Köpa islandshäst

Vallmo

Trådstartare
Har tittat lite på islandshästar. Är väldigt sugen på en egen. 😍 Har tittat litegrann och konstaterat att dom är ganska dyra.
Hur kommer det sig? Är det värt pengarna? Det känns nästan som om det är ’fel’ på dom hästarna som inte ligger runt 100ˋ.
Är nu medryttare på en islänning som jag tror är ganska medioker. Tölten är dock jättebra.
Hur bra häst behöver man? Är ridkänslan helt fantastisk ju dyrare hästen är.
Hur vanligt är det att man köper direkt från Island?
Vad ska man tänka på när man köper, förutom fång och eksem?
Jag kan tänka mig att lägga 100-120´ . Får man en vanlig häst för dom pengarna eller är den bättre än vad man behöver. Jag har inga tävlingsambitioner. Vill rida ut, tölta och kunna rida dressyr på hästen.
 
100 000 låter dyrt i mina ögon, men du kanske vill ha bra gångarter till dressyren?

Jag är medryttare på ett ställe som också är försäljningsstall så jag ser en del av deras annonser. En vanlig trevlig häst i bra ålder utan flashiga gångarter, men också utan olater verkar ligga runt 50-80 000 de senaste åren. Men just nu är trycket på hästar högt, så priserna kanske ökat.
 
Har tittat lite på islandshästar. Är väldigt sugen på en egen. 😍 Har tittat litegrann och konstaterat att dom är ganska dyra.
Hur kommer det sig? Är det värt pengarna? Det känns nästan som om det är ’fel’ på dom hästarna som inte ligger runt 100ˋ.
Är nu medryttare på en islänning som jag tror är ganska medioker. Tölten är dock jättebra.
Hur bra häst behöver man? Är ridkänslan helt fantastisk ju dyrare hästen är.
Hur vanligt är det att man köper direkt från Island?
Vad ska man tänka på när man köper, förutom fång och eksem?
Jag kan tänka mig att lägga 100-120´ . Får man en vanlig häst för dom pengarna eller är den bättre än vad man behöver. Jag har inga tävlingsambitioner. Vill rida ut, tölta och kunna rida dressyr på hästen.
Jag tycker att det låter som högt pris för vad du vill ha. En jag känner till sålde nyligen en sådan häst för runt 75 000kr, jag tycker att det verkade rimligt.

Spatt är väl den enda rassjukdomen förutom eksem. Jag hade inte köpt en hobbyhäst direkt från Island med tanke på eksemrisken. :)
 
Tack för svar. Tycker också priset låter högt för vad jag vill ha. ;)
Samtidigt vill jag ju ha en frisk och sund häst och det verkar man ju få betala mer för. Till exempelvis om hästen har eksem. Då åker genast priset ner. Jag skulle aldrig köpa en eksemhäst. För mig är det viktigare än att hästen har flashiga gångarter.
Det är så svårt att veta då jag inte har något att jämföra med.
 
De flesta jag sett på hästnet kostar mellan 90-130. Är dom billigare beror det på skada eller att hästen är outbildade.
Det går bort eftersom jag inte kan utbilda en islandshäst själv och någon skada vill jag inte ha.
 
Du kan aldrig vara säker på att hästen får eksem senare i livet. Islandsfödd gör risken större. Var du bor och din hästhållning kan ha inverkan på om hästen utvecklar eksem. Det du betalar för är ålder, utbildning, stamtavla, gångarter. Sen är prissättningen alltid subjektiv. Gör en lista på vad som är viktigt för dig vid hästköp. Det finns hästar till alla, från temperamentsfulla talanger som kräver sin ryttare till lugnare stadigare individer.
 
Du kan aldrig vara säker på att hästen får eksem senare i livet. Islandsfödd gör risken större. Var du bor och din hästhållning kan ha inverkan på om hästen utvecklar eksem. Det du betalar för är ålder, utbildning, stamtavla, gångarter. Sen är prissättningen alltid subjektiv. Gör en lista på vad som är viktigt för dig vid hästköp. Det finns hästar till alla, från temperamentsfulla talanger som kräver sin ryttare till lugnare stadigare individer.
Problemet är när jag tittar på annonser så är det bara dom dyrare som tilltalar mig.
Jag vet ju att jag inte behöver en tävlingshäst. Samtidigt vill jag ha en okomplicerad individ med fina gångarter och då blir det automatiskt så att dom som tilltalar mig är dom dyra hästarna.
Kan ju inte riktigt åka runt och provrida heller för att se vad man får för pengarna. :o Även om det är precis det jag skulle behöva.
 
Priset är ju väldigt svårt att ta ställning till. Finns hästar mellan 60.000- 100.000 kr som är lika bra ridhästar. Sen tillkommer din egen insats att träna hästen på bästa sätt. Låt säga att en bra ryttare kan öka hästens värde med 30%. En privatperson tycker ju att deras häst är fantastisk och övervärderar oftast priset med tillägget utvecklingsbara gångarter. Ett företag lever ju på häst försäljning. Fördelen där är att det finns flera hästar att prova. Du får en professionell prisvärdering och utvärdering av hästens ridbarhet. Sen finns det bra och mindre bra privatpersoner och försäljningsstall att köpa av. Där jag har min häst finns även ett försäljnings stall. Islandsfödda i den dyrare kategorin mestadels.
 
Har äntligen hittat min islandshäst. :heart
Köpte från ett försäljningsstall där jag kunde prova flera olika hästar.
Det blev en silversvart valack som är 12 år. Han är ganska stor, 146 cm i mankhöjd. Han är glad och positiv. Kommer alltid fram till en när man ska hämtas hagen.
Han rör sig stort och har stora fina gångarter. Han är ganska otränad. Kom direkt från Island. Men han är väldigt lättlärd och vill verkligen göra rätt.
Är så nöjd med min häst och med att ha islandshäst. Stallet är toppen och ridvägarna är jättebra. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 924
Senast: Lobelia
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
917
Senast: linlar1
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varför finns Israel?
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp