Köpa hästen??

Sho

Trådstartare

Köpa hästen?​

Hej, jag funderar på att köpa en maxad c ponny som är lite osäker (sparkar o stark ibland) men ser potential i henne. Jag har varit medryttare på henne ett tag. Jag funderar på om jag kanske kommer växa ur henne för fort. Är ca 160 o väger ca 49-50 kg (14 år)
 
Är den åt det rejälare hållet är nog storleken ingen fara men det beror ju på hur lång & tung du blir också.

Gör en ordentlig veterinärbesiktning innan du köper ifall sparkar etc är på grund av att den har ont nånstans.

Har du hjälp av tränare? Stallplats? Foder & strö? Koll på hur ofta den behöver skos osv?

Om du gillar hästen och den är frisk och du har stöttning av vuxna och ni har ekonomi att ha häst, så köp den vetja. Men som sagt kolla noga så att den är frisk.
 
  • Gilla
Reactions: Sho
personligen är mitt motto nu att inte köpa sig till problem, för problemen kommer ändå. Om en häst sparkar/skenar etc är det väldigt ofta pga. skadeproblematik. För i tiden trodde man hästar bara hittade på saker, men nu när man är blivit mer utbildat kring detta, så visar det sig att väldigt ofta beter hästar sig så för dom har ont. Så jag hade inte köpt en sådan häst, bättre att vänta på rätt häst/ponny.
 
Ja jag vet och tror det kan bero på att hennes sadel sitter fel och tror hon behöver att en kiropraktor ska kolla på hennes rygg men hennes nuvarande ägare verkar it ha någon tanke på att göra det så tänkte mer att det var bättre om jag köpte henne så hon får de hon behöver. Men vet inte riktigt hon kanske inte är väldens bästa första häst och det blir nog en del pengar. Hon har även haft en gaffelbensskada för ca 2 år sen som kan vara värt att nämna. Men om jag skulle köpa henne hade hon fått stanna kvar på stallet hon står på och jag skulle få en del hjälp av folk runtomkring.
 
Ja jag vet och tror det kan bero på att hennes sadel sitter fel och tror hon behöver att en kiropraktor ska kolla på hennes rygg men hennes nuvarande ägare verkar it ha någon tanke på att göra det så tänkte mer att det var bättre om jag köpte henne så hon får de hon behöver. Men vet inte riktigt hon kanske inte är väldens bästa första häst och det blir nog en del pengar. Hon har även haft en gaffelbensskada för ca 2 år sen som kan vara värt att nämna. Men om jag skulle köpa henne hade hon fått stanna kvar på stallet hon står på och jag skulle få en del hjälp av folk runtomkring.
Menar gaffelband”
 
Jag hade inte köpt en sån häst. Jag vet verkligen det med hjärtat. Men har själv stått med skadat häst som hade ont. Visste inget om detta när jag köpte. Det sliter på en så mycket med skadade hästar. Både mentalt, känslomässigt och ekonomisk. Köp en annan som är större med. Tänker det är lätt att du växer ifrån denna. Låter som hele situationen är väldigt dåligt utgångsläge.
 
Ja..Det är sant får nog prata med ägarna om att jag tror hon har ont. De tror att hon bara gör det för att hon är irriterad och stör sig av skänkeln (de rider inte henne). Men om jag skulle köpa häst vilken häst skulle då passa som första häst, storlek och så.. ?
 
Ja..Det är sant får nog prata med ägarna om att jag tror hon har ont. De tror att hon bara gör det för att hon är irriterad och stör sig av skänkeln (de rider inte henne). Men om jag skulle köpa häst vilken häst skulle då passa som första häst, storlek och så.. ?
Om du har möjlighet hade jag försökt få med en tränare och kolla häst. Det hade jag då jag köpte min första. Men mitt läge då va äntligen lite dumt. 14 år gammal och vi köpte en 4 års oinriden vallack som bara gått o skrotat med en annan. Han kunne inget. Inte ens lyfta ben. Hade med min tränare och vi red in honom tillsammans men gud vad många gånger som jag grät över den hästen när han fick för sig att prova gränsar med mig. Han blev dock världens snällaste sen. En häst som kunde ridas av alla och sålde honom som mamma/dotter häst som han va tills han blev sparkat illa i hagen i en ålder av 15 år och fick tas bort. Jag skulle satsa på en lite äldre häst. Kanske någon som är runt 150 i mankhöjd då man ofta kan få dom till ett bra pris. Såg annons på en trevlig welsh cob bara idag tex. Beror ju också vad du vill med hästen. Men även som ung red jag storhäst och tävlade lite då och då. Men är enklast om man har någon kunnig med på sidolinjen som kan hjälpa. Det är lätt man blir kär i en häst och då är det viktigt att man har någon som kan säga ifrån vid dåligt läge :)
 
Tack för tipsen! Det blir nog något i den stilen du beskriver framöver . Jag har blivit alldeles för kär i denhära ponnyn så jag blir lite förblindad kanske. :)
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 616
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 934
Senast: ylvalill
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
954
Senast: linlar1
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
675
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp