Köpa Renault Megane 2010 - ja, nej?

aiquen

Trådstartare
Jag står i valet och kvalet att slå till på en ny bil; en Renault Mégane III 1,5 Dci årsmodell 2010. Bilen är en diesel och har gått strax över 10 000 mil. En tidigare ägare, komplett ifylld servicebok, nybesiktigad - men med anmärkning (under "bra att veta") om litet rostangrepp på bromskiva vänster bak (kommer vid köp att åtgärdas, enligt bilfirman). Ingår gör också en del extra lull-lull (bekvämt och kul att ha när det funkar, men innebär förstås mer som kan ställa till problem).

Jag har tidigare erfarenhet av just Mégane (hur mycket man nu kan jämföra två bilar med en åldersskillnad på ett decennium ...) och den är ju inte enbart positiv, det är den inte. Det har blivit betydligt fler besök på verkstaden än vad som känns riktigt rimligt - men den har samtidigt tuffat på i 14 år och 28 000 mil och har väl inte direkt blivit utomordentligt väl omhändertagen ...

Så jag vet inte riktigt hur jag ska tänka. Om det är att gå på en mina och göra om alla turer på verkstaden en gång till (kanske värre den här gången med tanke på all elektronik) eller om det kan tänkas vara en hyfsad bil ändå.

Är det någon här som har någon erfarenhet av nämnda bilmodell eller närliggande släktingar? Eller ändå har några kloka tankar/synpunkter att komma med. Jag vet ju att franska bilar inte ligger i topp vad gäller driftsäkerhet, men ja ... Jag har ju helt enkelt inte råd att köpa en likvärdig Audi t.ex.

Jag funderar också lite kring hur jag ska tänka vad gäller bränsle; bensin/etanol eller diesel. Tittar man på bensin/etanol-varianterna får jag ju en likadan bil men med en mätarställning på runt 5000 mil, för samma pris. Och 1,6-motor och 110 HK i stället för 1,5 och 89 HK ... Vad spelar motorstorleken/hästkrafterna för roll egentligen, vad gäller acceleration, bränsleförbrukning etc.?

Jag kan ha en ganska offensiv körstil och vill "kunna ta mig fram" i trafiken, och inte såsa omkring i en mer eller mindre halvdöd bil (men inser att jag som sagt inte har råd med vad jag egentligen önskar på den fronten, och just det är väl egentligen inte det allra viktigaste). Och gärna komma undan med så låg bränsleförbrukning som möjligt då. Kan det t.ex. vara så att en bensinvariant med större motor har mer ork = drar jämförelsevis mindre jämfört med en dieselvariant med mindre motor? Lönar det sig rent allmänt att köpa en diesel? (Skattemässigt skiljer det bara ett par hundra mellan varianterna på just Mégane.)

Åh, jag vet varken ut eller in! Hjälp! :arghh:
 
Sv: Köpa Renault Megane 2010 - ja, nej?

Jag står i valet och kvalet att slå till på en ny bil; en Renault Mégane III 1,5 Dci årsmodell 2010. Bilen är en diesel och har gått strax över 10 000 mil. En tidigare ägare, komplett ifylld servicebok, nybesiktigad - men med anmärkning (under "bra att veta") om litet rostangrepp på bromskiva vänster bak (kommer vid köp att åtgärdas, enligt bilfirman). Ingår gör också en del extra lull-lull (bekvämt och kul att ha när det funkar, men innebär förstås mer som kan ställa till problem).

Jag har tidigare erfarenhet av just Mégane (hur mycket man nu kan jämföra två bilar med en åldersskillnad på ett decennium ...) och den är ju inte enbart positiv, det är den inte. Det har blivit betydligt fler besök på verkstaden än vad som känns riktigt rimligt - men den har samtidigt tuffat på i 14 år och 28 000 mil och har väl inte direkt blivit utomordentligt väl omhändertagen ...

Så jag vet inte riktigt hur jag ska tänka. Om det är att gå på en mina och göra om alla turer på verkstaden en gång till (kanske värre den här gången med tanke på all elektronik) eller om det kan tänkas vara en hyfsad bil ändå.

Är det någon här som har någon erfarenhet av nämnda bilmodell eller närliggande släktingar? Eller ändå har några kloka tankar/synpunkter att komma med. Jag vet ju att franska bilar inte ligger i topp vad gäller driftsäkerhet, men ja ... Jag har ju helt enkelt inte råd att köpa en likvärdig Audi t.ex.

Jag funderar också lite kring hur jag ska tänka vad gäller bränsle; bensin/etanol eller diesel. Tittar man på bensin/etanol-varianterna får jag ju en likadan bil men med en mätarställning på runt 5000 mil, för samma pris. Och 1,6-motor och 110 HK i stället för 1,5 och 89 HK ... Vad spelar motorstorleken/hästkrafterna för roll egentligen, vad gäller acceleration, bränsleförbrukning etc.?

Jag kan ha en ganska offensiv körstil och vill "kunna ta mig fram" i trafiken, och inte såsa omkring i en mer eller mindre halvdöd bil (men inser att jag som sagt inte har råd med vad jag egentligen önskar på den fronten, och just det är väl egentligen inte det allra viktigaste). Och gärna komma undan med så låg bränsleförbrukning som möjligt då. Kan det t.ex. vara så att en bensinvariant med större motor har mer ork = drar jämförelsevis mindre jämfört med en dieselvariant med mindre motor? Lönar det sig rent allmänt att köpa en diesel? (Skattemässigt skiljer det bara ett par hundra mellan varianterna på just Mégane.)

Åh, jag vet varken ut eller in! Hjälp! :arghh:
ja :).....
 
Sv: Köpa Renault Megane 2010 - ja, nej?

Nej utan tvekan, det är en Renault!

Ingen Ford på min gård och inget Franskt heller.
Dem där fransmännen kan hålla sig till att göra sina baguetter det är det dem är bra på, inte bilar!

Saab, Volvo, Mercedes, BMW, Audi, VW, Subaru, Toyota är generellt bra bilar.

Mazda och Skoda brukar fungera över förväntan om man är ute efter billigare bilar.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa Renault Megane 2010 - ja, nej?

Vi har haft en Megane men den var ett par år äldre än din kandidat. Sämsta bil jag någonsin varit med om. Reparationskostnaderna sprang förbi bilens inköpspris under år tre.
 
Sv: Köpa Renault Megane 2010 - ja, nej?

Jag har en Megane, en diesel 07:a. Jag är supernöjd med den bilen, jag kör ändå 100 mil i veckan, minst.

Jag tycker det är lite löjligt med det där snacket om att man inte ska köra franskt. Mina föräldrar har haft både Peugeot och Renault och inte haft ett dugg med problem med dem än med alla jäkla Volvos. Samma för oss, V50 har mycket mer krångel än Meganen.
Däremot är det ju mycket man inte kan jämföra bilar rakt genom med, så är det. Jag sitter bättre i Volvon tex, den är väldigt bekväm på det sättet. Men den jäveln gnisslar konstant trots att vi bytt delar för tiotusentals kronor snart. Min Megane är tyst, pigg och rymlig och kostar minst hälften av den andra.

Och ja, jag skrev det i en annan tråd, jag servar Renaulten på en Volvo-verkstad, senast ville en kille som servar köpa min bil för han var ute efter just en sån. Så det finns gott om människor som är väldigt nöjda med sina franska bilar.
 
Sv: Köpa Renault Megane 2010 - ja, nej?

Jag har en Megane, en diesel 07:a. Jag är supernöjd med den bilen, jag kör ändå 100 mil i veckan, minst.

Jag tycker det är lite löjligt med det där snacket om att man inte ska köra franskt. Mina föräldrar har haft både Peugeot och Renault och inte haft ett dugg med problem med dem än med alla jäkla Volvos. Samma för oss, V50 har mycket mer krångel än Meganen.
Däremot är det ju mycket man inte kan jämföra bilar rakt genom med, så är det. Jag sitter bättre i Volvon tex, den är väldigt bekväm på det sättet. Men den jäveln gnisslar konstant trots att vi bytt delar för tiotusentals kronor snart. Min Megane är tyst, pigg och rymlig och kostar minst hälften av den andra.

Och ja, jag skrev det i en annan tråd, jag servar Renaulten på en Volvo-verkstad, senast ville en kille som servar köpa min bil för han var ute efter just en sån. Så det finns gott om människor som är väldigt nöjda med sina franska bilar.

Alla märken har måndags ex men i så gott som alla tester får ju franska bilar dåliga betyg och det kommer ju inte från ingenstans.
Du har uppenbarligen haft tur och lyckats köpa ett bra ex.
Sen är det ju även så att alla bilmodeller har sina barnsjukdomar så därav är det ju klokt att inte köpa de första årsmodellerna av en bilmodell för det tar en stund för tillverkarna att åtgärda felen.
Så vissa årsmodeller är kända för att ha mkt fel och andra för att ha betydligt färre.
Så man har ju en del att läsa på för att försöka göra ett bra bilköp.
 
Sv: Köpa Renault Megane 2010 - ja, nej?

Renault idag är ju rätt långt ifrån vad Renault har varit. Så att lyssna på folk som säger "aldrig Renault aldrig franskt" för att man har hört dåliga historier om tidigare modeller är väl det sämsta man kan göra :)

Vi håller på att köpa bil nu och Renault Mégane III är en av de vi väljer mellan. vi har flera vänner som har en sån och är nöjda!

Renault Mégane III i Dekras kvalitetsundersökning 2012 visar ju verkligen att Mégane är en bil man ska köpa om man vill ha en bil med massa fel..

http://www.bilia.se/bilar/personbilar/renault/varfor-renault/dekra/
 
Sv: Köpa Renault Megane 2010 - ja, nej?

Alla märken har måndags ex men i så gott som alla tester får ju franska bilar dåliga betyg och det kommer ju inte från ingenstans.

Kan du visa något exempel på att i "så gott som alla tester" får franska bilar dåliga betyg? :) Nyare bilar då såklart.
 
Sv: Köpa Renault Megane 2010 - ja, nej?

Kan du visa något exempel på att i "så gott som alla tester" får franska bilar dåliga betyg? :) Nyare bilar då såklart.

Har inte tid att googla fram dem just nu, men du gör det enkelt själv :)
Men jag läser mkt biltester med både nya, halvgamla och gamla märken och modeller och de har ju inte direkt övervägande bra betyg.
 
Sv: Köpa Renault Megane 2010 - ja, nej?

Håller helt med! Om en bil var så brutalt dålig, är det frågan om märket ens skulle finnas kvar. Företagen måste bättra sig för att vara konkurrenskraftiga.

Googlade fram en undersökning om % anmärkningar på besiktningar, där kom Renault före Volvo, som hade fler % anmärkningar.

Min moster har haft peugeot i många år, aldrig ett enda krångel.

Jag hittade några bilrecensioner om just Renault:
http://www.vibilagare.se/test/begbil/begtest-renault-clio-30335
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20120703/officiell-renault-clio-generation-4
http://www.vibilagare.se/test/biltester/nybil/biltest-renault-clio-seat-ibiza-toyota-yaris-2013

Arbetar i en kommun där vi har Renault, Ford och Golf i vår vagnpark. Renault är det minst problem med.

Så även om just jag tillhör skaran - usch renault - så förstår jag att det inte bara är skit :)
 
Sv: Köpa Renault Megane 2010 - ja, nej?

Har inte tid att googla fram dem just nu, men du gör det enkelt själv :)
Men jag läser mkt biltester med både nya, halvgamla och gamla märken och modeller och de har ju inte direkt övervägande bra betyg.

Ja eftersom jag håller på att köpa bil så googlar jag biltester dagarna i ända känns det som just nu. Och eftersom Renault Mégane i synnerhet men även franska bilar i allmänhet får riktigt bra resultat i alla tester jag läst så är jag verkligen intresserad av dessa "så gott som alla test" som du pratar om. Jag har inte lyckats hitta något men om Renault verkligen skulle ha andra problem än ett nu för tiden oförtjänt dåligt rykte så vill jag såklart veta om det. Jag vill ju inte köpa en dålig bil.

Att gamla Renault inte har lyckats bra är en sak, men knappast relevant.
 
Sv: Köpa Renault Megane 2010 - ja, nej?

Jag är den enda kag vet som har varit nöjd med renault megane. Alla jag känner som haft samma märke har fått besöka verkstan oftare än vad som är rimligt och bilen har kostat mer i reparationer än inköp. För min del har det bara varit helt normala förslitningsgrejer som.har behövt fixas och det har inte varit särskilt dyrt. Jag har antagligen haft tur och nån mer renault blir det inte.
 
Sv: Köpa Renault Megane 2010 - ja, nej?

Jag älskar min renault megane, tyst och bekväm och väldigt pigg bil. Haft tyska bilar innan och jösses vad jag har reparerat dom bilarna, inte får dom bukt med problemen heller och bara nya dyker det upp. Så hitils är jag otroligt nöjd med min renault :banana:

Även dom som jag har pratat med, motormännen kontaktade jag innan köp och även dom höll med om att det är en bra bil. Sen har alla märken sina sämre delar absolut.

Det är mycket bil för pengarna helt enkelt tycker jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa Renault Megane 2010 - ja, nej?

Du behöver nog uppdatera dig lite på hur statistiken ser ut på både Bilprovningen och de andra testerna som finns.

De där gamla klyschorna är rätt så passé.

Precis. Dessutom har Renault och de andra franska kört med diesel länge så deras dieselmotorer är väldigt fina - enligt "min" meckare.
 
Sv: Köpa Renault Megane 2010 - ja, nej?

Det där är ju bara missvisande. Vissa bilmärken körs ju inte så många mil, andra bilmärken erbjuder gratis "förbesiktning" just för att få bra siffror.
 
Sv: Köpa Renault Megane 2010 - ja, nej?

Ja eftersom jag håller på att köpa bil så googlar jag biltester dagarna i ända känns det som just nu. Och eftersom Renault Mégane i synnerhet men även franska bilar i allmänhet får riktigt bra resultat i alla tester jag läst så är jag verkligen intresserad av dessa "så gott som alla test" som du pratar om. Jag har inte lyckats hitta något men om Renault verkligen skulle ha andra problem än ett nu för tiden oförtjänt dåligt rykte så vill jag såklart veta om det. Jag vill ju inte köpa en dålig bil.

Att gamla Renault inte har lyckats bra är en sak, men knappast relevant.

Tack för svaren, så här långt!

Och jag har förstås också googlat mig blå på diverse bilsidor, läst flera tester etc. (inte bara gällande Renault eftersom jag var/är ganska öppen för lite vad som i min prisklass) och också märkt just det att Mégane III inte alls hamnar i botten. Det säger kanske inte så mycket om vad som felar i framtiden, när bilen har hunnit bli några år och har rullat ett antal mil (därav att jag startade tråden, för att om möjligt gärna få höra vilka erfarenheter som finns där ute), men vad jag kan utläsa av testerna är det ju inte alls en bil som är så uppenbart kass att man helt avråder från köp.

I det här ganska omfattande testet från Teknikens värld, t.ex., hamnar Mégane på plats tre av tretton, och placerar sig därmed högre än både Toyota Auris och VW Golf.

Ser man sig omkring när man är ute på vägarna är ju nya Mégane heller inte en särskilt ovanlig bil att se, så alla verkar ju inte helt avskräckta i alla fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa Renault Megane 2010 - ja, nej?

Det där är ju bara missvisande. Vissa bilmärken körs ju inte så många mil, andra bilmärken erbjuder gratis "förbesiktning" just för att få bra siffror.

Måhända, jag tog bara de tre första träffarna på min Google-sökning :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp