Köpa islandshäst?

kaninälskare

Trådstartare
Hejsan.
Vill påbörja med att säga att jag vet att har man ambitioner inom hoppning/dressyr så är väl inte islandshästen den första rasen man letar efter.
Men det är så att jag har fått möjligheten att köpa en väldigt fin islandshäst till ett VÄLDIGT bra pris. (Via kontakter) Ung, är i princip som en "vanlig" häst att rida, inga problem med att blanda in tönten eller liknande. Fina separerade gångarter.
Mina ambitioner inom ridningen är att: Kunna träna på ridskola både hoppning samt dressyr (Givetvis lära den hoppa först).
Självklart strosa runt MASSA i skogen och träna tölten och liknande. Jag är inte intresserad utav att tävla inom gångarterna. Utan jag är intresserad utav att tävla i dressyr. Kommer valet av min ras påverka det? Är islandshäst ett big nono om jag vill tävla dressyr i kanske även lite högre klasser?
Har islandshästar samma "MÖJLIGHETER" som en annan häst. Kan tillägga att jag tävlar som young rider och alltså kan tävla med den som ponny något år till.

Kan jag uppfylla mina ambitioner om jag köper en islandshäst?
 
Islandshäst låter inte som någon bra häst med dina ambitioner.

Jag säger det trots att jag haft en islandshäst som skulle kunna klara sig en bit upp i klasserna både i hoppning och dressyr men inte jättehögt. Jag tränade för dressyrtränare som ridit upp hästar i svårklass och dessutom hade viss erfarenhet av islandshäst. Vi diskuterade lite nivån på hur långt det skulle kunna gå och hon var imponerad av hästen och använde henne som exempel. Högre än medelsvår skulle nog varit knepigt och det är dessutom skillnad på att kunna klara av och att hävda sig. Jag tränade rörelser på medelsvår nivå.

Problemet med dressyr en är att allt blir mycket svårare, även på en islandshäst med väl separerade gångarter. Det är en sak att kunna skilja på trav och tölt perfekt när du rider på utan att egentligen kräva något. Går du vidare i dressyr så behöver du rida i samling, samlar du ihop din lätttravade islandshäst så kan det mycket väl bli tölt. Det är jobbigt med samling så då väljer många hästar att smita undan. Islandshästen kan alla versioner som andra hästar plus att diverse versioner på tölt. När du fått till samling så kanske du vill göra sidvärtsrörelser, kruxet här är att det är ännu mer lockande för hästen att ta tölten.

Sen har vi galoppen, islandshästar har samma generation som gör att travare har svårt för galopp ( eller lätt för att trava snabbt utan att slå upp i galopp),. Det finns många islandshästar som galopperar bra, men det är inte så att det är problemfritt att få samling och bärighet.

Och skritten, du vet väl att en del hästar blir passaktiga i skritten, även halvblod. Det gäller givetvis inte alla, men islandshästar är mycket mer benägna till passtakt i skritt jämfört med andra raser.

När det gäller hoppning så tycker många islandshästar att hinder är något man går eller möjliga springer genom, det förstår inte poängen. Nu finns det exemplar som hoppar bra, men inte heller här är tölten tillgång. Det funkar uselt att hoppa i tölt och pass.


Om du mest tycker det är kul och hoppa/rida dressyr och hittar en häst som är med på noterna och är beredd på att dressyr en har fler dimensioner med de extra gångarterna och så har du den fantastiska bonusen att kunna rida tölt. Jag tycker alla gånger det är värt det, men skulle jag satsa på tävlingar i de discipmlinerna och inte redan har hästen /intresset för islandshästen så finns det mycket bättre alternativ.
 
@Lobelia sammanfattar och beskriver på ett utmärkt sätt tycker jag!
Man behöver ta hänsyn till vad olika raser i grunden är avlade för när man köper häst.
Jag har själv iberiska hästar - lämpar sig utmärkt f dressyr och även tävling i konkurrens m halvblod om du har ’rätt’ individ, underbara att rida ut på, tycker det är jättekul att hoppa och har viss talang - upp till ca en meter. Så vill man tävla dressyr och träna hoppning kan det mycket väl vara rätt ras, men knappast om man vill tävla hoppning och träna dressyr. Då bör man göra ett annat val av ras.
 
Ett tag tävlade jag dressyr i lätta klasser i samma upptagningsområde som en isis. Den var ofta placerad, men svårt att avgöra om den hade kunnat hävda sig i msv.
 
Hejsan.
Vill påbörja med att säga att jag vet att har man ambitioner inom hoppning/dressyr så är väl inte islandshästen den första rasen man letar efter.
Men det är så att jag har fått möjligheten att köpa en väldigt fin islandshäst till ett VÄLDIGT bra pris. (Via kontakter) Ung, är i princip som en "vanlig" häst att rida, inga problem med att blanda in tönten eller liknande. Fina separerade gångarter.
Mina ambitioner inom ridningen är att: Kunna träna på ridskola både hoppning samt dressyr (Givetvis lära den hoppa först).
Självklart strosa runt MASSA i skogen och träna tölten och liknande. Jag är inte intresserad utav att tävla inom gångarterna. Utan jag är intresserad utav att tävla i dressyr. Kommer valet av min ras påverka det? Är islandshäst ett big nono om jag vill tävla dressyr i kanske även lite högre klasser?
Har islandshästar samma "MÖJLIGHETER" som en annan häst. Kan tillägga att jag tävlar som young rider och alltså kan tävla med den som ponny något år till.

Kan jag uppfylla mina ambitioner om jag köper en islandshäst?

Jag tror att ibland måste man fundera över billiga inköpspriset och se vad merkostnaden blir pga eventuella brister sas för den satsning man vill göra.

Det jag ser största problemet är galoppen om man nu vill hoppa. Det är väldigt många islandshästar som inte har en bra nog galopp för att satsa på tävling i hoppning.
Och jag ser också problem i dressyren av främst det skälet.
Det där om att islänningar börjar tölta om man samlar traven tror jag inte ett skit på. Men jag tror att om man tappar lösgjordhet i dem kan andra rena och orena gångarter smyga sig in i de 3 vanliga gångarterna.
Och då får man fundera lite kring hur högt vill man tävla i dressyr, hur duktig är man på att se till att en sån här ras är fullt lösgjord så den behåller den av de 3 rena gångarterna man då är ute efter.
Ska man på sikt rida klasser med byte i språnget har man ofta än svårare med islandshäst.

Om man nu råkar ha en islandshäst och inser att man vill träna och tävla dressyr/hopp och man vill behålla sin vän och göra det på en nivå som funkar utan för mkt och fel press är det en grej.
Jag har själv stått där och valde att behålla min islandsgubbe och rida den dressyr som han grejade.
Men att medvetet köpa en häst med svårigheter i just det man vill göra känns som man kan hitta en bättre match för bådas skull faktiskt. :)
 
Ett tag tävlade jag dressyr i lätta klasser i samma upptagningsområde som en isis. Den var ofta placerad, men svårt att avgöra om den hade kunnat hävda sig i msv.
När jag tänker på det så såg den inte så isis-aktig ut vid första ögonkastet. Kan ju tänkas att den inte var så rastypisk, och därmed hade lättare för sig med tex galoppen. För det var välförtjänta placeringar den tog, inget snack om den saken, till och med LA.
 
När jag tänker på det så såg den inte så isis-aktig ut vid första ögonkastet. Kan ju tänkas att den inte var så rastypisk, och därmed hade lättare för sig med tex galoppen. För det var välförtjänta placeringar den tog, inget snack om den saken, till och med LA.
Så är det med denhär hästen också, inte alls rastypiskt. Hade man inte vetat sen innan att det var en isis hade jag nog inte sätt det. (hon är renrasig), känns som att sitta på en helt "vanlig" häst när jag rider också. Inga problem med att skilja på gångarterna.
 
Så är det med denhär hästen också, inte alls rastypiskt. Hade man inte vetat sen innan att det var en isis hade jag nog inte sätt det. (hon är renrasig), känns som att sitta på en helt "vanlig" häst när jag rider också. Inga problem med att skilja på gångarterna.
Vad ser du som inte rastypiskt ? Och vad anser du är rastypiskt?
På vilket sätt (förutom gångarter och storlek) och känns islandshästen inte som att sitta på en vanlig häst?
 
Senast ändrad:
26390

Detta är Diva från Gategården ett av de högst bedömda stona i Sverige för sin exteriör. Hon är alltså rastypisk ut i hovspetsarna ;)
För övrigt tror jag att en islänning som har lite svårt för tölt kan hävda sig rätt väl bland 3-gångarna inom dressyr. Hoppning är mer efter individen.

Om nu hästen är billig av någon anledning finns det möjlighet att få ta den på prov 1-2 månader? Då kan du ju känna vad just den här hästen har för möjligheter att utvecklas till det du vill. En ung häst kommer ju att kräva en del jobb oavsett innan man kommer till tävling.

(Bilden har jag lånat från Ia och Denni http://www.iaodenni.nu/html/vara_avelsston.html)
 
Tänk efter noga vad du kommer begära sv din häst och kom ihåg att i grunden är i köpet det ’lilla’ när det gället hästar. Det är de löpande kostnaderna som är det dyra i längden. Den löpande kostnaden för en häst som har lätt för det du begär av den
är lika stor för den som får kämpa för det.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
943
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 123
Senast: WBanna
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 377
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 952
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp