Köpa ny häst?

Juno

Trådstartare
Hejsan!
Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag ett nervöst outbildad travarsto som jag nu håller på att utbilda till ridhäst.

Saken är den att vi hade en riktig svacka några månader i somras, vi kom ingen vart så hon fick mest vila. Nu har vi kommit igång igen och motivationen är tillbaka däremot så känner jag att hon för oförutsägbar för mig, vilket har gjort mig rädd. Hon kan hoppa till för vad som helst helt plötsligt, går inte att rida ut själv på, kan bocka rätt så stort i galoppen (är genomkollad i ryggen) mm. Jag känner också att jag vill ha en mer utbildad häst som jag kan lära mig mer saker av.

Idag så var jag inne på hästnet och såg en 17 årig d-ponny som vill pensioneras från en ridskola och den lät helt perfekt för mig, jag blev helt kär, den var också inom rätt prisklass och inte allt för långt borta.

Jag har funderat ett tag på att sälja min nuvarande häst och köpa en mer utbildad, men jag känner mig så dum mot min häst då jag verkligen älskar henne, hon är igentligen världens snällaste, bara lite rädd och jag vill heller inte att hon ska flytta runt en massa.

Vad tycker ni, ska jag sälja henne och köpa en ny häst eller ska jag ha kvar henne och försöka ännu längre?

Jag kanske bör tillägga att jag har varit med om två riktigt rejäla avramlingar där jag slog huvudet rejält i mitt liv som jag fortfarande har stora problem från 3 år senare och jag är lite rädd för att jag ska ramla av och slå huvudet igen.
 
Det är ett beslut bara du kan ta, det låter som du vill ha rådet att sälja. Räkna dock inte med att ponnyn fortfarande är till salu, kommer att funka med dig och går igenom en besiktning. Om någon vill pensionera en ponny på 17-år från en ridskola hade jag åtminstone räknat med att det fanns något annat än ålder bakom. En frisk ponny borde funka tills den är 20-25 åtminstone.
 
Det är ett beslut bara du kan ta, det låter som du vill ha rådet att sälja. Räkna dock inte med att ponnyn fortfarande är till salu, kommer att funka med dig och går igenom en besiktning. Om någon vill pensionera en ponny på 17-år från en ridskola hade jag åtminstone räknat med att det fanns något annat än ålder bakom. En frisk ponny borde funka tills den är 20-25 åtminstone.
Jag är kluven, jag känner att jag vill sälja men vågar inte riktigt, hon har blivit illa behandlad som ung och vill verkligen inte att det ska hända igen, man vet ju aldrig vad som kommer ske efter man har sålt hästen.

Jag förstår det med ponnyn. Det var mer ett exempel på att det finns hästar där ute som jag tror skulle passa mig bättre.
 
Senast ändrad:
Jag tycker tyvärr det låter som det inte blev rätt med nuvarande hästen, du är rädd (befogat) och det är inte en tillräckligt trygg häst för dig. Efter ett år tycker jag du har försökt så gott ditt mod och kunskap kan och insett att det inte fungerar. Ta först itu med att sälja henne och sen ta god tid på dig att hitta en bättre passande häst.
 
Hej!

För några år sedan köpte jag en åring som jag tänkte skulle bli min framtida ridhäst och planen var att aldrig sälja honom. Under de år jag hade honom stötte vi på nya problem gång på gång och trots hjälp av tränare fick jag tillslut inse att han var alderles för svår för mig. Det var otroligt tufft att ta beslutet att sälja och framför allt att acceptera att jag misslyckats med honom. Men det var det bästa beslut jag kunnat ta. Nu har han hamnat hos människor som har rätt kompetens för att hantera och utbilda honom.

Det är tufft att inse att man inte är rätt person för sin häst och det är lätt att tänka att ett nytt hem kan innebära ett sämre liv för hästen. Men tänk istället vilket lyft det kan bli för hästen att komma till "rätt" person!

Jag ångrar inte en sekund att jag sålde min unghäst för även om han inte hade det dåligt hos mig så tänker jag vad skönt det måste vara för honom att slippa min osäkerhet och att han slapp bli frustrerad över att han inte förstod vad jag ville ibland.

Våga släppa taget och var bara ärlig med vad du upplever för problem så att ingen behöver bli överraskad, är mitt råd.

Lycka till!
 
Hej!

För några år sedan köpte jag en åring som jag tänkte skulle bli min framtida ridhäst och planen var att aldrig sälja honom. Under de år jag hade honom stötte vi på nya problem gång på gång och trots hjälp av tränare fick jag tillslut inse att han var alderles för svår för mig. Det var otroligt tufft att ta beslutet att sälja och framför allt att acceptera att jag misslyckats med honom. Men det var det bästa beslut jag kunnat ta. Nu har han hamnat hos människor som har rätt kompetens för att hantera och utbilda honom.

Det är tufft att inse att man inte är rätt person för sin häst och det är lätt att tänka att ett nytt hem kan innebära ett sämre liv för hästen. Men tänk istället vilket lyft det kan bli för hästen att komma till "rätt" person!

Jag ångrar inte en sekund att jag sålde min unghäst för även om han inte hade det dåligt hos mig så tänker jag vad skönt det måste vara för honom att slippa min osäkerhet och att han slapp bli frustrerad över att han inte förstod vad jag ville ibland.

Våga släppa taget och var bara ärlig med vad du upplever för problem så att ingen behöver bli överraskad, är mitt råd.

Lycka till!
Kunde inte uttryckt detta bättre själv.

Ts:

Tänk på att du är noggrann i ditt val av köpare och att hästen förtjänar en person som vet hur man hanterar det som du känner dig osäker på.

Jag tycker du skall sälja din häst med gott samvete och hitta hästen som passar dig.

Det betyder inte att du är dålig hästägare, utan snarare ansvarsfull och omtänksam om hästens välbefinnande.

Rätt ägare till hästen finns där!
 
Jag sålde min jättefina unghäst som jag eg tyckte väldigt mkt om men insåg att jag inte tyckte var kul att vidareutbilda då det gav mig grav ångest, och köpte istället en gammal läromästare. Jag har gått från att dra mig för att åka till stallet till att räkna timmarna då jobbet är över och jag kan åka dit och umgås med min fina gubbe 😊 Ridning/hästar ska vara kul! Och är det inte kul oavsett anledning, ja då funderar man över anledningen och gör nåt åt det!
 
Jag sitter med liknande tankar, fast jag har bara haft min häst i 3,5 månad. Importerade impulsivt en fyraåring osedd för det fanns inget lämpligt till salu här hemma. Trodde jag köpte en problemfri snäll och trygg hobbyhäst. Men fick en nervig, vaken häst troligtvis med misshandel i bagaget och misstro mot människor. Gick inte att komma till ridning på ett bra tag och när jag väl kände att det var dags att prova blev hon rädd för något mitt i avsittningen och jag flög av och gjorde illa mig. Så nu står vi och stampar med grundarbete och så småningom ny inridning (som jag inte klarar själv). Ett steg fram och två steg bak. Hela tiden. Drömmer mig bort ibland när jag hittar en lämplig saluhäst på annons. Tänk hur bra det vore om jag hade köpt den istället. Och sen tänker jag att jag ska köpa en till och sälja den första, när hon funkar och är säljbar. Men det går förstås inte, det blir ju för dyrt och tar för mycket tid att ta hand om två. Och så är jag ju fäst vid min häst och vill inte att hon ska råka illa ut. Det är moment 22 på den.
 
Tack för alla svar, jag och min mamma har pratat lite och vi har bestämt oss för att försöka ett tag till för att sedan försöka sälja henne fram mot sommaren, så länge som jag inte blir ännu mer rädd det vill säga.
Sen så ska vi spara ihop till en mer rutinerad häst.
Det känns lite jobbigt att sälja henne för som sagt jag älskar verkligen henne, men har insett att som det ser ut just nu så är det inte ett nöje att åka till stallet.
 
Tack för alla svar, jag och min mamma har pratat lite och vi har bestämt oss för att försöka ett tag till för att sedan försöka sälja henne fram mot sommaren, så länge som jag inte blir ännu mer rädd det vill säga.
Sen så ska vi spara ihop till en mer rutinerad häst.
Det känns lite jobbigt att sälja henne för som sagt jag älskar verkligen henne, men har insett att som det ser ut just nu så är det inte ett nöje att åka till stallet.
Nej, det ska ju vara kul att ha häst. Jag tänker också ge det till sommaren och kanske lämna henna på utbildning ett par månader i vår och funkar hon inte då får jag nog sälja och köpa en mer lämplig häst.
 
Tack för alla svar, jag och min mamma har pratat lite och vi har bestämt oss för att försöka ett tag till för att sedan försöka sälja henne fram mot sommaren, så länge som jag inte blir ännu mer rädd det vill säga.
Sen så ska vi spara ihop till en mer rutinerad häst.
Det känns lite jobbigt att sälja henne för som sagt jag älskar verkligen henne, men har insett att som det ser ut just nu så är det inte ett nöje att åka till stallet.
Har du möjlighet att få kunnig hjälp under tiden? Både så det blir roligare och känns tryggare för dig och för att hästen ska bli mer lättsåld.
 
Har du möjlighet att få kunnig hjälp under tiden? Både så det blir roligare och känns tryggare för dig och för att hästen ska bli mer lättsåld.
Vi tänkte försöka ta lektioner för min gamla ridlärare på ridskolan en gång i månaden.
Har också gått häst på gymnasiet (men bytte tyvärr inriktning i tvåan), men jag kanske kan fråga om hjälp av mina gamla lärare där också.
 
Vi tänkte försöka ta lektioner för min gamla ridlärare på ridskolan en gång i månaden.
Har också gått häst på gymnasiet (men bytte tyvärr inriktning i tvåan), men jag kanske kan fråga om hjälp av mina gamla lärare där också.
Vore nog bra om du kunde få tränarhjälp betydligt mer regelbundet än så. Eller har du någon kunnig i din närhet som kan hjälpa till att rida och utbilda hästen?
 
Vore nog bra om du kunde få tränarhjälp betydligt mer regelbundet än så. Eller har du någon kunnig i din närhet som kan hjälpa till att rida och utbilda hästen?
Nej tyvärr, om jag fick välja så skulle jag försöka rida för tränare iallafall en gång i veckan, men vi har varken tiden eller pengarna för det just nu (pga. personliga skäl).
 
Vore nog bra om du kunde få tränarhjälp betydligt mer regelbundet än så. Eller har du någon kunnig i din närhet som kan hjälpa till att rida och utbilda hästen?
Sen så är min gamla lärare på gymnasiet duktig med unghästar (nu är min häst inte en unghäst men), jag skulle kunna ta kontakt med henne och fråga om hon har tid att rida min häst några gånger.
 
Sen så är min gamla lärare på gymnasiet duktig med unghästar (nu är min häst inte en unghäst men), jag skulle kunna ta kontakt med henne och fråga om hon har tid att rida min häst några gånger.
Ja, det låter ju som en bra idé! I alla fall om du verkligen VET att hon är duktig. :)
 
Ja, det låter ju som en bra idé! I alla fall om du verkligen VET att hon är duktig. :)
Hon blev nyligen b-tränare i islandshäst om jag inte minns fel, har ridit in många hästar och har hjälp en annan elev med en ganska så svår häst som har blivit mycket bättre. Henne litar jag fullt ut på, hon har ett riktigt sunt häst tänk också!
 
Jag sitter med liknande tankar, fast jag har bara haft min häst i 3,5 månad. Importerade impulsivt en fyraåring osedd för det fanns inget lämpligt till salu här hemma. Trodde jag köpte en problemfri snäll och trygg hobbyhäst. Men fick en nervig, vaken häst troligtvis med misshandel i bagaget och misstro mot människor. Gick inte att komma till ridning på ett bra tag och när jag väl kände att det var dags att prova blev hon rädd för något mitt i avsittningen och jag flög av och gjorde illa mig. Så nu står vi och stampar med grundarbete och så småningom ny inridning (som jag inte klarar själv). Ett steg fram och två steg bak. Hela tiden. Drömmer mig bort ibland när jag hittar en lämplig saluhäst på annons. Tänk hur bra det vore om jag hade köpt den istället. Och sen tänker jag att jag ska köpa en till och sälja den första, när hon funkar och är säljbar. Men det går förstås inte, det blir ju för dyrt och tar för mycket tid att ta hand om två. Och så är jag ju fäst vid min häst och vill inte att hon ska råka illa ut. Det är moment 22 på den.
kan du inte skicka henne hos utbildning hos en kunnig med försäljning? Finns typ stall som tar in problemhästar, men som har en väldigt bra och mjuk tillgång till dom.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
801
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 830
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 449
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp