Köpa min första häst, hjälp!

Solis_

Trådstartare
Halloj! Är på jakt efter min första egna häst, så spännande, men… såklart tar det lång tid att hitta en häst där allting klickar mellan mig och hästen.
Min fråga är, hur lång tid tog det för dig från att du bestämde dig för att köpa häst tills att du hade köpt din häst?
Och hur många hästar provred du tills det att du visste vilken typ av häst du fastnat för?

I need Help 🥲
 
Halloj! Är på jakt efter min första egna häst, så spännande, men… såklart tar det lång tid att hitta en häst där allting klickar mellan mig och hästen.
Min fråga är, hur lång tid tog det för dig från att du bestämde dig för att köpa häst tills att du hade köpt din häst?
Och hur många hästar provred du tills det att du visste vilken typ av häst du fastnat för?

I need Help 🥲
För mig tog det nog runt året innan jag bestämde mig för att köpa häst, valde tillslut att skaffa en foderhäst och ha ett år och bestämde mig efter det. Sen provred jag en väldig massa hästar innan jag hittade min älskling, anledningen till det var utan tvekan att i princip ingen av annonserna stämde in med verkligheten. Kändes som att jag åkte ut i onödan till var och varannan häst, väldigt frustrerande och tidskrävande. Sen hittade jag min häst i grannstallet iallafall så han var närmre än jag trodde.
 
Jag har aldrig provridit en häst. :o

1993 tog vi en häst på foder som min pappa sen köpte åt mig. Hon var inte inriden (fast det visste vi inte). 1997 tog jag föl på henne.

Sen blev det ingen ny häst förrän 2008, där hade jag aktivt letat drygt ett halvår, då jag hade en tydlig bild av vad jag ville ha (föl, fjordhäst, sto, specifik stam) och till sist köpte jag föl året innan jag egentligen tänkt mig (siktade in mig på årgång 2008 men det blev en född 2007).

Nästa häst var hennes son född 2013 och sen köpte jag en lekkompis till honom osedd.

Hösten 2015 köpte jag ett dräktigt welshsto osett och nästa häst blev således hennes dotter.

Våren 2022 kom min senaste häst, dotter till stoet född 2007.

Men nästa häst ska jag nog provrida innan jag köper. ;)

Mitt tips är att hålla fast vid sin kravlista, även om det tar tid. Har de senaste 5-6 åren träffat på så många som köpt fel häst till sig själv, för att de varit otåliga. Tyvärr blir det inte bra, då hästen inte matchar köparens krav och därmed mest bara blir en besvikelse. Irriterad ägare och ledsen häst. :(
 
Två tog typ 2-3 mån aktivt letande att hitta, en tog 5 mån. Två gånger köpte vi första vi provred och en gång den tredje vi provade. Vi visste vad vi letade efter, hade en lång och tydlig kravlista och ställde massor av frågor innan provridning så det sållade bort mååånga vid första samtalet. Ännu fler hästar som verkade intressanta ströks såklart redan innan kontakt med säljaren efter att ha snokat lite på tdb och sociala medier.

Tycker att det är lite slöseri med både min och säljarnas tid att åka runt och prova en massa hästar som man inte tror att man skulle kunna tänka sig att köpa/som inte uppfyller de krav man har
 
Två tog typ 2-3 mån aktivt letande att hitta, en tog 5 mån. Två gånger köpte vi första vi provred och en gång den tredje vi provade. Vi visste vad vi letade efter, hade en lång och tydlig kravlista och ställde massor av frågor innan provridning så det sållade bort mååånga vid första samtalet. Ännu fler hästar som verkade intressanta ströks såklart redan innan kontakt med säljaren efter att ha snokat lite på tdb och sociala medier.

Tycker att det är lite slöseri med både min och säljarnas tid att åka runt och prova en massa hästar som man inte tror att man skulle kunna tänka sig att köpa/som inte uppfyller de krav man har
Skulle du kunna ge lite tips att ha på sin kravlista, sånt som kanske är allmänt. Jag är så rädd att jag ska stå där helt blåögd och sen få hem helt fel häst, främst för hästens skull då den inte ska behöva åka fram och tillbaka till nya hem🤷🏼‍♀️
 
Mitt tips är att prata med de hästvärldskontakter du har (om möjligt) för att hitta en häst. Jag/min familj köpte totalt två hästar via annons, en som var en 1 åring som var en bror till hästen vi var där för att kolla på, och en som det var dolt fel på. Övriga köp har varit via kontakter, det samma gällde de två hästar vi seriöst tänkte köpa, men hade röntgenfynd vid besiktningen (efter hästen med dolt fel, så vi orkade inte chansa), ingen av de hade varit ute på annons heller. Bra hästar säljs ofta innan de kommer ut på annons.
 
Skulle du kunna ge lite tips att ha på sin kravlista, sånt som kanske är allmänt. Jag är så rädd att jag ska stå där helt blåögd och sen få hem helt fel häst, främst för hästens skull då den inte ska behöva åka fram och tillbaka till nya hem🤷🏼‍♀️
Det är ju individuellt vad man tycker är viktigt🙂 men såklart grundläggande saker som ålder, storlek (mankhöjd och modell), kön, ursprungsland, utbildningsnivå, tävlingsnivå och tävlingsresultat (går att kolla på tdb för svenska tävlingar och fei om den har startat internationellt), var toleransnivån ligger för tidigare skador/sjukdomar/röntgenfynd, temperament, ”energinivå”, hur lätt/svår den får vara, färg (man ska ju så klart inte välja utifrån utseende, men för mig går skimmlar bort pga cancer), prisklass…

Säg att man till exempel tycker att det är viktigt att hästen är snäll att rida ut på, då frågar man inte bara om den är snäll att rida ut på, utan specifikt:
- Hur van är hästen att ridas ut?
- Rider ni mest i skogen/vägar/ängar?
- Vad gör hästen om det kommer en bil/traktor/cross/cykel/hund/älg/vildsvin/whatever?
- Vad gör hästen om den blir rädd?
- Går det att rida ut båda själv och med andra? Hur beter den sig när den är ensam/först/sist?
- Vad använder ni för bett när ni rider ut?
- … osv.
Och så har man tänkt igenom vad man tycker är viktigt utifrån det, vad som är absoluta krav och vad man ev kan tänka sig att kompromissa om.

Och så gör man samma sak för alla områden man tycker är viktiga. Tänk igenom innan, prata med din tränare, gör en lista.

Tipsar om att be om att få alla journaler och fullmakt till försäkringen på hästar man ska testa. Fullmakten har jag nog bett om efter provridning om man fortfarande är intresserad men journaler vill jag ha innan. Kan inte säljaren fixa det tänker jag att de vill dölja något och då är jag inte längre intresserad🤷🏼‍♀️

En annan grej om man har möjlighet är att be om att få prata med ex säljarens tränare för att få en lite mer utomståendes syn på hästen, men samma sak där - det är kanske inte det första man gör utan det kan man göra när det närmar sig provridning.

Bra kontakter är guld värt!! Både när det gäller att hitta en häst och när det gäller att fråga om råd/erfarenheter + man kan få reda på mycket bra saker bakvägen via kontakters kontakter😅

Låter något för bra för att vara sant så är det troligtvis det🙃
 
När vi skulle köpa vår första ponny tog det ett år, vi var och tittade på kanske 40 st innan vi hittade rätt. Främsta anledningen till att det tog så lång tid var att ponnyns beskrivning inte stämde, detta var innan det var vanligt att se film på hästen innan så det blev många onödiga stallbesök.
Annars är väll några månader inte helt ovanligt att det tar, nu när många filmar så är det enklare att då en tydligare bild av hästen och dess temperament så blir det mindre onödiga stallbesök.

Min nuvarande häst hittade jag inom första dagarna från att jag började leta, provred 3 dagar senare och bestämde mig efter jag ridit en kortare stund. De hade bråttom att bli av med henne så hon besiktigades två dagar efter och jag körde hem henne samma dag ❤️
 
Jag bestämde mig nog i augusti -22 och började leta då, och köpte hästen i mitten av oktober -22. Det var snabba puckar när jag väl bestämt mig :D Men innan dess hade jag funderat rätt så länge och sett över ekonomin och det praktiska, och även hittat stallplats. Jag provred säkert ett tiotal hästar och provred alla bara en gång, även den jag till slut köpte. Hade hästen jag till slut köpte stått närmare hade jag såklart provridit honom flera gånger, men nu var det 4 timmar enkel väg. Men med tanke på hur otroligt bra det kändes att provrida honom, jämfört med alla andra hästar jag provade, så var det en no gamer - honom skulle jag ha :love:

Jag hittade min häst via kontakter, han var till salu men inte aktivt ute på marknaden. Jag kontaktade uppfödaren (tillika ägaren) och hörde om de hade någon som passade mig.

Jag försökte filma alla hästar jag provred, antingen när säljaren/visaren red eller när jag red. Alla filmer skickades till min tränare som är benhård när det gäller gångarter och kvalitéer, och hen ratade varenda häst jag provade :bag: Även den jag till slut köpte. Men jag fick väga både min egen känsla, mina kriterier och tränarens ord mot varandra och till slut blev magkänslan rätt på alla plan.
 
Jag oroade mig också mycket för det där "klicket". Skulle jag hitta en häst där ALLT stämde? Och där det också sa klick? Och det är ju svårt att veta exakt hur det kommer bli efter köpet när man bara provrider hästen i sin hemmamiljö. För att stilla min oro så tänkte jag att jag såklart skulle leta efter en häst som var så bra som möjligt för mig både på pappret men också i praktiken, det skulle kännas bra! Men sen är det klart att jag kan köpa fel häst ändå, det kanske klickar på provridningen men sen kanske något blir tokigt och det visar sig att vi kanske inte var en så bra match ändå. Och jag tänkte att om det händer är det helt okej. Det är okej att inse i efterhand att det inte var en perfekt match trots allt, och då är det okej att sälja och hitta en ny kompis istället :)
 
Halloj! Är på jakt efter min första egna häst, så spännande, men… såklart tar det lång tid att hitta en häst där allting klickar mellan mig och hästen.
Min fråga är, hur lång tid tog det för dig från att du bestämde dig för att köpa häst tills att du hade köpt din häst?
Och hur många hästar provred du tills det att du visste vilken typ av häst du fastnat för?

I need Help 🥲

Vad är det för sorts häst du letar efter?

Ska du tävla?
Ska du bara skogsmulla?
Vilken sorts häst trivs du med, vill du ha lugn filbunke eller blir du glad av mer tryck och energi?
Finns det något som hästar gör som skrämmer dig?

Jag har häst mer som husdjur än bruksdjur/tävlingsdjur. Så jag har köpt på klicket, ibland utan provridning.

Mina bästa tips är:

Läs på om rasen du kollar på och ärftliga sjukdomar. Jag råkade köpa en PSSM-häst som första häst.

Ta med dig tränare eller vän, filma. Då har du något mer objektivt att kika på när du klurar hemma.

Tänk ut frågorna du ska ställa i förväg.

Var med hela vägen från hagen, så du får se allt: hur den är i flocken, hur den är med att ta på grimma, hur den reagerar på att bli intagen i stallet, etc etc.

Köp inte den snygga 😅. Köp den stabila.
 
Jag var på ridläger i början av sommaren på ett ställe jag varit på i flera år och nämnde för ägaren att jag funderade på att kanske skaffa egen häst. Då säger hon "jag har funderat på att sälja Svarten om jag hade rätt köpare och det skulle du vara". Svarten hade jag då ridit på läger i ca 5 år, varit där några gånger per år på sommar och helgkurser. Så det tog två veckor att bestämma mig och sedan råkade min ridskola ha ledig stallplats i sitt privathäststall, så han var hos mig i slutet av augusti.
 
Gällande tiden för att köpa häst så har det varierat beroende på krav, 1:a ponnyn så köpte vi en på första stället vi var och kollade på (där vi köpte en 1-åring istället för en 4-åring 🙄 men vi lånade en shettis tills den var ridbar 😅). Min tävlingshäst var en process på kanske 8 månader där massor med hästar provreds över hela södra mellansverige och en togs på prov i en månad innan jag hittade rätt. Enkelt uttryckt så tog det längre tid desto högre ambitionsnivå jag hade.
 
För mig är "kravlistan" inte så lång. Jag kräver inte så mycket av hästen, mera av mig själv. Men det finns några få saker:
- minst 160 cm
- ej hingst
- "frisk"

Tänk väldigt mycket på hur ditt och hästens liv ska se ut tillsammans. Villa grundförutsättningar har du i form av boende, fodringar och TID. Tålamod och tid är för mig det viktigaste att ge hästen, har man det får man helt plötsligt väldigt många hästar att välja mellan.
Jag har aldrig tävlat heller så det har också gjort möjligheten att hitta häst större eftersom jag inte behöver tänka i dom banorna.
Just nu när ekonomin är som den är skulle jag väl avråda från att köpa en häst som lätt faller ur hull, som behöver mycket kraftfoder, eller med sådan hovkvalité som kräver många timmar med hovslagare. Samma med en häst som står installad och bara kan stå på tex spån (som blivit både dyrt och bristvara).
 
Jag gjorde alla fel!
Först funderade jag på att skaffa fjordhäst igen. (Köpte min första häst när jag var typ 19 och då vet det en oriden fjording på 3 år.) Tittade på annonser i säkert ett år innan jag bestämde mig för att jag skulle köpa häst, men eftersom det varit ytterst få annonser på lämplig fjording började jag titta på helt andra hästar med. Fastnade för ett litet sto från Litauen och köpte henne osedd utan provridning. Tog kanske två månader från att jag faktiskt hade bestämt mig att jag skulle köpa häst. Var tyvärr inte en häst för mig så hon såldes vidare efter ett halvår.
Åkte och provred en häst långt bort och bestämde mig för den direkt ( under pandemihetsen när allt såldes på ett ögonblick). Gjorde ingen röntgen trots att priset nog indikerade att jag borde. Väl hemma var han inte riktigt samma lugna, sävliga läromästare/ tanthäst som jag gillade utan en vaken, pigg herre som är stark vid hoppning och blir spänd lätt. Har fått behandla några leder också och nu är vi på väg åt det hållet igen. Vet inte hur prognosen lyder.
Så, köp inte osedd, provrid fler än en häst och gärna fler gånger i olika miljöer samt gör en egen besiktning och röntga om priset är högt!
 
Jag har köpt två hästar i mitt liv och vad jag tagit med mig från mitt första hästköp är en lång funderare över vem jag är, vad jag vill med mitt hästliv och vad som är viktigt för mig. Jag har väldigt lätt att förälska mig i hästar och provridningar är i princip hopplöst då jag skulle vilja samla på hästar om jag hade den möjligheten. Men om jag försöker rent krasst se på mina egna förutsättningar som dom ser ut nu och kommer att se ut framöver så går ju en hemskt massa hästar bort för att vi helt enkelt inte passar för varandra långsiktigt.

Jag visste när jag skulle köpa häst nummer 2 att att det skulle vara en unghäst (föl -2 år) då jag vill vara med från början. Ridning är inte mitt primära intresse utan det är liksom mer en bonus med hela hästägandet. Jag visste att jag ville ha en häst av D-ponnystorlek då jag vill kunna dela hästen med mitt barn. Var främst inne på New Forest och Connemara, då jag gillar båda dessa raser och är inte jättesugen på sportponny av halvblodstyp utan mera en ponny-ponny, fast helst en större sådan då jag är ganska lång själv (175 cm).

Det blev ett New Forest-föl som blir 2 nu i vår, och jag är än så länge 100% nöjd med mitt val. Han har hittills överträffat alla mina förväntningar vad gäller lynne och läraktighet, en riktig pärla är han och jag tror att han kommer passa både mig och sonen, och våra intressen väldigt bra som framtida rid/körponny.
 
Halloj! Är på jakt efter min första egna häst, så spännande, men… såklart tar det lång tid att hitta en häst där allting klickar mellan mig och hästen.
Min fråga är, hur lång tid tog det för dig från att du bestämde dig för att köpa häst tills att du hade köpt din häst?
Och hur många hästar provred du tills det att du visste vilken typ av häst du fastnat för?

I need Help 🥲
Jag är hopplös.

Det har tagit ingen tid, till lite längre tid, men mina affärer har alltid varit snabba.

Jag har köpt hästar för framtiden och jag är en drömmare, och några felköp har jag därför gjort.

Men, alla mina hästköp har lärt mig någonting, och kostat mig pengar.

Så rådet till dig, ta god tid på dig och fundera på vad du vill.

Jag är som @miumiu - jag älskar alla hästar och faller lätt för frestelsen att just den jag tittar på är bäst.

Numera har jag god hjälp av en kritisk och lite torr vän, som med realistiskt perspektiv håller mig på mattan.
 
Rider du på ridskola eller är medryttare och därigenom tränar för någon? Jag hade nog börjat där; fråga min tränare/ridlärare vilken typ av häst hen tror jag skulle passa med.

Nu dröjer det ett par år innan det är dags för mig att skaffa häst, men jag har redan nu en förhållandevis god idé av vad jag söker;

  • 165-175cm i mankhöjd
  • Inte för flashiga gångarter, hellre jämn och stabil.
  • Något av en allround-häst, främst mot dressyr och WE. Kommer nog aldrig hoppa över 90-100cm ändå. Med träning kanske kunna nå upp till MSV C-ish i dressyr.
  • Av grövre typ/viktbärande snarare än smäcker. KWPN och SWB-hållet är vad jag drar mig åt
  • Ungefär 6-10 år i ålder.
Detta stämmer ganska bra överens med de hästar jag passat bäst med efter rekommendation av tränare/ridlärare.

Sen, när det är dags för att på allvar börja tänka på att skaffa häst har jag bestämt att jag ska räkna ut en snitt-summa för vad en häst kostar per månad (foder, stallplats, veterinär, träningar, skoning osv.) för att prova ha de utgifterna innan hästen står där och tickar pengar. Målet är 100-150 000, dessa kan jag sen använda för att köpa hästen med. Dock skulle jag även gärna vilja ha ett släp om jag köper en häst, men det är en annan historia!
 
Rider du på ridskola eller är medryttare och därigenom tränar för någon? Jag hade nog börjat där; fråga min tränare/ridlärare vilken typ av häst hen tror jag skulle passa med.

Nu dröjer det ett par år innan det är dags för mig att skaffa häst, men jag har redan nu en förhållandevis god idé av vad jag söker;

  • 165-175cm i mankhöjd
  • Inte för flashiga gångarter, hellre jämn och stabil.
  • Något av en allround-häst, främst mot dressyr och WE. Kommer nog aldrig hoppa över 90-100cm ändå. Med träning kanske kunna nå upp till MSV C-ish i dressyr.
  • Av grövre typ/viktbärande snarare än smäcker. KWPN och SWB-hållet är vad jag drar mig åt
  • Ungefär 6-10 år i ålder.
Detta stämmer ganska bra överens med de hästar jag passat bäst med efter rekommendation av tränare/ridlärare.

Sen, när det är dags för att på allvar börja tänka på att skaffa häst har jag bestämt att jag ska räkna ut en snitt-summa för vad en häst kostar per månad (foder, stallplats, veterinär, träningar, skoning osv.) för att prova ha de utgifterna innan hästen står där och tickar pengar. Målet är 100-150 000, dessa kan jag sen använda för att köpa hästen med. Dock skulle jag även gärna vilja ha ett släp om jag köper en häst, men det är en annan historia!
Exakt så jag också tänkt. Att lägga undan dem pengarna hästen i framtiden kommer kosta i månaden och sen köpa häst för dem pengarna och förhoppningsvis ha en liten buffert kvar också. Dock vill min sambo köpa hus före häst men om jag sparar till häst så ser jag inte riktigt hur det ska gå ihop.. ska jag då vänta med häst tills vi har hus eller ska jag köpa häst och sen spara till häst? Önskar allt drog i en regelbok hur man ska göra 😂
 
Fundera noga över vilken typ av häst du söker. Och vilken typ av hästar du gillar att rida! Hästägandet kan vara väldigt påfrestande och det skall vara roligt att vara med hästen.

Min kravlista till första hästen såg ut typ så här:

- 5-15 år
- Inriden, behöver inte vara utbildad efter ålder
- Vill helst rida dressyr, så någorlunda gångarter. Målet är/var msva
- Skall ha varit ute och tävlat
- Halvblod (av någon sort)
- Svenskfödd
- Skall ha varit ute och tävlat (dock var resultat oviktigt)
- Sto
- Resonabelt frisk (dvs skadehistorik ok, så länge det inte påverkar hästen i dagsläget eller räknas påverka hästen i framtiden).

Hästen jag köpte blev sedan tredje hästen jag tittade på och första hästen jag provred. Men hade kollat runt i ca 8 månader. Jag kompromissade med svenskfödd (var importerad som 3 åring) och hon hade aldrig tävlat. Blev ett bra köp, men en gammal skada hon ådragit sig (som säljaren var omedveten om) gjorde att jag fick ta bort henne vid 12 års ålder.

Till häst nummer två var kravlistan ungefär densamma. MEEEEEEN. Fick möjlighet att testa en oinriden (dock insutten) 4 åring som en bekant till en bekant inte längre kunde ha kvar. Även om jag funderade på att skicka tillbaka honom en vända så är han idag en fantastisk häst. Där kompromissade jag med kön, ålder och utbildningsnivå (och han hade naturligtvis inte varit ute och tävlat heller).

För mig är känslan viktig, och jag är ganska smal i vad jag tycker om. Så jag sorterade mycket och hårt redan från början.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 283
Senast: bobbbo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 347
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 919
Senast: Cambrie
·
Gnägg Halloj! Jag ska snart få en häst på foder och vill egentligen bara ha massa tips och pepp haha. Är så taggad, pirrig, nervös och har så...
2
Svar
24
· Visningar
2 307
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp