köpa hingst eller inte?

Sv: köpa hingst eller inte?

Och sen fattar jag inte hur man kan säga att "vill han inte att jag har häst så är det lika bra att göra slut". Verkar lite omoget och barnsligt....

Nu talar jag inte riktigt ur det perspektivet, då jag hade häst långt innan jag skaffade kille. Men i min värld skulle jag aldrig välja bort min häst för en man, det händer inte. Jag har hittills inte träffat en människa som får mig att må lika bra som hästen gör, jag har heller inga drömmar om egen familj så det är inte prioriterat för mig. Alla mina framtidsplaner och drömmar har med hästar att göra, hittar jag någon jag älskar som jag kan passa in i mitt liv är det toppen, men jag är hellre singel än utan hästar.

Påpekade också att jag har full förståelse för att det inte ser ut så för andra, och i TS situation är det helt omvänt - hon har en man och ett liv med honom och skulle vilja skaffa häst. För mig kom hästen först. Det var mer en skämtsam kommentar från mig. Allt handlar ju ändå om att man ska må bra och få så många som möjligt av de aspekter man vill ha i sitt liv att fungera med varandra.

Men sen är jag helt klart hellre omogen och barnslig än olycklig! :up:
 
Sv: köpa hingst eller inte?

Det låter mest som att h*n aldrig varit kär upp över öronen. Det kommer det också någon gång. Då kan det hända att man prioriterar annorlunda. Men jag tänkte faktiskt samma när jag träffade min man. Jag skulle jobba utomlands precis när jag träffade honom och åkte iväg första gången trots att vi var tillsammans till Irland. Men andra gången stannade jag hemma just för hans skull. Så kan det gå när man är kär. Tänker på det ibland och det var helt klart värt att ge upp Italiendrömmen för honom. Hade fått jobb och allt och skulle åka, men kunde helt enkelt inte.

kl

Min man visste att jag aldrig skulle sluta med hästar bara för att vi blev tillsammans. På den tiden var hästar mitt liv men jag valde senare att sluta. Men återupptar det nu igen med min mans stöd. Skulle aldrig kunna skaffa häst igen om han inte var med på det. Han vet hur glad jag är när jag har häst och tycker det är självklart att jag ska ha det om jag vill.
Men helt klart går han före ett djur.

TS, jag tycker inte du ska skaffa häst om det finns risk för att förhållandet blir infekterat. Det är inte värt det om du verkligen vill vara tillsammans med honom. Varför inte bli medryttare någon gång i veckan till att börja med?
Sedan kan du ju ta en häst på foder så kan ni känna efter om häst funkar i erat liv. Gör det inte det så ska ju hästen tillbaka till ägaren när foderperioden är över.
 
Sv: köpa hingst eller inte?

Kan nog säga att jag skulle kunna leva lycklig utan karlar men jag skulle inte kunna leva lycklig utan hästar ...
 
Sv: köpa hingst eller inte?

Jag skulle aldrig välja ett djur över min sambo, men jag har alltid vaft problem med att sikta för högt, hade jag kunnat hade jag haft tja jag vet inte riktigt hur många djur men måånga. Jag tycker att en häst skulle fungera i våran lilla familj om jag inte behöver gå och oroa mig för ekonomin. Så länge jag har råd + bra marginal så är tiden klart väft det.
Jag får väl banka in i skallen att det faktiskt är bättre att skaffa medryttarhäst först. Har jag tur kanske min nya granne vill ha hjälp med ridning.
Men drömmen är e foftfarande att jag någon gång ska ha häst igen! :)
 
Sv: köpa hingst eller inte?

Klokt av dig att du snabbt insåg att iden med en hingst inte bär sig.
Har inga förslag på hur du skall övertala din sambo för jag tror inte riktigt att det är rätt väg.

Men att "ha" häst kan kosta allt från lite till väldigt väldigt mycket varje månad. Så där kan du kanske ha lösningen.
För att hålla nere kostnaderna kan du börja med att ha en häst på foder, då slipper du inköpskostnaden och skulle det inte fungera så kan du lämna tillbaka den.
All låna en häst med möjlighet att lämna tillbka gör att både du och din sambo ser hur det fungerar med erat liv att även ha häst.

Se dig om efter billigare stall, nu vet jag inte var ni
bor men stallhyror kan ju vara från nästan gratis mot sällskap och hjälp på visa ställen till att kosta 5-6 tusen i på en bra träningsanläggning.

Det finns lättfödda hästar som äter 10 kg hö och inget kraftfoder och det finns hästar som äter för 20 kg hö och mängder av kraftfoder.

Det finns hästar som kan gå oskodda och det finns hästar som går helskodda.

Det finns hästar som går ute och äter gräs dygnet runt på sommaren och sparar på så vis in hö, kraftfoder, boxströ ofta billigare stallhyra och absolut mindre tidskrävande.

Skaffa medryttare.

Känner du att du vill prova att ha häst så gör en budget när du hittat ett stall som passar dig, visa budgeten för din sambo och disskutera om det kan vara värt att försöka.

Lycka till och ta hand om varandra

Jazmin
 
Sv: köpa hingst eller inte?

Men drömmen är e foftfarande att jag någon gång ska ha häst igen!

Ja, varför inte? Men kanske det inte passar att den går i uppfyllelse just nu, eller de närmsta åren. Under tiden är det väl inte fel att vara medryttare. Det är helt klart lättare att kombinera med ett aktivt hundliv än en häst man har sju dagar i veckan, året runt. ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp