Köpa kennelnamn?

Ramona

Trådstartare
Ni som är gamla i gemet och kan mycket - jag behöver registrera ett kennelnamn, och det namnet jag vill ha är förstås redan upptaget. Dock har den kenneln, som inte finns i Sverige utan i ett annat europeiskt land, inte tagit en kull på flera år. Jag har inte pratat med ägaren av kenneln, för jag vill ha lite kött på benen först.

Vad brukar man betala för att ta över någon annans kennelnamn? Är det ens tillåtet eller ärver man allting från den förre ägaren, såsom man gör med tex ett aktiebolag?
 
Du kan ta över ett kennelnamn. Och du kommer inte stå som ansvarig för tidigare uppfödda hundar. Däremot kommer ju de tidigare hundarna ha kvar sina namn, så det finns ju en risk/chans(?) att du kommer förknippas med dem av folk som inte vet att du tagit över kennelnamnet från någon annan.

Vad menar du att man skulle ärva?

Ang kostnad så är det väl upp till innehavaren att säga ett belopp som den kan tänka sig sälja namnet för. Och upp till dig att godkänna eller inte. Sen tillkommer det en administrativ avgift för själva flytten, den vet jag inte exakt hur den går till eller vad den kostar. Det borde SKK har information om.

Jag känner en i Skottland som tagit över ett kennelnamn från en Norsk uppfödare tex.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 720
Senast: Asko
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
658
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
27 916
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp