Köpa ny spis, hjälp!

Vi har induktionshäll och varmluftsugn. Förstår inte riktigt storheten med induktionshäll. Var mest jobbigt att byta nästan alla kastruller och stekpannor. Hade gott och väl räckt med vanlig häll. Älskar dock varmluftsugn och bästa med vår ugn är att den har ett självrengöringsprogram.

Tack, det stärker mig i att välja bort induktionshäll. Köksmaskiner som pratar med mig gör mig galen. Särbons torktumlare pratar (ok, den är väl inte så farlig), hans diskmaskin pratar något helt fruktansvärt och han ska snart köpa ny tvättmaskin... och den lär väl vara fullt verserad i att kunna konversera på valfritt språk när man sitter på toaletten :cautious:

Jag ska absolut ha självrengöring i bakhuvudet är jag väljer spis, det låter ju smidigt :up:
 
En sak till med hällen. Den har emaljkanter. Så jag slår av chip ur emaljen när jag flyttar tunga grytor eller drar dem av värmen.
 
En sak till med hällen. Den har emaljkanter. Så jag slår av chip ur emaljen när jag flyttar tunga grytor eller drar dem av värmen.
Känner inte igen några av dina problem, men så är det iofs inte en häll utan en spis jag har, med kant om det kokar över och den snackar inte heller? Den piper iofs om man slår på den, men är i övrigt tyst när jag ställt in den och slår av sig själv om ingenting är på den så det spelar ingen roll om hundar eller katter skulle slå på den.

Mamma har tom lyckats tappa gjutjärnslock på hällen utan skador.
 
Har haft induktion i många år, båda från Ikea och inte de billigaste, låg då runt 2-3 tusen. Har fungerat suveränt. Inga problem alls, visst den stänger av sig om det hamnar vatten eller mat på touchknapparna men det tycker jag bara är bra, är ju en säkerhetsgrej.

Skulle aldrig orka med något annat än induktion. Gjorde t.o.m. i en naturvetenskapskurs där jag jämförde vad som va energisnålast och snabbast att koka 1 liter vatten av induktionen och vattenkokare. Induktionen vann lätt :D
 
Vi valde en med vanlig klassisk inställning av plattorna, såna man vrider på på framsidan. Piper inte alls lika ofta som de vi haft med inställning på hällen. Låser sig inte plötsligt heller.
Förra var en Husqvarna, det är vår nya också. Tyvärr är både ugn och induktionsplattor långsammare än den gamla, trots att det är en av toppmodellerna.
 
Har ni goda råd eller kanske till och med förslag?
Vi har en vanlig keramikhäll (glas) hemma och i ärlighetens namn är det ingen större skillnad på den och induktionshällen jag hade i förra boendet. Jag hade ju båda boendena en längre tid så jag har ju verkligen växlat mellan spisarna olika dagar, men jag märker ingen skillnad. Induktionshällen blir möjligtvis varmare och kallare snabbare, men det är inte en funktion som jag saknar nu med enbart keramikhällen.
 
Vi valde en med vanlig klassisk inställning av plattorna, såna man vrider på på framsidan. Piper inte alls lika ofta som de vi haft med inställning på hällen. Låser sig inte plötsligt heller.
Förra var en Husqvarna, det är vår nya också. Tyvärr är både ugn och induktionsplattor långsammare än den gamla, trots att det är en av toppmodellerna.
Så är min spis också. Men den har en "manöverpanel" på ovansidan där man ser vilken värme som plattarna är inställda på, plus en timer. Det är den som får spel om man nuddar den med våt trasa, vätska som kokar över eller eller en kastrull. Samtidigt som det är ett elände att få timern att reagea på mina fingrar. Touchpanel - jo kyss mig :mad:
 
Induktionshäll tycker jag är toppen. Haft både vanlig keramikhäll och gasspis, men induktionen gillar jag bäst. Däremot är jag kanske den enda som inte tycker varmluftsugn är nödvändigt? Det hade jag klarat mig utan, men en sådan självklarhet idag. Den pyrolytiska självrengöringen uppskattar jag desto mer.
 
Induktionshäll tycker jag är toppen. Haft både vanlig keramikhäll och gasspis, men induktionen gillar jag bäst. Däremot är jag kanske den enda som inte tycker varmluftsugn är nödvändigt? Det hade jag klarat mig utan, men en sådan självklarhet idag. Den pyrolytiska självrengöringen uppskattar jag desto mer.

Ugnen beror ju mycket på vad man använder den till. Tidigare har jag inte känt något behov av varmluft men nu när jag börjat baka mer och bakat hos särbon som har varmluft så vill jag inte vara utan.
 
Ugnen beror ju mycket på vad man använder den till. Tidigare har jag inte känt något behov av varmluft men nu när jag börjat baka mer och bakat hos särbon som har varmluft så vill jag inte vara utan.

Ja absolut. Jag bakar en del, men sällan sådant som kräver varmluft. Bara en gång jag tyckte varmluften var oumbärlig och det var när jag gjorde maränger.
 
Jag är i lite samma läge men min ugn fungerar än så länge. Jag kommer att köpa en med varmluftsugn och vanlig keramikhäll. Jag har för många kastruller jag tycker om som inte fungerar med induktion plus att jag anser att det inte är värt de extra pengarna.

För min del kommer det att bli extra bängligt... min spis är 70cm bred, dvs inte det vanligaste måttet. Särbon ska göra någon form av förlängning av befintlig skiva bredvid spisen.
Och @athena, vi var nyligen i exakt samma läge och valde att köpa en begagnad spis på blocket (70 cm bred, varmluft och vanlig ugn och vanlig häll). Vi vill renovera om inte alltför länge och då troligtvis gå från 70 cm till 60 cm så kändes helt fel att köpa ny spis.

Min erfarenhet är att fräscha spisar är eftertraktade så sätt en bevakning på blocket och var beredd att hugga snabbt när det kommer ut något man vill ha.
 
Och @athena, vi var nyligen i exakt samma läge och valde att köpa en begagnad spis på blocket (70 cm bred, varmluft och vanlig ugn och vanlig häll). Vi vill renovera om inte alltför länge och då troligtvis gå från 70 cm till 60 cm så kändes helt fel att köpa ny spis.

Min erfarenhet är att fräscha spisar är eftertraktade så sätt en bevakning på blocket och var beredd att hugga snabbt när det kommer ut något man vill ha.

Jag är inte den som kommer att betala min spis... det kommer att bli en present från särbon ;) dvs jag är inte jättekinkig vad gäller priset :D
 

Liknande trådar

Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 792
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 574
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 884
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 245
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp