köpa program/licens till datorn på andrahandsmarknaden

ameo

Trådstartare
Moderator
Om jag hittar någon som har en äldre utgåva av nåt program som jag vill ha, som hen inte använder längre. Kan man då köpa/överta en äldre licens och använda den själv? Eller finns det risk att företaget som skapat programmet har synpunkter på att det är en andrahandslicens?
(framgår det var jag menar? eller ska jag förtydliga bättre?)
 
Jag tror inte det går att ta över licenser. Jag vet när jag köpte vissa program och installerade om datorn fick jag läsa på lite va som gällde, vissa licenser tillät att man installerade på fler än en datorn andra egentligen inte.
Vissa program har det gått att köpa licens i efterhand, beror nog på vilket program skulle jag nog våga säga.
 
Det skiljer stort mellan olika program och tillverkare. Min erfarenhet är att det inte behöver vara ett problem, jag har köpt flera begagnade mjukvaror/licenser. Somliga tillverkare har fastställda procedurer just för ägarbyte.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 636
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 493
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 715
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 571
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp