Köpa "hästgård" utan mark

AntiPrimax

Trådstartare
Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för hagar utan har en muntlig överenskommelse av markägaren att bruka deras mark till hage. Det finns även en ridbana, men även den står på någon annans åkermark men "räknas" som en del av gården.

Är det dumt att köpa en sådan gård för att ha hästar?

Tack på förhand!
Vi är lite nya i att äga gård..
 
Det beror nog på pris.
Utan mark till är en hästgård tämligen värdelös, så jag hade inte velat betala "gårdspris".
Det är en villa och förhoppningsvis kommer just ni ha möjlighet att hålla hästar med hjälp av arrenderad mark, men saker kan ändras genom tiden och sen när den säljs nästa gång kan läget vara annorlunda.
 
Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för hagar utan har en muntlig överenskommelse av markägaren att bruka deras mark till hage. Det finns även en ridbana, men även den står på någon annans åkermark men "räknas" som en del av gården.

Är det dumt att köpa en sådan gård för att ha hästar?

Tack på förhand!
Vi är lite nya i att äga gård..
Det beror på.. Finns det ingen mark alls, eller tillräckligt för vinterhagar?
Sommarhagar brukar kunna hyras, alternativt köpa sådana som ligger en bit ifrån huset, men vinterhagar är man rätt beroende av stt ha nära.
 
Ingen mark till hagar finns på själva "gården" . Hagen är en okej storlek för två-tre hästar och ligger precis bredvid stallet/längst med gården, och det finns möjlighet att utöka hagen om man själv orkar rensa skogen intill stängslet av nuvarande hagen enligt säljaren men behöver nog dubbelkolla det med markägaren först..

Priset är bra för boningshuset och stalldelen/ridbanan/logen. Hade varit mycket mer i pris om det fanns hagmark med i försäljningen såklart 🤔

Det finns en stor gård med massor av hagar fem minuters promenad bort som man ev. kan hyra sommarbete av, har inte hört med ägarna dock.
 
Ingen mark till hagar finns på själva "gården" . Hagen är en okej storlek för två-tre hästar och ligger precis bredvid stallet/längst med gården, och det finns möjlighet att utöka hagen om man själv orkar rensa skogen intill stängslet av nuvarande hagen enligt säljaren men behöver nog dubbelkolla det med markägaren först..

Priset är bra för boningshuset och stalldelen/ridbanan/logen. Hade varit mycket mer i pris om det fanns hagmark med i försäljningen såklart 🤔

Det finns en stor gård med massor av hagar fem minuters promenad bort som man ev. kan hyra sommarbete av, har inte hört med ägarna dock.

Ingen alls? Inte ens nog för en sjukruta?

Min minigård är på ca 6000kvm. Jag har plats för vinterhagen på egen mark, lånar till bete och ridåker.
 
Det är verkligen en chansning så jag håller med ovanstående om att det beror mycket på pris. Vi har själva en villa utan egen mark där vi just nu håller på och bygger stall. Vi är alltså helt beroende av att låna mark av grannen. Vi har dock bott här väldigt länge vilket dels innebär att vi känner grannen väl dels var alternativen för oss att antingen flytta till en gård (och börja om helt från början med renoveringar osv), eller bygga och chansa på att vår muntliga överenskommelse kommer hålla. Vi har världens bästa granne så det ska nog mycket till för att det ska bli problem 😊.

Vi har även garderat oss på så sätt att vi har planerat för att stallet relativt enkelt skulle kunna byggas om för andra ändamål om vi en dag antingen vill sälja, eller det blir nåt strul med tillgång till hagar. På så sätt är investeringen inte bortkastad om det inte längre går att använda för hästar. Vet inte om det kan fungera på liknande sätt med fastigheten ni tittar på?
 
Ungefär såhär går gränserna.

Lila är gården med boningshus, stall verkstad och loge. Ca 4000kvm.

Blå är ridbanan som tillhör gården men står på lånad mark.

Gul är hagen som lånas av en annan markägare. Vet ej exakt storlek.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20230609_075125_Maps.jpg
    Screenshot_20230609_075125_Maps.jpg
    263,1 KB · Visningar: 333
Personligen hade jag inte chansat. Vi letade gård i nästan fem år för att hitta en gård med tillräckligt mycket mark för att ha egna hagar och ridbana.
Jag har hört allt för mycket om hur man helt plötsligt blivit osams med bästa grannen och blivit av med sina hagar eller att avtalet inte förlängts. Några av de "hus utan egen mark" där stall stått på tomten och hagar arrenderats, som vi tittade på har idag tappat sina hagar.
Vad händer om grannen som arrenderar ut marken helt plötsligt inser sitt övertag?

Är man däremot beredd att ta risken, så varför inte.
 
Personligen hade jag inte chansat. Vi letade gård i nästan fem år för att hitta en gård med tillräckligt mycket mark för att ha egna hagar och ridbana.
Jag har hört allt för mycket om hur man helt plötsligt blivit osams med bästa grannen och blivit av med sina hagar eller att avtalet inte förlängts. Några av de "hus utan egen mark" där stall stått på tomten och hagar arrenderats, som vi tittade på har idag tappat sina hagar.
Vad händer om grannen som arrenderar ut marken helt plötsligt inser sitt övertag?

Är man däremot beredd att ta risken, så varför inte.

Bästa grannen kan också flytta och nya grannen kan ju vilja använda hela sin mark själv.
 
Eftersom du inte har något eget avtal med markägarna så behöver du vara beredd på att i framtiden hantera en situation med att stå med hästarna hemma och förlora ridbana och/eller hage med kort varsel. I nuläget så blir det på markägarnas goda vilja, men även deras familjesituation kan ändras hastigt så att det påverkar dig.
Ett skriftligt avtal kan förstås kan sägas upp, men då kan ni ju ha avtalat om en uppsägningstid, ev. återställande av mark osv.

Så frågan är om du har en plan B för om du blir av med marken. Samt om ni kan skriva någon form av överenskommelse.
Att stycka av för att köpa mark kan vara svårt.
 
Ungefär såhär går gränserna.

Lila är gården med boningshus, stall verkstad och loge. Ca 4000kvm.

Blå är ridbanan som tillhör gården men står på lånad mark.

Gul är hagen som lånas av en annan markägare. Vet ej exakt storlek.
finns där möjligt att få det på skriftligt avtal?
Så hade jag vågat- annars aldrig i livet. Varför hör ridbanan inte till gården? verkar ju helt tokigt.
 
Ooff det där var tight. I värsta fallet finns det ju ett L runt ladan som kan bli nödhage, men jag hade inte vågat chansa om inte gården är väldigt billig och har andra fördelar med läge, avstånd jobb etc.

Ni kan ju prova pruta. Och absolut se till att ha skriftligt på lånet av mark innan köpeavtalet skrivs på.
 
Om priset är det rätta och ni vill bo där så jag hade nog tackat ja. Om något har fungerat tidigare så säger statistiken att det förmodligen kommer att fortsätta fungera. Prisskillnaden kan vara enorm på mark eller inte och det är kanske inte rimligt. Tänk på vad andra skriver, avtal och pris. Ta hjälp av någon yttre mäklare kanske?
 
Rent krasst så är det nog så de flesta mindre hästgårdar kommer se ut i framtiden med tanke på hur gårdar avstyckas idag och det är främst de redan stora markägarna som vill äga mer. Folk vill ha gårdar med mark men inte betala för marken.

Enligt kartan ser det mest ut som skogsmark? Och markägaren bor inte intill marken? Då skulle jag säga att det lär vara rätt lugnt, markägaren kan säkert plocka ut bidrag för att dina hästar betar där också.
Min erfarenhet är i alla fall att de där markägarna som äger mycket mark ”här och där” (dvs inte i direkt anslutning till sin bostad) är väldigt positiva till att arrendera ut. För dem är det en bättre deal att äga och låta någon arrendera än att någon annan äger marken.
 
Så som det ser ut är det ingen direkt attraktiv mark för markägaren så det borde vara lugnt. Äger hen mycket mark?
Tänker lite ålder på markägaren med, generationsskifte snart?

I värsta fall, finns det stall i närheten att stalla upp hästarna i?
 
Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för hagar utan har en muntlig överenskommelse av markägaren att bruka deras mark till hage. Det finns även en ridbana, men även den står på någon annans åkermark men "räknas" som en del av gården.

Är det dumt att köpa en sådan gård för att ha hästar?

Tack på förhand!
Vi är lite nya i att äga gård..
Aldrig i livet. Jag har haft det så och skulle inte göra om det.
 
Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för hagar utan har en muntlig överenskommelse av markägaren att bruka deras mark till hage. Det finns även en ridbana, men även den står på någon annans åkermark men "räknas" som en del av gården.

Är det dumt att köpa en sådan gård för att ha hästar?

Tack på förhand!
Vi är lite nya i att äga gård..
Jättedumt. Aldrig förlita sig på att få låna/hyra ngn annans mark.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 118
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 748
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp