Köpa i USA

Men du får inte ta med dig läkemedel från USA utan recept - och åtminstone ett av preparaten innehåller narkotikaklassade substanser

De är inte receptbelagda i USA. Du får ha med dig för personligt bruk (3 månader i vanliga fall)

Edit: För de narkotikaklassade substanserna, 3 veckor om man är bosatt i sverige, 3 månader om man är bosatt i USA
 
Senast ändrad:
Gäller det även narkotikaklassade substanser?

Jag har ändrat i inlägget. Man får själv läsa på läkemedelsverkets hemsida. https://lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-fora-in-lakemedel-till-sverige-och-andra-lander/

Receptbelagda mediciner ska ha recept... men medicinen är inte receptbelagd i USA, och du får inget recept på det.

"Som privatperson får du föra in läkemedel till Sverige om de är till dig och du behöver dem av medicinska skäl. Det måste du kunna visa, till exempel genom att ditt läkemedel har en etikett från apoteket med ditt namn eller att du har ett läkarintyg "

Man kanske kan be CVS att skriva en etikett med ens namn på.
 
Varför just dessa? Vad är det som är så bra?

Melatonin för att hjälpa kroppen att ställa om dygnsrytmen. Bra att ha om man reser och vill inte spendera halva semestern med att vara jet-laggad, eller när man jobbar skift. Fungerar jättebra för en del, inte alls för andra.

Dayquil mildrar förkylnings och influensasymptom till den grad att du glömmer att du var ens sjuk. Verkligen bra-att-ha när kroppen och livet inte drar åt samma håll, ex.vis uppkörning, högskoleprov etc. Alvedon och ipren kan slänga sig i väggen. Men man får ta det försiktigt, trots att man inte längre känner sig sjuk, så är man det fortfarande.

Nyquil lite samma, men för natten. Är man så febrig och hostig och eländig så man inte kan sova ens, så sover man rätt gott med Nyquil.
 
De är inte receptbelagda i USA. Du får ha med dig för personligt bruk (3 månader i vanliga fall)

Edit: För de narkotikaklassade substanserna, 3 veckor om man är bosatt i sverige, 3 månader om man är bosatt i USA
Gäller bara om du kan bevisa att läkemedlet är för ditt eget personliga, medicinska behov (vilket lämpligast görs med ett recept - men rent formellt är det fel att säga att det krävs recept. Fast det är svårt att uppge någon annan bevisning som duger - inte minst som du måste bevisa att det handlar om tre månader eller tre veckors medicinskt behov)

https://lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-fora-in-lakemedel-till-sverige-och-andra-lander/
 
Senast ändrad:
Melatonin för att hjälpa kroppen att ställa om dygnsrytmen. Bra att ha om man reser och vill inte spendera halva semestern med att vara jet-laggad, eller när man jobbar skift. Fungerar jättebra för en del, inte alls för andra.

Dayquil mildrar förkylnings och influensasymptom till den grad att du glömmer att du var ens sjuk. Verkligen bra-att-ha när kroppen och livet inte drar åt samma håll, ex.vis uppkörning, högskoleprov etc. Alvedon och ipren kan slänga sig i väggen. Men man får ta det försiktigt, trots att man inte längre känner sig sjuk, så är man det fortfarande.

Nyquil lite samma, men för natten. Är man så febrig och hostig och eländig så man inte kan sova ens, så sover man rätt gott med Nyquil.
Jag skulle gärna veta vad du har för expertis att rekommendera läkemedel till folk som du inte känner. Läkare? Farmakolog?

Problemet med Dayquil och Nyquil är att det är starka paracetamolpreparat (acetaminophen) - paracetamol i fel doser ger leverskador. Nyquil har 650 mg - de läkemedel med högst doser i Sverige ligger på 500 mg Eftersom vi inte använder samma beteckningar som i USA, missar folk ofta vad de tar (så att åka i tullen för narkotikasmuggling är inte det värsta som kan hända - dextrometorfan som produkterna innehåller är i förteckning V, dvs inte sannolikt med värre straff än dagsböter)
 
Jag skulle gärna veta vad du har för expertis att rekommendera läkemedel till folk som du inte känner. Läkare? Farmakolog?

Problemet med Dayquil och Nyquil är att det är starka paracetamolpreparat (acetaminophen) - paracetamol i fel doser ger leverskador. Nyquil har 650 mg - de läkemedel med högst doser i Sverige ligger på 500 mg Eftersom vi inte använder samma beteckningar som i USA, missar folk ofta vad de tar (så att åka i tullen för narkotikasmuggling är inte det värsta som kan hända - dextrometorfan som produkterna innehåller är i förteckning V, dvs inte sannolikt med värre straff än dagsböter)


Eller så tror jag inte att svenska läkemedelsverket är mer allvetande än den amerikanska motsvarigheten. Man kan lika gärna "missa" läsa om anvisad dos på svenska läkemedelsförpackningar som de amerikanska. Inte har man tagit bort Alvedon helt bara för det.

Nu gäller det receptfri medicin, som finns överallt där att köpa. Läkemedelsverket skriver själva att medicin i den här kategorin går bra att ta med sig för enskilt bruk, så att det blir narkotiskamuggling är ganska överdrivet. Man har valt att just klassa dextrometorfan som klass V, så det är tänkt att man får införa det för personligt bruk, i förkylningsmedicin som Dayquil.

Av alla saker man kan köpa med sig från USA, så väljer iaf jag att ta med mig receptfri medicin som miljoner amerikaner tar och som är tillåten att ta med till sverige för personligt bruk, just för att den inte finns här, men har goda användningsområden.

Jag förutsätter också att man har ett eget huvud och klarar av att läsa en text på en förpackning, innan man äter vilket som helst medicinskt preparat, varesig det är alvedon, nässprej, eller vad det nu må vara.
CVS har också apotekspersonal och farmakologer man kan fråga.
 
Narkotikan skulle nog bara ge dagsböter - leverskadorna är värre.
Eller så tror jag inte att svenska läkemedelsverket är mer allvetande än den amerikanska motsvarigheten. Man kan lika gärna "missa" läsa om anvisad dos på svenska läkemedelsförpackningar som de amerikanska. Inte har man tagit bort Alvedon helt bara för det.

Nu gäller det receptfri medicin, som finns överallt där att köpa. Läkemedelsverket skriver själva att medicin i den här kategorin går bra att ta med sig för enskilt bruk, så att det blir narkotiskamuggling är ganska överdrivet. Man har valt att just klassa dextrometorfan som klass V, så det är tänkt att man får införa det för personligt bruk, i förkylningsmedicin som Dayquil.

Av alla saker man kan köpa med sig från USA, så väljer iaf jag att ta med mig receptfri medicin som miljoner amerikaner tar och som är tillåten att ta med till sverige för personligt bruk, just för att den inte finns här, men har goda användningsområden.

Jag förutsätter också att man har ett eget huvud och klarar av att läsa en text på en förpackning, innan man äter vilket som helst medicinskt preparat, varesig det är alvedon, nässprej, eller vad det nu må vara.
CVS har också apotekspersonal och farmakologer man kan fråga.
men den är inte tillåten att ta med inte utan att du kan bevisa att den är för ditt egna personliga medicinska bruk under en period som inte överstiger tre veckor. (Detta vet jag pga mitt yrke - att det är receptfritt i ett annat land är inget gångbart försvar. TS är i starten av sitt vuxna liv och ska inte ha någon narkotikadom att släpa på)

Att tipsa om läkemedel på det sätt du gör är väldigt oseriöst. Alla effektiva läkemedel är farliga. Det finns ett skäl till att läkare och apotekare/farmakologer studerar länge.
 
Höns av en fjäder.


Men kapa trådstarten för all del, jag har hänvisat till källor, ingen har fått dagsböter för nyquil och dayquil någonsin för personligt bruk, och leverskador får man av alvedon i överdos också, om man överskrider rekommenderad dos.


Har du några jätteseriösa förslag på saker att ta med sig från USA ? Inte? Då fortsätter jag med fler förslag på saker jag köper med mig iaf:

* Samsonite resväskor från Ross (ett ÖB för märkeskläder, kan kännas lite stökigt med god kvalitet på märkeskläderna och prylarna) Nu när dollarn står ganska högt så får man räkna om noga och kolla på nätet om det finns bättre fynd hemmavid, men just på Samsonite har jag alltid lyckas göra rediga klipp.

* Amerikansk godis som inte finns hemma på icahyllan. Kaneltuggummi :heart !
 
Narkotikan skulle nog bara ge dagsböter - leverskadorna är värre.

men den är inte tillåten att ta med inte utan att du kan bevisa att den är för ditt egna personliga medicinska bruk under en period som inte överstiger tre veckor. (Detta vet jag pga mitt yrke - att det är receptfritt i ett annat land är inget gångbart försvar. TS är i starten av sitt vuxna liv och ska inte ha någon narkotikadom att släpa på)

Att tipsa om läkemedel på det sätt du gör är väldigt oseriöst. Alla effektiva läkemedel är farliga. Det finns ett skäl till att läkare och apotekare/farmakologer studerar länge.
Du har rätt i vad du säger, absolut. Men kan tycka att de mångtal trådar här på buke som handlar om betydligt potentare karduller är betydligt värre och mer upprörande faktiskt. Det finns många aktiva här som har vad jag skulle säga har ett uppenbart medicinmissbruk och här finner sina likar och tipsar och tricksar om sina mediciner helt öppet här. Det upprör mig mer än det youma tipsar om här.
 
Jag skulle gärna veta vad du har för expertis att rekommendera läkemedel till folk som du inte känner. Läkare? Farmakolog?

Problemet med Dayquil och Nyquil är att det är starka paracetamolpreparat (acetaminophen) - paracetamol i fel doser ger leverskador. Nyquil har 650 mg - de läkemedel med högst doser i Sverige ligger på 500 mg Eftersom vi inte använder samma beteckningar som i USA, missar folk ofta vad de tar (så att åka i tullen för narkotikasmuggling är inte det värsta som kan hända - dextrometorfan som produkterna innehåller är i förteckning V, dvs inte sannolikt med värre straff än dagsböter)

För Alvedon 500mg gäller ju 1-2 tabletter var 4-6 timme, högst 8 tabletter per dygn. Alltså 4000mg per dygn!

Jag fattar att du vill påpeka att det är ett problem om man blandar olika läkemedel med paracetamol. Men kan vara bra att förtydliga att 650mg paracetamol, som det är i en dos nyquil, inte är en riskabel mängd paracetamol. Blev lite skräckpropaganda över ditt inlägg.
 
Vi köpte vår iPad för många år sedan från USA via en kompis, den var mycket billigare där då.

Inte längre tyvärr, med tanke på hur högt dollarn står.
När jag var där nu i höstas lönade det sig inte att köpa i princip något där som även finns hemma.
Så köpte bara matvaror och sånt som jag vet är godare eller inte finns här.
Nu för tiden när man får tag på det mesta via nätet även i Sverige är det lite som lönar sig att köpa där.
 
@BornAgain lite skräckpropaganda blir det ang day/Nyquil/day/Nighnurse (de senare två UK hostmedicin) i sammanhanget 😅

Det är inte det minsta olagligt att köpa med sig ett par flaskor hem för eget bruk då doserna per mg är så låga.

Enkelt sammanfattat :
https://www.svd.se/integritet-nar-det-galler

Det är inte värre än att folk ofta när de åker till Thailand brukar köpa med sig en liten burk sårpuder som innehåller antibiotika. (Tidigare för +20 år sedan även receptfritt i Sverige, man kunde köpa på Konsum).
 
Ska du till ett outletområde så kolla efter kläder och skor i de märken du gillar. Kan vara bra att jämföra priserna om du har koll på vad det brukar kosta här hemma. Nu var det visserligen några år sedan (2017), men jag köpte två par asics för halva priset av ett par här hemma.

Annars är Target en personlig favorit. Köper gärna både träningskläder och godis där. Och på tal om godis så satsa på de sorter som låter intressanta som vi inte har här hemma.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag blir tokig på alla förpackningar! Framförallt all plast. Det är plast runt i princip allt känns det som. Har ni några smarta tips...
Svar
6
· Visningar
379
Senast: manda
·
Kropp & Själ Hjälp, Jag har en kompis i USA som jag arbetat ihop med för ett antal år sedan, nu vill jag hitta på någon bra julklapp till henne. Hon...
Svar
18
· Visningar
668
Senast: Flixon
·
Kläder & Bli fin Har ni sett en tröja med sådana ärmslut på bilden som inte är luddig? (Läs kan användas på jobbet, vi har ganska fri klädkod, men ludd...
Svar
12
· Visningar
805
Senast: Squie
·
Fordon Har någon prövat att köpa bil genom Carla? Om jag förstår det hela rätt är det som att köpa bil på postorder? Man har inte möjlighet att...
Svar
9
· Visningar
491
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp