köpa sin första häst

mome12

Trådstartare
Hej, jag är inne på banorna att köpa min första häst. Och undrar ungefär vad det skulle kosta i månaden? Samt vad det är man behöver göra/betala varje månad? veterinär, hovslagare osv.
Om jag förstått det rätt så är det försäkring, hovslagare ca varannan månad, mat, träningar...? Är det något mer som MÅSTE göras varje månad?
Hästen jag tänkt köpa är en storhäst ca 165, mellan 6-16 år om det har betydelse. max ca 70.000

Jag har ridit på ridskola i 12 år men slutade för ca 1 år sedan så jag har väldigt mycket kunskap om hästar är bara inte så påläst kring just hur det är att ha en egen häst samt vad som ska göras varje månad. Tacksam för svar från er duktiga hästägare :)))
 
Det beror mycket på var du bor, hur du tänkt hålla hästen, vad höpriserna ligger på i ditt område, vilken tränare du rider för, vilken försäkring du vill ha - om någon alls, om hästen kan gå barfota eller halvskodd eller behöver helskoning... ja du ser, svårt att ge ett rakt svar.

Var i landet bor du?

Sedan skulle jag säga att den verkliga hästkunskapen börjar man samla på sig just när man köper sin första häst. Ridskolor är över lag inte inriktade på att lära folk om hästen som djur och dess behov utan just på att lära folk rida. :)
 
Det beror mycket på var du bor, hur du tänkt hålla hästen, vad höpriserna ligger på i ditt område, vilken tränare du rider för, vilken försäkring du vill ha - om någon alls, om hästen kan gå barfota eller halvskodd eller behöver helskoning... ja du ser, svårt att ge ett rakt svar.

Var i landet bor du?

Sedan skulle jag säga att den verkliga hästkunskapen börjar man samla på sig just när man köper sin första häst. Ridskolor är över lag inte inriktade på att lära folk om hästen som djur och dess behov utan just på att lära folk rida. :)

Jag bor i Östergötland och hästen ska stå i stall/box. och om vi säger att hästen behöver vara helskodd?
 
Det är fortfarande väldigt många okända parametrar. Min häst räknar jag så här på:

Total månadskostnad 8500kr
Boxplats + strö+foder = 5000kr
Hovslagare = ca 700kr/månad
Försäkring = ca 1300kr/månad
Vanliga veterinärkostnader (vaccin, tandkoll, rörelskoll 1ggr/år) =500kr
Förbrukningsvaror = 500kr
Träningar = 500kr/månaden

Jag står ganska dyrt, och kraftfoderkostnaden är hög pga taskiga proteinvärden i grovfodret). Å andra sidan har jag inga extra utgifter för tex manege eller paddock-kort. Jag behöver inte heller åka någonstans för att träna, utan tränare kommer till oss.
 
Du får nog räkna ca 3000 för boxplatsen. Skor 1500-2000kr var 6-8 v. Träningar kan man ju lägga hur mycket pengar man vill på, utrustning likaså. Foder beror på vad som ingår i boxplatsen och vad hästen har för behov. Man får nog räkna absolut minimum 5000 kr i månaden totalt, men det är inte svårt att göra av med mer...
 
Jag skulle räkna med ungefär 1200kr för en helskoning. Det är svårt att ge ett rakt svar, priserna varierar mellan säg 800kr till 2000kr. Viktigt att tänka på är att billigast inte alltid är bäst utan att en dyrare hovslagare kan eventuellt spara pengar i längden. Jag vet inte hur mycket du kan om hovar och hovvård men det är alltid bra att läsa på och kunna ställa relevanta frågor till sin hovslagare, och för att kunna se om något verkar gå åt fel håll och då vid behov kunna byta hovis.

Frågor att tänka på när det gäller uppställning och som brukar påverka priset ordentligt:

- Vill du ha tillgång till ridhus? På gården? Eller duger det med ridavstånd, eller till och med transportavstånd? Kan du nöja dig med en ridbana eller kanske till och med utan ens ridbana utan bara träna på en äng/i skogen?
- Vilken servicenivå vill du ha? Fullservice (fodringar, in- och utsläpp, mockning), någon annan variant på service (vanligt är att fodringar och in- och utsläpp ingår men man får mocka och förbereda foder själv), eller kanske kollektivt där ni i stallet går på schema och sköter alla uppgifter tillsammans?

Jag har tre hästar men de står uppstallade lite olika med olika kostnader som följd. Om vi tar en som exempel går han på lösdrift med fullservice där stråfoder och viss mängd lusern ingår i priset. Han bor i Södermanland och verkas av min stallägare (under överinseende av riktig hovis, ska sägas). Inkl försäkring, veterinär osv kostar han ca 4500 i månaden. Detta är bara för hästen, exklusive träningar och utrustning.
 
Med foder, strö, försäkring, vaccin och hovslagare kostar min häst mig 4500:- per månad.
Då har jag gratis boxplats och räknar inte in träning, utrustning eller annat.
 
Jag kan inte heller ge något direkt svar, men kan ju lista de kostnader jag själv betalar regelbundet. Jag har dock mina hästar på lösdrift hemma, i en billig del av Östergötland, och har två hästar.
  • Hö 12 000 kr/år (3 ton hö småbalar + leverans, har hittills räckt för min minishettis och 150 cm häst), sedan några hundralappar till för att få analys på höet
  • Träning cirka 1 000 kr/månad
  • Hovslagare 1000 kr/varannan månad (2 hästar som verkas, vitt arbete och utbildad hovslagare)
  • Tandkoll – vet inte exakt kostnad då, men gissar på att det landar på 4000-5000 kr för mina två om det inte visar sig vara något konstigt
  • Försäkring 4500 kr/år (Minishettisen: 80 000 kr sjukvård med 20 % rörlig självrisk och 3500 kr fast självrisk; Stora hästen: 80 000 kr sjukvård med 20 % rörlig självrisk och 3500 kr fast självrisk + 28 000 kr livförsäkring, fortfarande unghäst)
  • Vaccination 1400 kr/år
  • Träckprov 1220 kr/år (2 prover med odling, 2 små prover
  • Ridhuskort/medlemskap 800 kr/år
  • Arrende hagar 550 kr/år
Dessa fyra punkter är tillsammans cirka 3500 kr/månad, dvs. 1800 kr per häst. Den stora hästen är dock dyrare än den lilla hästen egentligen i och med att hon äter mer hö och har dyrare försäkring.

Utöver detta tillkommer även saker som jag inte har koll på exakta kostnader eller intervall i kostnaderna:
  • Kontroll av sadeln så att den passar
  • Eventuellt avmaskningsmedel
  • Saltsten, lucern, mineraler - hur mycket som behövs beror på hur värdena ser ut i höet
  • Strö (i mitt fall torv, ganska begränsade mängder)
  • Utrustning till hästarna
  • Staket, saker till stallet, renovering av stallet, allt sådant som måste fixas och köpas in
 
Jag har ridit på ridskola i 12 år men slutade för ca 1 år sedan så jag har väldigt mycket kunskap om hästar är bara inte så påläst kring just hur det är att ha en egen häst samt vad som ska göras varje månad. Tacksam för svar från er duktiga hästägare :)))

Räkna med att det kommer uppstå situationer du aldrig kunnat ana i din vildaste fantasi. Se till du har kunniga människor i din närhet att rådfråga.
 
Hej, jag är inne på banorna att köpa min första häst. Och undrar ungefär vad det skulle kosta i månaden? Samt vad det är man behöver göra/betala varje månad? veterinär, hovslagare osv.
Om jag förstått det rätt så är det försäkring, hovslagare ca varannan månad, mat, träningar...? Är det något mer som MÅSTE göras varje månad?
Hästen jag tänkt köpa är en storhäst ca 165, mellan 6-16 år om det har betydelse. max ca 70.000

Jag har ridit på ridskola i 12 år men slutade för ca 1 år sedan så jag har väldigt mycket kunskap om hästar är bara inte så påläst kring just hur det är att ha en egen häst samt vad som ska göras varje månad. Tacksam för svar från er duktiga hästägare :)))

Du har inte möjlighet att vara medryttare istället, under något år innan du tar steget och köper?
Ridskolelivet förbereder en minimalt på livet som hästägare. Det är två olika verkligheter. Jag var medryttare innan jag köpte loss hästen och steget från medryttare till hästägare handlade mest om ansvar, tid och ekonomi, men jag hade då bra förståelse av vad som krävdes av mig.

Jag tycker det är mer eller mindre omöjligt att budgetera, eftersom det kan skilja sig så mycket från månad till månad. Helt plötsligt behöver man något särskilt fodertillskott, höpriserna går upp, hagkamraten sliter sönder det bästa vintertäcket, hovbölder kräver specialskoning... jag rekommenderar verkligen en rejäl buffert för oväntade utgifter. För de kommer komma.
 
Jag har fasta kostnader på ca 5000:-/månad. Sen tillkommer utrustning, träning, olycksfall, vaccination, träckprov, m m. Och transporten av sig själv till/från stallet.

Sen...tillkommer tiden.
2-4 timmar per dag för skötsel och aktivering. Varje dag.
Tiden att ta sig till/från stallet.
Tiden att kontakta hovslagare, veterinär, foderodlare, tränare o s v.
Tiden för oron över sånt som kan gå fel.
Tiden för att klura ut och bestämma sig för hur man gör rätt (foder, träning, utrustning, skador, vila, stallval o s v).
Tiden för att hinna njuta.
Tiden för socialt drama i stallet eller bland hästkontakter.

Det här med att ha häst är så väldigt mycket mer än romantiska uteritter eller kul träningar. Det är en livsstil och man bör vara beredd att offra rätt mycket annat.
Oavsett om man har ett halvblod eller en shettis. Oavsett väder. Oavsett jobb.

Jag håller med om förslaget att vara medryttare först. Eller börja rida hos nån som har flera hästar. Men klivet från ridskola direkt till egen häst är inte så enkelt som det verkar.
 
Jag köpte en lite arab för 20.000 som går på lösdrift och vi går på kurser regelbundet. Jag räknar med att lösdriftsplatsen och hovslagaren blir 2500 kronor per månad, utslaget över året. Jag har en icke utbildad hovslagare som jobbat hela livet, och det tar ned priset lite. (Min häst har finfina hovar så det behövs inga specialkunskaper, han har inte varit halt på sex år). Jag går på kurser motsvarande ca 500 kronor i månaden. Jag har en försäkring på ca 1500 kronor per år och som täcker olycksfall. Fick direkt ersättning på maxbeloppet på 60.000 kr när han skadade sig allvarligt som liten, inget knussel (IF skötte det direkt med veterinärklinik).

Med detta följer dock att jag behövde köpa en bra dragbil (Honda CR-V) för 38.000 och en hästtransport (Cheval Liberte) för 35.000 för att komma iväg på kurser. Eftersom min häst inte är en standardhäst som inte ger en standardrespons på standardproblem :grin: så får man vara lite mer kräsen med vilka tränare man tar in och vem man tar råd ifrån. Så det är svårt att gå "vanliga" kurser med honom. Jag tycker dock att min hästbudget är helt okej utifrån omständigheterna, och klarar mig bra utan att högprestera.

91462043_10221079090597154_2944861970228051968_n.jpgn
 
Jag bor i Östergötland och har häst på halvinackordering där halm, hösilage och alla stallpass på vardagar ingår.

Månatliga kostnader:
- Boxhyra: 3000
- Hovslagare: 670 (1300 kr var åttonde vecka, helskodd)
- Försäkring: 700 kr i månaden

Sedan brukar jag ta ut equiterapeut ett par gånger om året (900 kr per gång). Tandkoll var 18e månad (1600 kr), tränar en hel del varje månad. Bensinkostnaden har gått upp såklart... avmaskning då och då, och vaccination årligen (fast det är inga större summor i sammanhanget). Lite lusern och mineraler äter han som komplement till hösilaget.

Jag för över 10 000 till hästkontot varje månad (om jag kan) och det försvinner alltså minst 5000 kr ut varje månad.
 
Hej, jag är inne på banorna att köpa min första häst. Och undrar ungefär vad det skulle kosta i månaden? Samt vad det är man behöver göra/betala varje månad? veterinär, hovslagare osv.
Om jag förstått det rätt så är det försäkring, hovslagare ca varannan månad, mat, träningar...? Är det något mer som MÅSTE göras varje månad?
Hästen jag tänkt köpa är en storhäst ca 165, mellan 6-16 år om det har betydelse. max ca 70.000

Jag har ridit på ridskola i 12 år men slutade för ca 1 år sedan så jag har väldigt mycket kunskap om hästar är bara inte så påläst kring just hur det är att ha en egen häst samt vad som ska göras varje månad. Tacksam för svar från er duktiga hästägare :)))
Hur långt är ett snöre? 😉
Allt beror på vilken ”lyx” du vill ha i stallet. Jag har betalt allt från 500-5000 per månad innan det blev eget ställe. I stallet för 5000:- ingick hö och strö. Kraftfoder köpte jag själv+vitaminer. Köper du eget hö+strö kan det bli billigare men också mer jobb med att ev hämta foder sj osv. Jobbar man heltid kan det tex vara skönt med ett stall där man kan köpa till service.
Veterinär behöver du helst ha en buffert för om hästen skadar sig. Annars vaccinera 1 gång om året och ev avmaskning som kostar.
Hovslagare ca 6-8 vecka har många hästar som tidsintervall.
Hur gammal och hög hästen är spelar inte riktigt ngn roll om du inte köper typ en ardenner då jag vet många hovslagare som tar mer betalt för att verka eller sko tyngre hästar.
 
Min pålla är uppstallad nära storstad.

Betalar 3500/månad för boxplats, in&ut-släpp, 4 fodringar/dag med silage, 15 kg silage/dag och ett täcke på/av. Vi har utedass, ridbana, nära till bussar, ridhus på skrittavstånd (fast jag är nästan aldrig där), superfina ridvägar bakom stallet.

Sen tillkommer strö på det, typ 500/månad kanske (min häst är en gris ;-) ).
hovslagare: 1600/5e vecka
träningar: 300/gång oftast, och tränar minst 1 gång/vecka
mineraler: som jag inte vet vad de kostar, blandar egna efter höanalysen.
vaccination och tänder 1 gång/år och sen diverse veterinära åtgärder stup i kvarten.

Jag ger lite lusern med mineralerna, men det ären så liten mängd/kostnad att jag inte riktigt räknar det.

Men ja sen beror det ju helt på.
 
Jag ser att många redan svarat dig. Våra kostnader är ungefär som övrigas, men jag tycker man får göra en skillnad på var som är valbart respektive nödvändigt.

Dottern och jag tränar dressyr varannan vecka för 395 kr per tillfälle (privatlektion). Absolut en lyx, men faktiskt nödvändigt, i synnerhet för dottern.

Vi har en hästbuffert och tråkigt nog måste jag berätta att den nog kan vara väl tilltagen och ändå uppkommer dyra och ganska oförutsedda kostnader.

Jag tänker inte bara på olyckor, utan behov av en ny sadel (om den man fick med hästen tex, inte var bra nog, eller hästen har ändrat sig i kroppen), täcken som gått sönder etc.

Att ha häst är dyrt och det tar massor av tid och engagemang! Och som någon sade, det är en livsstil. Man har inte mycket tid för andra sociala aktiviteter, om man inte har fullservice i stallet samt kanske egen medryttare.
 
Jag har en häst-hundbuffert på 50.000. Den är till för om något händer djuren eller deras utrustning. Köper jag något dyrt så fyller jag på bufferten när skatteåterbäringen kommer. Jag har ingen större koll på vad jag får ut för veterinär, men om det händer något, är det alltid självrisker och andra kostnader så det är skönt att ha en buffert så det inte påverkar familjens vardagsekonomi i större utsträckning. Bufferten hade jag sparat ihop innan jag köpte hästen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 380
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
685
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 229
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
840
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp