Köpa ponny till barnen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lill76

Trådstartare
Har era barn egna hästar? Vi funderar över att försöka hitta en ponny till vår dotter som är 4 år. Det är klart att man vill att ens barn ska bli intresserad av hästar, vilket hon är, men hon kan inte rida precis på våra eftersom den ena är en unghäst och den andra är 175 cm i mkh. Hade ju varit bra med en ponny som hon kan lära sig på, men känns ju tveksamt att köpa en om hon inte vill fortsätta sen. Det är ju så vansinnigt dyrt med ponny också, jag vill ju bara ha en som är snäll och säker, men ska det vara hyfsat pris så är det antingen unghästar eller 20-åringar. Hade känts bättre att låna en och se hur långt intresset räcker. Hur har ni gjort?
 
Sv: Köpa ponny till barnen?

Jag köpte en shetlandsponny till mig själv, sedan att barnen rider på honom ser jag som en bonus. Jag har min shettis ungefär som en hund, jag är ute o går med honom, longerar, tömkör och åker på flera utställningar varje år!

//millus- har snart två shettisar
 
Sv: Köpa ponny till barnen?

Det var ju en bra lösning!!:) Men jag vill inte ha en shettis av den anledningen att när väl barnet har lärt sig rida själv och så, så har hon växt ifrån ponnyn och då står man där med en häst som "inte går att använda" Tänker mig mer en B- eller C-ponny som barnet inte växer ur på många år, men det kräver ju att ponnyn är snäll eftersom den kommer att vara "för stor" de första åren.
 
Sv: Köpa ponny till barnen?

I så fall tycker jag du ska satsa på en welsh mountain eller ett russ, de är trevliga raser som du kan köra och ha som handhäst. En bra ponny kan du få för 10-15 000. Jag har haft en welsh mountain, det är ganska mkt blod i dem så de kan vara lite heta, men med rätt uppfostran så är det nog allmänt en pigg o livlig ras!

//millus
 
Sv: Köpa ponny till barnen?

Jag har en islandshäst som är MIN, men i och med att han inte är mer än 140 cm, så kan min femåriga dotter rida honom någorlunda. Oftast har jag hästen i lina och longerar när hon rider, så att det är jag som har koll på hästen, men skritta får hon göra själv (på ridbana). En islandshäst kan ju alla i familjen rida - ingen artonårsgräns på dem! - och även om många inte alls är lämpliga barnhästar (oftast pga för mycket motor...), så finns det lugna och snälla exemplar där också.
 
Sv: Köpa ponny till barnen?

Känner mig lite utanför diskussionen då Stina bara är drygt 5 månader men ändå.

Jag hade redan innan Stina föddes tre shettisar som jag har kvar. De är MINA (och mina systrars ponnyer) och kommer så att förbli. Vill Stina hålla på med hästar då hon blir så stor så gärna för mig, men det kommer (förhoppningsvis) inte att bli någon press då hästarna är mina.

Tror det kan vara smart att skaffa en ponny som du har användning för i första hand och som passar till dottern OM hon vill.

Jenny
 
Sv: Köpa ponny till barnen?

När min dotter var ett var jag tvungen att avliva en av mina två åringar, den som blev kvar blev väldigt upprörd och drabbades av magkatarr. Veterinären sa att det kunde vara bra om jag hittade en kompis till henne i ungefär samma ålder och valet föll på ett tvåårigt russ (någon liten baktanke fanns det kanske med det valet :angel: ), tyvärr så gillade inte åringen russet utan blev kompis med min femåring i stället :crazy:

Det var ju inte så mycket att göra åt den saken när ponnyn väl var köpt utan det var ju bara att börja jobba med ponnyn. Jag tömkörde mycket och ledde runt min dotter på henne. När min dotter var 6 och ponnyn 7 så lämnade jag bort ponnyn på foder i ett och ett halft år så att hon blev lite bättre utblidad och samtidigt lånade jag en lite mindre och mer riden ponny till min dotter.

Nu är min dotter 8 och har haft sin "riktiga" ponny i ett halvår och jag tycker att det funkar superbra med ridningen och ansvarsbiten, däremot måste man nog vara lyhörd på om barnen verkligen vill hålla på med hästar och vara beredd att sälja ponnyn om så inte är fallet.

Samtidigt så är det lättare att upptäcka om intresset finns där om det redan står en ponny i lämplig storlek i stallet. Tror att det hela kommer rätt naturligt för barn som "växer upp" i stallet, mamma tar hand om den stora hästen och barnet tar hand om den lilla hästen.
 
Sv: Köpa ponny till barnen?

Har ingen nu men planen är att när vi tar hem hästarna till egen mark så kommer vi köpa en shettis. Tänkte att shettisar är i trevlig strolek för mina två minsta pojkar plus att man kan köra den.
 
Sv: Köpa ponny till barnen?

Jag kanske ändrar mej när jag själv får barn men jag tycker att barnet skall visa ett eget intresse för hästarna innan man köper en ponny till dem.

Får man kämpa lite och bevisa att man faktiskt kan, man klarar av att mocka och man kan borsta osv så tror jag också att intresset håller i sig även i vuxen ålder. Får man allt serverat så brinner man inte för det lika mkt om det blir kämpigt i framtiden.
 
Sv: Köpa ponny till barnen?

diamonia skrev:
Jag kanske ändrar mej när jag själv får barn men jag tycker att barnet skall visa ett eget intresse för hästarna innan man köper en ponny till dem.

.
Jag har resonerat på samma sätt. Sonen, nu 8, har varit så där lagom intresserad av hästar. Hans morfar har frågat ett par ggr om han skulle vilja ha en liten häst. Svaret kommer alltid blixtsnabbt
"Nä jag vill ha en stor! :D "
 
Sv: Köpa ponny till barnen?

Min 1½ åring hjälper mig att mocka när han är med i stallet. Han använder en lite leksaksspade och är urstolt. Sedan borstar han gärna oxå tyvärr är inte mina hästar så borstvänliga för en sådan liten kille.

Iofs blir det inte jättebra borstat när han eller storebror 3 år borstar men de försöker i alla fall.
 
Sv: Köpa ponny till barnen?

Jag föder själ vupp shetlandsponnyer och det är MINA ponnyer. Främsta skälet till att de är MINA är att jag ska kunna sälja de jag inte vill ha kvar utan att barnen lägger sig i... Det ska inte vara deras ponnyer på det sättet!

Vi har inte haft särskilt mkt tid eller möjlighet att låta barnen rida, trots att vi har ponnyer till det. Men det stressar mig inte alls, de lär nog hinna rida så mkt de vill ändå när de blir större, OM de vill!

Sen måste jag erkänna att jag aldrig skulle tänka tanken att köpa en större ponny till såpass små barn. Låna då i stället en äldre välutbildad shetlandsponny som är mer lagom i storlek! OM du nu inte vill köpa den...
 
Sv: Köpa ponny till barnen?

Våran brorsdotter har en större, välutbildad shettis. Flickan går nu sjätte klass i skolan så för mig är tanken att köpa en större ponny till fyraåring med hänvisning till att hon inte skall växa ur den så fort avlägsen.

"Våran" shettis är också inkörd och körs ibland också. Och min son och ägarnas son är 5 resp. 6 år nu och de har förstås också stor glädje av ponnyn. Den shettisen var ett oerhört bra köp!! Och den används mycket. Ingen hagprydnad eller sällskapsponny blev det.
 
Sv: Köpa ponny till barnen?

Jag köpte en shettis som är barnens (de var fem då) men, som jag förstås är ansvarig för. Tyvärr har han varit sjuk mycket (erlichios och fång troligen pga det) så det har inte blivit så mycket ridet för dem. Han var bättre i höstas och sattes igång lite då. Fast nu i vinter har det inte hänt mycket med tanke på all snö vi haft. Tanken är att vi ska sätta igång igen men, nu tycker jag inte att han verkar helt hundra och funderar på om det är erlichios som spökar igen. :confused: Kan vara att han är uttråkad också så jag tänkte ta med honom ut i grimma på någon promenad och se vad som händer. Det trista är att om han inte blir frisk så lär ju barnen hinna växa ur honom och det är verkligen synd för han är en sådan trevlig och välutbildad liten kille.
 
Sv: Köpa ponny till barnen?

Skulle bara vilja påminna om att shetlandsponnyer faktiskt har ett till användningsområde, utöver att lära de minsta barnen åka häst!
De går UTMÄRKT att köra! Och vill man tävla så får även vuxna tävla dem i körning + att barnen får tävla ponnytrav med dem till de är 15 år! (både barnet och ponnyn får tävla till den åldern :p)
 
Sv: Köpa ponny till barnen?

Jag har tidigare jobbat i travstall kortare perioder och därmed haft förmånen att få köra många olika "riktiga" travhästar inom ett vitt spann. Har också licens själv och har kört några "riktiga" lopp med dåvarande egna tävlingshästen. Det som bakgrund :) När jag körde brorsdotterns shettis nu blev jag oerhört positivt förvånad!! Den är minst sagt en utmärkt körhäst!! Så jag håller verkligen med Ameo.

Våra små barn får "åka" häst på ponnyn, men flickan som har ponnyn lär sig verkligen massor på den! Och hon gör verkligen allt med den också, från dressyr- och hoppass till pick-nick turer i skogen.

Och alla vi runtomkring har kommit att bli rejält shettis-frälsta :)
 
Sv: Köpa ponny till barnen?

Jag köpte ett Welsh mountain sto till mig och dottern som då var 2år och ponnyn var 4.
Vi betäckte ponnyn förra året så hon skall föla i juni. Dottern är nu 3år och vi går små promenader ibland ,hon skall få rida mer nu i vår.

Planen är att ta ett föl till och sedan ev. byt/låna ponny med någon som växt ur sin shettis nått år, så hon blir lite utbildad.

Annars är hon en mkt snäll och barnvänlig ponny.
 
Sv: Köpa ponny till barnen?

Jag gjorde så här:
När sonen var 2 1/2 år så fick han börja på shettisridning, han red regelbundet i grupp, 2 ggr/ månad.
Han älskade detta! De fick rida 1/2 tim varje gång, och då gick vi skogen på rad, upp till 5 barn på varsin shettis samtidigt.( med ledare förstås)
Efter att ha gjort detta i 5 månader genom regn och rusk och snö och han fortfarande tyckte att det var så kul att han gapskrattade när han satt på ryggen och travade, så kastade jag fram till min kompis vars son(3 år) också gick i samma grupp:
"ska vi inte köpa en shettis ihop till pojkarna?"¨

Sagt och gjort, det tog en månad sedan hade vi hittat en riktig goding, visserligen bara 4 år, men jättetrevlig och inriden samt välhanterad, van att vara på utställning...

Vi gjorde så att kompisens son fick hästen i julklapp, och min son fick bli medryttare ( jag hade redan 3 hästar, behövde ju inte en 4:e...) och jag köpte all utrustning: westernsadel, sele , vagn etc

Så har vi haft det i 1/2 år nu och det fungerar toppenbra!
Killarna är bästa vänner, och gillar att vara ute tillsammans:love:

Hästen är snäll med barnen och är nu också inkörd, vilket både barnen och hästen gillar.

Vi brukar ransonera så att barnen har ca 1 dag i veckan var i
stallet+ kanske en dag tillsammans.

Om barnen inte vill komma med ut så behöver de inte, de är ju så små än att man inte kan kräva den sortens ansvarstagande.
Hitills på första 1/2 året så har det kanske blivit 1 gång var som de inte velat följa med ut...
Ofta låter det så här när jag ska till stallet:
"Får jag följa med mamma? Jag VILL följa med, maaammaa!!!"

Övriga dagar har vi hjälp av en annan i stallet som har en fyraårig dotter (1 -2 g/vecka) samt att jag brukar ha med shettisen som handhäst ung 1gång/veckan så han får galoppera och trava rejält.

Dessutom tar vi ibland med honom till ridhuset och tömkör honom på volten så han får jobba i korrekt form ,alt gör lite NH-övningar.

Han används alltså minst 4-5 ggr/ veckan, dessutom går han på lösdrift tillsammans med min 2-årshingst ( och ja, gissa vem som bestämmer i den hagen?:angel: )
Så han blir aldrig ståendes...

Tycler att allt fungerar utmärkt!:)
 
Sv: Köpa ponny till barnen?

En gammal ridkompis berättade för mig att hennes föräldrar köpt en ponny åt henne när hon började intressera sig för killar... Och det höll denna rätt coola tjej borta från alla dumheter så det funkade! :D

Själv har jag ingen häst själv och kommer inte köpa någon åt min dotter. Det är för mycket ansvar t o m för mig, så det skulle vara aldeles för mycket ansvar för ett barn. Däremot skulle jag uppmuntra ifall hon vill börja på ridskola så småningom.
 
Sv: Köpa ponny till barnen?

ameo skrev:
Skulle bara vilja påminna om att shetlandsponnyer faktiskt har ett till användningsområde, utöver att lära de minsta barnen åka häst!
De går UTMÄRKT att köra! Och vill man tävla så får även vuxna tävla dem i körning + att barnen får tävla ponnytrav med dem till de är 15 år! (både barnet och ponnyn får tävla till den åldern :p)

Visst har du rätt! Jag går faktiskt på körkurs nu så att jag får ett hum om hur det går till. Tycker mest att det är synd att de inte kunnat rida honom mer eftersom han är en så trevlig ridhäst. Men, han ska ingen annanstans även när barnen vuxit ur honom ridmässigt då får han göra annat i stället. Som tur är så är barnen små lättviktare så de lär kunna rida honom länge än även om benen kanske är lite långa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 281
Senast: Jadzia
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 968
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp