vet lite vad jag ger mig in på och den här kan mer än vad den förra kunde när jag köpte honom.

Jag har nu varit och tittat på vad jag tycker är den perfekta stallplatsen. Lösdriften jag nämnde tidigare var så mycket bättre än vad som framkom i annonsen. Det ligger också nära hemma, vid fint väder kan jag cykla dit på kanske 20-30 min. Fri tillgång på hösilage ingår i fasta avgiften. Stooora fina hagar!

Troligtvis kommer vi inte att flytta till hus under den tid jag studerar och då finns mina sparpengar kvar på banken för oförutsedda händelser. Med ett extrajobb skulle jag klara de månatliga kostnaderna och få möjlighet att fortsätta lägga undan lite.

Sadel har jag möjlighet att köpa med den som fanns, om inte tänkte jag satsa på en bra bomlös sadel som kommer att passa honom medan han förändras nu när han byter karriär.

Det finns tillgång till medryttare som för en liten summa rider nån gång i veckan (dotter till en av de andra på platsen).

Det börjar banne mig luta åt hästköp....


:bump:


(Om han klarar besiktningen.)
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa hästen eller inte...?

Men så roligt... Håller tummarna för att allt ska gå bra... :banana:
 
Sv: Köpa hästen eller inte...?

Och det låter banne mig som om du har tänkt igenom det här bra!

Lycka till!!!
 
Sv: Köpa hästen eller inte...?

Ja jag kan inte få tankarna att sluta snurra så tänkt, det har jag definitivt gjort. :p
Tack.
 
Sv: Köpa hästen eller inte...?

Jag blir glad över att läsa om ditt hästköp! Tänk om fler människor var som du och verkligen planerade väl och tänkte efter före sitt hästköp!

Lycka till, du kommer garanterat att klara det!
 
Sv: Köpa hästen eller inte...?

Ok då kommer en liten uppdatering. ;)

Besiktningen blev flyttad till på fredag så att jag kunde ta ut den veterinär jag ville, erfaren på travhästar och jäkligt noga. Han ställde tyvärr in så nu ska jag ringa i morgon bitti och boka tid hos annan vet. Jag "nöjer mig" med en gårdsbesiktning.

Står just nu i valet och kvalet vart jag ska ställa honom, har två alternativ, och kan fan inte bestämma mig... :crazy:
 
Sv: Köpa hästen eller inte...?

Planerna blev ändrade igen, besiktningen blev av nu på förmiddagen. Han gick inte igenom alls tyvärr... :crazy: Kraftig reaktion (!) efter böjprov på ena fram samt halt vid longering. Vet rekommenderade att hästen ställs av och tas till klinik för utredning. Ägarens kommentar: "ja den lilla svullnaden, men den har han haft flera år, du kan rida ändå! Går han rakt fram märker man ingenting."

Och hästen är oförsäkrad. Så köpet blir inte av.
 
Sv: Köpa hästen eller inte...?

Nä va tråkigt :( Fast det var ju tur att du gjorde en besiktning så du inte fick denna obehagliga överraskning när du redan genomfört köpet!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 220
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 965
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 897
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp