Köpa råtta och uppfödarregister

gul_zebra

Trådstartare
Kopierar inlägget jag skrev på Zoonen, vill ha så många svar som möjligt :)

"Håller ju på med en hemsida, har varit lite krångel men nu börjar det likna något iaf! Har inte lagt ut något ännu dock...
Tänkte dels "efterlysa" lite uppfödare som kan stå med i ett uppfödarregister. Det blir delat i två, en del för oregistrerade och en del för registrerade. Skriver även en varning för oregistrerade, vad man bör tänka på och kolla upp och varför man helst ska köpa råtta från en registrerad. Bara att hojta om ni vill stå med! Behöver då namn på uppfödningen, vilka varianter ni föder upp, om ni är reggade eller oreggade och något kontaktsätt (hemsida, tel, mail, vad som helst). Jag har dock rätt att ta bort ev oseriösa uppfödare från listan.

Har även skrivit om att köpa råtta, skulle behöva lite åsikter på vad jag har skrivit. Något som behöver läggas till, något som inte stämmer, något som bör tas bort?

Varför köpa råttor?
Råttor är oerhört trevliga och intelligenta djur! De blir sin husse/matte mycket tillgivna och kärleksfulla om man sköter de på rätt sätt. Med en råtta har man många roliga stunder som man aldrig glömmer! Men råttan kan du gå ut på promenader, träna agility, lära trick, eller varför inte bara sitta och gosa eller titta på några små råttor springa runt och göra satyg?

Kan du ha råttor?
Innan köpet måste du tänka igenom det väldigt noga.
*Är du beredd att lägga ner mycket tid på råttorna? Råttor är mer tidskrävande än man tror och behöver komma ut flera timmar/dag, gärna flera kortare stunder.
*Har du plats för buren? Råttor må inte vara jättestora och sover mycket, men de behöver mycket utrymmen för att klättra, leka, springa...
*Har du råd? Du måste kunna köpa bur, mat, bottenströ, leksaker och betala för eventuell veterinärvård.
*Har ni allergier i familjen? Råttor är väldigt allergena och hanar är näst intill rena faran för en allergiker.
*Har du någon som kan passa råttorna när du är på semester? Eller kan du ta med de? Råttor behöver daglig tillsyn, kan du inte ta med den får du fixa råttvakt eller stanna hemma helt enkelt. Kan du ta med den är det bara bra - råttor älskar nya ställen och har en stor äventyrslust!
*Är du beredd på att ta ansvar för minst två liv och ta ut de varje dag, städa buren, ta de till veterinären och byta mat och vatten varje dag i 2-3 år?

Var ärlig med dina svar, ljug inte för dig själv och inbilla dig inte att "Äh, det går ändå!", det går bara ut över dig själv och råttorna. Är det någon av punkterna ovan som inte fungerar med råtthållningen så bör du låta bli att skaffa råttor - inte bara för råttornas skull, utan även din egen - för hur kul är det att behöva lämna bort sina bästa vänner?

En eller fler?
En ensam råtta är starkt tabu! Råttor är flockdjur och mår inte bra ensamma. De behöver sina artfränder för att umgås med någon även när du inte är hemma, någon att ligga och sova med i hängmattan, någon att prata med. Det är livsviktigt för en råtta att ha kompis! Och visst finns det folk som har ensamma råttor och som säger att "Nej han mår jättebra, han är alltid jätteglad när jag leker med honom". Det är inte ett tecken på att råttan mår bra ensam. Klart att den blir glad över att äntligen få sällskap! Men resten av tiden då?
Hanar ihop? Visst går det! Hanar trivs alldeles utmärkt ihop och en del säger att det nästan är värre för en hane att bo ensam än för en hona. Hur det egentligen är känner jag tyvärr inte till, jag har aldrig behövt ha ensamråtta annat än tillfälligt, medan råttor har introducerats i de flockar jag redan har. Det enda jag kan säga är att de som bott ensamma, trots att det varit tillfälligt, har i vissa fall varit väldigt olyckliga och alla har inte bara varit kontaktsökande - det har varit desperata.
Förut passade jag min kompis råtthona, som tyvärr bodde ensam. När jag väl försökte introducera henne för mina honor var hon livrädd, hon betedde sig inte som en råtta och de andra tålde henne inte alls i början, tills de till slut bara ignorerade henne. Hon vågade inte gå i närheten av de alls, hon satt där i sitt hörn hela tiden - hon varken åt eller drack. Till slut fick hon tyvärr fortsätta bo ensam. Varför det gick så dåligt? Hon hade bott ensam för länge och kunde inte prata råtta...
Sen har vi ju lagen också. Den 1:a juli 2003 började den nya lagen om gnagarkompisar gälla. Enligt den ska alla flocklevande gnagare leva i flock, tyvärr med undantag för könsmogna hanar och specialfall. Att hanar är ett undantag är dock inte en anledning att ha en hane ensam.

Honor eller hanar?
Om du vill ha honor eller hanar beror endast på vad du själv vill ha. Båda könen blir precis lika tama och tillgivna.
Hanar blir större (runt 5-700 gram) än honor (3-500 gram), luktar starkare och blir oftast lugnare än honor när de blir vuxna. Honor är mycket spralligare då de har mycket energi för att klara av att föda upp en kull. Honors lukt är även sötare, en del tycker att de luktar parfym och jag kan inte annat än hålla med!

Var köper jag råtta?
Dels har vi ju zooaffärer, vilka inte är bra att köpa de hos. Kolla gärna under Uppfödare-->Läs detta först! Där finns mer exakt info om oregistrerade uppfödare, alla nackdelar där gäller även råttor från zooaffärer.
Att köpa råtta från en SRS-registrerad uppfödare är det allra bästa. Då kan du vara säker på att du får en frisk och långlivad råtta med bra temperament och väl dokumenterad bakgrund som är hanterad och uppfödd i en lugn och trygg miljö - och så har du förstås någon att vända dig till om du behöver hjälp och råd.

Vad ska jag tänka på?
*Råttorna får inte vara yngre än 5 veckor.
*Råttorna ska väga minst 80 gram vid köpet.
*Fråga uppfödaren om föräldrarnas temperament, sjukdomshistoria, hur de fungerar i flock och deras ålder och vikt. De ska inte vara yngre än 5 månader och hanen ska väga minst 500 gram, honan 300 gram. Försök även få möjlighet att komma och titta dels på råttorna då och då under deras uppväxt samt kika på föräldrarna och ev andra släktingar om du har möjlighet.
*Fråga gärna andra köpare av råttor från samma släkt hur deras råttor är samt vad de tycker om uppfödaren.

Vad tycks? Tacksam för alla tips! :)"
 
Mycket bra skrivet måste jag säga! Missade jag det ,eller är det så att du inte vill ha det med: benägenheten för mycoplasma och tumörer...?
Jag menar att trycka på bra släktled är ju viktigt där, som du tog fram....
 
Har tagit med det under "Läs detta först", som är lite mer ingående i dåliga/okänd led och så :) Men kanske borde skriva det där också, har inte ens tänkt på det... Tackar :bow:
 
Har en fråga ang just tumörer på råttor, har ju haft oturen att få ta bort två råttor just på grund av detta. :cry: Är det ärtfligt? Båda råttorna var köpta i Zoo-affär i olika städer, alltså inte syskon. Fick också ta bort en som fick fel på sitt nervsystem, syster till en av ovan nämnda råttor.

Vill nu skaffa 2 st honråttor, men är livrädd för att dessa också ska bli sjuka. :(

Vart ska jag vända mig om jag vill skaffa råttor i Västsverige? Finns det uppfödare i området runt Trollhättan/Uddevalla/Vänersborg?

Vet att jag kan skaffa ett uppfödarregister men det är leveranstid på 4 veckor, vill inte vänta så länge.

mvh Jessica
 
Som jag har uppfattat det så är en del tumörer ärftliga ja :(

www.srs.st finns ett register över uppfödare. Jag tänkte kika men den verkar inte funka för mig för tillfället... Menmen, kika in där så kanske du hittar. Annars kan man ju fixa transporthjälp, det finns många som gärna hjälper till att transportera råttor lite kors och tvärs :)
 
Varför köpa råttor?
Råttor är oerhört trevliga och intelligenta djur! De blir sin husse/matte mycket tillgivna och kärleksfulla om man sköter de på rätt sätt. Med en råtta har man många roliga stunder som man aldrig glömmer! Men råttan kan du gå ut på promenader, träna agility, lära trick, eller varför inte bara sitta och gosa eller titta på några små råttor springa runt och göra satyg?

Allt du skrev var jättebra, läsarvänligt och bra flyt i texten anser jag.

En liten parentes dock; det jag markerade med fetstil ovan ska vara ''dem''.
*korrekturläsar_Dieldi_ är i farten :p*
 
Hehe tack för tipset :D Jag må ha varit MVG-barn i svenska förr i tiden men de/dem har jag aldrig lyckats förstå :angel:
 
Benägenheten för tumörer är ärftlig för råttor ja, precis som att vi människor kan ärva den gen som gör oss mer benägna att utveckla tumörer.
Jag bor i samma område som du och köpte först från Zoo - den fick tumör, sen två från uppfödare i Göteborg (närmast då i alla fall, nu vet jag inte). Den ena av dessa hade ett mycket stressat och osunt temperament, den andra fick mycoplasma. Jag vet inte om jag haft otur, men i det fallet var det alltså lika illa att köpa från uppfödare. Däremot går inte jämföra graden av tamhet hos råttan från zoot, hon kunde helt enkelt inte bli lika tam hur mycket man än försökte, hon hade inte fått nån bra start liksom..
 
Den råttan som jag köpte från zoo-affären, (som jag fick ta bort igår :cry:) var väldigt tam och trevlig, så det kanske också är individuellt.

mvh Jessica
 
Självklart finns det zooaffärer som köper in råttor från andra än från grossisterna, eller rent av föder upp dem själv. Men de grossistlevererade är inte vanligen särskilt trevliga individer. Trist att du fick ta bort råttis.... :(
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
902
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 565
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp