Köpa hus utan kunskap?

Jag och min sambo flyttade till hus i höstas och vi kan ingenting! Eller jo, jag kan måla om en vägg men min sambo kan verkligen noll. Vårat just i renoveringsbehov men det går att bo här, det är mest ytskiktet som är fult och så behöver hela huset målas om. Kök och badrum är helt nyrenoverat och det var en förutsättning för oss när vi tittade på hus.
Vi har bra hjälp runtomkring oss och det är klart att det underlättar ju enormt men annars finns ju Google och personal i byggbutikerna till hjälp. Man lär sig men det förutsätter ju att man har en viss typ av intresse annars blir det nog mest tufft och tråkigt. Husfasadmålningen ska vi leja bort, det kommer bli dyrt men vi fick huset billigare pga det.

Vet faktiskt inte hur stor buffert vi har. Kanske 200 000 just nu? Plus pengarna till husfasaden som är på ett annat ställe. Mitt bästa pengatips är att jag sålde av en massa "skräp" innan flytten på tradera, blocket, Facebook osv, la alla dom pengarna på ett konto och enbart tagit av dom till renoveringen. Det har täckt kostnaden till 3 rum, kunde faktiskt inte tänka mig att jag skulle få ihop så mycket pengar på saker som för oss är skräp.

Ang el så har vi direktverkande el i golvvärme på nedervåningen och element på övervåningen. Vi har haft elräkning på mellan 3500-4500 den här vintern. Min pappa tyckte det var mycket så han hjälpte oss (som sagt vi kan ingenting hus och elavtal) att förhandla om avtalen så nu ska vi ha fått ner de fasta avgifterna. Vårat hus är 112kvadrat på 2 plan.
 
Jag har själv sålt och då krävde mäklaren, med hänvisning till lag, att energideklaration skulle upprättas innan de tog in objektet.

Det står i prospektet att energideklaration ska ske på säljarens bekostnad enligt lag, att Boverket kan kräva det av säljaren som annars kan belastas med vite. Däremot står även att köparen inom 6 mån kan kräva att säljaren gör en energideklaration på dennes bekostnad. Men då är det ju liksom lite sent, klart jag vill att den är gjord redan innan jag ens funderar på att genomföra köpet.... är ju rätt stor skillnad på ett par tusenlappar i uppvärmning per månad....
 
Att huset är nyrenoverat är ingen anledning till att inte besiktiga, faktiskt är anledningen lika stor. Det är lätt att tillföra fel i en renovering och jag som köpare är mera misstänksam mot ett nyrenoverat än ett slitet.

Självklart görs en besiktning innan köp, och då det går att backa utan kostnad ur vid ev fynd så är det ju ganska säkert ur köparperspektiv tänker jag? Däremot kan jag väl nånstans förstå om säljaren inte lagt nya pengar på ny besiktning då de köpte huset för 1,5 år sedan och har totaltrenoverat det. Antagligen räknar de med att det inte blivit sämre, och ev brister vid deras besiktning lär ju vara åtgärdade vid totalenoveringen.
 
En närstående till mig bor i hus med direktverkande el och två luftvärmepumpar.
Runt 30.000:-/ år ligger elen på.
Det är en enplansvilla på cirka 100 kvm, en person.

Så tyvärr låter 9000 kr per år för otroligt för att vara sant.

Ja antagligen. Ska höra med mäklaren om energideklaration helt klart. Köper inget med risken att stå där med skägget i brevlådan... Antr att köpa hus är ungefär som att köpa häst. Elände får en på köpet oavsett. Dumt att köpa det från början.
 
Ja antagligen. Ska höra med mäklaren om energideklaration helt klart. Köper inget med risken att stå där med skägget i brevlådan... Antr att köpa hus är ungefär som att köpa häst. Elände får en på köpet oavsett. Dumt att köpa det från början.
Exakt.

Skilj på två saker - om du klarar att ha ett hus eller om du klarar att ha just det där huset.
Jag tvivlar inte alls på att du fixar att rodda ett hus. Däremot kan jag känna mig lite tveksam till att köpa ett hus med förmodat svindyr uppvärmning, utan energideklaration.

Man kan köpa något som kostar i inköp men är billigt att driva, eller något som kommer att ge dyra månadskostnader i överskådlig framtid.
 
Ja antagligen. Ska höra med mäklaren om energideklaration helt klart. Köper inget med risken att stå där med skägget i brevlådan... Antr att köpa hus är ungefär som att köpa häst. Elände får en på köpet oavsett. Dumt att köpa det från början.
Ja men precis så.

Hästköp, bilköp, husköp...
Med alla dessa får man vara förberedd på att frågan är inte OM något kommer strula, utan frågan är NÄR :)
Ibland har man tur och köper en trotjänare som går år ut och år in med bara den årliga servicen som kostar, eller så råkar man på ett måndagsexemplar som behöver in på lagning titt som tätt.

Jag bor i ett hus från 1940, det har inte varit några större problem. Någon hängränna, lite kalldrag, sneda dörrar osv, inga dyra grejer.
Sen rasade avloppssystemet förra året, men det kom inte som en chock utan vi hade funderat ett tag över om något var knas. Dessutom visste vi att avloppet var gammalt.
Med tiden lär man känna sitt hus och vad det har för egenheter.

Nu när avloppet fixat, vi är lite fattigare men med ett superfint badrum och ett avlopp som borde hålla bra många år framöver.
Det är liksom livet med hus :)
 
Det står i prospektet att energideklaration ska ske på säljarens bekostnad enligt lag, att Boverket kan kräva det av säljaren som annars kan belastas med vite. Däremot står även att köparen inom 6 mån kan kräva att säljaren gör en energideklaration på dennes bekostnad. Men då är det ju liksom lite sent, klart jag vill att den är gjord redan innan jag ens funderar på att genomföra köpet.... är ju rätt stor skillnad på ett par tusenlappar i uppvärmning per månad....
Huset kanske använts som fritidsbostad endast del av året? Jag tror kraven på energideklaration är lägre då och det skulle kunna förklara det låga energibehovet för 9000 kWh per år låter lite även med ett litet hus och luftvärmepump.
 
Huset kanske använts som fritidsbostad endast del av året? Jag tror kraven på energideklaration är lägre då och det skulle kunna förklara det låga energibehovet för 9000 kWh per år låter lite även med ett litet hus och luftvärmepump.
Fast det var väl inte 9000 kWh utan 9000 kr till och med?

Jag kollade min elförbrukning för förra året, och den ligger på ca 8000 kWh. Hus på knappt 70 kvm med ny luft-luftvärmepump och ett elelement i badrummet. Varmvatten värms med el. Vi har en (icke särskilt effektiv) braskamin som eldas i några timmar dagligen under vintern. När jag räknade ut vad jag hade betalat för el låg den summan på ca 17000 kr, så 9000 kr låter ju helt orimligt. Jag hade alltså räknat med minst det dubbla. Vi har också köpt 5 kubikmeter ved.
 
Huset kanske använts som fritidsbostad endast del av året? Jag tror kraven på energideklaration är lägre då och det skulle kunna förklara det låga energibehovet för 9000 kWh per år låter lite även med ett litet hus och luftvärmepump.

Det är köpt och renoverat med tanke på att flytta in, men av familjeskäl för säljaren blev det aldrig av och nu har de valt att bo kvar i sitt gamla hus.
 
Fast det var väl inte 9000 kWh utan 9000 kr till och med?

Jag kollade min elförbrukning för förra året, och den ligger på ca 8000 kWh. Hus på knappt 70 kvm med ny luft-luftvärmepump och ett elelement i badrummet. Varmvatten värms med el. Vi har en (icke särskilt effektiv) braskamin som eldas i några timmar dagligen under vintern. När jag räknade ut vad jag hade betalat för el låg den summan på ca 17000 kr, så 9000 kr låter ju helt orimligt. Jag hade alltså räknat med minst det dubbla. Vi har också köpt 5 kubikmeter ved.
Ja då blir det ännu mera orimligt, runt 20 000 kr per år skulle jag nog gissa på för hushållsel plus uppvärmning med luftvärmepump för ett 100 kvm stort hus som inte ligger i Norrland.
 
Exakt.

Skilj på två saker - om du klarar att ha ett hus eller om du klarar att ha just det där huset.
Jag tvivlar inte alls på att du fixar att rodda ett hus. Däremot kan jag känna mig lite tveksam till att köpa ett hus med förmodat svindyr uppvärmning, utan energideklaration.

Man kan köpa något som kostar i inköp men är billigt att driva, eller något som kommer att ge dyra månadskostnader i överskådlig framtid.

Lite så tänker jag.

Men läget och skicket på huset och avståndet till jobb och tätort osv är starka faktorer för just det här huset. Jag vill liksom inte ha ett hus bara för att ha ett hus, utan jag vill ha Rätt hus. Annars kan jag bo kvar i hyresrätten ett tag (och vaka dygnet runt när jag jobbar skift pga nya grannarnas ljudnivå:meh:).

Om det vore billigt i drift börjar det tom luta mot att det kan vara ok att det är dyrt i inköp. Men jag har Inte lust att ha en onödigt dyr månadskostnad för drift. Jag vill inte vända på varenda krona för att elräkningen äter upp allt en har till nöjen.
 
Låter som mina hus.

74kvm + 30kvm. Fast jag eldar med ved. Så det är bara hushållsel och varmvatten. Väl isolerat hus.
Med andra ord låter det märkligt. Om man ska uttrycka sig försiktigt.

Ja detta är ju sånt en inte har koll på om en bara bott i lägenhet och aldrig värmt ett fristående hus. När jag hade ett gavelradhus på 70 kvm uppe i övre Norrland värmde jag med luftvärmepump och direktel radiatorer, det gick nog på 1300 kr/mån i el på vintern och då hade jag 18 grader inne. Ja jag är snål.
 
Har bett mäklaren om en extra visning, jag har ett par bekanta som har mkt erfarenhet av husrenovering, -bygge + att karln jobbar med det på heltid, och de har lovat att följa med och hjälpa mig att titta. Guld för såna människor :heart Hoppas nu mäklaren kan svara och ge oss en tid redan denna vecka...

Pratade även med en representant på banken idag. Han sa att i lånelöften på nätet tar de höjd för en ränta på 7% så det ska finnas utrymme att ha råd med lånet trots att det bara är en nättjänst. Trodde inte de var så tighta faktiskt men det känns ju positivt. Han sa även att 3500 kr/mån var normalt att beräkna drift för en villa, och jag berättade om uppvärmningen som jag var tveksam till och han sa då att jag skulle räkna med 3500 så hade jag iaf tagit höjd.

Håll nu tummarna att jag hinner rodda allt så jag iaf kan vara med i en ev budgivning. Fick veta bakvägen idag att en redan lagt ett bud men att det inte syns på nätet. Det är lägre än jag hade tänkt men det är ju trist om det blir en hetsig budgivning. Vet inget om den som lagt budet mer än att jag vet att där finns pengar bakom i form av styvfar som är en jobbekant till mig.
 
Jag gör av med över 6000 kWh i en tvåa på 63 kvm
Kallhyra, två element.
Kan elda så det har sänkt kostnaden en del.
Har gjort av med 30 %mindre el denna vinter bara genom att inte ha så hög värme inne plus att värmen ute hjälpt till
 

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 248
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 463
Senast: Glimra
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 663
Senast: _Taggis_
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 384
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp