Köpa ponny eller storhäst

idacarlss_n

Trådstartare
Hejsan!

Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del p&j's. Jag är 17 år, fyllde det i år. Letar efter en lite orutinerad häst att få utbilda och jobba med.

Jag står i dilemmat om jag ska köpa en häst eller ponny.
Vi har testat en ponny som var otroligt snäll i allting. 6 år, dock endast riden c 2 sommrar men passar mig på det sättet. Hon var 142cm hög. Grön i ridningen, men med väldigt fin steg och fin vilja. Positiv till allt, och super i all hantering. Och väldigt låg prisklass, riktigt fyndpris. Dock så har hon inte fått en enda vaccination, ej pass, mätintyg osv. Så pass samt vaccin måste givetvis fixas innan vi kan köpa henne.
Köpa henne, rida till samt utbilda henne och tävla henne. Samt samla meriter. Sedan efter mina ponnyår är slut, kunna sälja henne för betydligt mer ifall jag då vill det. Är lite orolig att jag ser för stor ut på henne, kan skicka bild i pm om någon vill bedöma.

Vi ska även testa en storhäst om kanske 1-2v. 4 år. Kommer ursprungligen ifrån irland. Vet egentligen inte så mycket om henne.
Men tycker att åldern är bra samt att hon är stor, och allting är i sin ordning. Högre prisklass givetvis.
Båda är ston och skulle jag fästa mig finns möjligheten till föl.

Sen finns det ju många över 20 som tävlar ponny bland storhästarna men känner ändå att jag vill ha dom bästa förutsättningarna.
Ser ni ofta 17-20åringar på ponnytävling?

Är ju lite fäst i ponnyn, men vill ju egentligen allra helst bara köpa storhäst direkt O_o Smidigast......
 
Pröva hästen innan du bestämmer dig, hade du varit yngre runt 13-14 så hade jag sagt ponny direkt.
Men i slut ändan handlar allt om vilken häst/ponny du gillar mest, det är så svårt att välja. :)
 
Pröva hästen innan du bestämmer dig, hade du varit yngre runt 13-14 så hade jag sagt ponny direkt.
Men i slut ändan handlar allt om vilken häst/ponny du gillar mest, det är så svårt att välja. :)
Ska nog göra så, bara stressigt då dom med ponnyn vill ha ett besked, och hästen kan vi inte provrida förrän om 1-2v. Men dom får väl helt enkelt vänta :angel:
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 601
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Andromedae
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 281
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp