Köpa hus utan kunskap?

Min ex-make tog över huset vi köpte tillsammans. Han kan knappt hänga upp en tavla, på sin höjd klippa gräsmattan. Men han roddar ändå runt huset på ett bra sätt. Möjligtvis med några hundra procents mer kontakt med/hjälp av hantverkare, men ändå 😆
Han brukar skämtsamt säga att om han skulle göra saker själv skulle det kosta mer i utebliven inkomst än vad det kostar med hantverkare, eftersom sådant som tar en hantverkare en dag tar honom minst en vecka 😅
 
Har varit på visningen och har en positiv känsla för huset. Har kollat med kommunen om plan över närområdet och även om det finns sk utvecklinsplaner för området så är det ingen detaljplan, enligt handläggaren jag varit i kontakt med är det osannolikt att det kommer exploateras i närtid. Dvs åkerlandskapet som gränsar till tomten kan förväntas fortsätta vara åker i överskådlig närtid. Ett avgörande plus.

Har vistats en del i området då det är bra promenadvägar för hunden, så jag kommer ha milsvida motionsmöjligheter utanför dörren. Samma sak med olika miljö att lägga spår för hundträning, svampplockning osv. Samtidigt är det bara 3 km till jobbet. Och ett hus som är i så gott som nyskick. Det känns som att jag kommer ha tid att hinna lära mig att fixa med huset, innan jag behöver göra det sas...

Däremot kan jag inte sluta grubbla på följande:

Tänk om det blir för dyrt? Per månad alltså. Då huset är obebott vet jag inte hur jag ska tolka uppvärmningskostnaden? Enligt mäklaren är det ca 9000 kr/år inkl hushållsel för huset som är 100 kvm. Är det rimligt att det är så billigt?
Jag har fixat lånelöfte på banken och enligt kalkylen online skulle jag utan problem ha råd med drift och ränta + amortering. Om siffrorna som presenteras stämmer givetvis. Det landar på runt 8000 kr/mån, jag betalar idag 6000 kr/mån för min hyreslgh inkl parkering och hushållsel. För huset räknar jag dock med 10.000 kr/mån då det känns som att en bör lägga undan till sparande...

Dilemma: Då jag hade häst hade jag betydligt mer än 10k/mån i boende + hästkostnader. Dvs pengarna finns. Men tänk om jag får tillbaka hästintresset igen? Då har jag ju sas satt mig i sjön med ett för dyrt boende. Spiken i kistan om att inte ha råd att skaffa häst igen, dessutom kommer ju pengarna för hästköpet isf försvinna i handpenning på huset.
Vad ska jag göra i mitt liv om jag inte har häst? Sanningen är den att jag bor där jag bor idag, tack vare mitt hästintresse. Har ingen annan anknytning hit bortsett från jobbet.

Ska jag slå rot här? Jag är rotlös. En känsla gnager att mina föräldrar som närmar sig 70-årsåldern kommer bli mindre mobila i framtiden och hur ska de då klara sig om jag bor så långt bort som 100 mil? Jag har också mestadelen av mina vänner på samma ställe, dvs långt ifrån här.

Blir det för jobbigt att vara ensam med skötseln av huset? Jag får väl ändå erkänna att jag har bristande ork i livet överlag, en av mina huvudsysslor är att längta till döden befriar mig från allt elände som livet är. Ja det är sjukt, men sån är jag och det tar enormt mkt energi som "normala" människor lägger på att rodda vardagen. Frågan är om jag kommer orka mer ansvar som hus innebär. Det är förvisso inget nytt för nu, jag har alltid varit sån och jag kommer alltid vara. Men jag har aldrig bundit mig i nåt åtagande heller, såsom hus och dyra lån. Jag tänker ett skräckscenario att jag går in i väggen och ska leva på sjukpenning en period... hur skulle det gå med 10k/mån i bondekostnad?
 
Har varit på visningen och har en positiv känsla för huset. Har kollat med kommunen om plan över närområdet och även om det finns sk utvecklinsplaner för området så är det ingen detaljplan, enligt handläggaren jag varit i kontakt med är det osannolikt att det kommer exploateras i närtid. Dvs åkerlandskapet som gränsar till tomten kan förväntas fortsätta vara åker i överskådlig närtid. Ett avgörande plus.

Har vistats en del i området då det är bra promenadvägar för hunden, så jag kommer ha milsvida motionsmöjligheter utanför dörren. Samma sak med olika miljö att lägga spår för hundträning, svampplockning osv. Samtidigt är det bara 3 km till jobbet. Och ett hus som är i så gott som nyskick. Det känns som att jag kommer ha tid att hinna lära mig att fixa med huset, innan jag behöver göra det sas...

Däremot kan jag inte sluta grubbla på följande:

Tänk om det blir för dyrt? Per månad alltså. Då huset är obebott vet jag inte hur jag ska tolka uppvärmningskostnaden? Enligt mäklaren är det ca 9000 kr/år inkl hushållsel för huset som är 100 kvm. Är det rimligt att det är så billigt?
Jag har fixat lånelöfte på banken och enligt kalkylen online skulle jag utan problem ha råd med drift och ränta + amortering. Om siffrorna som presenteras stämmer givetvis. Det landar på runt 8000 kr/mån, jag betalar idag 6000 kr/mån för min hyreslgh inkl parkering och hushållsel. För huset räknar jag dock med 10.000 kr/mån då det känns som att en bör lägga undan till sparande...

Dilemma: Då jag hade häst hade jag betydligt mer än 10k/mån i boende + hästkostnader. Dvs pengarna finns. Men tänk om jag får tillbaka hästintresset igen? Då har jag ju sas satt mig i sjön med ett för dyrt boende. Spiken i kistan om att inte ha råd att skaffa häst igen, dessutom kommer ju pengarna för hästköpet isf försvinna i handpenning på huset.
Vad ska jag göra i mitt liv om jag inte har häst? Sanningen är den att jag bor där jag bor idag, tack vare mitt hästintresse. Har ingen annan anknytning hit bortsett från jobbet.

Ska jag slå rot här? Jag är rotlös. En känsla gnager att mina föräldrar som närmar sig 70-årsåldern kommer bli mindre mobila i framtiden och hur ska de då klara sig om jag bor så långt bort som 100 mil? Jag har också mestadelen av mina vänner på samma ställe, dvs långt ifrån här.

Blir det för jobbigt att vara ensam med skötseln av huset? Jag får väl ändå erkänna att jag har bristande ork i livet överlag, en av mina huvudsysslor är att längta till döden befriar mig från allt elände som livet är. Ja det är sjukt, men sån är jag och det tar enormkt mkt energi som "normala" människor lägger på att rodda vardagen. Frågan är om jag kommer orka mer ansvar om hus innebär. Det är förvisso inget nytt för nu, jag har alltid varit sån och jag kommer alltid vara. Men jag har aldrig bundit mig i nåt åtagande heller, såsom hus och dyra lån. Jag tänker ett skräckscenario att jag går in i väggen och ska leva på sjuknning en period... hur skulle det gå med 10k/mån i bondekostnad?
Huset går att sälja om du ångrar dig, det är ingen big deal.

Elkostnader, vilken uppvärmning har du? Vi har cirka 200 kvadrat och haft en elräkning på 6500 en månad förra vintern, då eldar vi, har luftvärmepump och direktel. Så 9000/år låter totalt orimligt i mina öron. Jag skulle räkna med 30000 /år i el, istället för 9000. Jag kan ta fram exakt elförbrukning om du vill. Jag vet dock inte vad i Sverige det här handlar om.

Jag skulle vilja ha en buffert på minst 100 000 som ensam boende i hus, då överlever man någon månad på sjukpenning.
 
Har varit på visningen och har en positiv känsla för huset. Har kollat med kommunen om plan över närområdet och även om det finns sk utvecklinsplaner för området så är det ingen detaljplan, enligt handläggaren jag varit i kontakt med är det osannolikt att det kommer exploateras i närtid. Dvs åkerlandskapet som gränsar till tomten kan förväntas fortsätta vara åker i överskådlig närtid. Ett avgörande plus.

Har vistats en del i området då det är bra promenadvägar för hunden, så jag kommer ha milsvida motionsmöjligheter utanför dörren. Samma sak med olika miljö att lägga spår för hundträning, svampplockning osv. Samtidigt är det bara 3 km till jobbet. Och ett hus som är i så gott som nyskick. Det känns som att jag kommer ha tid att hinna lära mig att fixa med huset, innan jag behöver göra det sas...

Däremot kan jag inte sluta grubbla på följande:

Tänk om det blir för dyrt? Per månad alltså. Då huset är obebott vet jag inte hur jag ska tolka uppvärmningskostnaden? Enligt mäklaren är det ca 9000 kr/år inkl hushållsel för huset som är 100 kvm. Är det rimligt att det är så billigt?
Jag har fixat lånelöfte på banken och enligt kalkylen online skulle jag utan problem ha råd med drift och ränta + amortering. Om siffrorna som presenteras stämmer givetvis. Det landar på runt 8000 kr/mån, jag betalar idag 6000 kr/mån för min hyreslgh inkl parkering och hushållsel. För huset räknar jag dock med 10.000 kr/mån då det känns som att en bör lägga undan till sparande...

Dilemma: Då jag hade häst hade jag betydligt mer än 10k/mån i boende + hästkostnader. Dvs pengarna finns. Men tänk om jag får tillbaka hästintresset igen? Då har jag ju sas satt mig i sjön med ett för dyrt boende. Spiken i kistan om att inte ha råd att skaffa häst igen, dessutom kommer ju pengarna för hästköpet isf försvinna i handpenning på huset.
Vad ska jag göra i mitt liv om jag inte har häst? Sanningen är den att jag bor där jag bor idag, tack vare mitt hästintresse. Har ingen annan anknytning hit bortsett från jobbet.

Ska jag slå rot här? Jag är rotlös. En känsla gnager att mina föräldrar som närmar sig 70-årsåldern kommer bli mindre mobila i framtiden och hur ska de då klara sig om jag bor så långt bort som 100 mil? Jag har också mestadelen av mina vänner på samma ställe, dvs långt ifrån här.

Blir det för jobbigt att vara ensam med skötseln av huset? Jag får väl ändå erkänna att jag har bristande ork i livet överlag, en av mina huvudsysslor är att längta till döden befriar mig från allt elände som livet är. Ja det är sjukt, men sån är jag och det tar enormt mkt energi som "normala" människor lägger på att rodda vardagen. Frågan är om jag kommer orka mer ansvar som hus innebär. Det är förvisso inget nytt för nu, jag har alltid varit sån och jag kommer alltid vara. Men jag har aldrig bundit mig i nåt åtagande heller, såsom hus och dyra lån. Jag tänker ett skräckscenario att jag går in i väggen och ska leva på sjukpenning en period... hur skulle det gå med 10k/mån i bondekostnad?
Vad elen kostar beror mycket på vilken uppvärmning du har och hur du värmer varmvatten.

Jag gör av med ca 6000 kWh per år. Har ett hus på 4 kvm och ett på 30. Det mindre har bara underhållsvärme. Varmvattnet värms med el. Huset värms med vedpanna. Jag köper ved för 8-10.000,-. Det här året har jag gjort av med ved för runt 5000 bara.

Om du har 3 km till jobbe kanske du kan cykla? Där spar man mängder av pengar.

Det ä'r iten svårt att sälja ett hus om man kommer fram till att man vill flytta.
Men köper du inte så får du aldrig veta och varför dö nyfiken?
 
@Unafraid Oj herregud vilken uppvärmningskostnad... :o Huset ligger 80 mil söder om dig, tackolov ;) Råkallt men inte alls vinter på samma vis.

@tanten Det är vattenburen golvvärme i hela huset kopplat till en elpanna. Det finns en ny luftvärmepump samt en braskammin. Allt är max 1 år gammalt. Huset är 100 kvm. Enplans med vidbyggd garagedel som är litet (ryms bara n bil o inget mer).

Ang cykla så är det en plan, jag har dock en hund modell liten och det är asfaltväg 90% av sträckan. Får väl träna upp hennes cykelkondis den tid på året när det är cykelväder :angel:
 
@Unafraid Oj herregud vilken uppvärmningskostnad... :o Huset ligger 80 mil söder om dig, tackolov ;) Råkallt men inte alls vinter på samma vis.

@tanten Det är vattenburen golvvärme i hela huset kopplat till en elpanna. Det finns en ny luftvärmepump samt en braskammin. Allt är max 1 år gammalt. Huset är 100 kvm. Enplans med vidbyggd garagedel som är litet (ryms bara n bil o inget mer).

Ang cykla så är det en plan, jag har dock en hund modell liten och det är asfaltväg 90% av sträckan. Får väl träna upp hennes cykelkondis den tid på året när det är cykelväder :angel:
Elpanna känns som en gammaldags alternativ? Visst borde det gå att ändra till något annat, billigare?
Kommunerna har energirådgivare som gratis hjälper till med energilösnignar.
 
Elpanna känns som en gammaldags alternativ? Visst borde det gå att ändra till något annat, billigare?
Kommunerna har energirådgivare som gratis hjälper till med energilösnignar.

Ja det känns som ett märkligt val i ett nyrenoverat hus. Elpriserna är ju dock låga, men ja... det känns gammaldags. Dock är det vad det är. går säkert att koppla in luftvattenvärmepump, men det är inte gratis och frågan är om vinsten är motiverande stor...
 
@Unafraid Oj herregud vilken uppvärmningskostnad... :o Huset ligger 80 mil söder om dig, tackolov ;) Råkallt men inte alls vinter på samma vis.

@tanten Det är vattenburen golvvärme i hela huset kopplat till en elpanna. Det finns en ny luftvärmepump samt en braskammin. Allt är max 1 år gammalt. Huset är 100 kvm. Enplans med vidbyggd garagedel som är litet (ryms bara n bil o inget mer).

Ang cykla så är det en plan, jag har dock en hund modell liten och det är asfaltväg 90% av sträckan. Får väl träna upp hennes cykelkondis den tid på året när det är cykelväder :angel:
Jag skulle dock räkna med rejält högre årskostnad ändå. De senaste tre åren har jag betalat mellan 29-41k/ år i el, jag tog upp mitt exceldokument nu. Gör av med ca 30000kwH.

I @tanten s exempel köper hon ved för 8-10k per år + övrig el. Så att du ska klara dig på 9k/år skulle jag inte räkna med. Jag skulle räkna betydligt högre för att inte få en chock.
 
Jag skulle dock räkna med rejält högre årskostnad ändå. De senaste tre åren har jag betalat mellan 29-41k/ år i el, jag tog upp mitt exceldokument nu. Gör av med ca 30000kwH.

I @tanten s exempel köper hon ved för 8-10k per år + övrig el. Så att du ska klara dig på 9k/år skulle jag inte räkna med. Jag skulle räkna betydligt högre för att inte få en chock.

På nåt vis borde en kunna räkna på det ändå tänker jag? Frågan är hur. Och det finns ingen energideklaration ><
 
@Unafraid Oj herregud vilken uppvärmningskostnad... :o Huset ligger 80 mil söder om dig, tackolov ;) Råkallt men inte alls vinter på samma vis.

@tanten...
Ang cykla så är det en plan, jag har dock en hund modell liten och det är asfaltväg 90% av sträckan. Får väl träna upp hennes cykelkondis den tid på året när det är cykelväder :angel:
Jag har en bekant som har en cykelkärra till sin DSG, samma modell som för barn, men mycket mindre. Jättegullig! 😍
 
På nåt vis borde en kunna räkna på det ändå tänker jag? Frågan är hur. Och det finns ingen energideklaration ><
Går det att färga mäklarna vad ett hus i dina trakter, med den uppvärmningen och den storleken brukar kosta per år? Då kanske du kan få en rimlig uppfattning?

Glöm inte vatten och sophämtning. Vattnet är inte dyrt, men mätaren är inte jättebillig per år. Jag råkar ha två på min fastighet, vilket är en ruskigt sur kostnad. Försäkring kostar också.

Behöver något åtgärdas? Vad står i besiktningsprotokollet?
 
Elförbrukning 6250 kWh/år var det enligt infon. Vet inte om det är rimligt. Blir såklart skeptisk då det ej varit bebott, antar att et stått på underhållsvärme. Men enligt infon i annonsen baseras kostnaderna på 2 pers i hushållet...:confused::crazy:
 
Mitt hus i 2 plan på ca 130kvm värms med luftvärmepump,elradiatorer och kamin för både trivsel o värme.
Denna vintern har elräkningarna legat på 14-1600 i mån,sommartid ligger jag på runt 500kr.
Jag tillhör kat.slösa o öda när det kommer till el o värme.

Om det kan vara till någon ledning.
 
Går det att färga mäklarna vad ett hus i dina trakter, med den uppvärmningen och den storleken brukar kosta per år? Då kanske du kan få en rimlig uppfattning?

Glöm inte vatten och sophämtning. Vattnet är inte dyrt, men mätaren är inte jättebillig per år. Jag råkar ha två på min fastighet, vilket är en ruskigt sur kostnad. Försäkring kostar också.

Behöver något åtgärdas? Vad står i besiktningsprotokollet?

Ja det går nog att fråga mäklaren och kolla andra uppgifter på andra hus i samma stl.


Vatten är från egen brunn. Alla kostnader i ekonomiberäkningen är på 25000/år inkl drift och fastighetsavgift.

Finns inget besiktningsprotokoll då huset är totalrenoverat men skulle nåt framkomma går det att dra sig ur utan kostnad, frågade mäklaren om det.
 
På nåt vis borde en kunna räkna på det ändå tänker jag? Frågan är hur. Och det finns ingen energideklaration ><

Det är tvingande med energideklaration, det vet mäklaren mycket väl.

Vi hade vattenburen golvvärme med eldrift, det är galet dyr uppvärmning. Grundvärden behöver vara hyggligt hög eftersom systemet är så trögt och när vi eldade stängde termostaterna p g a värmen vilket ställde till det för pannan som fick bytas. Blev en luft/vatten istället. Ca 5000 kr/månad i elkostnader nu.
 
Då hade jag kostat på en deklaration:

Vi hade vattenburen golvvärme med eldrift, det är galet dyr uppvärmning. Grundvärden behöver vara hyggligt hög eftersom systemet är så trögt och när vi eldade stängde termostaterna p g a värmen vilket ställde till det för pannan som fick bytas. Blev en luft/vatten istället. Ca 5000 kr/månad i elkostnader nu.

Hur görs en sådan på ett hus en inte äger? Är det dyrt?

Hur stort hus har ni?

Har försökt jämföra på hemnet med hus i liknande storlek. Nya hus har liknande beräkningar, äldre hus inte.
 
Det är tvingande med energideklaration, det vet mäklaren mycket väl.

Vi hade vattenburen golvvärme med eldrift, det är galet dyr uppvärmning. Grundvärden behöver vara hyggligt hög eftersom systemet är så trögt och när vi eldade stängde termostaterna p g a värmen vilket ställde till det för pannan som fick bytas. Blev en luft/vatten istället. Ca 5000 kr/månad i elkostnader nu.
5000 i månaden? Det tycker till och med jag att låter dyrt om man slår ut det över året.
 
Jag har själv sålt och då krävde mäklaren, med hänvisning till lag, att energideklaration skulle upprättas innan de tog in objektet.
 

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 148
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 328
Senast: Glimra
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 274
Senast: _Taggis_
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 079
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp