Köpa ny spis, hjälp!

athena

Trådstartare
Vi måste uppgradera vår spis. Jag hade egentligen tänkt vänta tills vi hade tid och råd att renovera köket men nu har ugnen i den begagnade spisen vi köpte för nio år sen slutat fungera bra. Så, ja jag antar att det bara är att ta tag i det.

Jag har idag en ”vanlig” spis utan induktionshäll eller varmluftsugn. Det senare vill jag definitivt ha men plattorna tror jag gör det samma faktiskt. Jag lagar mycket mat så spisen är ändå en viktig del av köket.

Har ni goda råd eller kanske till och med förslag?
 
Varför inte skaffa induktionshäll om du ändå måste byta. Alla jag vet som skaffat det säger aldrig mer utan.
 
Vi måste uppgradera vår spis. Jag hade egentligen tänkt vänta tills vi hade tid och råd att renovera köket men nu har ugnen i den begagnade spisen vi köpte för nio år sen slutat fungera bra. Så, ja jag antar att det bara är att ta tag i det.

Jag har idag en ”vanlig” spis utan induktionshäll eller varmluftsugn. Det senare vill jag definitivt ha men plattorna tror jag gör det samma faktiskt. Jag lagar mycket mat så spisen är ändå en viktig del av köket.

Har ni goda råd eller kanske till och med förslag?
Induktion är väldigt trevligt, men en vanlig häll fungera också. Det hela beror egentligen på vad du vill lägga på en spis? När ska du göra om hela köket, ska du byta spis då också?
 
Induktion är väldigt trevligt, men en vanlig häll fungera också. Det hela beror egentligen på vad du vill lägga på en spis? När ska du göra om hela köket, ska du byta spis då också?

Vad skiljer det i pris? Jag har inte ens börjat googla utan började här 😂. Nej jag tror inte det blir så mycket omgjort (dvs ingen möblering så sett) utan den jag köper nu kommer få gå så länge den går.
 
Vi har induktion och jag vill inte ha vanlig keramikhäll längre. Blir smått galen hos min mamma när jag ska värma vatten till gröt och det tar sån tid :p.
 
Vad skiljer det i pris? Jag har inte ens börjat googla utan började här 😂. Nej jag tror inte det blir så mycket omgjort (dvs ingen möblering så sett) utan den jag köper nu kommer få gå så länge den går.
Då skulle jag absolut köpa med induktion. Det finns nog i "alla" prisklasser, gå in på tex Elgiganten och jämför olika modeller. :)
 
En gång induktionshäll, sen blev det svårt att byta för oss!

Gjorde två missar när vi köpte i våras. Kändes smart med induktionshäll utan fasta zoner, men tycker det mest det blir ojämn värme nu. Tänkte inte på ventilationen från ugnen. Här är bara ett litet hål ovanpå spisen till att släppa ut ångan. Det betyder för oss att den kondenserar halvvägs och rinner ner längs kaklet bakom spisen...
Lite missnöjd med det köpet 😣
 
Vi måste uppgradera vår spis. Jag hade egentligen tänkt vänta tills vi hade tid och råd att renovera köket men nu har ugnen i den begagnade spisen vi köpte för nio år sen slutat fungera bra. Så, ja jag antar att det bara är att ta tag i det.

Jag har idag en ”vanlig” spis utan induktionshäll eller varmluftsugn. Det senare vill jag definitivt ha men plattorna tror jag gör det samma faktiskt. Jag lagar mycket mat så spisen är ändå en viktig del av köket.

Har ni goda råd eller kanske till och med förslag?

Jag är i lite samma läge men min ugn fungerar än så länge. Jag kommer att köpa en med varmluftsugn och vanlig keramikhäll. Jag har för många kastruller jag tycker om som inte fungerar med induktion plus att jag anser att det inte är värt de extra pengarna.

För min del kommer det att bli extra bängligt... min spis är 70cm bred, dvs inte det vanligaste måttet. Särbon ska göra någon form av förlängning av befintlig skiva bredvid spisen.
 
Min spis som är från 1975? är det inget fel på , ganska oanvänd sem micron kom. Så det kommer nog att överleva mig :crazy:. Alla plattor och ugnen fungerar fortfarande så det känns inte helt smart att köpa ny.
 
Jag bytte spis för ett par år sedan. Valde induktion eftersom jag inser att jag (med de generna) kommer att bli dement och det är bra om jag itne kan bränna ner huseet då :D

Det är en Husqvarna/elextrolux i mellanprisklass. Jag är inte helnöjd...
Alltför ofta är det svårt att få plattorna att starta. Det krävs att hällen är EXTREMT välputsad för att det ska funka. Man måste dessutom vrida upp plattan långsamt. Vrider jag för fort händer inget.
Jag har bara kastruller och pannor som funkar på induktion men ändå trasslar det. Det tar tid att få vätska att koka upp. Obetydligt snabbare än en vanlig med plattor. (vill jag ha verkligt snabbt slänger jag in tre pinnar i vedspisen) Det händer att jag värmer vatten i vattenkokaren och häller i kastrullen.

Kokar det över så får den fnatt och går upp på maxläge så det kokar ännu värre. Eftersom det inte är spillkant på hällar så rinner det åt alla håll. Elelr stänger av sig. Minsta stänk på knappzonen gör att allt stängs av.

Det enda som jag är riktigt nöjd med är varmluftsugnen.

Dessutom. Den piper för precis allt. Ställer jag en plåt på hällen så piper den. Stänger jag av plattan utan att ta av kastrullen så piper den. Den piper för allt.
 
När vi renoverade köket för 1,5 år sedan så bytte vi ut vår "vanliga" spis (med plattor) till en separat induktionshäll och en separat kombiugn (micro/varmluftsugn). Vi satsade på en induktionshäll med zonindelning som justeras efter hur stor kastrull/gryta man har. Jag tycker den är toppen!
Vi valde att köpa Siemens, efter noga koll på vad vi ville ha och vår budget.
 
Jag vet inte vad tanten har för måndags x, är inne på min andra induktionshäll dom är toppen och jag har inget av @tanten s problem.
Vad gäller kastrullerna så köpte jag en omvandlarplatta så jag även kan använda mina vanliga kastruller och inte behövde köpa allt nytt.
 
Jag bytte spis för ett par år sedan. Valde induktion eftersom jag inser att jag (med de generna) kommer att bli dement och det är bra om jag itne kan bränna ner huseet då :D

Det är en Husqvarna/elextrolux i mellanprisklass. Jag är inte helnöjd...
Alltför ofta är det svårt att få plattorna att starta. Det krävs att hällen är EXTREMT välputsad för att det ska funka. Man måste dessutom vrida upp plattan långsamt. Vrider jag för fort händer inget.
Jag har bara kastruller och pannor som funkar på induktion men ändå trasslar det. Det tar tid att få vätska att koka upp. Obetydligt snabbare än en vanlig med plattor. (vill jag ha verkligt snabbt slänger jag in tre pinnar i vedspisen) Det händer att jag värmer vatten i vattenkokaren och häller i kastrullen.

Kokar det över så får den fnatt och går upp på maxläge så det kokar ännu värre. Eftersom det inte är spillkant på hällar så rinner det åt alla håll. Elelr stänger av sig. Minsta stänk på knappzonen gör att allt stängs av.

Det enda som jag är riktigt nöjd med är varmluftsugnen.

Dessutom. Den piper för precis allt. Ställer jag en plåt på hällen så piper den. Stänger jag av plattan utan att ta av kastrullen så piper den. Den piper för allt.
Det låter som om din spis inte är riktigt kurant!
Har den varit så från början så skulle jag ta ett snack med återförsäljaren :idea:
 
Det låter som om din spis inte är riktigt kurant!
Har den varit så från början så skulle jag ta ett snack med återförsäljaren :idea:
Jag tycker den har ledsnat lite med tiden. Kan den vara 3 år kanske? Tror inte hjag skulle få nån större respons från säljaren efter den här tiden.
Den var inte blixtsnabb i början heller, men de två plattor som jag använder mest är trötta.

Men man vänjer sig. Precis som jag vande mig med utslitna sega plattor i järn. Eftersom jag levt med en elektriker har jag fått mina plattor bytta med jämna mellanrum :) När plattan blivit gammal köpte man en ny och bytte.

Hade bara inte föreställtmig att en induktionsspis skulle bli trött. Men den kan väl bli sliten den med.
(ensamhushåll som inte lagar så himla anvancerat) Riktiga långkok ibland men de görs ofta på vedspisen.
 
Vi har induktionshäll och varmluftsugn. Förstår inte riktigt storheten med induktionshäll. Var mest jobbigt att byta nästan alla kastruller och stekpannor. Hade gott och väl räckt med vanlig häll. Älskar dock varmluftsugn och bästa med vår ugn är att den har ett självrengöringsprogram.
 
Jag har haft min spis med induktionshäll och varmluftsugn i närmare 15 år och kan inte leva utan den. 😍 Jag köpte den på Hem & Villamässan, utställningsexemplaret och snackade ner priset ytterligare. Den är blixtsnabb och lättreglerad, använder den mest till matlagning och väldigt lite bak. Vill ta den med mig om jag flyttar! 🥰

Jag får spader när jag hälsar på hos mamma och använder hennes hemska spis, långsam, svårreglerad med bara tre plattor och en liten ugn.
 
Vad ni verkar gilla induktionshäll!

Vi har en vanlig spis, men mina föräldrar har en induktionshäll och jag blir smått galen på den 😅
Den piper och härjar över minsta lilla, och värmen blir aldrig perfekt.
Nej jag och den kommer verkligen inte överens 🙄😄
 

Liknande trådar

Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 726
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 814
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp