Köpa ridhäst eller sällskapsponny?

dendaranonyma

Trådstartare
Dålig rubrik, men jag behöver lite input just nu då jag känner mig helt förvirrad..

Lite bakgrundshistorik: Jag hade en lovande unghäst som efter inridning kastade av mig flera gånger vid uppsittning. När min tränare red fungerade den bra, men när jag satt upp så reste den sig, bockade osv tills jag låg på backen. Jag skadade mig då och blev såklart osäker/rädd vid uppsittning.

Nu till mitt problem.. Jag håller på att leta efter en ny häst, en lugn och trygg läromästare som kan hjälpa mig att få mitt självförtroende tillbaka. Min familj och tränare hjälper till att leta, men där kommer mitt problem in. Jag har stallet på föräldragården, just nu står min promenadhäst där men jag vill ha en häst som jag kan träna lite med, åka iväg och rida för min tränare etc. Dock har min familj och min tränare och jag olika åsikter om vad jag ska ha för häst.

Jag hade tänkt en liten stor häst, max 165 cm i mankhöjd. Gärna en äldre läromästare. Min tränare tycker att jag ska satsa på en häst som har några år kvar utifall att jag vill ut på tävlingsbanan igen om något år medan min familj tycker att jag borde skaffa en liten ponny (som blir på tok för liten åt mig att rida på, så isåfall får den gå som sällskap) för om jag ska ha en till ridhäst kan jag lika gärna ta tillbaka den där unghästen (den är utlånad nu och trivs jättebra!) och försöka klara av att rida den - vilket ger mig ångest bara av tanken att ta tillbaka den hästen när jag har insett att vi inte alls passar ihop samt att den inte trivs i mitt lilla stall, den trivs superbra i större stall och med en rutinerad, lite tuffare ryttare. Familjen tycker också att jag ska köpa en billig häst, och ju mindre desto bättre.

Jag hittade en häst som lät precis som det jag sökte, visade den för tränaren som tyckte att jag skulle boka in en provridning och att hen kunde följa med och kolla på den också. Visade den hästen för min familj som sa: Nä, det kommer bli precis som med unghästen.. Och då kom ångesten tillbaka. Kollar hästannonser varje dag, men så hör jag bara de orden i mitt huvud: “Det kommer bli precis som med unghästen”.

Jag vill verkligen komma igång med ridningen igen, börja träna för min tränare igen och få tillbaka mitt självförtroende igen. Min häst vill ha en kompis i hagen (står just nu med några får - inte det bästa alternativet men det fungerar för tillfället) så visst vore en sällskapsponny det bästa alternativet - men jag vill ju rida. Jag vill komma över rädslan. Jag vill börja träna igen. Ridskola är inte ett alternativ, det är fullt i alla grupper hela terminen ut och privatlektioner är endast på dagtid då jag jobbar. Den närmsta ridskolan som hade plats kvar ligger 7 mil enkel resa bort. Det blir för långt att köra 14 mil tur och retur för 45 min ridning.

Vad sjutton ska jag göra? Köpa en billig sällskapsponny och hoppas att suget efter att få rida försvinner? Visst, jag älskar att pyssla med hästarna och spenderar gärna flera timmar i stallet på kvällen - men jag måste erkänna att jag känner mig lite avundsjuk när jag är i tränarens stall och de gör i ordning sina hästar inför träning, de åker till ridhuset tillsammans och tränar, de rider ut tillsammans, åker iväg på tävlingar tillsammans. Jag vill också det ju.. Det gänget peppar mig och tycker att jag borde hitta en häst så jag kan följa med dem. Men samtidigt så tänker jag att det kanske är som min familj säger, att det kommer bli likadant med en ny häst som det blev med unghästen. Och det vill jag ju absolut inte. Hur ska jag göra?
 
Sv: Köpa ridhäst eller sällskapsponny?

Du ska satsa på det du vill, vad är det för föräldrar som ens säger så? Man ska väl peppa sina barn? Så länge ekonomiska förutsättningarna finns. Är det du eller dom som ska betala nya hästen? Om det är du så tycker jag att du ska följa magkänslan! Svårare dock om det är dom som ska betala...
 
Sv: Köpa ridhäst eller sällskapsponny?

Om du vill rida ska du inte lägga pengar på ytterligare en häst du inte kan rida på - det tycks du ju ha två av redan. Om det är helt omöjligt att sparka igång promenadhästen till rätt nivå tycker jag du ska köpa den häst du trivs med, oavsett ålder. Hästar är ju för det mesta förlustaffärer och då ska man i alla fall ha trevligt medan man betalar för dem ;). Och om du får ångest bara av att tänka på unghästen vore det väl bra att sälja den? Unghästar finns det fler av den dagen du känner dig redo igen.
 
Sv: Köpa ridhäst eller sällskapsponny?

Jag tror att din tränare har bättre koll på din ridning än vad familjen har!
Lyssna på denna och skaffa det DU vill ha!

Har följt dig ett tag och fortsätter följa din resa mot ny häst! Stor lyckospark!!:)
 
Sv: Köpa ridhäst eller sällskapsponny?

Självklart ska du satsa på det du själv vill göra, visst det kan bli fel men då har du i vart fall försökt. Din och din tränares åsikter om häst går mycket väl att kombinera. En rutinerad häst som varit med om en de men inte är lastgammal borde vara lämplig sådär en 10-16 år eller så. När du blir varm i kläderna och unghästen äldre så kanske ni hittar varandra igen, men det lär ta tid, ni är nog rörande överens om att den andra är en opålitlig filur.

Vad det gäller din familj så strunta i deras åsikter, det tär på självförtroendet när folk nedvärderar en.
 
Sv: Köpa ridhäst eller sällskapsponny?

Hade min mor nedvärderat mig på det sättet i hästeriet, hade jag stängt henne ute från det (jag är vuxen och betalar för min häst, det är alltså mina beslut som gäller). Få saker tär så mycket på en, när självförtroendet redan ligger mosat på marken, som nedvärderande kommentarer. Du vill rida och har en tränare och andra i omgivningen som peppar dig - varför ska du lägga (ännu mer) pengar på en häst att borsta på? Lycka till!
 
Sv: Köpa ridhäst eller sällskapsponny?

Jag tycker att du ska lyssna till dig själv och strunta i omgivningen. Leta efter en häst som är stabil i psyket, kanske en valack med milt sätt? :)

Jag kan tala av egen erfarenhet, då jag kämpat med samma häst i 4 år nu och insett att vi inte passar ihop efter en rad olika incidenter. Hon har fått mig väldigt osäker och stundtals rädd. Däremot har hästen fungerat perfekt hos utbildare och andra ryttare. Bara att inse fakta, vi är inte rätt match! Det har varit svårt och jobbigt att ta till sig. Många stunder av gråt i besvikelse och stress över att inte ha lyckats :(

Jag har just nu en häst på foder under tiden min egen är på försäljning. Han är bara 4 år och nyligen inriden. Det var kanske inte det jag hade tänkt mig.. Jag har lång erfarenhet av unghästar, men nu behövde jag egentligen en mer utbildad häst.

Men det har visat sig att det är en underbar häst, tack vare att han är så godmodig och stabil i psyket! :love: Vad jag vill säga är att inte alltid hästens ålder har den avgörande betydelsen. Se mer till individen och kan du som jag få möjligheten att prova hästen en tid, så är det väldigt bra. Om jag trivs med denne häst får jag lov att köpa honom :)

Lycka till! Såklart du ska följa din vilja att få rida igen på ett tryggt sätt! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa ridhäst eller sällskapsponny?

Jag hade nog funderat på om jag kunde få tag på en snäll och ridbar men kanske inte tävlingsbar foderhäst för en kortare tid (några månader) för att komma igång med ridningen. Då skulle du utan samma press som med en köpt häst kunna bygga upp självförtroendet och ridkänslan och jag tror att du på så sätt skulle kunna komma fram till ett bättre beslut om vad du vill med din ridning i fortsättningen.

Men jag kanske läser in för mycket rädsla och problem med självförtroendet i inlägget? I själva verket kanske du är fullt kapabel att med stöd av tränaren provrida och välja ut en lämplig häst?

Du skriver om tränarens stall, finns det ingen möjlighet att låna/hyra någon av hästarna där för privatlektioner? Någon borde väl behöva lite hjälp någon gång och att låta någon rida för tränare man litar på skulle kanske vara ett bra sätt att få hästen riden en dag man själv inte kan?
 
Sv: Köpa ridhäst eller sällskapsponny?

Tack för alla svar! :bow:

Det är jag som kommer stå för alla kostnader på den nya hästen, precis som jag har gjort med unghästen under tiden jag har haft den. Personen som har unghästen just nu kommer troligtvis köpa den av mig, annars kommer den säljas till någon annan men fodervärden har första tjing på hästen.

Har lagt ut både köpes- och foderannonser men utan att få något svar hittills. Kollar annonser dagligen också för att se om det finns någon häst som ska passa mig, men det enda jag kan tänka är att det kommer bli som med unghästen.. :( Dumma, negativa tankar!

Promenadhästen är en riktig klippa, lugn och snäll att rida och den har verkligen hjälpt mig att komma över lite av rädslan men pga gammal skada och ålder håller den inte för träning på den nivån jag vill träna på, utan det blir mest lugna skogsturer. Vilket är synd, hade den varit fräschare och yngre hade den fått följa med på träningar och då hade en sällskapsponny varit perfekt. Jag känner mig 110% säker på promenadhästen, det är inga problem att rida den alls utan det är just tanken på att sitta upp på en, för mig, främmande häst som känns skrämmande.

I tränarens stall finns det mest unghästar eller tävlingshästar på högre nivå med nerver, jag hjälper gärna till med hästarna från marken men skulle inte våga kliva upp på dem. Så det går tyvärr inte att få lektioner så, det hade ju varit jättebra annars!

Jag pratade med familjen idag, och de börjar ge med sig om en ridhäst även om de anser att en sällskapsponny vore det optimala, men de börjar förstå att jag vill utvecklas som ryttare samt bli av med rädslan från hästryggen - och det är lite svårt att göra det med en sällskapsponny.
 
Sv: Köpa ridhäst eller sällskapsponny?

En läromästare runt 14-17år som är välskolad och väluppfostrad kan du träna och tävla upp i 20-25års åldern.
Men hittar du en fräsh häst som du åtminstone känner dig 90% säker på spelar åldern och utbildnings nivån ingen roll.:)
 

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 665
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 217
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
595
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
840
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp