Köpa omhändertagen häst

quarterranchen

Trådstartare
Hur fungerar det att ta över en häst som blivit omhändertagen av länsstyrelsen?
Som jag förstått tidigare håller jourhemmen det lite hemligt att dom har djuren för att inte få problem med tidigare ägare. Men hur fungerar det sedan för den som köper hästen? Jag tänker om man vill vara med i hästens rasförening, då syns man som ny ägare? Kan det innebära problem med fd ägaren?
Hur har det gått för er som tagit hand om/köpt djur av länsstyrelsen?
 
Jag har två som jag tagit emot från ett omhändertagande. Jag valde att byta namn på dem hemma, annars inget speciellt. Men jag är inte medlem i rasföreningen eller något sånt, jag vill att det ska stå så lite som möjligt i registren om mina hästar. Några föl kommer det inte bli från dem heller trots att framför allt den ena ser väldigt fin ut exteriört. Jag har haft mina i 5 år och hittills har ingen sökt upp dem.

Jag har också haft lite tur med en fd ägare som troligen bara mådde väldigt dåligt. Ingen knäppgök alltså.
 
Hur fungerar det att ta över en häst som blivit omhändertagen av länsstyrelsen?
Som jag förstått tidigare håller jourhemmen det lite hemligt att dom har djuren för att inte få problem med tidigare ägare. Men hur fungerar det sedan för den som köper hästen? Jag tänker om man vill vara med i hästens rasförening, då syns man som ny ägare? Kan det innebära problem med fd ägaren?
Hur har det gått för er som tagit hand om/köpt djur av länsstyrelsen?
Ja jag kan tänka mig det kan ge problem. Har läst på vissa fb grupper och då har varit några stycken som är välkända av länsstyrelsen som verkar helt borta i huvudet. Dom har djurförbud men skaffar på sig massor djur ändå. Vissa hade även hotat folk mm. Jag hade inte viljat ta hand om dessas hästar då det tyvärr nog bara blir problem, även om jag tycker synd in hästarna så verkar dessa personer väldigt opålitlig.
 
Hur fungerar det att ta över en häst som blivit omhändertagen av länsstyrelsen?
Som jag förstått tidigare håller jourhemmen det lite hemligt att dom har djuren för att inte få problem med tidigare ägare. Men hur fungerar det sedan för den som köper hästen? Jag tänker om man vill vara med i hästens rasförening, då syns man som ny ägare? Kan det innebära problem med fd ägaren?
Hur har det gått för er som tagit hand om/köpt djur av länsstyrelsen?
Man kan tänka på att ju längre ifrån desto bättre. Alltså, om det är lst. i Skåne som säljer, är det en fördel om man inte stallar upp hästarna i Skåne. Jag kan lägga till att jag inte står med på hitta eller Eniro, dvs det första stället någon skulle leta kanske. Och har man hästarna inackorderade någonstans ska det ganska mycket till innan förra ägaren hittar dem.
 
Jag har två som jag tagit emot från ett omhändertagande. Jag valde att byta namn på dem hemma, annars inget speciellt. Men jag är inte medlem i rasföreningen eller något sånt, jag vill att det ska stå så lite som möjligt i registren om mina hästar. Några föl kommer det inte bli från dem heller trots att framför allt den ena ser väldigt fin ut exteriört. Jag har haft mina i 5 år och hittills har ingen sökt upp dem.

Jag har också haft lite tur med en fd ägare som troligen bara mådde väldigt dåligt. Ingen knäppgök alltså.
Det verkar klokt, byta namn hemma känns enkelt. Men hästen jag fått frågan om har fin stam, alla papper iordning, så det känns tråkigt att av säkerhetsskäl inte våga göra något med den biten i så fall.
 
Det verkar klokt, byta namn hemma känns enkelt. Men hästen jag fått frågan om har fin stam, alla papper iordning, så det känns tråkigt att av säkerhetsskäl inte våga göra något med den biten i så fall.
Ta hästen! Det finns ju alltid knäppgökar i vårt samhälle oavsett vart man tar vägen. Det finns ingenting som säger att förra ägaren kommer att söka upp dig. Man kan inte låta sig styras av sina rädslor hela livet. Vill du ha hästen se till att den kommer hem till dig, men som någon annan skriver, byt namn på den och klicka i rutan att du vill vara anonym i ägarregistret ifall rasföreningen tillåter det.
 
Ta hästen! Det finns ju alltid knäppgökar i vårt samhälle oavsett vart man tar vägen. Det finns ingenting som säger att förra ägaren kommer att söka upp dig. Man kan inte låta sig styras av sina rädslor hela livet. Vill du ha hästen se till att den kommer hem till dig, men som någon annan skriver, byt namn på den och klicka i rutan att du vill vara anonym i ägarregistret ifall rasföreningen tillåter det.
Ja jag ska överväga det noga. Vill dock inte ha några knäppgökar springandes hemma bland djur och familj, det handlar inte om att styras av rädsla, utan om det är värt att ta just den hästen med eventuella problem med fd ägaren. Eller bara köpa vad jag hade tänkt ifrån början och kunna vara med på utställningar mm utan att fundera på annat.
 
Jag hade frågat Lst om vad de trodde. Här brukar de informera om tidigare ägare bedöms som en risk, och ser då gärna att djuren flyttar längre bort.

De allra, allra flesta är dock inte tråkiga eller farliga.

Jag hade köpt hästen om jag var sugen.
Ja, det låter klokt :) Jag känner till några som haft totalt galna knäppgökar till fd ägare, men de hästarna har de flyttat till andra sidan landet. Såklart finns det ofarliga också.
 
Ja jag ska överväga det noga. Vill dock inte ha några knäppgökar springandes hemma bland djur och familj, det handlar inte om att styras av rädsla, utan om det är värt att ta just den hästen med eventuella problem med fd ägaren. Eller bara köpa vad jag hade tänkt ifrån början och kunna vara med på utställningar mm utan att fundera på annat.
Min erfarenhet är att de flesta människorna är resonliga och vettiga. Även de som är sjuka. Men prata med länstyrelsen och fråga vad det ligger för risk bakom.
 
Min erfarenhet är att de flesta människorna är resonliga och vettiga. Även de som är sjuka. Men prata med länstyrelsen och fråga vad det ligger för risk bakom.
Ja, jag skulle tro det också. :up: Denna fd ägaren verkar inte sjuk, om man nu kan vara fullt frisk om man medvetet har vanvårdat en häst. :(
 
Ja, jag skulle tro det också. :up: Denna fd ägaren verkar inte sjuk, om man nu kan vara fullt frisk om man medvetet har vanvårdat en häst. :(
Nej, frisk är man ju inte, men det var säkerligen inte ett medvetet val att vanvårda hästen. Det handlar om okunskap, ekonomi, depression, saker som hänt i familjen i kombination eller något av det i 99% av fallen.
Men, ja, fråga lst. Om de tror att det finns risk för att förra ägaren kommer att försöka ta kontakt.
 
När jag skulle få ut pass på min, tillhörde danska islandshästföreningen, visar det sig att "ägaren" sålt hästen till sin son som nu fått ut ett pass.
Det blev rätt mycket jobb då jag behövde få ut intyg om att hästen var omhändertagen här i Sverige och såld till mig.
Tror det tog ett par månader innan de fått tillräckligt med underlag för att kassera hans pass och skapa ett nytt till mig.

Lite bökigare än annars när man köper omhändertagna djur.
 
När jag skulle få ut pass på min, tillhörde danska islandshästföreningen, visar det sig att "ägaren" sålt hästen till sin son som nu fått ut ett pass.
Det blev rätt mycket jobb då jag behövde få ut intyg om att hästen var omhändertagen här i Sverige och såld till mig.
Tror det tog ett par månader innan de fått tillräckligt med underlag för att kassera hans pass och skapa ett nytt till mig.

Lite bökigare än annars när man köper omhändertagna djur.
Och jag vet ett fall där ägaren letade fram betäckningsrapporter och DNA-typning som gjorde det möjligt för nya ägaren att få ut stam på hästarna, som innan varit passlösa länge. Så det kan variera :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 453
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 965
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 712
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 156
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp