Köpa hus med omfattande renoveringsbehov

Men en friskrivningsklausul får väl inte vara alltför generellt skriven heller, och friskriver säljaren sig från nånting så är man ju tillbaka till att det då finns skäl för köparen att inse att där kan finnas något fel, och att köparen därmed inte har något att komma med gentemot säljaren i efterhand.

Nja, den kan vara heltäckande, men själva klausulen måste noga förklara vad det innebär för köparen.

Enda gången den inte täcker är om säljaren dolt förutsättningar denne känt till.
 
Nja, den kan vara heltäckande, men själva klausulen måste noga förklara vad det innebär för köparen.

Enda gången den inte täcker är om säljaren dolt förutsättningar denne känt till.

Jag tycker mig minnas det som en standardfråga i "fråga juristen"-spalter i alla olika hustidningar, och att svaret brukar vara att man inte kan friskriva sig generellt. Men jag kan förstås minnas fel.
 
Hallå Konsument skriver:
"En säljare kan friskriva sig från dolda fel genom att lägga in en friskrivningsklausul i köpekontraktet. Det innebär att du som köpare i så fall inte kan få ersättning för ett dolt fel. En friskrivning från dolda fel gör ofta att köpesumman blir lägre.
En friskrivning gäller bara under förutsättning att säljaren inte känner till de eventuella dolda felen när huset säljs. Om säljaren kände till felen vid den tidpunkten gäller inte friskrivningsklausulen. Om klausulen skulle ses som oskälig är det inte heller säkert att den gäller."

Jag har själv köpt med uttalad friskrivningsklausul.
 
Det beror också på vilken typ av fastighet det gäller, men det jag sett här är att något känt företag som Anticimex besiktat fastigheten redan innan den läggs ut till försäljning.
Ja det börjar bli allt vanligare, i vart fall i vissa regioner, att säljaren har låtit göra en besiktning i samband med att fastigheten lägs ut till försäljning. Men det är superviktigt att man som köpare noggrant läser igenom besiktningsprotokollet, både för att se vilka anmärkningar som finns, MEN också för att se vad som inte har undersökts, tex kanske inte vinden kollades, eller taket osv. Så otroligt viktigt att veta besiktningens omfattning som köpare. Sen, trots besiktning beställde av säljaren, skulle jag oavsett velat göra en egen besiktning via en erkänd firma.

En kompis till mig köpte ett hus för ca 1,5 år sen. Besiktning var utförd av säljaren av känt bolag innan försäljningen. Min kompis krävde dock att få utföra en egen besiktning och hen fick in det i avtalet. Detta var tur då henns besiktningsman upptäckte fukt innanför en mindre utrymme på vinden. Fukten gick från vinden, genom väggarna och ner till grunden. I besiktningsprotokollet från "säljarnas besiktning" angavs att den besiktningsmannen inte hade lyckats öppna dörren till detta utrymme.. Nåväl, kostnaderna för att åtgärda fukten samt återställning uppskattades till över 1 milj... så min kompis valde att häva köpet.
 
Hallå Konsument skriver:
"En säljare kan friskriva sig från dolda fel genom att lägga in en friskrivningsklausul i köpekontraktet. Det innebär att du som köpare i så fall inte kan få ersättning för ett dolt fel. En friskrivning från dolda fel gör ofta att köpesumman blir lägre.
En friskrivning gäller bara under förutsättning att säljaren inte känner till de eventuella dolda felen när huset säljs. Om säljaren kände till felen vid den tidpunkten gäller inte friskrivningsklausulen. Om klausulen skulle ses som oskälig är det inte heller säkert att den gäller."

Jag har själv köpt med uttalad friskrivningsklausul.

Jag har också köpt med uttalad friskrivningsklausul inklusive alla inventarier. Det gjorde att säljaren aldrig behövde se huset mer, vilket gjorde att vi valdes som köpare trots att vårt bud inte alls var högst. Klausulen gällde allt.
 
Jag har också köpt med uttalad friskrivningsklausul inklusive alla inventarier. Det gjorde att säljaren aldrig behövde se huset mer, vilket gjorde att vi valdes som köpare trots att vårt bud inte alls var högst. Klausulen gällde allt.

Samma läge här, blev utvald köpare då jag var den enda av de närvarande sällskapen som inte stod och diskuterade vilka blommor som skulle i växthuset och vilken tapet som gjorde sig bäst på ovanvåningen (huset hade en spricka eftersom gaveln inte kunde bära den eftermonterade balkongen och det var nog inte helt klart för alla att det inte bara var att sätta fogskum och tapetsera).
 
Men en friskrivningsklausul får väl inte vara alltför generellt skriven heller, och friskriver säljaren sig från nånting så är man ju tillbaka till att det då finns skäl för köparen att inse att där kan finnas något fel, och att köparen därmed inte har något att komma med gentemot säljaren i efterhand.
Tolkningen i de vägledande rättsfall som finns har varit ganska generös när det gäller generella friskrivningsklausuler. Bara de skrivs tillräckligt tydligt så att köparen inte kan missförstå har de ansetts giltiga.
 
Frågan är snarare om du kan styrka din tolkning. Den tolkning om Vassi ger är ju exakt den som går att få via en enkel googling (som jag är övertygad om att du kan göra själv).

Jag kan inte tänka mig att din tolkning har några som helst belägg, men beslå mig gärna med fel.

Det är ingen om tvingar dig att köpa något, däremot får du en uppsättning förutsättningar för köp t ex. lånelöfte, accept av förbesiktning etc.
Du behöver inte tro på det om du inte vill men min bedömning är att om säljaren inte accepterar att köparen undersöker fastigheten kan det innebära att säljarens ansvar för fel ökar. Jag tycker motiveringen är väldigt tydlig, ett dolt fel är något som inte köparen har rimlig möjlighet att upptäcka.
 
Ja det börjar bli allt vanligare, i vart fall i vissa regioner, att säljaren har låtit göra en besiktning i samband med att fastigheten lägs ut till försäljning. Men det är superviktigt att man som köpare noggrant läser igenom besiktningsprotokollet, både för att se vilka anmärkningar som finns, MEN också för att se vad som inte har undersökts, tex kanske inte vinden kollades, eller taket osv. Så otroligt viktigt att veta besiktningens omfattning som köpare. Sen, trots besiktning beställde av säljaren, skulle jag oavsett velat göra en egen besiktning via en erkänd firma.

En kompis till mig köpte ett hus för ca 1,5 år sen. Besiktning var utförd av säljaren av känt bolag innan försäljningen. Min kompis krävde dock att få utföra en egen besiktning och hen fick in det i avtalet. Detta var tur då henns besiktningsman upptäckte fukt innanför en mindre utrymme på vinden. Fukten gick från vinden, genom väggarna och ner till grunden. I besiktningsprotokollet från "säljarnas besiktning" angavs att den besiktningsmannen inte hade lyckats öppna dörren till detta utrymme.. Nåväl, kostnaderna för att åtgärda fukten samt återställning uppskattades till över 1 milj... så min kompis valde att häva köpet.
Ja, det var en fuling. Tur att din kompis tog ut en egen besiktningsman.
 
Kan ev. bli billigare att riva och bygga nytt hus om det är omfattande renovering. Sen att kolla vad som händer i närområdet ifall det ligger utanför deltaljplanerat område.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag och sambon letar hus, fram tills nu inte speciellt seriöst emn nu har vi hittat huset som vi vill ha :love: Eller kanske ska säga...
Svar
5
· Visningar
4 359
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp