Köpa mark?

Lahtel

Trådstartare
Jag har blivit erbjuden att köpa hagmarken som jag arrenderar. Är det någon som köpt mark som vet bästa sättet att finansiera detta?
Om jag köper marken och slår ihop den med min fastighet (villa fastighet) så kommer tomten att bli mer än dubbelt så stor. Då måste man väl kunna göra en omvädering och lägga om lånen?

Men kan man göra omväderingen innan affären är klar så att man får loss pengarna på ett fördelaktigt huslån?
Eller hur är det smartast att göra?
Jag kan tillägga att vi renoverat både stall och hus rejält, så vi funderar på om man kan värdera om redan nu - köpa marken - värdera om igen?
Men vad tror ni banken säger?
Jag räknar med att marken kommer kosta runt 100 tusen + 20-50 tusen för kommunens avgifter.
 
Sv: Köpa mark?

Om du tänker göra om all mark till en tomt, så kommer det en kostnad för detta men vad kommunen tar i övrigt vet jag inte.

Jag skulle kolla med min bank och se vad dom rekommenderar, för självklart borde ni kunna värdera om och därefter skriva om lånen. Att sedan låna mera pengar för att köpa tomten *borde* inte vara några problem, men jag tror inte du behöver värdera om igen. Det beror väl på vad man vill göra med lånen.

Kan inte se att banken har nåt emot det så länge ni klarar det ekonomiskt.
 
Sv: Köpa mark?

Annars tar du att topplån, köper marken, omvärderar fastigheten, tar vanliga lån, och löser topplånen. det fixar din bank till dig.

Men har du redan renoverat hus och stall kan du säkert omvärdera och fixa det på så sätt. Enklare.
 
Sv: Köpa mark?

Jag har ju redan topplån och extralån som jag tog för renovering, så tanken med att omvärdera är att först få loss pengar till marken, att sedan omvärdera igen skulle vara för att få bättre lån och bli av med extralånet.
Men jag får kolla med banken. Till saken hör att jag bor i storStockholmsområdet, så värdet går ju uppåt...
 
Sv: Köpa mark?

Lahtel skrev:
Till saken hör att jag bor i storStockholmsområdet, så värdet går ju uppåt...

Det gör det väl inte bara i Stockholm? Vi har en :devil: värdeökning på gårdar här nere.
 

Liknande trådar

Anläggning Ja, hur gör man när marken tillhör någon man inte känner eller ens vet vilka de är. Efter kik på lantmäteriet så verkar de inte ens...
Svar
1
· Visningar
901
Senast: Magnum
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 080
Senast: QueenLilith
·
Hemmet Nu behöver jag kunniga bukes hjälp. Jag kan säkert googla mig blå, men det här känns lättare. Senariot är följande: Bostadsrätt som i...
Svar
14
· Visningar
1 828
Senast: TinyWiny
·
Äldre Hoppas denna tråd hamnar rätt, flytta den gärna annars :) Jag och min sambo hyr en liten gård. På gården finns ett boningshus på 300...
Svar
12
· Visningar
1 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp