Köpa ridskolehäst

Min var en surkärring på ridskolan men världens snällaste hemma hos mig. Men hon hade ett påtagligt ticks, hon ville alltid gå till höger från stallet när vi skulle rida ut. För det hade varit så på alla ställen hon stått på. Det tog 320 dagar innan jag lyckades få henne att gå hela rundan till vänster utan att stanna. Det var rätt roligt i perspektiv men inte så kul alla dagar innan dess när vi stod stilla i skogen och bara stod i många långa minuter.
 
Tack för svar!
Finns en ridskolehäst på min ridskola som jag och många andra dock inte anser så passande. Jättebra i ridningen för en ridskola, men väldigt komplicerad i hanteringen och ridinstruktör måste finnas på plats för att kunna sätta på honom utrustningen.

I höstas var han otroligt smal, revbenen stack ut. Anmälde det och skickade in bilder anonymt till länsstyrelsen men ingenting hände.
Han inte inte ute till salu, men funderar på att lägga ett bud. Inget skambud såklart, men det syns att hästen inte mår bra och inte är anpassad för ridskola men sina svårigheter :( Som dessutom blir värre när barn och föräldrar klänger på honom och tror det är lugnt.
Har du pratat med ridskolan om att han är smal? Ibland händer det ju att en häst tillfälligt faller ur eller är svår att hålla i hull, och ofta kan det ju vara så att man är väl medveten om problemet och håller på att fodra upp hästen igen. Det kan ju ta ett tag, särskilt om hästen är svårfödd och kanske inte har stor aptit, och man får pröva sig fram till en foderstat som fungerar med tillskott etc.
 
Apropå om hästarna förändras som privata eller inte, så var båda mina jättesnälla och populära i ridskolan och lika snälla hos mig :) Lite mer bortskämda bara :o
Han som pensionerades var 18 då, blev 31 och pigg och fin hela livet.
 
Vi har genom åren sålt några stycken från ridskolan till privatpersoner. En står kvar i stallets medlemsavdelning, nu 27 år gammal. De första åren efter att han hade sålts jobbade han deltid i verksamheten, sen blev han privathäst på heltid. Han var för svår för att vi skulle kunna nyttja honom tillräckligt på ridskolan, men deltid till de mer avancerade grupperna fungerade.

Och om allt går väl med besiktningen på måndag ska jag också köpa häst från min ridskola. Hon är egentligen en väldigt bra ridskolehäst (förutom att hon är riktigt jäklig att gå in hos när hon har mat), men hon har haft en skadeproblematik som gör att vi inte vågar använda henne fullt ut. Hon kan gå lätta lektioner utan problem och hon kan gå för duktiga ryttare som rider henne i en bra form, men däremellan sliter hon för mycket på sig. Det är dock tänkt att hon ska gå kvar deltid i verksamheten så länge det funkar.
 
Ni som köpt fd lektionshästar, har det gått att rida ut på dem ensamma, ha dem i hage/stall ensamma när de andra hästarna blir ridna?
 
Ni som köpt fd lektionshästar, har det gått att rida ut på dem ensamma, ha dem i hage/stall ensamma när de andra hästarna blir ridna?

Där var största problemet. Jag lät henne landa och bli trygg med den nya livssituationen. Sen började jag rida ut henne med sällskap och promenera utan sällskap och efter några månader kunde jag rida ut ensam, även om hon aldrig blev helt bekväm med det.
Likadant med att vänja henne att vara ensam i stallet, det tog lång tid och måste övas på nytt när hon bytte stall.

Ensam i hage lät jag henne aldrig vara, jag anser inte att hästar ska vara det. Hon hoppade staket vid något tillfälle då jag försökte vänja henne och sedan lät jag det vara på grund av skaderisken. De sista åtta åren hade hon alltid sällskap av en avkomma.
 
Ni som köpt fd lektionshästar, har det gått att rida ut på dem ensamma, ha dem i hage/stall ensamma när de andra hästarna blir ridna?

Jag köpte min änglaponny från ridskolan, han hade inga problem att vara ensam inne eller ute men var inte så förtjust i att ridas ut själv.
 
Tack för svar. Har lekt lite med tanken på att höra en en av våra favvohästar på ridskolan skulle kunna tänkas vara till salu för en rimlig peng men känner mig tveksam till det då vi är i stallet på andra tider än de andra ryttarna och därför inte har ridsällskap så ofta. Det är ett privatstall, inte så stort så det skulle teoretiskt sett kunna hända att hon skulle få stå inne eller i hage ensam någon gång.
 
Ni som köpt fd lektionshästar, har det gått att rida ut på dem ensamma, ha dem i hage/stall ensamma när de andra hästarna blir ridna?

Inga problem med mina :) Den första var en väldigt trygg och stabil häst i ALLA situationer, han tog verkligen allt med ro. Den andra blir lite orolig om han blir helt ensam ute (dvs inga hästar inom synhåll alls) men annars inga problem, han hade tävlat en del redan när jag köpte honom så han var ju van att göra saker på egen hov också.
 
Ni som köpt fd lektionshästar, har det gått att rida ut på dem ensamma, ha dem i hage/stall ensamma när de andra hästarna blir ridna?
Jag skulle säga att det är väldigt beroende på häst. Ridskolehästar är såklart sällan vana vid att ridas själva, men det är väldigt olika hur lätt de vänjer sig vid att göra saker på egen hand. En del tycker inte alls om det, andra tycker det är helt ok. Många kan ju vara vana från ett tidigare liv att vara själva och har inga problem, andra har alltid hatat det och av bl a den anledningen sålts till ridskola, för att de trivs bäst om de alltid får vara med flocken. Men det har ju rimligen personalen koll på, hur flockbunden en specifik häst är.

Det beror ju lite på ridskolan också - om hästarna tävlas och går privatlektioner utöver den vanliga lektionsverksamheten blir de ju vana att vara själva även på ridskolan.
 
Är det någon här som köpt en ridskolehäst?
Var den tillsalu, eller la ni ett bud till ägaren? :)

Både min förra och min nuvarande. Båda var ”bråkiga” på ridskolan och funkade inte i verksamheten. Jag jobbade på respektive ridskola så jag kände hästarna innan jag fick hem dem.
Båda blev både helt annorlunda än vad de var på ridskolan men det tog tid. Kändes dock härligt att få hjälpa en häst som var på fel plats.
Min förra går faktiskt som skolhäst på ett ridgymnasium nu och det funkar bra :)
 
Köpte min första häst från en ridskola, min gammeltant.
Hade hyrt henne 2 somrar innan, så jag frågade om jag fick köpa loss henne sedan.
Fick 6 år ihop innan hon gick bort som 23½ åring i fång:cry:
Hon hade en hel del "tricks" från ridskolan, som hon behöll livet. Som att sticka när man ledde henne (inte med kedja under hakan) och bocka när man red barbacka.
Dagen innan hon togs bort, så stack hon under en promenad:)
Hade inga problem att vara ensam, var låg i rang
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 209
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
828
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Hästnyheter Förra året la Sölvesborgs ridklubb ned sin verksamhet på grund av miljonskulder. Nu köper kommunen ridanläggningen av klubben som kan...
Svar
0
· Visningar
127
Senast: Gunnar
·
Avel Av ren nyfikenhet: Om ni fick korsa vilka två raser som helst för att få fram den perfekta ridskolehästen, vilka skulle det vara...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
13 818
Senast: Soffan03
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp