S

Snurran

så är det snart dax att köpa in hö för hösten vintern,
då jag stått i inackorderingsstall förr och haft fri tillgång till hö undrar jag lite hur mycket man ska köpa, har ju inte någon analys på det som man kan räkna på så hur gör man?
Jag har ett fullblod som förra året åt ca 15 kg hö om dagen, det var dåliga värden på det höt och i år ska jag köpa från en annan bonde. som brukar ha bra hö. ska givetvis analysera men måste bestämma mängden innan jag får höt...
 
Sv: KÖpa HÖ

Om inte bonden kan tänka sig att lämna analys skulle jag åka dit och ta en egen analys.Jag räknar med att det går åt 2,5-3 ton per fullvuxet halvblod. Då har de tillgång till gräs så länge det inte har frusit.
 
Sv: KÖpa HÖ

jag och bonden ska anasysera höt när det är slaget men jag kan väl inte göra det nu? och det är nu jag måste bestämma hur mycket hö jag ska ha.
 
Sv: KÖpa HÖ

Snurran skrev:
jag och bonden ska anasysera höt när det är slaget men jag kan väl inte göra det nu? och det är nu jag måste bestämma hur mycket hö jag ska ha.

Gör ett överslag på hur mycket hö du på ett ungefär behöver under en vintersäsong.
Vet du ungefär hur mycket det gick åt av ditt förra hö? Isåfall borde det väl vara ungefär lika många kilo som kommer gå åt nästa innesäsong.:banana:
 
Sv: KÖpa HÖ

Räkna på ett ungefär vad hästen kommer att äta varje dag, och räkna ut hur många dagar du kommer att fodra med hö och handla med marginal.

T.ex. 15 kg/dag i 280 dagar (ca 9 månader, sept-maj) = 4,2 ton.

Och eftersom höförbrukningen är lägre under åtminstone ett par av de månaderna, om hästen har gräs i hagen, så har du ju lite marginal där.
 
Sv: KÖpa HÖ

jag tackar för alla svar , det var så jag tänkte räkna men sen blir man lite orolig vill ju inte stå där i mars höt är slut:eek:
känenr mig liet luganre nu när ni har övertygat mig tt jag tänkte rätt ;)
 
Sv: KÖpa HÖ

Såhär brukar jag räkna (samma sätt oavsett hö/hösilage):

Under 'full vinter' går det X kg hösilage/häst/dag. I mitt fall 15 kg hö/häst = 2 *15 = 30 kg hösilage/dag. Gånger 30 dagar = 30 *30 = 900. Sen räknar jag med att de står på stall från 1 september - 1 juni = 9 månader.

9 månade * 900 kg/månad = 8100 kg. Dvs 8,1 ton. Sen avrundar jag alltid uppåt till närmsta halvton, dvs 8.5 ton.

Sådär mycket går det ju INTE ett normalt år, dels så äter de inte full giva sådär många månader, och så har jag avrundat uppåt. MEN, om jag då köper 8½ ton så vet jag att det räcker säsongen ut, även om det blir en kass vår, sent betessläpp, tidigt intag på stall osv, och även om någon häst t ex skulle hamna på boxvila på våren och äta full giva etc etc. Jag har alltså alltid kvar och slipper panikköpa dyrt i jan/feb för det blev någon ändring.

Nuförtiden har jag det så bra att jag får hem varje månad, och det är bara ringa efter mer när det behövs. Med jämna mellanrum så får jag in tre hästar isf två, och det är inga problem för bonden har alltid så det räcker åt mig. Men dels vill han ju veta ungefärligt vad jag tänker göra av med, så han i början av säsongen inte lovar bort för mycket, och förr har jag köpt hela årsförbrukningen på sommaren, och då måste man ju veta vad man ska beställa.

Jag räknar på kilo, för är analysen skit så får man oftast SÄNKA höet/hösilaget för att få upp proteinet utan att MJ sticker, så det blir sällan problem så. (har iofs tidigare haft bytesrätt om värdena varit dåliga, och nu vet jag analys innan jag köper, men ännu tidigare så var det bara att ta vad som bjds så att säga)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 579
Senast: Angel
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 796
Senast: Roheryn
·
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
2 775
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp