Köpa kanin

Sofia.o

Trådstartare
Hej! Jag ska köpa 2 kaniner ganska snart.
Är det något speciellt jag behöver tänka på?
Och är de någor jag borde fråga uppfödaren?
Jag har läst på om kaniner samt tagit hand om min kompis kaniner när hon reste iväg. Så jag vet lite grann. Samt att vi haft kaninernär jag var väldigt liten. Men skriv allt ni kan komma på som är bra o veta eller om det är något man ska fråga uppfödaren. Hur stor bur ska dem ha som minst? (Ska såklart köpa en som är det minsta måttet som är godkänt)
 
Vad är det för kaniner du tänkt dig? Beroende på storlek är minimi-måtten för bur olika. 😊
Här hittar du Jordbruksverkets direktiv för kaninhållning:

https://jordbruksverket.se/djur/hastar-och-sallskapsdjur/kaniner-som-sallskapsdjur

Rent generellt ska du vara noga med att se till så du inte får kaniner av olika kön, för i så fall har du snart väldigt många kaniner.
Kolla upp om två honor eller två hanar funkar bättre ihop. Jag kommer inte längre ihåg vilken kombination man kan ha i samma bur utan att det blir konflikter.
 
Hej! Jag ska köpa 2 kaniner ganska snart.
Är det något speciellt jag behöver tänka på?
Och är de någor jag borde fråga uppfödaren?
Jag har läst på om kaniner samt tagit hand om min kompis kaniner när hon reste iväg. Så jag vet lite grann. Samt att vi haft kaninernär jag var väldigt liten. Men skriv allt ni kan komma på som är bra o veta eller om det är något man ska fråga uppfödaren. Hur stor bur ska dem ha som minst? (Ska såklart köpa en som är det minsta måttet som är godkänt)
Jag tycker att dvärgkaniner bör ha absolut minst 2-3 kvadratmeter i bur, men de vill gärna kunna skutta runt också så de bör ha större yta att springa på.

Det säkraste är att skaffa två honor, hanar går sällan bra ihop som okastrerade. Annars går oftast hona+hane bäst ihop, men då måste iaf hanen kastreras. Det säkraste är att även kastrera honor då de ofta får cancer i i livmodern.
 
Vad är det för kaniner du tänkt dig? Beroende på storlek är minimi-måtten för bur olika. 😊
Här hittar du Jordbruksverkets direktiv för kaninhållning:

https://jordbruksverket.se/djur/hastar-och-sallskapsdjur/kaniner-som-sallskapsdjur

Rent generellt ska du vara noga med att se till så du inte får kaniner av olika kön, för i så fall har du snart väldigt många kaniner.
Kolla upp om två honor eller två hanar funkar bättre ihop. Jag kommer inte längre ihåg vilken kombination man kan ha i samma bur utan att det blir konflikter.
Oki tack så mycket för svar det är någon slags hopp korsning jag kollat på minns inte exakt vilken ras.
 
Jag tycker att dvärgkaniner bör ha absolut minst 2-3 kvadratmeter i bur, men de vill gärna kunna skutta runt också så de bör ha större yta att springa på.

Det säkraste är att skaffa två honor, hanar går sällan bra ihop som okastrerade. Annars går oftast hona+hane bäst ihop, men då måste iaf hanen kastreras. Det säkraste är att även kastrera honor då de ofta får cancer i i livmodern
Oki tack för svar. Jag vill själv inte ha det minsta måtte jag vill också att dem ska kunna skutta runt och så.
 
Försäkring, eller en gedigen buffert sparad. Kolla även upp vilken veterinärklinik i ditt område som behandlar kaniner. De har tex känsliga magar och blir de dåliga kan man snabbt behöva veterinärvård. Kaniner räknas som ett exotiskt djur och det är inte alla veterinärer som har kompetens att behandla dem.
Critical Care är jättebra att ha hemma ihop med en doseringsspruta, lite som ett första hjälpen kit.

Har du Facebook rekommenderar jag gruppen Friare Kaninliv, där har jag lärt mig mycket.
 
Jag lärde mina kaniner att komma på inkallning, superbra om man låter dem gå lösa :)
Mina var innekaniner och jag hade ofta en 'bur' (lagliga mått såklart!) med strö, sitthylla, foder och toalåda, sen en 'rasthage' utanför med mattor på golvet och lite leksaker.

De gick ofta fritt sen när jag var hemma :)

Möblera om ofta/byt leksaker är ett annat tips, kaniner är nyfikna och tycker det är kul när något händer.
 
Försäkring, eller en gedigen buffert sparad. Kolla även upp vilken veterinärklinik i ditt område som behandlar kaniner. De har tex känsliga magar och blir de dåliga kan man snabbt behöva veterinärvård. Kaniner räknas som ett exotiskt djur och det är inte alla veterinärer som har kompetens att behandla dem.
Critical Care är jättebra att ha hemma ihop med en doseringsspruta, lite som ett första hjälpen kit.

Har du Facebook rekommenderar jag gruppen Friare Kaninliv, där har jag lärt mig mycket.
Oki tack så mycket försvar. Ska gå i på facebook och vå me mi gruppen
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
713
Senast: Blyger
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 097
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
1 994
Senast: Scata
·
  • Artikel
Dagbok Lägenheten är helt kaos. Så till helgen ska jag röja lite vilket jag måste för jag ska få hit en diskmaskin som jag insåg jag nog måste...
Svar
3
· Visningar
822

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp