Köpa loss ridskolehäst som vantrivs

literealistisk

Trådstartare
Hej!
Har hittat en del gamla trådar men tänkte ändå att det var värt att skapa en egen. Jag har ridit och jobbat på ett stall väldigt länge och där finns en ponny jag kommer väldigt bra överens med. Hon har stått där sen 2007 och är snart 20 år. Vi känner varandra väldigt väl och hon trivs väldigt bra med mig. Jag har länge sagt att när hon pensioneras vill jag köpa henne.

Har flyttat från staden så är inte där så ofta numera men hälsar på ibland och har kontakt med chefen och en till som jobbar där. Tyckte i mitten av hösten att hon verkade börja trötta, inte lika glad och stod emot lite vid ridningen vilket hon aldrig gjort annars. Fick höra för två veckor sen att hon inte vile bli skodd och att hovslagaren tyckte att hon borde kollas upp för att hon nog hade ont och att hon sparkat mot en elev som kom med sadeln. Hon kan vara lite lat så händer att man får hjälpa de yngre att smacka lite och nu har hon börjat sparka till när man gör det. Det här är INTE likt henne, hon har varit genomsnäll.

Jag och annan personal har påtalat för chefen att hon inte verkar må bra men chefen säger bara att det är i slutet av terminen och att det är därför hon är trött, vi håller verkligen inte med. Vet att det är ont om hästar på ridskolan nu och tror det är därför chefen blundar för det.

Har någon tips på vad man kan göra? Är nu inne på att lägga ett bud på 50 000 till styrelsen. De har innan sagt att hon kommer säljas för 10 -20 000 så det är ett kraftigt överpris. Försäkrad för 40 000. Börjar bli förtvivlad då jag inte tror att hon mår bra.
 
Om du är beredd att betala 50 000 för henne hade jag nog gått till styrelsen och frågat vad de vill ha för att sälja henne. Det är ju inte helt osannolikt att det är en lägre summa. Sen låter det ju som det behövs en veterinärutredning också. Tänker du ta den efter köpet eller vill du att hon ska vara genomgången och frisk när du köper? Det påverkar förstås priset det med.
 
Chefen har sagt att de behöver hitta en ersättare för att sälja först (samtidigt som två hästar som varit skadade är redo att bli igångsatta och har varit det hela terminen...), därför jag tänkte att det behövdes motivation. Men ja, kanske kan fråga styrelsen om pris först!

Jag tänker att jag vill veterinärbesktiga och om det inte hittas något extremt så köper jag och får ta hand om veterinärvården. Hästen är ju inte halt iaf utan tror miljöombyte, lite vila och sen ridas i ordentlig balans är det som behövs
 
Chefen har sagt att de behöver hitta en ersättare för att sälja först (samtidigt som två hästar som varit skadade är redo att bli igångsatta och har varit det hela terminen...), därför jag tänkte att det behövdes motivation. Men ja, kanske kan fråga styrelsen om pris först!

Jag tänker att jag vill veterinärbesktiga och om det inte hittas något extremt så köper jag och får ta hand om veterinärvården. Hästen är ju inte halt iaf utan tror miljöombyte, lite vila och sen ridas i ordentlig balans är det som behövs
Varför skulle det stå två hästar och bara vänta på igångsättning en hel termin om ridskolan tycker sig ha hästbrist?
 
Prata med styrelsen och lägg fram dina synpunkter på hur hästarna behandlas och be om att få köpa hästen. Ridskolechefen verkar under styrelsen och det kan vara så att dom inte har koll helt på vad som sker.
 
Min fundering var väl mer om det finns faktorer du inte fullt ut känner till om situationen. Ofta är det så.

Jag hade framfört mitt önskemål till styrelsen och frågat dem vad hästen skulle vara till salu för.
Jag vet att det låter som att det nog händer mer än jag vet om. Men jag jobbade där i tre år, känner chefen väldigt bra och känner även andra som jobbar där, det är därifrån jag får denna infon.

Tack för tipset, lutar åt att fråga vad de vill ha för honom då!
 
Prata med styrelsen och lägg fram dina synpunkter på hur hästarna behandlas och be om att få köpa hästen. Ridskolechefen verkar under styrelsen och det kan vara så att dom inte har koll helt på vad som sker.
Tack, hoppas också på att det är så! Och att styrelsen är beredda på att gå emot ridskolechefen lite, som du säger så kan de ju faktiskt det
 
Hej!
Har hittat en del gamla trådar men tänkte ändå att det var värt att skapa en egen. Jag har ridit och jobbat på ett stall väldigt länge och där finns en ponny jag kommer väldigt bra överens med. Hon har stått där sen 2007 och är snart 20 år. Vi känner varandra väldigt väl och hon trivs väldigt bra med mig. Jag har länge sagt att när hon pensioneras vill jag köpa henne.

Har flyttat från staden så är inte där så ofta numera men hälsar på ibland och har kontakt med chefen och en till som jobbar där. Tyckte i mitten av hösten att hon verkade börja trötta, inte lika glad och stod emot lite vid ridningen vilket hon aldrig gjort annars. Fick höra för två veckor sen att hon inte vile bli skodd och att hovslagaren tyckte att hon borde kollas upp för att hon nog hade ont och att hon sparkat mot en elev som kom med sadeln. Hon kan vara lite lat så händer att man får hjälpa de yngre att smacka lite och nu har hon börjat sparka till när man gör det. Det här är INTE likt henne, hon har varit genomsnäll.

Jag och annan personal har påtalat för chefen att hon inte verkar må bra men chefen säger bara att det är i slutet av terminen och att det är därför hon är trött, vi håller verkligen inte med. Vet att det är ont om hästar på ridskolan nu och tror det är därför chefen blundar för det.

Har någon tips på vad man kan göra? Är nu inne på att lägga ett bud på 50 000 till styrelsen. De har innan sagt att hon kommer säljas för 10 -20 000 så det är ett kraftigt överpris. Försäkrad för 40 000. Börjar bli förtvivlad då jag inte tror att hon mår bra.
Men har du haft en öppen diskussion med ridskolechefen där du tydligt sagt att du verkligen vill köpa hästen? Tänker att styrelsen förmodligen i slutänden lyssnar på ridskolechefen i enskilda fall ang hästarna. Därför tror jag att det är dumt att gå förbi henne eftersom risken då finns att hon blir sur och att du får ett negativt besked p g a det i sutänden.
 
Men har du haft en öppen diskussion med ridskolechefen där du tydligt sagt att du verkligen vill köpa hästen? Tänker att styrelsen förmodligen i slutänden lyssnar på ridskolechefen i enskilda fall ang hästarna. Därför tror jag att det är dumt att gå förbi henne eftersom risken då finns att hon blir sur och att du får ett negativt besked p g a det i sutänden.
Jag har tydligt sagt att jag vill köpa henne, det vet både ridskolechef och styrelse. De har plan på att pensionera henne och den planen är att sälja till mig. Men planen skjuts hela tiden längre fram i tiden. Innan var det sagt att hon skulle säljas i år, nu någon gång i vår. Men anledningen till att jag vill kontakta dem nu är för att jag (och då övrig personal med) anser att hon tröttnat på det här, kanske har ont och i vilket fall som behöver pensioneras så snart som möjligt.

Jag skrev efter senaste gången jag hälsade på att jag blev bekymrad för att hon inte var sig lik till chefen, fick svaret "då får du väl vara bekymrad då". Så ja, känns inte som något händer snart och risken är ju absolut att ridskolechefen inte uppskattar att jag går till styrelsen.
 
Det enda du kan göra är ju att fråga och hoppas de låter dig köpa loss henne.

Försökte själv köpa loss min förre detta häst från ridskolan jag sålde honom till då jag saknar honom jättemycket och fråga dem om jag kunde få köpa tillbaka honom oavsett summan de ville ha.

Fick noll respons tillbaka, jätte tråkigt då vi innan detta haft en bra kommunikation.
 
Hade sagt till ridskolechefen att jag ville köpa hästen och frågat om priset. Hade även lagt fram att jag tycker att hästhanteringen inte är så bra.
 
Fråga om du kan få köpa den. Du kan inte tvinga eller tjata dig till att dem ska sälja hästen.
Var beredd på att den inte kommer gå igenom besiktningen, och besiktningen är ingen utredning så dem kommer inte då kunna säga vad felet är, hur mycket det kommer kosta och hur lång tid det kommer ta innan hästen kan ridas igen.
 
Jag hade inte kritiserat deras hästhållning för då finns det en stor risk att de surnar till och inte låter dig köpa hästen.

Hade pratat med dem och varit tydlig med att jag vill köpa hästen NU och inte vänta längre. Så får du se vad de säger för pris.
 
Tack för all input! Eftersom jag redan pratat med ridskolechefen ett par gånger innan så mejlade jag styrelsen nu och la ett bud, under förutsättningen att jag får köpa henne inom en snar framtid. Sa inget om hästhållningen men att jag tror hon börjar bli klar med att vara ridskolehäst. De ska återkomma efter sitt nästa möte så nu håller jag bara tummarna 🥺
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 526
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 409
Senast: Trott
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 565
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp