Köpa ny spis, hjälp!

Jag planerar att renovera köket till sommaren och tanken är att återanvända befintliga funkislådor och skåpsdörrar i kombination med rostfri restauranginredning som jag köpt beg. på auktion. Köket är stort med plats för riktiga arbetsytor och den rostfria diskbänken med fullstora hoar jag kom över blir kanon tror jag. Vitvarorna kommer jag nog också köpa beg.
 
Jag är i lite samma läge men min ugn fungerar än så länge. Jag kommer att köpa en med varmluftsugn och vanlig keramikhäll. Jag har för många kastruller jag tycker om som inte fungerar med induktion plus att jag anser att det inte är värt de extra pengarna.

För min del kommer det att bli extra bängligt... min spis är 70cm bred, dvs inte det vanligaste måttet. Särbon ska göra någon form av förlängning av befintlig skiva bredvid spisen.
Jag har med 70 spis, inga större problem att hitta.
 
Jag köpte denna när den gamla pajade.
https://konsumentmagasinet.se/keramikhaell-test/#Electrolux_EKC6051BOW
Den var bäst i test och finns även som 70 cm och heter då EKC7051BOW.
Det går snabbt att koka vatten men jag är framförallt väldigt nöjd med varmluftsungen . Blir varm väldigt fort och jämn värme. Kan ha inne flera plåtar utan problem. Gillar även att den har traditionella vridknappar.
Ser exakt ut som den jag köpte, fast min har induktion.
Intressant att din keramik kokar vatten snabbt när min induktion inte gör det. :meh:
 
Ser exakt ut som den jag köpte, fast min har induktion.
Intressant att din keramik kokar vatten snabbt när min induktion inte gör det. :meh:
Jag har inte provat en induktion. Jämför endast med andra spisar icke induktion. Detta är den snabbaste jag har provat.
Jag hade en vattenkokare innan. Den var lite snabbare men sen den pajade har jag inte tyckt det varit värt att köpa någon ny. Då det känns som det går relativt snabbt ändå.
 
Sållar mig till dom som föredrar induktionshäll. Vi köpte för för några månader sedan en induktion med varmluftsugn, aldrig att jag går tillbaka till vanlig. Och byta ut alla stekpannor och kastruller behövde jag inte heller göra, dom flesta fungerade även på induktionshällen (går att testa med magnet under eller använda testet som finns på spisen). Den enda som inte har full kontakt är en pastakastrull men det funkar. Ugnens självrengöringsprogram är ju guld värt dessutom, fy fan vad jag inte gillar att rengöra ugnar :laugh:
 
Så är min spis också. Men den har en "manöverpanel" på ovansidan där man ser vilken värme som plattarna är inställda på, plus en timer. Det är den som får spel om man nuddar den med våt trasa, vätska som kokar över eller eller en kastrull. Samtidigt som det är ett elände att få timern att reagea på mina fingrar. Touchpanel - jo kyss mig :mad:
Precis så gör vår keramikhäll också.

TS När jag byter spis ska jag garanterat ha en med induktionshäll. Har prövat min systers och är fullkomligt förälskad! Just hastigheten är ju oslagbar. Man kan sätta kastrull med vatten och utan lock och det kokar på under halva tiden mot vattenkokaren. Den hinner knappt komma igång förrän det storkokar på spisen.
 
Jag gillar vår induktionshäll, blir absolut en sån till när vi behöver byta ut den! Vår är från -04, en Miele och fungerar riktigt bra. Vi har helt slutat med vattenkokare, det går mycket fortare på spisen. Maken hade en nyare induktionshäll (typ -12) i sitt gamla hus och den var snäppet snabbare, tror det var en Husqvarna eller Elektrolux. Båda har touchknappar. En bra varmluftsugn är outstanding, medan en halvdan är helt värdelös. Så där skulle jag säga att antingen lägga pengar på en riktigt bra eller köra på en vanlig.
 
Jag har med 70 spis, inga större problem att hitta.

Problemet med dagens 70-spisar är att jag inte hittat någon med en stående förvaring i ena sidan, jag använder den mycket (jag har mina baguettplåtar där). Dvs ugnen tar hela bredden. Då är det ingen poäng med en 70-spis utan då är det bättre att särbon får fixa en stående förvaring bredvid spisen. Mitt kök är EXTREMT trångt också så 10cm extra utrymme på ena sidan är välkommet.
 
Jag köpte denna när den gamla pajade.
https://konsumentmagasinet.se/keramikhaell-test/#Electrolux_EKC6051BOW
Den var bäst i test och finns även som 70 cm och heter då EKC7051BOW.
Det går snabbt att koka vatten men jag är framförallt väldigt nöjd med varmluftsungen . Blir varm väldigt fort och jämn värme. Kan ha inne flera plåtar utan problem. Gillar även att den har traditionella vridknappar.

Det låter ju lovande att ugnen är bra. Surdegsbröd är krävande och min nuvarande ugn är inte ens i närheten av att vara tillräcklig för dem.
 
Efter att ha läst här om ugnars självrengöringsprogram rotade jag reda på bruksanvisningen för min ugn (har nyligen flyttat och har inte ens tänkt tanken) Och den har tydligen ett sådant program, så tack alla som nämnt det! Livet kändes plötsligt lite lättare :bow:
 
Efter att ha läst här om ugnars självrengöringsprogram rotade jag reda på bruksanvisningen för min ugn (har nyligen flyttat och har inte ens tänkt tanken) Och den har tydligen ett sådant program, så tack alla som nämnt det! Livet kändes plötsligt lite lättare :bow:
Tänk på att inte har djur inne i huset/lägenheten då du använder funktionen.
Speciellt fåglar och mindre djur kan ta skada och till och med dö av gasen som bildas vid rengöringen
 
Problemet med dagens 70-spisar är att jag inte hittat någon med en stående förvaring i ena sidan, jag använder den mycket (jag har mina baguettplåtar där). Dvs ugnen tar hela bredden. Då är det ingen poäng med en 70-spis utan då är det bättre att särbon får fixa en stående förvaring bredvid spisen. Mitt kök är EXTREMT trångt också så 10cm extra utrymme på ena sidan är välkommet.
Fast det har jag på min. Så det finns.
 
Efter att ha läst här om ugnars självrengöringsprogram rotade jag reda på bruksanvisningen för min ugn (har nyligen flyttat och har inte ens tänkt tanken) Och den har tydligen ett sådant program, så tack alla som nämnt det! Livet kändes plötsligt lite lättare :bow:

På tal om det så står det i min bruksanvisning att inte rengöra kokzonerna och ugnen med högtryckstvätt. Finns det folk som gjort det eftersom dom måste nämna det? :laugh:
 
Tänk på att inte har djur inne i huset/lägenheten då du använder funktionen.
Speciellt fåglar och mindre djur kan ta skada och till och med dö av gasen som bildas vid rengöringen

Tycker det är dumt att det inte varnas för det, i min står det bara att det kan irritera slemhinnorna så man (människor och djur) ska inte vistas för länge i samma rum under tiden programmet körs och man skulle vädra samtidigt bara.
 
På tal om det så står det i min bruksanvisning att inte rengöra kokzonerna och ugnen med högtryckstvätt. Finns det folk som gjort det eftersom dom måste nämna det? :laugh:
troligtvis
På vår första gräsklippare var manualen för hur man använde och inte fick använda och all skyddsutrustning som krävdes typ 100 sidor medans hur man servade det två meningar
Behöver jag nämna det var ett amerikanskt märke
 

Liknande trådar

Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 729
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 814
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 084
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp