Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

kl
Jag anser att det visst spelar roll vilken bomFRI sadel man rider i!!!!!

Jag hade en Barefoot till min musklade islänning och han fick MYCKET sämre ryggmuskler i den än i min ST Espaniola!!!
Han tappade muskler i Barefooten men byggde i ST:n.
Med ST är det inte bara koppjärnet som ska passa! Sadeln är såpass hård att den inte passar till alla typer av hästar. Läs vad jag skrev en gång till, om sadeln PASSAR så spelar det ingen roll vilken bomlös man rider i. Din häst gillade uppenbarligen inte Barefooten eller så blev din ridning annorlunda i den. Min häst avskydde ST. Men om det finns flera bomlösa som passar hästen så spelar det ingen roll om det är en mjuk eller hård bomlös eller ens en bomsadel, hästen kommer muskla sig bra i alla fall.
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Nackdelen med att bossorna inte är flyttbara är ju att sadeln måste passa från början, du kan inte ändra något själv. Tyvärr vet jag inte så mycket om den nya ST modellen, mer än att det är en hård bomlös, men Kaupre svarar ju inte på mina frågor :devil:
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Vad vill du veta? Jag kan säkert svara, om inte annat kan jag gå ut och klämma och sedan svara...
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Men om hästen ändrar sig så måste man ju byta koppjärn då eller hur?Min häst har inte haft några problem med min barefoot så det där måsta ju vara från häs ttill häst och från ryttare till ryttare.

I en bomlös måsta ju även padden vara en viktig del......
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Nackdelen med att bossorna inte är flyttbara är ju att sadeln måste passa från början, du kan inte ändra något själv. Tyvärr vet jag inte så mycket om den nya ST modellen, mer än att det är en hård bomlös, men Kaupre svarar ju inte på mina frågor :devil:

Hur menar du med hård?Hård i allmänhet eller hård att sitta i ?
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Jag tycker inte den är hård varken i sits eller om man böjer fram- mot bakvalv. Faktiskt.
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Hur tycker du att den är att rida i? Vad tycker din/a häst/ar om den? Kvalitet? Värd sitt pris?

Allmän trådfråga: Jag surfade runt och hittade Charismas bomlösa, TackOnBack, http://www.tackonback.com/Bomlost.htm. Fick även tips om den idag från en bekant. Någon som har erfarenhet av de sadlarna? Synpunkter? Hur är de jämfört med övriga som har tagits upp här?
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Men om hästen ändrar sig så måste man ju byta koppjärn då eller hur?Min häst har inte haft några problem med min barefoot så det där måsta ju vara från häs ttill häst och från ryttare till ryttare.

I en bomlös måsta ju även padden vara en viktig del......

Jag har inte behövt byta koppjärn på det Bork har ändrat sig. Trots att han som du vet är islänning och får stoor mage på sommaren. Han är ju rakad på vintern men mer slimmad då.
Möjligen att koppjärnet varit något trångt på sommaren men inget som visat sig i muskulaturen eller på pålles beteende alls. Och han är ju otroligt känslig för obehag av sadeln.

På ST sadlarna behövs inte pad då det är bossor under som på en bomsadel.
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Nackdelen med att bossorna inte är flyttbara är ju att sadeln måste passa från början, du kan inte ändra något själv. Tyvärr vet jag inte så mycket om den nya ST modellen, mer än att det är en hård bomlös, men Kaupre svarar ju inte på mina frågor :devil:

Fast det är ju bara på Dressagen och Gaitern - de andra sadlarna har fortfarande flyttbara.
Enligt Micke så ska sadeln bli mer stabil och passa bättre - där vet jag inte om jag kan hålla med (åtminstone i tanken) men jag har ju inte sett eller klämt på dessa sadlar tyvärr.

Detta med att de ska vara hårda kan jag inte hålla med om alls!!! Min STE och min kompis STD (ej nyaste) är det inga problem med att böjja ihop och de är väldigt följsamma men inte alls lika sladdriga som barefooten eller torsion - har haft båda.
Dessutom behöver man inte oroa sig för att paden har åkt snett som den gärna kunde göra på dessa sadlar.
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Kan man avlägsna förstärkningarna själv? Hur känns sadeln då? Som den gamla dressyrsadeln eller mjukare? Är den så stabil som en bomsadel eller sjunker sätet ner lite som den gamla dressagen?
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

ST är hårda som bomsadlar, inte mjuka som Torsion. Att sitta i är de väl rätt sköna, men jag menar att den är hård för att vara en bomlös.
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Fast det är ju bara på Dressagen och Gaitern - de andra sadlarna har fortfarande flyttbara.
Enligt Micke så ska sadeln bli mer stabil och passa bättre - där vet jag inte om jag kan hålla med (åtminstone i tanken) men jag har ju inte sett eller klämt på dessa sadlar tyvärr.

Detta med att de ska vara hårda kan jag inte hålla med om alls!!! Min STE och min kompis STD (ej nyaste) är det inga problem med att böjja ihop och de är väldigt följsamma men inte alls lika sladdriga som barefooten eller torsion - har haft båda.
Dessutom behöver man inte oroa sig för att paden har åkt snett som den gärna kunde göra på dessa sadlar.

Jag har provat STE och STD (gamla). Båda var hårda enligt mig, STD var ju ändå bekväm och kändes mjukare överlag än STE (som var stenhård på alla håll och kanter, min M&N var lättare att böja ihop än den...)
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Du får komma och känna på min :p
Den går att böja ihop utan problem - om jag kommer ihåg ska jag ta kort när jag gör det.
Tyvärr har jag kort minne så chansen är nog inte så stor att jag kommer ihåg :o :(
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Ja men jag tänkte mer på de bomlösa sadöarna som behöver pad,där måsta ju padden vara det viktigaste och inte om sadeln är från börjes eller en dyrare variant.

jag vet att det inte behövs pad till st sadlarna;)
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

ST är hårda som bomsadlar, inte mjuka som Torsion. Att sitta i är de väl rätt sköna, men jag menar att den är hård för att vara en bomlös.

Okej,jag har bara ridit i espaniola en gång och tycjer att jag satt fats typ...i min bomlösa jag har tycker jag att jag har mer rörelse frihet.
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Du får komma och känna på min :p
Den går att böja ihop utan problem - om jag kommer ihåg ska jag ta kort när jag gör det.
Tyvärr har jag kort minne så chansen är nog inte så stor att jag kommer ihåg :o :(

Påminna påminna,,,,nyfiken nyfiken;)
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

1. Ta hjälp av utprovare/butik och köpa en dressyrsadel med bom. Sadeln måste ha plats för hästen att muskla sig och ev fyllas ut med pad i början. Senare köpa en hoppsadel. Risken med det är att jag snart är i sadelträsket igen när hästen har musklat sig. --> Två sadlar måste bytas om han inte kan ha en modell där man kan byta koppjärn eller ändra bommen.
Detta alternativet hade jag kört på, men så är jag ganska så traditionell i mina sadelvanor också.

Men behöver du verkligen två st sadlar?
Jag hade köpt en allround sadel som jag och hästen trivdes i, som hade bred kanal och som ger utrymme för det mesta. Innan musklerna är på plats hade jag paddat upp och sett till att den sitter bra.

Man ska inte hänga upp sej för mycket på det där heller. Det viktiga är att sadeln sitter bra som hästen ser ut för det mesta!
Vad som helst kan hända med dej som ägare (tex bryter foten) och hästen blir stående ett tag, dvs tappar muskler. Någonstans måste man kompromissa när kroppen inte ser likadan ut hela tiden. En bra kortsiktig kompromiss är en pad som ser till att sadeln bärs upp rätt av hästens rygg.

Numera finns det ju fina sadlar där bommen går att ändra med en skrivmejsel för den kunnige.
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Det är bra charmant! :D
Anna kommer till oss på onsdag och då hoppas jag på att komma ihåg att ta kort på sadelen min.
Hanna ska ju vara med så då kan hon ta kort tänkte jag.
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Ja men jag tänkte mer på de bomlösa sadöarna som behöver pad,där måsta ju padden vara det viktigaste och inte om sadeln är från börjes eller en dyrare variant.

jag vet att det inte behövs pad till st sadlarna;)


Absolut har paden en stor betydelse! Det håller jag med om.
Men jag tror att om en sadel är sladdrig så kan inte paden väga upp hela vägen. Och sen tycker jag att de sadlarna gärna sätter en i stolsits.
Vet inte om du använt din på mer breda hästar än din Musse?
Bork är ju NÅGOT bredare.... och då blir det lättare stolsits, tänker jag.
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Okej,jag har bara ridit i espaniola en gång och tycjer att jag satt fats typ...i min bomlösa jag har tycker jag att jag har mer rörelse frihet.

Du får väl testa min nästa gång det är clinic - under fler ridpass tänker jag så du känner in dig ordentligt.
Bara att säga till om du skulle vilja det - då tar jag med den.

Fast jag kan nog vara benägen att hålla med om att man sitter mer "löst" i ex Barefooten, men jämför jag med min Prestige som jag hade så är det milsvidder från Espaniolan.
Jag tycker nog att man sitter "fast" på ett bra sätt i STE:n då jag har kammrarna som håller mig mer kvar när pålle bockar men inga stora benstöd som håller fast benen. Jag kan mao sätta mig hur jag vill med säte/ben men har ett djupt säte.


Jaja... Borkansvammel så här mitt i natten..... Bättre beskrivning och mindre trams hade det nog varit om det hade varit tidigare på dagen tror jag.....:D
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Min häst har ganska dåliga ryggmuskler, hög manke och den sadel jag har är dressyr sadel vilket gör att den inte är så bra för att...
Svar
12
· Visningar
1 261
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 719
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag är total nybörjare när det kommer till bomlösa sadlar. Ha blivit förtjust i en chezz calido och vill köpa en till min häst då de...
Svar
1
· Visningar
1 349
Utrustning Vi ska köpa en ponny som hos nuvarande ägare enbart rids i dressyr och de har därför inte satsat på hoppsadel till honom utan köpt en...
Svar
13
· Visningar
3 707
Senast: Harbor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp