Köpa ridskolehäst

Ett par av mina stallkompisar har en före detta ridskolehäst (de delar häst). Det hade börjat pratas om att hästen skulle säljas till sommaren så ena ryttaren frågade om hon kunde få rida hästen under vårterminen. Hon fick då frågan om hon inte ville köpa hästen istället.

Jag tror att det är svårt att köpa loss en "fungerande" lektionshäst. Alla fall jag känner till har antingen varit gamla hästar eller hästar som inte trivs i verksamheten.
 
Jag har, både min nuvarande ponny och min första :love:
Första låg ute på annons då han skulle pensioneras från ridskolan. Andra red jag rätt mycket som ridskolehäst, och vi hade sedan länge sagt att OM han skulle säljas så ville vi få första tjing. Hade ett överenskommet pris med ägaren, så när han sedan skulle säljas var saken i princip klar :)
 
Tack för svar!
Finns en ridskolehäst på min ridskola som jag och många andra dock inte anser så passande. Jättebra i ridningen för en ridskola, men väldigt komplicerad i hanteringen och ridinstruktör måste finnas på plats för att kunna sätta på honom utrustningen.

I höstas var han otroligt smal, revbenen stack ut. Anmälde det och skickade in bilder anonymt till länsstyrelsen men ingenting hände.
Han inte inte ute till salu, men funderar på att lägga ett bud. Inget skambud såklart, men det syns att hästen inte mår bra och inte är anpassad för ridskola men sina svårigheter :( Som dessutom blir värre när barn och föräldrar klänger på honom och tror det är lugnt.
 
Precis. En fungerande ridskolehäst är MYCKET värd för affärsverksamheten.
Ja men verkligen. Jag minns att jag lyssnade på någon podd om ridskoleridning (kan det vara Ridpodden?) där en ridskolechef talade om hur lång tid hon räknade med att det skulle ta innan hästarna var "fullt ut" i verksamheten. Upp till fem år var svaret. Inte konstigt att man ogärna släpper en välfungerande häst som man lagt den tiden på - det bör ju ta ett bra tag innan det faktiskt blir en plusaffär.
 
Tack för svar!
Finns en ridskolehäst på min ridskola som jag och många andra dock inte anser så passande. Jättebra i ridningen för en ridskola, men väldigt komplicerad i hanteringen och ridinstruktör måste finnas på plats för att kunna sätta på honom utrustningen.

I höstas var han otroligt smal, revbenen stack ut. Anmälde det och skickade in bilder anonymt till länsstyrelsen men ingenting hände.
Han inte inte ute till salu, men funderar på att lägga ett bud. Inget skambud såklart, men det syns att hästen inte mår bra och inte är anpassad för ridskola men sina svårigheter :( Som dessutom blir värre när barn och föräldrar klänger på honom och tror det är lugnt.

Du kan ju alltid fråga.
 
Jag har!

Hade känt hästen i flera år och sett hur hon vantrivdes mer och mer. Så jag frågade fall jag fick köpa henne och det fick jag trots att hon bara var 13 år gammal. Jag var tvungen att ta bort henne 28 år gammal i höstas och jag älskade varenda dag jag fick med henne!
 
Som andra skrivit så är en väl fungerande ridskolehäst en ovärderlig tillgång för en ridskola. Det tar uppemot fem år att skola in en häst tillfullo i verksamheten, så den är sedan värd sin vikt i guld. Huruvida de bedömer "din" häst som fungerande eller inte kan bara din ridskolechef svara på. Fråga henne/honom så får du svar.
 
De flesta ridskolehästar är till salu till rätt pris, men som flera redan nämnt är de bra hästarna ruskigt värdefulla för ridskolan. Men fråga kan man alltid göra!

En annan grej som brukar dyka upp när man pratar om att köpa häst från verksamhet och som jag också sett när vi sålt hästar från verksamheter jag jobbat i - en del hästar kan bli lite ”vildare” när de blir privathästar istället. En del hålls liksom i schack av fasta rutiner och mycket motion.
 
Jag köpte min från ridskola. Jag hade ridit honom ganska mycket och chansade och frågade om dom kunde tänka sig sälja honom. Dom visste nog själva att han skulle få ett bättre liv privat så jag fick köpa honom, för summan han var försäkrad för. Han har blivit en så mycket gladare och lugnare häst sedan jag köpte honom :love: så jag är glad att jag till slut vågade fråga!
 
Jag hade lovat att köpa lilla vit när hon blev pensionär och så blev det. Köpte henne som 19-åring, sen hade vi tre år tillsammans innan bakbenen gav upp. Jag hörde på omvägar att hon skulle säljas och ringde och frågade. Hon hade inget pass och var två grader halt men med lite vila och hjälp på vägen funkade det ett tag. :heart
 
Alla ridskolor pensionerar ju inte hästarna heller. Hos oss får de gå kvar - ridskolans ägare har pensionerat hästar tidigare men har kommit fram till att hon tycker det är bättre att de får vara kvar så länge de mår bra och fortfarande kan vara med på något plan. "De blir gamla väldigt fort om de pensioneras" har ägaren uttryckt det som.

(I dagsläget tror jag att våra äldsta är två 25-åringar, båda två går lektioner (den ena lite lugnare, den andra på alla nivåer). På betet förra året togs några av de tidigare åldringarna bort - en född -89 och en född -92.)
 
Jag har.
Skodde på en ponnyridskola och hade tydligen pratar om att det vore roligt att ha en Shetlandsponny någon gång med ridskoleägaren för ägaren ringer en dag och undrade om jag ville ha en av ponnyerna.

Undrade ponny som tröttnat på ridskolan.
 
Jag har sålt en häst till en ridskola. Man ska inte tro att bara för att en häst är jättetrevlig i verksamhet så kommer den vara lika trevlig som privathäst.

Missförstå mig rätt, jag ägde hästen i fyra år, så jag tyckte mycket om henne. Men som privathäst var hon högenergisk, mycket flyktbeteende, oberäknelig, lätt spänd och explosiv. Min tränare har en ridskola med fokus på lite duktigare elever (många som ägt hästar själva och flera som tävlat msv dressyr tidigare). Hon köpte min häst som blev HELT annorlunda som ridskolehäst. Hon älskar att gå i flock, och när flyktbeteendet slår till så har hon trygghet i de andra ridskolehästarna. Många har henne som favorithäst, och jag har själv ridit henne ett par gånger på lektioner, bara för att känna så att hon hade det bra. Hon går som en klocka. Pigg och rolig att rida. Men som sagt, när hon inte gick 10 pass i veckan kunde den energin istället bli väldigt svår att hantera.

Min tränare hade själv en häst som hon lät gå över till lektionsverksamheten. Tävlade den upp till MsvA tror jag, men hästen var alltid svår och trivdes inte. Men som lektionshäst var hon fantastisk.
 
Cézanne blev en glad, trygg, tillgiven och harmonisk häst hos mig. När jag köpte henne var hon argsint, sparkade och bet åt andra hästar, och ständigt på helspänn.
De som träffade henne bara månaderna efter jag köpt henne frågade om jag drogat henne för att hon var så lugn.

Så förändringar behöver inte vara till det sämre. Dock hade hon under hela resten av livet svårt att vara ensam. Tur att hon fick avkommor som kunde hålla henne sällskap:love:
 
Cézanne blev en glad, trygg, tillgiven och harmonisk häst hos mig. När jag köpte henne var hon argsint, sparkade och bet åt andra hästar, och ständigt på helspänn.
De som träffade henne bara månaderna efter jag köpt henne frågade om jag drogat henne för att hon var så lugn.

Så förändringar behöver inte vara till det sämre. Dock hade hon under hela resten av livet svårt att vara ensam. Tur att hon fick avkommor som kunde hålla henne sällskap:love:

Absolut :) Hästar är ju också personligheter. Vissa funkar bra i verksamhet, andra inte. Vissa är bra fölston, andra inte. Vissa är trevliga tävlingshästar, andra inte osv :) Ville bara få sagt att det är en STOR förändring för en häst att gå mellan privathäst-ridskolehäst, och det kommer garanterat ske en förändring, till det bättre eller sämre eller nåt däremellan.
 
Jag har. Köpte gammeltanten från ridskolan som min första häst. Underbar individ som på den korta tiden tillsammans med mig lärde mig SÅ MYCKET.Fick ta bort henne i höstas på grund av skada på djupa böjsenan. Saknar henne enormt mkt trots att jag har ny häst. Vi klickade verkligen- jag och den envisa småtjuriga gammstoet...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
801
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Hästnyheter Förra året la Sölvesborgs ridklubb ned sin verksamhet på grund av miljonskulder. Nu köper kommunen ridanläggningen av klubben som kan...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
Avel Av ren nyfikenhet: Om ni fick korsa vilka två raser som helst för att få fram den perfekta ridskolehästen, vilka skulle det vara...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
13 715
Senast: Soffan03
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp