Köpa lite äldre valp

Silver Girl

Trådstartare
Planerar skaffa valp till sommaren och sitter och räknar på ledighet. Jag kommer troligen att kunna ta 6-8 veckors ledigt på heltid och kunna jobba ett par veckor halvtid (med föräldrar som hundpassare) efter det. Men mer än så blir nog svårt att få ihop. Och då är hunden inte riktigt gammal nog att börja på dagis, vilket är planen framöver.
Att ha den hos föräldrarna på heltid ett par månader går eventuellt men blir praktiskt besvärligt då de bor 4 mil bort vilket blir långt att köra dagligen även om vi turas om. De blir dessutom ganska låsta vilket jag vet att de inte vill vara som nyblivna pensionärer, vilket är enda anledningen att de inte har egen hund.

Så jag har kommit fram till att det bästa för mig skulle vara att hitta en lite äldre valp, 3-6 månader. Vill gärna att den ska ha bott in sig hos mig ordentligt innan slyngelåldern, så helst inte äldre. Men hur gör man när man köper en lite äldre valp?
Som jag ser det blir det väl så att man får, med ganska kort varsel, titta vilka uppfödare som har valpar kvar och kontakta dem då. För jag antar att man inte kan göra som när man ska ha en 8 veckors valp, att man tidigt kontaktar uppfödare och kan tinga en valp med "sen leverans"?

Jag kommer förstås ändå att vara noggrann med uppfödare, kolla upp hälsa och föräldrar m m. Kompromissar hellre med ras än köper "första bästa" i den ras jag har som förstahandsval. Något annat som är extra viktigt när valpen är lite äldre? Tänker jag helt fel? Vill helst kunna ha valp och ej vuxen omplacering.
 
Jag känner uppföddare som behållit köpta valpar hemma tills det är flyttdags. Bland annat en som skulle vara över 6månader (tror iofs att den skulle exporteras och behövde uppfyllda åldern pga flygresa/karantän/något sådant).
Är rätt så säker på att valparna då varit helt köpta och betalda, men jag vet inte hur det juridiskt fungerar, såg en tråd här om föl och att om de inte lämnat uppfdaren så kan det vara så att köpet typ inte juridiskt gills??
 
Jag har nog tänkt att en vecka eller två är nog ganska vanligt men inte minst en månad som jag kommer behöva.
Sen blir det kanske en konstig juridisk situation om jag äger valpen kvar hos uppfödaren. Vad händer om den blir sjuk eller skadad? Gör man veterinärbesiktning vid köp eller leverans?

Ska passa på att kolla med SKK när jag är på Hundmässan i helgen, de borde väl veta.
 
Köpte min när han var 4 månader. Ser det snarare som en stor fördel, iaf för mig och min boendesituation. När jag fick hem honom var han redan rumsren, han var van att gå i koppel och man slapp ha ögonen på honom 24/7, han kunde även lämnas ensam under kortare stunder så man t.ex. kunde gå och handla någon timme utan att han grät ihjäl sig eller hittade på hyss.

Bor i en lägenhet på åttonde våningen, och att träna in rumsrenhet i det läget är inte helt lätt då det inte bara är att lyfta ut valpen genom dörren om den plötsligt börjar sätta sig på mattan utan man ska ned med hissen, ut genom porten osv osv.

Så personligen är jag mycket glad att jag valde som jag gjorde. Dock var det inte ett medvetet val att ta en äldre valp utan det bara föll sig så. De rasen jag har är inte så jättevanlig här i Estland och inte så jättepopulär heller. Vet att uppfödaren fortfarande har en tik från samma kull till salu som hon ännu inte lyckats sälja, och nu är dem snart 7 månader.
 
Jag tror inte det är något problem för de flesta uppfödare att hålla valpen en månad extra.
Är det en vanlig ras så kan det ju tom vara rimligt att hitta valpar som lämnats tillbaka av olika skäl eller omplaceringar där valpköparna snabbt funnit på att detta med valp inte var så kul, utan att det är något fel på hunden öht.
 
3 av mina hundar har varit omplaceringar då jag inte ville ha valp utan en något äldre.
1: 7 månader var tillbakaköpt av uppfödaren vid 5 månaders ålder pga vanvård.
2: 5 månader var ett "skilsmässobarn"
3: Sades vara allergi i familjen.
Alla 3 köpen har varit lyckade köp.:)
 
Vår första hund var tingad långt innan parning med överenskommelsen att den skulle levereras vid sommarlovets början, vilket var förutsättningen för oss. Så blev det och då var valpen 13 veckor gammal.

Med min tredje hund gjorde jag upp köpet, betalade och tog över försäkring vid 10 v ålder men pga mina arbetsförhållanden bodde valpen var hos uppfödaren först en månad sen hade vi "delad vårdnad" ytterligare ett par månader. Jag betalade en slant för maten och det extra besväret, mest för att känna att det var min hund trots allt.

Så jag rekommenderar att du först väljer vilken uppfödare och kull du vill köpa från och så lyssnar vilka möjligheter som finns att ta hem valpen lite senare. (Men när du väl står där kommer du förmodligen göra allt som står i din makt för att kunna ta hem hunden, det är långa veckor att vänta!)
 
Sist jag letade hund sökte jag specifikt efter en äldre valp eller unghund. Dessutom av rätt otrendiga raser (mest en specifik men även öppen för ett par andra )och med höga krav på avelsmaterialet.
Jag trodde det skulle bli krångligt men det var snarare tvärtom!

Själv vill jag helst slippa 8 veckors valpar om det är möjligt...
 
Jag vet att det förekommer valpar med planerad sen leverans. Jag hade inte kompromissat med rasen, det är ett så viktigt val.
Se till att uppfödaren börja miljöträna valpen om den ska stanna bara.

Men- hur stor skillnad gör det för din del? Vad är planen för hunden när du börjar jobba igen, oavsett ålder?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 666
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 794
Senast: iNHALE
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 780
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 370
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Påsk pepp
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp