Köpa hus med omfattande renoveringsbehov

Tack! Det här var ändå nära drömhuset, kändes som "mitt" tills jag såg det irl och fick gå omkring och känna in mig lite.
Så kan det gå, vi bokade visning på ett drömhus med drömstor tomt (för häst) och lagom mycket renoveringsbehov innan jul samma dag som det kom ut på försäljning. På eftermiddagen ringde mäklaren och sa att det var sålt. Det är surt men plötsligt måste det ju hända att allting klaffar :D
 
Nu ska jag ju inte lägga något bud på detta hus men det eldades förr i panna i pannrummet i ena huskroppen, finns öppen spis i två plan på andra "huskroppen" (huset är byggt i vinkel) Huset ser ut så original, inget som är nytillkommet. Värms idag med värmepump luft/vatten installerad för ca 10 år sedan.
Om pannrummet ligger i källaren så kan bytet till värmepump vara det som gjort att källaren nu är fuktig.
Ett panna med eld i torkar upp väldigt mycket.
Det kan vara bra att tänka på även i andra hus.
 
Om pannrummet ligger i källaren så kan bytet till värmepump vara det som gjort att källaren nu är fuktig.
Ett panna med eld i torkar upp väldigt mycket.
Det kan vara bra att tänka på även i andra hus.
Pannrummet ligger i andra änden jämfört med den fuktiga gillestugan, men värmen kanske sprids så effektivt genom grunden? Absolut något bra att ha i åtanke, hade inte en aning om att det kunde ligga till på det viset.
 
Pannrummet ligger i andra änden jämfört med den fuktiga gillestugan, men värmen kanske sprids så effektivt genom grunden? Absolut något bra att ha i åtanke, hade inte en aning om att det kunde ligga till på det viset.
Men i källaren då?
En panna med eld (olja, ved, pellets) drar ur massor av luft ut huset. Det ger en enorm luftväxling. En värmepump drar inte ur något alls. Den kan behöva kombineras med forcerad ventilation.
Dessutom så värmer den där pannan upp själva rummet som den står i ganska så ordentligt. I vanliga fall så är det ju litet kallt i en källare.
 
Men i källaren då?
En panna med eld (olja, ved, pellets) drar ur massor av luft ut huset. Det ger en enorm luftväxling. En värmepump drar inte ur något alls. Den kan behöva kombineras med forcerad ventilation.
Dessutom så värmer den där pannan upp själva rummet som den står i ganska så ordentligt. I vanliga fall så är det ju litet kallt i en källare.
Ja precis, men det är en rätt stor källare (och då panna i ena änden, fuktiga gillestugan i andra). Det var bara i gillestugan vad jag kunde se som putsen börjat släppa pga fukt.

Jag har faktiskt funderat på det där med ventilation i hus, i stallar ska det ju finnas till- och frånluft och är inte sällan någon form av mekanisk ventilation. Många hus jag sett har självdrag men det kan alltså vara otillräckligt om man satt in modernare värmesystem? Jättebra att veta, speciellt som astmatiker med lite känsliga luftrör som retas av lite vad som helst.
 
Man vinner budgivningen och skriver kontrakt där det är med någon klausul om att man får besiktiga huset innan köpet är bindande, typ.

Eftersom jag nyss köpt bostad och precis diskuterat detta med mäklare, så är det så att i kontraktet kan man skriva in en besiktningsklausul då köparen har 14 dagar på sig att göra en besiktning med fackman. Om det framkommer några fel vid besiktningen kan köparen dra sig ur utan ekonomisk risk. Samma för hus och bostadsrätt enligt den mäklaren.
 
Ja precis, men det är en rätt stor källare (och då panna i ena änden, fuktiga gillestugan i andra). Det var bara i gillestugan vad jag kunde se som putsen börjat släppa pga fukt.

Jag har faktiskt funderat på det där med ventilation i hus, i stallar ska det ju finnas till- och frånluft och är inte sällan någon form av mekanisk ventilation. Många hus jag sett har självdrag men det kan alltså vara otillräckligt om man satt in modernare värmesystem? Jättebra att veta, speciellt som astmatiker med lite känsliga luftrör som retas av lite vad som helst.

Självdrag bygger ju på att pannan skapar ett undertryck då den suger åt sig mkt luft. När pannan sen åker ut och folk installerar tex luftpumpar så får en nog se över både ventliation och risker med fukt. En vän till mig tittade nyligen på ett hus där det var rejält med mögel till följd av att pannan åkt ut och sista 20 åren hade huset värmts av luftvärmepump...
 
Det är väl praxis att göra så, men vill inte säljaren gå med på det tar man kanske bort klausulen. Blir nog svårt att sälja då dock.
Praxis vet jag inte, tror väldigt många hus säljs utan extrabesiktning. Men jag vet inte exakt hur det ligger till överallt, förstås.
 
Praxis vet jag inte, tror väldigt många hus säljs utan extrabesiktning. Men jag vet inte exakt hur det ligger till överallt, förstås.
Många hus är ju inte besiktigade alls från början. Eller menar du bara de hus som redan är besiktigade? Då brukar man som köpare antingen göra en egen besiktning eller få en genomgång av den redan gjorda besiktningen. Eller menar du en mer djupgående besiktning? Med borrprov för fuktmätning och så? Det tror jag är ganska vanligt när den första besiktningen rekommenderar en vidare utredning av t ex riskkonstruktioner.
 
Det är väl praxis att göra så, men vill inte säljaren gå med på det tar man kanske bort klausulen. Blir nog svårt att sälja då dock.
Det kanske ser olika ut regionalt i landet, men att det är praxis skulle jag inte säga. Besiktningsklausul behöver aktivt efterfrågas för att det ska in i kontraktet. På marknader med högt tryck är det ofta lätt att sälja utan den, affärerna går så pass snabbt ändå. Vi har fram tills nyligen letat hus aktivt i drygt ett år. Här i området är absoluta majoriteten av husen förbesiktade av säljaren. Ett par gånger har vi fått höra att säljaren inte är särskilt positiv till ytterligare besiktningsklausul redan på visning (ja, innan någon påpekar det, mäklaren ska alltid uppmuntra en ordentlig undersökning innan köp, men säljare är ju inte alltid så sugna på det).
 
Jo, vet.. Men det jag faktiskt inte vet är om man har rätt att göra det alltid om man så vill?

Eftersom köparen har undersökningsplikt vore det motsägelsefullt om köparen inte hade rätt att besiktiga. Säljaren kanske inte vill, men som köpare kan man ju då dra öronen åt sig och avstå. Ffa när det gäller köp av hus och inte br. Vår största mäklare i området erbjuder alltid besiktningsklausl i kontraktet om man vill ha det.
 
Eftersom köparen har undersökningsplikt vore det motsägelsefullt om köparen inte hade rätt att besiktiga. Säljaren kanske inte vill, men som köpare kan man ju då dra öronen åt sig och avstå. Ffa när det gäller köp av hus och inte br. Vår största mäklare i området erbjuder alltid besiktningsklausl i kontraktet om man vill ha det.
Men köparen har inte någon absolut rätt att besiktiga, det är något säljare och köpare måste vara överens om innan kontraktskrivning.
Det är klart mäklaren erbjuder besiktningsklausul om båda parter vill ha det i kontraktet, lika klart som att mäklaren inte skriver in den om inte båda parter är överens om det. Mäklaren har ju, lite hårddraget, inget att säga till om i frågan. Kommer man inte överens kan man precis som du säger välja att inte köpa likväl som säljaren kan bortse från högsta budet och välja att sälja till en annan spekulant med lägre bud men som är beredd att ta det direkt utan klausul.
 
Jag kan förstå säljare som inte accepterar en besiktingsklausul, jag hade nog inte heller gjort det utan en besiktning görs innan köp avtalas annars riskerar man köpare som drar sig ur ganska godtyckligt för det finns alltid saker att anmärka på om man vill. Och det är knappast bra för en försäljning att en köpare drar sig ur efter en besiktning oavsett hur små bristerna är.

Så besikta innan köp och inte efter tycker jag är den rimligaste modellen.
 
Men köparen har inte någon absolut rätt att besiktiga, det är något säljare och köpare måste vara överens om innan kontraktskrivning.
Det är klart mäklaren erbjuder besiktningsklausul om båda parter vill ha det i kontraktet, lika klart som att mäklaren inte skriver in den om inte båda parter är överens om det. Mäklaren har ju, lite hårddraget, inget att säga till om i frågan. Kommer man inte överens kan man precis som du säger välja att inte köpa likväl som säljaren kan bortse från högsta budet och välja att sälja till en annan spekulant med lägre bud men som är beredd att ta det direkt utan klausul.

Nej det är klart att det måste vara diskuterat om innan en skriver på. Men om jag skulle nekas besiktning (och det inte fanns nån tidigare man kunde få en genomgång av) så kan jag ju heller inte uppfylla min undersökningsplikt och därmed dragit mig ur om det gäller en fastighet och inte en br. Förhållandevis få köpare har ju fackmässig kunskap om besiktning som de kan använda sig av under en visning...
Ptja om det är hens signum att alltid erbjda det så får en ju anta att säljaren redan godkänt det för att ge säljuppdraget till den mäklaren. Jag har bara stått på köparsidan så jag vet inte vad de kommit överens om när hen fått uppdraget.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag och sambon letar hus, fram tills nu inte speciellt seriöst emn nu har vi hittat huset som vi vill ha :love: Eller kanske ska säga...
Svar
5
· Visningar
4 359
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp