Köpa hus med omfattande renoveringsbehov

Cherarriduracell

Trådstartare
Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud taget brukbara är kök och badrum, men även där vill jag göra om innan jag är nöjd. Man behöver alltså dra bort plastmattan från sjuttiotalet, skrapa färg/riva tapet och måla om taken i exakt varenda utrymme. Parkettgolvet i vardagsrummet är svårt misshandlat och det är oklart om det alls går att behålla. Elen behöver bytas i hela fastigheten då ledningar etc är original från byggår.

Själva renoverandet i sig skrämmer mig inte så mycket, jag tycker det är skönt att inte behöva känna dåligt samvete över att man gör om något som är brukbart, här kan jag ju verkligen riva ut allt jag vill och det är inget som är "synd att slänga eller måla över". Men jag har å andra sidan aldrig ens tapetserat om ett rum och har inget begrepp kring tidsåtgång. Har hört mig för lite kring bekanta som rått mig till att räkna med två helger per rum för förarbete plus tapetsering och sen tillkommer golv och tak, låter det som att det stämmer...? Jag tänker mig att jag är relativt händig men typ oerfaren, behöver ta hjälp av släkting som kan lära mig åtminstone första rummet.

Det som får mig att dra mig mest för köp är att källaren luktar just källare och har tecken på fukt. Huset är beläget insprängt i ett berg mer eller mindre så det ser inte ut som att det kommer gå att använda grävmaskin på minst 20m av fasaden för dräneringsjobbet, utan det bedöms att man får gräva det för hand om det ens går. Vad kan det kosta att få dräneringen utförd av entreprenadfirma? Finns det hus som inte går att dränera?
 
Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud taget brukbara är kök och badrum, men även där vill jag göra om innan jag är nöjd. Man behöver alltså dra bort plastmattan från sjuttiotalet, skrapa färg/riva tapet och måla om taken i exakt varenda utrymme. Parkettgolvet i vardagsrummet är svårt misshandlat och det är oklart om det alls går att behålla. Elen behöver bytas i hela fastigheten då ledningar etc är original från byggår.

Själva renoverandet i sig skrämmer mig inte så mycket, jag tycker det är skönt att inte behöva känna dåligt samvete över att man gör om något som är brukbart, här kan jag ju verkligen riva ut allt jag vill och det är inget som är "synd att slänga eller måla över". Men jag har å andra sidan aldrig ens tapetserat om ett rum och har inget begrepp kring tidsåtgång. Har hört mig för lite kring bekanta som rått mig till att räkna med två helger per rum för förarbete plus tapetsering och sen tillkommer golv och tak, låter det som att det stämmer...? Jag tänker mig att jag är relativt händig men typ oerfaren, behöver ta hjälp av släkting som kan lära mig åtminstone första rummet.

Det som får mig att dra mig mest för köp är att källaren luktar just källare och har tecken på fukt. Huset är beläget insprängt i ett berg mer eller mindre så det ser inte ut som att det kommer gå att använda grävmaskin på minst 20m av fasaden för dräneringsjobbet, utan det bedöms att man får gräva det för hand om det ens går. Vad kan det kosta att få dräneringen utförd av entreprenadfirma? Finns det hus som inte går att dränera?
Jag skulle personligen inte köpa ett hus med så rejält renoveringsbehov, speciellt om man är helt nybörjare. Vi har renoverat "ett rum åt gången" i fem år och gjort massor utomhus istället. Fördelen med att det går sakta är att man hinner fundera ut den perfekta lösningen till varje rum. Vi har satt in nya fönster/monterat altandörrar osv i en del av rummen. Dels har man råd att göra precis som man vill. Hade vi gjort allt på en gång hade vi behövt kompromissa en del.

Hur ser taket ut? Det är en stor investering om det behöver bytas utöver allt invändigt + dränering.
 
Lutar marken ner mot huset på någon sida?
Ja, sidan som inte går att komma åt med grävmaskin... Huset är beläget som i en backe med toppen på baksidan, berget är bortsprängt för att få plats med huset och det är ca 1-1,5m fritt mellan berg och hus på baksidan.
 
Jag skulle personligen inte köpa ett hus med så rejält renoveringsbehov, speciellt om man är helt nybörjare. Vi har renoverat "ett rum åt gången" i fem år och gjort massor utomhus istället. Fördelen med att det går sakta är att man hinner fundera ut den perfekta lösningen till varje rum. Vi har satt in nya fönster/monterat altandörrar osv i en del av rummen. Dels har man råd att göra precis som man vill. Hade vi gjort allt på en gång hade vi behövt kompromissa en del.

Hur ser taket ut? Det är en stor investering om det behöver bytas utöver allt invändigt + dränering.
Taket är bytt för lite drygt 10 år sedan, ena vinden har vissa tecken på att fukt förekommit. Rakt nedanför vad vi tyckte såg ut som fukt, inspekterat från vindsluckan, finns en vattenskada i vägg på entréplan som antingen kommit av fukten från taket eller möjligen badrummet på ovanvåningen (som är husets enda renoverade rum, vi misstänker att det havererat någon gång så de tvingades fixa det för 20 år sedan)
 
Vi köpte ett billigt hus för snart 11 år sen. Vi visste att det krävdes total renovering.
Vi är inte klara än :angel: .
Visserligen har saker kommit emellan och det är fullt funktionellt numera, men vi behöver fortfarande göra nytt badrum, byta ut taket och tilläggsisolera och byta panelen på huset.
Vi var tvungna att riva ner allt till timret och börja om helt från början i vårt hus. Vilket vi räknat med, men nog var aningen för optimistiska i tid och pengar. Vi har gjort allt själva, inte tagit in hantverkare (svärfar är elektriker och har hjälpt till med den delen).

Men har man nån annanstans att bo under tiden och både tid och budget så absolut. Det är kul att se det egna växa fram.
 
Ja, sidan som inte går att komma åt med grävmaskin... Huset är beläget som i en backe med toppen på baksidan, berget är bortsprängt för att få plats med huset och det är ca 1-1,5m fritt mellan berg och hus på baksidan.
Som vårt hus, men vi har grannens gräsmatta mot vår baksida, ligger över takhöjden i källaren. Vi bor på ett berg så det skulle inte förvåna mig om de har fått spränga när de byggde men det vet jag inte.

Har lekamurad vägg i källaren där granntomten ligger emot och någon snösmältning har det trängt igenom fukt.
Har badrum och pannrum där nere och man får ju tänka sig för, inte använda material som drar åt sig fukt.

Vi köpte vårt hus som ålderdomligt, men beboeligt. Köket var nog "bäst", men inget i huset var renoverat på 20-30 år.
Jag är glad att vi renoverat i omgångar, man hinner ändra planerna många gånger under årens lopp.
I somras målade jag sovrummet, orkade inte med att krångla med tapeter, det tog en helg :)

Fördelen med ett hus som inte är tiptop från början är att jag känner att jag vågar prova. Blir det inte bra så gör det inte så mycket för det blev ändå bättre än innan, eller så gör man ett nytt försök 🙃
 
Extremt renoveringsbehov är när huset mer eller mindre är ett ruckel, tapet,golv o tak målning/byte är bara byte av ytskick ;)
Så har du tid o lust så go for it! Det finns massor med videos mm på tex youtub o byggmax sidan på hur man gör, o blir det fel så är det bara att göra om,man lär sig.
 
Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud taget brukbara är kök och badrum, men även där vill jag göra om innan jag är nöjd. Man behöver alltså dra bort plastmattan från sjuttiotalet, skrapa färg/riva tapet och måla om taken i exakt varenda utrymme. Parkettgolvet i vardagsrummet är svårt misshandlat och det är oklart om det alls går att behålla. Elen behöver bytas i hela fastigheten då ledningar etc är original från byggår.

Själva renoverandet i sig skrämmer mig inte så mycket, jag tycker det är skönt att inte behöva känna dåligt samvete över att man gör om något som är brukbart, här kan jag ju verkligen riva ut allt jag vill och det är inget som är "synd att slänga eller måla över". Men jag har å andra sidan aldrig ens tapetserat om ett rum och har inget begrepp kring tidsåtgång. Har hört mig för lite kring bekanta som rått mig till att räkna med två helger per rum för förarbete plus tapetsering och sen tillkommer golv och tak, låter det som att det stämmer...? Jag tänker mig att jag är relativt händig men typ oerfaren, behöver ta hjälp av släkting som kan lära mig åtminstone första rummet.

Det som får mig att dra mig mest för köp är att källaren luktar just källare och har tecken på fukt. Huset är beläget insprängt i ett berg mer eller mindre så det ser inte ut som att det kommer gå att använda grävmaskin på minst 20m av fasaden för dräneringsjobbet, utan det bedöms att man får gräva det för hand om det ens går. Vad kan det kosta att få dräneringen utförd av entreprenadfirma? Finns det hus som inte går att dränera?
Om man tänker bort dränering så ser inte jag det du nämner som extrema renoveringsbehov. Snarare ganska normalt?

Många vill ju ändå byta färger och fräscha upp. Måla tak är en baggis - man hyr in nån som sprutar taken bara. Det gjorde jag med min inrökta stuga. Tapetsering är enkelt och jätteroligt :)

Gör en ordentlig besiktning. Då får du reda på om det är fukt som behöver åtgärdas, eller bara mer ventilation som behövs. Det är ändå nödvändigt att besikta så du vet vad du köper.
 
Om man tänker bort dränering så ser inte jag det du nämner som extrema renoveringsbehov. Snarare ganska normalt?

Många vill ju ändå byta färger och fräscha upp. Måla tak är en baggis - man hyr in nån som sprutar taken bara. Det gjorde jag med min inrökta stuga. Tapetsering är enkelt och jätteroligt :)

Gör en ordentlig besiktning. Då får du reda på om det är fukt som behöver åtgärdas, eller bara mer ventilation som behövs. Det är ändå nödvändigt att besikta så du vet vad du köper.
Besiktar man ytterligare än det säljaren besiktat? Har läst ett protokoll därifrån med bilder.
 
Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud taget brukbara är kök och badrum, men även där vill jag göra om innan jag är nöjd. Man behöver alltså dra bort plastmattan från sjuttiotalet, skrapa färg/riva tapet och måla om taken i exakt varenda utrymme. Parkettgolvet i vardagsrummet är svårt misshandlat och det är oklart om det alls går att behålla. Elen behöver bytas i hela fastigheten då ledningar etc är original från byggår.

Själva renoverandet i sig skrämmer mig inte så mycket, jag tycker det är skönt att inte behöva känna dåligt samvete över att man gör om något som är brukbart, här kan jag ju verkligen riva ut allt jag vill och det är inget som är "synd att slänga eller måla över". Men jag har å andra sidan aldrig ens tapetserat om ett rum och har inget begrepp kring tidsåtgång. Har hört mig för lite kring bekanta som rått mig till att räkna med två helger per rum för förarbete plus tapetsering och sen tillkommer golv och tak, låter det som att det stämmer...? Jag tänker mig att jag är relativt händig men typ oerfaren, behöver ta hjälp av släkting som kan lära mig åtminstone första rummet.

Det som får mig att dra mig mest för köp är att källaren luktar just källare och har tecken på fukt. Huset är beläget insprängt i ett berg mer eller mindre så det ser inte ut som att det kommer gå att använda grävmaskin på minst 20m av fasaden för dräneringsjobbet, utan det bedöms att man får gräva det för hand om det ens går. Vad kan det kosta att få dräneringen utförd av entreprenadfirma? Finns det hus som inte går att dränera?
Skulle det där vara extremt?
Nä du, det låter bara som litet eftersatt underhåll.
När man kommer till tapeter och golv så är ju huset i princip klart.
Viktiga saker är ett tätt tak och hela stommar.
Fukt i källare går att åtgärda innifrån om det inte går att gräva utanför.
Men räkna med att det tar pi gånger så lång tid som man tror och kostar pi gånger så mycket.
 
Är källaren inredd som bostadsyta? Eller just källare, typ tvättstuga, pannrum osv.
Är det det senare kommer man långt med en bra avfuktare.
Det finns en rejält tilltagen gillestuga. Luftavfuktare har jag redan bestämt blir ett måste, vill ju inte torka kläder i rå källarlukt. Är inte fukt i grunden såpass att man vill bli av med det? I synnerhet om besiktningsmannen rekommenderat dränering?
 
Skulle det där vara extremt?
Nä du, det låter bara som litet eftersatt underhåll.
När man kommer till tapeter och golv så är ju huset i princip klart.
Viktiga saker är ett tätt tak och hela stommar.
Fukt i källare går att åtgärda innifrån om det inte går att gräva utanför.
Men räkna med att det tar pi gånger så lång tid som man tror och kostar pi gånger så mycket.
För mig som inte är så van är det rätt extremt att inte kunna bo i huset från start samt ha fukt i källare och någon typ av fuktskada av oklart ursprung (antingen tak eller badrum) inne.

Jag har nog börjat landa i att just detta hus nog inte är värt allt arbete runt, planlösning etc är nog inte tillräckligt tilltalande för resten. För mig.
 
Det finns en rejält tilltagen gillestuga. Luftavfuktare har jag redan bestämt blir ett måste, vill ju inte torka kläder i rå källarlukt. Är inte fukt i grunden såpass att man vill bli av med det? I synnerhet om besiktningsmannen rekommenderat dränering?

Det bästa är ju såklart att dränera bort fukten. Det är aldrig nyttigt med fukt. Särskilt inte om ytan är tänkt som boyta. Är ytan mer rå med
betonggolv i en tvättstuga och ett pannrum, så är det mindre problem. Eftersom det inte bygger in fukten tex. under en plastmatta eller en gipsad vägg. Betonggolvet eller en putsad vägg målad med färg som "andas" torkar ut rätt hyfsat med en bra avfuktare.
 
För mig som inte är så van är det rätt extremt att inte kunna bo i huset från start samt ha fukt i källare och någon typ av fuktskada av oklart ursprung (antingen tak eller badrum) inne.

Jag har nog börjat landa i att just detta hus nog inte är värt allt arbete runt, planlösning etc är nog inte tillräckligt tilltalande för resten. För mig.
Om det känns extremt så är det nog en dålig idé.
Du har fortfarande inte funderat över värmesystemet t.ex. värme och varmvatten är det dyraste när man bor i hus. Det är dit alla pengar brukar gå.

Som första hus så är något säkrare nog bättre.
 
För mig som inte är så van är det rätt extremt att inte kunna bo i huset från start samt ha fukt i källare och någon typ av fuktskada av oklart ursprung (antingen tak eller badrum) inne.

Jag har nog börjat landa i att just detta hus nog inte är värt allt arbete runt, planlösning etc är nog inte tillräckligt tilltalande för resten. För mig.
Att inte kunna bo i huset under en period får man nog räkna med om det är renoveringsbehov, är det underhåll är det en annan sak. Vårt hus har renoveringsbehov, vi hade fördelen av att kunna stå med dubbla boenden under en del av renoveringen. Sen duschade vi i källaren under ett antal månader tills badrummet blev klart. :)
 
Om det känns extremt så är det nog en dålig idé.
Du har fortfarande inte funderat över värmesystemet t.ex. värme och varmvatten är det dyraste när man bor i hus. Det är dit alla pengar brukar gå.

Som första hus så är något säkrare nog bättre.
Värmesystemet är rätt nyligen bytt därav att det inte oroar mig något särskilt.
Att inte kunna bo i huset under en period får man nog räkna med om det är renoveringsbehov, är det underhåll är det en annan sak. Vårt hus har renoveringsbehov, vi hade fördelen av att kunna stå med dubbla boenden under en del av renoveringen. Sen duschade vi i källaren under ett antal månader tills badrummet blev klart. :)
Det här huset har bara en enda dusch och jag kan inte föreställa mig var/hur man kan bygga ut badrum/skapa nytt så ptja. Det känns för mycket med all fukt just nu.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag och sambon letar hus, fram tills nu inte speciellt seriöst emn nu har vi hittat huset som vi vill ha :love: Eller kanske ska säga...
Svar
5
· Visningar
4 362
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp