Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Tack för tipset, men läs gärna mina inlägg nr 41 och 58 en gång till. Där förklarar jag varför jag inte vill ha bara en allroundsadel igen och att jag har köpt en sadel nu. Min senaste allroundsadel passade utmärkt till uteritter och hoppning på låg nivå. Tyvärr var den helkass för mig att rida dressyr i. Den var till mera besvär än nytta. Sadeln låg inte tillräckligt bra på hästen heller vid krumelurridning. Vid uteritt och hoppning låg den OK.

Det är inte lättare att hitta en passande allroundsadel, snarare svårare. Tro mig. Butikerna har generellt sett ett uselt sortiment när det gäller allround. De tar mest hem dressyr- och hoppsadlar och tittar på en som om man är knäpp när man frågar efter allround. De begagnade allroundsadlarna är oftast för smala för hästen eller för små för mig.

Jag vet att den bomlösa utesluter hoppning. Det gör i princip dressyrsadeln också. Därför kommer en hoppsadel eller allround mot hopp att inhandlas så småningom, men jag har lättare för att avstå från hoppning än övrig ridning.
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Tack för tipset. Jag har testat Wintec. De ligger inte bra på hästen och jag tycker inte om syntetsadlar.
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

Sorry, jag missade att du redan köpt sadel. :o Men jag har fattat att du egentligen inte vill ha en allroundsadel. Ville bara förstärka att krasst ekonomiskt är det ett förnuftigt alternativ.
Jag håller med dig om att allroundsadlar för tillfället är "ute" och kan vara knepiga att få tag i. Har man som jag en bred häst så blir det inte lättare, vill man dessutom ha en brun så hamnar man på specialbeställning om inte Globus Loke funkar. Men eftersom jag har letat en hel del så påstår jag ändå att med den bomvidd du behöver så går det att få tag i allroudsadel till hyffsat pris, både nya och begagnade. Men som sagt, det är ju under förutsättning att man vill ha en.;)
 
Sv: Köpa sadel till dåligt musklad häst - bom eller bomlös?

När det gäller den ekonomiska aspekten har du helt rätt.

Vi har olika erfarenheter när det gäller utbudet på allroundsadlar. Jag har letat massvis både i butiker och på nätet bland nya och begagnade allroundsadlar. En sadel med vid bom (typ t ex Stübbens 33,5") som är åt det rakare hållet i kombination med 17,5-18" i sits som jag behöver är skitsvårt att hitta begagnat. Nya finns som sagt i princip inga hemma i butikerna mer än Globus Loke. Det slutade med att jag köpte en ny sådan nu i vår för att jag hoppades att den skulle funka. Det gjorde den alltså inte tillräckligt bra. Att beställa en ny allroundsadel i rätt storlek på vinst och förlust utan att ha kunnat prova innan kändes för vanskligt. Hade jag vågat göra det hade jag kanske kunnat få en allroundsadel i något annat märke.

Tyvärr har inte min häst Stübben 30" och min rumpa passar inte i 17". Hade vi gjort det hade det varit plättlätt att shoppa sadel.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Min häst har ganska dåliga ryggmuskler, hög manke och den sadel jag har är dressyr sadel vilket gör att den inte är så bra för att...
Svar
12
· Visningar
1 262
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 722
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag är total nybörjare när det kommer till bomlösa sadlar. Ha blivit förtjust i en chezz calido och vill köpa en till min häst då de...
Svar
1
· Visningar
1 349
Utrustning Vi ska köpa en ponny som hos nuvarande ägare enbart rids i dressyr och de har därför inte satsat på hoppsadel till honom utan köpt en...
Svar
13
· Visningar
3 708
Senast: Harbor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp