köpa hingst eller inte?

sheltiegirl

Trådstartare
Jag är rätt säker på att jag kommer få en del negativa komentarer nu och det är jag beredd på, kritisera mig gärna men snälla förklara exakt vfr ni tycker som ni gör, det skulle hjälpa massor!

Jag har haft uppehåll från hästar några år då jag började gymnasiet och efter det flyttade jag ihop med min sambo som inte alls är så positiv till hästar, han tycker dom är dyra och onödiga :(

Därför har jag råkat komma in på iden att om jag hittar en hingst som är godkänd och gett några fina avkommor som passar mig bra som ryttare. Jag har inte mkt hingstvana mer än när jag var medryttare i ett arabstall med en unghingst som jag jobbade lite från marken med i en korall. Jag är däremot enligt mig själv en tydlig och lugn ledare för min flock (har 5 hundar och har haft flera hästar).

Att jag funderar på hingst är att om den betäcker x antal ston så betalar det tillbaka en del av kostnaden att äga häst = lättare att övertala min sambo.

Ni som äger hingst som går i småskalig avel, hur fungerar allt och hur ser det ut med utgifter/inkomster?

Vi har precis köpt ett hus utan mark så jag skulle behöva inackordera hästen, vet att det kan vara riktigt svårt med hingst så det skulle jag självklart kolla upp ordentligt innan jag ens tittar seriös på annonser. Är det ens möjligt att ha sån tur att någon annan vill låta sin vallack gå med min hingst i samma hage eller kommer stackarn vara tvungen att gå ensam hela livet eller alt. att jag skaffar ex, en shettisvallack som sällskap om det fungerar. Isf blir det dock direkt dyrare.

Har glömt skriva rasen, jag är förälskad i Araben så jag kommer leta efter ren arab eller Hispanoarabé.

Är jag helt ute och seglar eller vad tror ni? Oavsett om jag väljer hingst, vallack eller sto, hur sjutton ska jag övertala min sambo??

Hoppas någon orkade läsa detta virriga inlägg :p
 
Sv: köpa hingst eller inte?

Hade inte valt hingst. Vet hur svårt det är att ha hittat plats åt en åring (hingst) i skåne som ändå är tätt på stall. Och då har jag skyltat med att han ska skäras vid 2 -2,5 år om han inte blir jobbig innan dess.

Vill du försöka iallafall, kolla runt i stallen ikring om det finns stallplats INNAN du letar häst.

Om inget annat, har ni delad ekonomi? Annars så tycker jag att hästen är din ekonomis huvudbry. Förklara att du saknar hästar enormt i ditt liv och vill ha en i det också. Om hästen inte rör hans ekonomi borde det inte röra hans rygg.
 
Sv: köpa hingst eller inte?

Om du ska ha hästen inackorderad, var har du tänkt ställa alla ston som kommer på betäckning?

Och hur många ston kan en arabhingst få? 3-4 stycken? Lär ju inte på något sätt göra du går plus.
 
Sv: köpa hingst eller inte?

Är det en hingst du vill ha tycker jag du ska skaffa dig det, dock inte om anledningen är din sambo...?

Har du en egen inkomst och det finns pengar över efter era gemensamma utgifter så bestämmer du väl själv vad du ska använda pengarna till?

Och att köpa en häst med förrutsättningen att den ska betala sig själv kan du inte räkna med (även om det är fullt möjligt) men man vet ju aldrig vad som kan hända...den kan ju bli sjuk/skadas - mer utgifter, få dåligt/inga ston - mindre inkomst...sånt man inte kan veta i förväg...
 
Sv: köpa hingst eller inte?

Antalet betäckningar går stadigt neråt och hingstägare idag får vara glada om deras hingst får något sto över huvud taget. Att hoppas på att kunna tjäna pengar på sin hingst i dagsläget är inte rimligt.
 
Sv: köpa hingst eller inte?

Förutom det övriga har skrivit så tänk på en sak till. Det går 13 arabhingstar på dussinet ochmarknaden är allt annat än ljus. Om du vill ha en arabhingst för att tjäna pengar är du nog mycket snett ute. Nedan klistrar jag in betäckningstatestiken för förra året hämtad fårn registraturens sida.
Betäcknings statistik för 2012 ( fram till 1 November 2012 )

10 i topp betäckningar 2012

1. Magic Magnifique - 47
2. Rohara Bacara - 14
3. Al Fakhir - 12
4. Neiron 23 10
5. Black Turbo - 9
6. Sokrates - 8
7. Portmer - 5
8. 5 hingstar med 4 betäckningsr var,- Liliusz, SignatureBFA, Gwarant, Aaron Presley, Nipr
9. 4 hingstar med 3 betäckningar var - Pribot, TA Nox, Girlan-Bey, Ekemir
10. 8 hingstar med 2äckningar var

Inrapporterat totalt antal betäckta ston var162 st

Förra året löste 41 hingstar licens och man kom med på 10 i topplistan med 2 betäckningar. På listan är 24 hingstar med och de betäckte 153 av de 162 stona. De övriga 17 delar med andra ord på 9 ston.
Att hålla arabhingst är mer av ett kall än en ekonomisk affär. Du får räkna med högre foderkostander, kostander licens, blanketter osv. Dessa kostander överstiger troligen vida vad du kan ta betalt för en betäckning och som synes var det många som inte ens fick 1 sto förra året.
Skaffa dig en vanlig ridhäst. Om du är intresserad av avel så köper du ett bra sto med en stam du gillar och kan isåfall ta föl på henne i framtiden. Hingsttankarna tycker jag att du ska slå ur hågen framförallt med de dåliga förutsättningar du har.
 
Sv: köpa hingst eller inte?

Tack för raka och ärliga svar! :)

Med det ni skrivit så är det självklart för mig att en hingst inte är aktuellt, det är inget agrument för att övertala min sambo och det skulle bara ge mig mer problem än nytta.

Shaggy: Du skrev att jag kunde köpa ett bra sto och ev ta för på denna i framtiden, det hade varit en dröm men som jag har förstått vad jag har googlat runt så är det riktigt dyrt att ta föl på sitt sto.

Jag och min sambo har gemensam ekonomi så jag kan inte bara sådär skaffa häst, han måste vara med på det, vilket kan bli väldigt knepigt :(

Förslag på hur man övertalar sin sambo att häst är något man älskar och att det helt klart är värt tiden och pengarna?
Jag har idag 3 hundar + han har 2, antar att jag får börja med att offra min dröm att skaffa fler hundar när äldsta går bort och enbart hålla mig till 1 eller 2. Vore svårt för mig som under 10 år varit väldigt aktiv med mina hundar och tävlat på SM nivå i flera år..
 
Sv: köpa hingst eller inte?

Jag är ganska rak på, jag ska ha en häst. Passar det inte behöver personen i fråga inte vara med mig, men för mig är hästen viktigare än ett förhållande också, och jag inser att det inte är lika för alla. ; )
Kan du inte införa att ni har delvis icke-delad ekonomi? Så att ni delar på gemensamma kostnader men att i övrigt har ni kvar era egna pengar som ni spenderar som ni vill?
Har inte han någon hobby som kostar pengar? Jämför med det.
Om inget annat funkar - sexstrejk! :D
 
Sv: köpa hingst eller inte?

Shaggy: Du skrev att jag kunde köpa ett bra sto och ev ta för på denna i framtiden, det hade varit en dröm men som jag har förstått vad jag har googlat runt så är det riktigt dyrt att ta föl på sitt sto.

Ja det är dyrt att ta föl men det måste vara betydligt billigare att ta ett föl en gång än att stå och hålla en hingst till allmän betäckning år efter år. Det billigaste är helt klart att köpa sin häst.
 
Sv: köpa hingst eller inte?

Jag är ganska rak på, jag ska ha en häst. Passar det inte behöver personen i fråga inte vara med mig, men för mig är hästen viktigare än ett förhållande också, och jag inser att det inte är lika för alla. ; )
Kan du inte införa att ni har delvis icke-delad ekonomi? Så att ni delar på gemensamma kostnader men att i övrigt har ni kvar era egna pengar som ni spenderar som ni vill?
Har inte han någon hobby som kostar pengar? Jämför med det.
Om inget annat funkar - sexstrejk! :D

Jag älskar honom så otroligt mkt, jag skulle aldrig ens överväga att välja bort honom för ett djur, så den taktiken fungerar inte riktigt :p
Jag tycker inte riktigt om den typen av uppdelningen av ekonomin, känns lite som att man kör sitt eget race då, jag vill leva med honom, inte bara i samma hus. Om du förstår hur jag menar.
Hans stora hobby är hundar och den hobbyn delar vi ju så vi lägger ungefär lika mkt tid och pengar på hundarna, i övrigt har han inga stora hobbyer vad jag kan komma på.
 
Sv: köpa hingst eller inte?

Jag skulle försöka komma överens om delvis delad ekonomi - gemensamt konto för gemensamma utgifter - de pengar som inte går åt till boende å mat behåller man för sig själv - om du väljer att då prioritera häst framför andra utgifter och bekostar din häst själv så är det upp till dig vad du gör med pengarna :-)

Själv har jag delvis delad ekonomied sambon och tog visserligen en diskussion innan jag skaffade häst ( eftersom det skulle påverka vår möjlighet att göra annat tillsammans ) men någonstans så hade han nog inte förtjänat mig om han inte unnade mig att satsa på något som är så viktigt för mig, på samma sätt som jag inte hade varit värd en kille som han om jag inte gav honom frihet att satsa på det som är viktigt för honom.

Edit: nu fanns det ju lite marginaler för oss ekonomiskt och tidsmässigt så hade jag föreslagit ngt som hade lett till en spänd situation tidsmässigt eller ekonomiskt så hade jag ju resonerat annorlunda. Det jag menar är att man måste tillåta den andre att prioritera som denne vill om denne själv kan ta ansvar för den kostnaden.
 
Senast ändrad:
Sv: köpa hingst eller inte?

Problemet i din argumentation där är ju att för att någon ska kunna köpa häst, så måste någon föda upp hästen. Och för att kunna föda upp hästen, så måst uppfödare ha råd att föda upp den, dvs få betalt det den kostar att föda upp...
 
Sv: köpa hingst eller inte?

Jag ttcker det verkar sunt och friskt av TSs sambo att vara negativ till häst.
Har de redan fem (FEM!) hundar som de lägger tid och pengar på så varför även skaffa häst? Och dessutom precis köpt hus!
Det är väl smartare att bli medryttare nån dag i veckan?

Och sen fattar jag inte hur man kan säga att "vill han inte att jag har häst så är det lika bra att göra slut". Verkar lite omoget och barnsligt....
 
Sv: köpa hingst eller inte?

Problemet i din argumentation där är ju att för att någon ska kunna köpa häst, så måste någon föda upp hästen. Och för att kunna föda upp hästen, så måst uppfödare ha råd att föda upp den, dvs få betalt det den kostar att föda upp...

Vad har det argumentet i denna diskussion att göra?

Att uppfödare har svårt att få täckning för sina kostnader är en intressant diskussion men den har inget att göra här.
 
Sv: köpa hingst eller inte?

Tack för raka och ärliga svar! :)

Med det ni skrivit så är det självklart för mig att en hingst inte är aktuellt, det är inget agrument för att övertala min sambo och det skulle bara ge mig mer problem än nytta.

Moget skrivet av dig, TS, och jag vill till motsats från många andra inte rekommendera dig att att ställa krav på din sambo.
Lever ni tillsammans och har kul med alla era hundar så kanske du måste nöja dig med det, man kan inte få allt!
Att utöka antalet djur med en häst, oavsett kön, kommer att anstränga er tidplanering och dessutom utsätta er för en mycket hög ekonomisk risk som det innebär att ha djur! Det är bättre att avstå!
 
Sv: köpa hingst eller inte?

Jag ttcker det verkar sunt och friskt av TSs sambo att vara negativ till häst.
Har de redan fem (FEM!) hundar som de lägger tid och pengar på så varför även skaffa häst? Och dessutom precis köpt hus!
Det är väl smartare att bli medryttare nån dag i veckan?

Och sen fattar jag inte hur man kan säga att "vill han inte att jag har häst så är det lika bra att göra slut". Verkar lite omoget och barnsligt....

Vi har ju ingen aning om ts och hennes ekonomi. Hon och sambon kanske mycket väl har råd att köpa och hålla häst.

När jag träffade min sambo så visste han att hästar var ett av mina stora intressen. Om han skulle tvinga mig att välja bort det för att hästar är "onödiga" skulle jag inte vilja leva med honom. Inte för att jag väljer hästen före honom, men för att han vet hur viktigt det är för mig.
Och jag vill leva med någon som vill att jag ska ha det så bra som möjligt, precis som jag vill att min sambo ska få göra det han tycker är roligt och trivs med så mycket han kan. Även om jag inte är intresserad av annan sport så sitter jag ibland med och tittar på en hockeymatch på tv, för att jag vet att han blir glad då.
 
Sv: köpa hingst eller inte?

Som de andra så klokt avrått är det ingen idé att tro att man "tjänar" på en Arabhingst.

Jag och min sambo har delad ekonomi och han gnäller då aldrig om hästkostnaden :angel: Stackaren är dessutom allergisk mot pälsdjur :crazy:

Han älskar att se mig med hästarna och tror inte att han för en sekund skulle vilja att jag var utan dem, däremot har jag fått "ge" min hund till min mamma vilket så klart suger men men...

Till saken hör att jag hade tre Araber när vi blev tillsammans så han kunde ju ana vad han gav sig in i, nuförtiden har jag bara en Arab och en welshponny så det är ju ingenting :D
 
Sv: köpa hingst eller inte?

Måste blivit något fel med svaret där. Det var inte riktat till din kommentar, utan till en längre upp till tråden som skriver att det är billigare att köpa en häst än att föda upp en. Det var det ohållbara i det jag kommenterade.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp