Köpa i USA

Tips på ”bra” (inte nödvändigtvis men gärna billiga) saker som är smart att köpa med sig hem från USA?

Alltså numera är det ingen särskild prisskillnad i sak som det var förr på tex jeans, löparskor, elektronik osv, eftersom näthandeln är så stor och marknaden ändrat sig som helhet .

Så det är mer utifrån dollarkursen just då du isåfall kan tjäna på det. Gäller det kläder, skor osv i sammanhanget kan du absolut utifrån då ev dollarkurs göra klipp om du åker till någon outlet tex. 😄
 
Jag har köpt lite sminkmärken som inte fanns här, på outlets och black friday etc har jag fyndat kläder/skor/väskor etc av dyrare märken som man kanske inte lika lätt finner på outlets här.
 
@BornAgain lite skräckpropaganda blir det ang day/Nyquil/day/Nighnurse (de senare två UK hostmedicin) i sammanhanget 😅

Det är inte det minsta olagligt att köpa med sig ett par flaskor hem för eget bruk då doserna per mg är så låga.

Enkelt sammanfattat :
https://www.svd.se/integritet-nar-det-galler

Det är inte värre än att folk ofta när de åker till Thailand brukar köpa med sig en liten burk sårpuder som innehåller antibiotika. (Tidigare för +20 år sedan även receptfritt i Sverige, man kunde köpa på Konsum).

Jag tycker antibiotikapulver är värre än knark/höga doser smärtstillande... för överdriven antibiotikaanvändning är ett reellt hot på en högre nivå än knark.

Hur som helst, jag tycker man ska vara försiktig med att rekommendera inköp av läkemedel. Det kan lätt bli fel.
 
Jag tycker antibiotikapulver är värre än knark/höga doser smärtstillande... för överdriven antibiotikaanvändning är ett reellt hot på en högre nivå än knark.

Hur som helst, jag tycker man ska vara försiktig med att rekommendera inköp av läkemedel. Det kan lätt bli fel.

Ja det är ju därför det sen 20 nånting år inte säljs över disk här. Men det är dock inte olagligt att ta med sig några mg i form av sårpuder från resan.

Det är ju samma som många andra preparat. Du kan tex näthandla flugspray till häst med citronella i sig över nätet från andra länder inom EU, även om det inte får säljas över disk i Sverige numera sen några år pga miljöaspekter osv.
 
Jaha? Jag har iaf svarat utifrån tråden på vad som är lagligt. Det blir nog svårt att utöver det få någon konsensus till vad som är smart eller inte känner jag. Oavsett ämne .

Och jag har inga problem med att komma med invändningar mot något som är lagligt om det inte är en bra idé. Som tex inköp av mediciner om man inte verkligen har stenkoll på vad man köper (och over the counter antibiotika hamnar alltid i "inte en bra idé" enligt min mening).

Alla har inte koll och det är ett öppet forum. Det är inte kul att bli misstänkt för smuggling av narkotika, jag vet folk som råkat ut för det när de köpt mediciner utomlands utan att ha koll på vad det är.
 
Och jag har inga problem med att komma med invändningar mot något som är lagligt om det inte är en bra idé. Som tex inköp av mediciner om man inte verkligen har stenkoll på vad man köper (och over the counter antibiotika hamnar alltid i "inte en bra idé" enligt min mening).

Alla har inte koll och det är ett öppet forum.

Absolut. Och jag tycker å min sida att diskussionen om receptfria läkemedel som den tedde sig här blev rätt absurd då den dessutom innehöll en hel del felpåståenden om brott/tull/vite osv 👍
 
Jag tycker antibiotikapulver är värre än knark/höga doser smärtstillande... för överdriven antibiotikaanvändning är ett reellt hot på en högre nivå än knark.

Hur som helst, jag tycker man ska vara försiktig med att rekommendera inköp av läkemedel. Det kan lätt bli fel.


Jag skulle gärna vilja ha antibiotikapulver till en framtida "bug-out-bag", men självklart inte att kladda med till vardags. Så resonerar jag runt dayquil/nyquil också, jag vill inte ha det till när man känner sig lite snuvig men vill ändå gå till jobbet, utan för de tillfällen när en förkylning kan sabba månader/år framöver.
 
@Youma nä aldrig ang antibiotika enligt mitt tycke .

Att ta in, till sig själv, att använda när ingen sjukvård längre finns att tillgå? Alltså, jag vet inte riktigt vad för skada den skulle göra hemma hos mig i ett skåp. En "bug -out-bag" är en överlevnads/flyktväska ifall det otänkbara inträffar.
 
Att ta in, till sig själv, att använda när ingen sjukvård längre finns att tillgå? Alltså, jag vet inte riktigt vad för skada den skulle göra hemma hos mig i ett skåp. En "bug -out-bag" är en överlevnads/flyktväska ifall det otänkbara inträffar.

Så resonerar ”alla” ang antibiotika och ”bra att ta till”. När det där ”ta till” blir ju flytande om det inte finns restriktioner. Det blir liksom problemet.

Vi tycker olika i den frågan 👍
 
Så resonerar ”alla” ang antibiotika och ”bra att ta till”. När det där ”ta till” blir ju flytande om det inte finns restriktioner. Det blir liksom problemet.

Vi tycker olika i den frågan 👍

Fast nej? Så resonerar inte alla alls, vad jag kan se. Skulle folk hamstra en liten mängd antibiotika "ifall kriget kommer" och inte använda den i annat tillfälle än just då, så skulle det knappast vara något problem. Problemet är snarare " Jag är ju jätteförkyld, jag måste ha antibiotika" etc.

Även om jag hade antibiotikapulver hemma (nu har jag iofs inte det) och hade ett infekterat sår, så finns ju sjukvården att tillgå. Det är bara palla sig till vårcentralen och få läkarvård, alldeles gratis eller nästintill gratis, perfekt. Antibiotikapulver skulle vara till när någon sjukvård inte längre finns att tillgå, alls.
 
Fast nej? Så resonerar inte alla alls, vad jag kan se. Skulle folk hamstra en liten mängd antibiotika "ifall kriget kommer" och inte använda den i annat tillfälle än just då, så skulle det knappast vara något problem. Problemet är snarare " Jag är ju jätteförkyld, jag måste ha antibiotika" etc.

Även om jag hade antibiotikapulver hemma (nu har jag iofs inte det) och hade ett infekterat sår, så finns ju sjukvården att tillgå. Det är bara palla sig till vårcentralen och få läkarvård, alldeles gratis eller nästintill gratis, perfekt. Antibiotikapulver skulle vara till när någon sjukvård inte längre finns att tillgå, alls.

Fast då har du ju missat hela problemet med antibiotika . Och att utan restriktioner kommer alltid någon ha en egen uppfattning om när det bör tas till osv. Så är det ju redan det är ju halva problemet minst.

Det är ju Dessutom avhängt på vilken typ du behöver fel sort hjälper inte, men späder däremot på resistensproblemem rätt allmänt .

Ämnet kanske borde brytas ut?
 
Senast ändrad:
Fast då har du ju missat hela problemet med antibiotika . Och att utan restriktioner kommer alltid någon ha en egen uppfattning om när det bör tas till osv. Så är det ju redan det är ju halva problemet minst.

Det är ju Dessutom avhängt på vilken typ du behöver fel sort hjälper inte, men späder däremot på resistensproblemem rätt allmänt .

Ämnet kanske borde brytas ut?
Om en bug-out-bag faktiskt på riktigt behöver användas så är antibiotikaresistens nog det sista man oroar sig för i just det läget. Men visst, för mänskligheten i stort är det så klart bättre att @Youma dör i det läget, det är sant.
 
@BornAgain lite skräckpropaganda blir det ang day/Nyquil/day/Nighnurse (de senare två UK hostmedicin) i sammanhanget 😅

Det är inte det minsta olagligt att köpa med sig ett par flaskor hem för eget bruk då doserna per mg är så låga.

Enkelt sammanfattat :
https://www.svd.se/integritet-nar-det-galler

Det är inte värre än att folk ofta när de åker till Thailand brukar köpa med sig en liten burk sårpuder som innehåller antibiotika. (Tidigare för +20 år sedan även receptfritt i Sverige, man kunde köpa på Konsum).

Ah, och bidrar till antibiotikaresistens? Kul grej!
 
Tips på ”bra” (inte nödvändigtvis men gärna billiga) saker som är smart att köpa med sig hem från USA?
Gillar du väskor så är Coach mycket bra pris på. Hamnar man dessutom på en REA, så är det ju kanon. Sist köpte jag ett par stycken på just en REA och sålde billigt när jag kom hem. Vilket gjorde att de två jag behöll, inte kostade mig något i slutändan. :)
Finns det en stor och bra Outlet, så kan man ofta registrera sig på plats och få fina extra rabatter i de olika butikerna. En Outlet kan vara dyr och dålig, en annan kan vara billig och mycket bra. Fråga lokalt folk, vilken det är som gäller.
En tur på Costco är ju alltid spännande. Sist köpte jag med mig vätesuperoxid, fick tre liter för under hundringen. Finns ju inte i Sverige längre, och jag saknar det både till mig och djuren. Där kan man också springa på märkeskläder H&M-priser. Ett par DKNY-brallor för 20 dollar är helt ok tycker jag. Ett annat fynd var 6 Eos läppmoja, för samma pris som en kostar på Apoteket här.

Ser du en Nordstrom Rack-butik, så måste du självfallet inom. Likaså Target. :)
Generellt tycker jag att om man ska handla kläder, kan man fynda bättre till män, än till kvinnor. Kvinnomodet ärgenerellt ganska hopplöst. Medans man kan fynda Michael Kors, tröjor och skjortor för en eller ett par hundralappar. På samma ställen finns inget MK till kvinnor.
Ha en trevlig shopping! :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp, Jag har en kompis i USA som jag arbetat ihop med för ett antal år sedan, nu vill jag hitta på någon bra julklapp till henne. Hon...
Svar
18
· Visningar
663
Senast: Flixon
·
Kläder & Bli fin Har ni sett en tröja med sådana ärmslut på bilden som inte är luddig? (Läs kan användas på jobbet, vi har ganska fri klädkod, men ludd...
Svar
12
· Visningar
780
Senast: Squie
·
Fordon Har någon prövat att köpa bil genom Carla? Om jag förstår det hela rätt är det som att köpa bil på postorder? Man har inte möjlighet att...
Svar
9
· Visningar
457
Senast: Sassy
·
Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 716
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp