Köpa Ponny, risk övervuxen?

aesperi

Trådstartare
Hej,
Vi står inför köp av ponny till en 11 och 13åring. Vi har fastnat för en d-ponny, född 2013. Fundering är att det i annonsen att den är 148cm och då har jag börjat "oroa" mig för att den kommer bli övervuxen. Har ni några tankar kring detta?
 
Är det livsviktigt att den kommer förbli ponny? I såna fall skulle jag inte chansa. Det har bla funnits flera trådar här genom åren om ponnyer som blivit "För stora".
Dessutom om det står 148 i annonsen vem man ju inte exakt hur stor den är så det behövs ju kollas upp också dvs är det säljarna som höftat lite eller hur är den mätt.
 
Det är helt klart en stor risk att den blir häst och inte ponny. Är det viktigt för er att det är en ponny så får ni nog köpa en annan.
 
Jag mätte en av mina ponnyer hemma till 145, hon blev slutmätt 140... man kan göra hiskeligt fel, på båda håll.
Är det en ponny ni efter provridning vill köpa så be att få den mätt på klinik av godkända mätmän.
 
Hej,
Vi står inför köp av ponny till en 11 och 13åring. Vi har fastnat för en d-ponny, född 2013. Fundering är att det i annonsen att den är 148cm och då har jag börjat "oroa" mig för att den kommer bli övervuxen. Har ni några tankar kring detta?
Den ponnyn är 6 år i år och ska därmed mätas. Om den inte redan har ett nytt mätintyg, se till att få med i köpeavtalet att köpet går tillbaka automatiskt om den inte kan mätas in som ponny. Om ni köper den.
 
Det är kanske se det som gnager men känns tråkigt då det verkar vara en super ponny. Men med tanke på att det är till mina barn som har många år kvar i "ponny världen" så är det något att fundera vidare kring.
Det finns ju tävlingsdiscipliner där ponnystorlekar inte existerar, eller åtminstone inte är relevanta, jag tänker främst på western. Men skulle det tävlas dressyr eller hoppning så hade jag inte chansat.
 
Det finns ju tävlingsdiscipliner där ponnystorlekar inte existerar, eller åtminstone inte är relevanta, jag tänker främst på western. Men skulle det tävlas dressyr eller hoppning så hade jag inte chansat.
Tack för att du vidgade perspektiven på tävling. Döttrarna är intresserad av allt i nuläget men man vet ju inte riktigt hur och vilken inriktning som intresserar framöver så helst vill vi ha alla "dörrar öppna"
 
Jag pratade med säljaren igår och den är mätt hemma. Hon skulle mäta om ponnyn. Doch var hon bombsäker att den skulle hålla ponny mått.
Det förstår jag att hen var, det är många kronor mellan en maxad d och en liten häst så självklart vill säljaren att hen ska vara ponny. Jag skulle dock inte tro på det förren hästen är mätt av mätmän och då med mariginal kvar då hästen kan växa endel ännu. Visserligen extremt men min ena var 144 cm hög när jag köpte henne i slutet av året då hon var fem. Hon stannade på strax över 150 cm. För min del kvittar det, jag är vuxen och tävlar inte men det kan vara bra att ha i bakhuvudet att de kan växa iväg även i den åldern om det är viktigt att hen förblir d-ponny.
 
Jag pratade med säljaren igår och den är mätt hemma. Hon skulle mäta om ponnyn. Doch var hon bombsäker att den skulle hålla ponny mått.
OM säljaren är bombsäker på att ponnyn håller ponnymått, se då till att säljaren ordnar mätintyg innan ni köper ponnyn. Så slipper ni den osäkerheten.
Är den korrekt inmätt som ponny i år, som 6-åring, så är nog risken ganska liten att den har hunnit växa över ponnymåttet till slutmätningen om 2 år. Men visst, viss risk finns alltid.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: Roheryn
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 281
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp