Köpa "hästgård" utan mark

Hade aldrig vågat ha hästar hemma utan någon egen hagmark alls, för sårbart. Jag skulle gå med en liten oro hela tiden att bli av med marken.

Om jag älskade huset hade jag köpt det men stallat upp hästarna på gården en så kort promenad bort. Ville jag absolut ha hästarna hemma skulle jag leta vidare.
 
Ungefär såhär går gränserna.

Lila är gården med boningshus, stall verkstad och loge. Ca 4000kvm.

Blå är ridbanan som tillhör gården men står på lånad mark.

Gul är hagen som lånas av en annan markägare. Vet ej exakt storlek.
Så just nu har ni endast tillgång till ridbanan och stallområdet men inte hagen?
Vad är ”gården” klassad som?
 
Som hästgård skulle jag inte ta risken.
Om priset var rätt och jag tänkte mig ha det som boende med hästar uppstallade i närheten hade jag kunnat överväga det.
 
Vi har nästan 7 hektar och arrenderar lika mkt till. Det innebär att jag kan ha bete och slipper fodra hö på sommaren. Nu har jag ett upplägg som passar till det. Skulle jag bli av med arrenderet skulle jag ha ett annat upplägg. Jag har 14 boxar men vi har bara 9 hästar och det är det maxantal jag satt för att det inte ska bli för många hästar på ytan vi har. När vi köpte gården hade jag själv bara 2 hästar och det var inte alls meningen att vi skulle ha en gård med så många boxar och ridhus mm. Nu blev det bara så men vi hade tittat på gårdar innan som var helt beroende på arrende och i den sitsen hade jag inte velat vara i. Nu råkar mina 2 bli 3 hästar och sen är 6 hästar inackorderade.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 118
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 748
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp