Köpa säng!

cambodia

Trådstartare
Alltså, denna djungel!

Jag måste köpa en ny säng till mig själv, jag är ensam men tänker att man ändå köper en dubbelsäng, eller?

Det bästa är förstås att prova ut en säng men vill ändå ha tips.

Vad har ni för säng?
Vad ska man tänka på?

Läser en del kommentarer och tester men kan vara så olika...

Något jag är riktigt rädd för är att den ska lukta illa. Köpte till exempel madrasser från IKEA till sonen förra året som stank något så fruktansvärt att vi tillslut fick skicka tillbaka dem. Vissa kommentarer säger liknande om till exempel en säng som fått ”bäst i test” och miljövänlig vilket skrämmer mig... vad har ni för erfarenheter kring det?
 
Jag hade nog köpt en Dux-säng om jag hade köpt idag. Har en Hästens som jag är väldigt nöjd med, de har dock gått upp mkt i pris sedan jag köpte min. Jag har 140 cm och bor själv, tycker det räcker gott (men sen får jag inte heller plats med större i mitt pyttesovrum :p).
 
Jag tycker en dubbelsäng känns så tom om man sover i den själv, men å andra sidan kanske barnet sover med dig ofta när han ska bo hos dig och det är värt att skaffa en dubbel därför? Hade hellre köpt en typ 120 eller 140 säng, tillräckligt stort för att ha nattgäster om det är så men i inte så stor att den känns allt för tom.

Har barnet en juniorsäng i dagsläget? I så fall kan du ju tex skaffa en 120-säng som barnet kan få när han blir lite större om du sen själv kanske träffar någon och vill ha en bredare.

Om det inte är jättebråttom tycker jag relativt ofta att man ser olika kampanjer på sängar så det kan ju vara värt att hålla utkik efter. Vi köpte tex en på jysk för några år sedan till långt under ord. pris.
 
För min del har jag gärna en dubbelsäng även om jag är ensam i hushållet, såvida jag inte vill använda golvytan till något annat. 90 cm blir trångt om man vill ha sällskap nån gång, och allt mellan 90 och 180 tycker jag lätt blir bökigt när det kommer till sängkläder och sånt.
Fabrikat... jag har sovit 15 år på ett par Hästens stommar som var 10 år redan innan, och med fräsch bäddmadrass sov jag hur gott som helst. Idag sover jag på ett par Ikea Sultan som jag haft sedan typ 1995 fast de bott i gästrum i kanske tio år under tiden. Ny bäddmadrass sedan ett par år - Ikeas dyraste - och jag sover riktigt bra i dem också. Och en av de skönaste sängar jag sovit i öht är en Jysk av deras näst bästa serie. Så jag tror att man kan hitta bra produkter på många ställen.
 
Alltså, denna djungel!

Jag måste köpa en ny säng till mig själv, jag är ensam men tänker att man ändå köper en dubbelsäng, eller?

Det bästa är förstås att prova ut en säng men vill ändå ha tips.

Vad har ni för säng?
Vad ska man tänka på?

Läser en del kommentarer och tester men kan vara så olika...

Något jag är riktigt rädd för är att den ska lukta illa. Köpte till exempel madrasser från IKEA till sonen förra året som stank något så fruktansvärt att vi tillslut fick skicka tillbaka dem. Vissa kommentarer säger liknande om till exempel en säng som fått ”bäst i test” och miljövänlig vilket skrämmer mig... vad har ni för erfarenheter kring det?

Jag har två resårbottnar från Jysk, sen köpte jag och exet en dyr jätteskön bäddmadrass :) som jag fick med mig. Den gör hela sängen och kostade mer än bottnarna!
 
Jag är själv och har 2x80 cm resårbotten och en 160, 5 cm tjock, bäddmadrass från Ikea. Sover som en sjöstjärna i mitten :D i början kändes det tomt men nu älskar jag utrymmet, hade inte velat ha smalare än 140.
 
Alltså, denna djungel!

Jag måste köpa en ny säng till mig själv, jag är ensam men tänker att man ändå köper en dubbelsäng, eller?

Det bästa är förstås att prova ut en säng men vill ändå ha tips.

Vad har ni för säng?
Vad ska man tänka på?

Läser en del kommentarer och tester men kan vara så olika...

Något jag är riktigt rädd för är att den ska lukta illa. Köpte till exempel madrasser från IKEA till sonen förra året som stank något så fruktansvärt att vi tillslut fick skicka tillbaka dem. Vissa kommentarer säger liknande om till exempel en säng som fått ”bäst i test” och miljövänlig vilket skrämmer mig... vad har ni för erfarenheter kring det?

Jag hade en 120-säng som singel... underbart! Nu har jag en 160-säng men är ju oftast själv i den pga särbo och det är underbart, det går aldrig att ha för stor säng! Får du plats med en dubbelsäng så kör på det säger jag men iaf minst en 120.

Vi har en sängram från IKEA i trä och sedan dyraste skummadrasserna från Jysk. Vi provade massor av olika sängkombinationer (inte bara på Jysk) eftersom vi båda är lite trasiga i kroppen och de från Jysk hade bäst funktion för pengarna. Exakt den modellen finns inte längre men det är motsvarande den här: https://jysk.se/sovrum/madrasser/skummadrasser/gold/madrass-80x200-gold-f110-wellpur

Vi köpte dem billigt när det var erbjudande och har samma uppsättning hemma hos honom.
 
Ni med jättesängar, sover ni som väderkvarnar eller? Jag har en full size (130cm?) och det är lagom. Lätt att bädda utan att man behöver hjälp och gott om plats till två personer och en gullig schnauzer. Dessutom får den fint plats i ett mindre rum utan att vi har behövt ställa den i hörnet. Jag tycker det är viktigt att ha golvyta på tre sidor av sängen så att den ena personer inte väcker den andra om den måste gå upp mitt i natten. Dessutom är det snyggare när sängen står ”fritt” och kan andas.

Sängen är från West Elm, madrassen från IKEA och ”topper” från Avocado Green Mattresses. Sover som en prinsessa utan ärtor!
 
170? Är det något specialgjord säng?

120,140,160,180 trodde jag bara fanns?

Förlåt OT men blev hemskt nyfiken :D
Jag blev också nyfiken och googlade! Om det är en importerad säng kan det vara vad som helst nästan. Måtten vi har här i USA är ju inte samma som ni har i Sverige, så kanske är 170cm någon slags tysk eller fransk standard?
  • Twin: 38” x 75” | 96.5 X 190.5cm.
  • Twin XL: 38” x 80” | 96.5 X 203cm.
  • Full: 53” x 75” | 134.5 X 190.5cm.
  • Queen: 60” x 80” | 152.5 X 203cm.
  • King: 76” x 80” | 193 X 203cm.
  • California King: 72” x 84” | 183 X 213cm
Detta är alltså mått på madrasserna.
 
Måste också köpa en ny, har billig variant nu från trademax, tror jag (inte jag som köpt). Väldigt skön madrass men blev gropar fort där man sov regelbundet :down:Botten har gett upp helt efter några få år och nu låter det som ett helt aphus om man ens tänker tanken att vända på sig. Så, madrass i all ära men kommer satsa på en bra botten med ordentlig garanti för att slippa böka med ett så stort köp, med allt vad det innebär, snart igen. Därför hade jag köpt 140 åtminstone på en gång, så man får plats två vuxna om omständigheterna förändras. Dessutom ryms det mörkrädda småbarn som kvistar över vid midnatt :D
 
Skulle jag köpa en ny säng och hade plats för det så skulle jag absolut köpa en "dubbelsäng", dvs minst 160 cm men helst 180 eller 200 cm. Har idag 140 cm och den är jätteskön, om man är själv. Är man två blir det trångt, kanske för att jag rör mig mkt. Viktigt såklart med en hel bäddmadrass (och inte tex två madrass på 80 cm för tex en 160 säng).

Det gäller att veta vilken typ av säng/madrass som passar ens kropp (ryggen, höftena etc.). Så rekommenderar, om det går, att åka till sängbutiker och testa. Kroppen (för mig framförallt ryggen) ska avlastas så att säga.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
935
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 730
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 813
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Orolig
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp