Köpa kanin!

L

Lovis

Jag har tänkt att köpa en kanin :) , så jag behöver alla dess tips från Er!! :bow:

Vad kostar en? Vilka tillbehör behöver man köpa? När era kaniner är ensamma hemma, går de lösa då? Är det hemskt att inte kunna ha kaninen utomhus? :confused:

Sedan lite om raser, vilka olika (vanliga) finns det och hur ser de ut? Vad specificerar de olika raserna?

kram kram
 
Dvärgväduren är den allra vanligaste rasen och den är stor ( finns många). Sen är det en massa som kommer på en gång som hermelin och en massa korsningar. Kaniner kostar inte mycket om du köper av en privat jag tog ca 100kr när jag hade uppfödning så dessa kaniner hade alltså stamtavla. Nä kaninen kan bo inne men vill nog gärna gå ut lite i koppel. min har jag ute året om i en isolerad bur. Visst skulle det bli JÄTTE kallt så sätter vi in dem i typ garaget över natten. De kaniner vi hade inne hade vi lösa hela dagen. De som är viktigt att du fixar till din kanin är en pinne att gnagga på.
 
Tack för tipsen... :bow:

Ja pinne är inte särskilt svårt att fixa... :)

Men om du hade din kanin lös inne, bet den inte på alla sladdar när du ej var hemma och passade den? :confused:

Jag tror jag ska ha den i buren när jag ej är hemma och lös när jag är hemma, hur låter det? :confused:
 
vi hade en katt som höll reda på dem :D. låter bra att ha den inne ibörjan. Det går säkert jätte bra!! Lycka till!
 
Köp kanin från en mindre uppfödare och se
till att du får skötselråd, ett tecken på
att de är seriösa.
 
En innekanin mår lika bra som en ute- bara man bryr sig om dem det är det som är viktigt.
En bra bur har minsta måttet 1 m på längden-jag rekommenderar STARKT att köpa en parakitbur istället som är 1 m ca på längden och minst 70 cm hög!För då får man plats med en hylla ca 25-30 cm upp som man kan låta vila på 2 pinnar som ju medföljer buren! Mina kaniner älskar nämligen att sitta en bit upp o spana o så kissar de inte där-på så sätt blir buren större eftersom "bottenvåningen " då är kissplats i ena hörnet o mys i andra,maten brukar jag nämligen servera där uppe! Dessutom är en parakitbur oftast lika billig el billigare en en sån där jättekaninbur. Springer kaninen lös när du är hemma räcker en sådan bur gott!
En seriös uppfödare tar faktiskt oxå minst 200-300 kr för renrasiga djur med stamtavla o spec om det är 2-färgade djur,100 kr tycker jag låter som en oplanerad kull man bara vill bli av med...ingen pik till dig som trots allt tog 100 kr bara men de är faktiskt värda mer med tanke på all extra foderåtgång o tid man måste lägga ner-säg dessutom den som inte vill tjäna åtminstone någon 100-lapp på det??
Ett djur som till personlighet är mittimellan katt o hund o kan leva i 8-14 år skulle jag kunna betala ännu mer för faktiskt!!

Pinnar är uppskattat ja! spec frukträd som äpple o päron även körsbär, el lönn o rönn -BJÖRK ska man INTE ge på vintern då ändarna är giftiga (skydd mot harar) ek är bra mot trumsjuka men brukar vara mindre uppskattat.Lönn har dessutom den fördelen att man känner igen kvistarna även på vintern då de är kala på deras gula färg o släta glatta bark!

Kaniner sover ju mycket på dagen o är mest aktiva morgon,kväll o tidig natt vilket gör att kaninen inte lider hemma medans man jobbar el skola-tvärtom får de den lugn o ro de behöver! Men de tackar inte nej till en promenad mitt på dagen när du är ledig för det! All slags sol är hatad är bra att veta-de föredrar skugga o kyla men utan drag o regn då. Faktiskt klarar de 25- bättre än 25 +grader!

I buren brukar det räcka med en bajlåda som passar längs med burens kortsida,tidningar i botten o halm om man vill el om den är ute o det är kallt.
En höhäck o så gärna en hylla då.
 
Rekommenderade Priser
Dessa priserna har kommit fram efter en diskussion på Anslagstavlan och är en hjälp för de som är osäkra på vad de skall sätta för pris på sina kaniner.

Rasrena ungar 300 kr
Ungar som följer Standarden 350 kr
Ovanlig färg eller teckning 400 kr
Direktimport 700 kr

Vuxen hane/hona, under 90 poäng 200 kr
Vuxen hane/hona, minst 91 poäng 300 kr
Vuxen hane/hona, över 94 poäng 400 kr

Avelshona/hane, upp till 2 år. 300 kr
Avelshona/hane, från 2 år och uppåt. 350 kr

Ungar (utan stamtavla) 100 kr
Ungar efter hoppkaniner (meriterade) 300 kr
Hoppkanin 300-500 kr
Vuxen kelkanin 150 kr
Kastrerad hane 600 kr
Steriliserad hona 900 kr

Parningavgift, Olika förslag. 100-250 kr eller en unge ur kullen eller 50:- i grundparningsavgift
( från KANIN-NET)

Det är skillnad på dvärgvädur o dvärgvädur oxå! utställningstypen är lika små som hermelinrasen med mucket stort huvud i förhållande till kroppen o helt klotrunt,sedan finns det hopptypen som är större -vissa bara större medans andra har diverse "fel" som avlång kropp,avlångt huvud,flaxiga öron,långhårstendens osv.

Visserligen avlar jag själv på en hona av hopptyp som är ädel i kroppen men hanen är av utställningsstandard o honan är LITEN-mitt mål är sunda djur med goda hoppanlag o hoppkropp men ändå små o med STABILT temprament!!

Sedan är det ju skillnad på färg o färg oxå. Brokiga djur finns i alla dess former men den manteltecknade färgen som innebär en färgad kropp med vitt på buk,tassar,bröst o maximalt bläs i ansiktet är faktiskt ovanlig! De flesta brokade har fläckar upp på sidorna vid låren o fläckar långt bak i nacken på skulderbladen o mycket vitt i ansiktet.

De vanligaste hobbyraserna är då just dvärgvädur o så hermelinen som inte ska blandas ihop med alla dessa dvärgkaniner som felaktig sägs vara hermeliner-öronens längd brukar avslöja dem direkt då en äkta hermelin har 5 -max 7 cm öron o en mycket rund kropp.

Dvärgväduren är mer av en naturbegåvning vad gäller hoppning trots att de skuttar som Charlie Chaplin går (jättegulligt) De är väldigt godtrogna o barnvänliga.
Hermelinen är trots sin storlek inte särskilt barnvänlig eftersom de pga inavel ofta är lite små aggressiva om än snälla så speciella iallafall då de är lite mer egensinniga o jag skulle kalla dem enmanskaniner. De är oftast bra hoppare men ibland för smarta för att ställa upp på sådana saker el skygga.

En parakitbur jag nämde kostar från 700 kr med avtagbart tak är bäst men dörren brukar vara stor nog o inte för högt upp så kaninen kan hoppa ut själv oxå,en sele behövs oxå. Praktiskast är en med snabbknäppe o som man förinställer längd på så man slipper hängande lösa ändar som kaninen biter på,ett vanligt koppel att hoppa med o binda upp kaninen o ett flexikoppel till långpromenader så den slipper onödiga ryck i kopplet bara för att man inte hinner med, för springa efter är inte att rekommendera utom på tävling.

Kommer inte på mer,fråga om det är nåt.
 
det där från anslagstavlan var intressant.
jag säljer inga några ungar på några villkor under 500:-
oavsett exteriör, temperament, hanterbarhet osv :smirk:
jag säljer inga ungar under 10 veckor, samtliga ungar är hund,katt,häst, bil och cykelvana, selvana (dock ej inhoppade) och välhanterade.
till köparen erbjuder jag mig att klippa kaninens klor, sköta avmaskning, foderstater osv. även hålla med burbyggen.
för en inhoppad kanin, dvs ungdjur, tar jag vanligtvis runt 700-800.
har faktiskt aldrig haft några problem med att få djuren sålda, och de höga priserna är ingalunda för ekonomiskt vinstintresse utan enbart för att skrämma bort oseriösa och måttligt intresserade köpare.
 
Men så har du ju renrasiga djur med utställda föräldrar oxå,då skulle jag oxå ta 500.
Mina är renrasiga men de har ju inga nummer i örat el är utställda o då kan man inte ta mer än 300 tycker inte jag,mindre vill jag inte ta för vill ju oxå bara ha seriösa.
 
Om du ska köpa en kan du lika gärna köpa två. Det är inte mycket mer jobb med två, bara att man får städa buren lite oftare och har två att klappa istället för en :smirk:.
Dom har sällskap av varandra och jag tror att dom trivs mycket bättre med en kompis.
 

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 051
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 462
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 783
Senast: tanten
·
Däggdjur Har haft Easy Strö halmströ i kaninburarna i flera år och varit jättenöjd! Blivit bra "stuns" i bädden, mycket lite damm och bra...
Svar
13
· Visningar
1 752
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp