Köpa travare

Kiwi21

Trådstartare
Hej!
Jag har hittat en travare för 40 000 kr, hon är ett sto på 3 år (född 2017), och jag har totalt förälskat mig i henne. Säljarna kan tänka sig att sälja henne som ridhäst och jag funderar på att slå till. Men nu undrar jag om det är en bra idé att köpa en ung travare som gått på travet sen juli 2019, för att sedan rida in de på nytt som ridhäst. Finns det något jag måste tänka på?
 
Hej!
Jag har hittat en travare för 40 000 kr, hon är ett sto på 3 år (född 2017), och jag har totalt förälskat mig i henne. Säljarna kan tänka sig att sälja henne som ridhäst och jag funderar på att slå till. Men nu undrar jag om det är en bra idé att köpa en ung travare som gått på travet sen juli 2019, för att sedan rida in de på nytt som ridhäst. Finns det något jag måste tänka på?

Första och viktigaste frågan: har du kunskapen som krävs för att skola om en travare? Det är mycket att tänka på för att få hästen att arbeta korrekt, från skjutkraft till bärkraft.
 
Hej!
Jag har hittat en travare för 40 000 kr, hon är ett sto på 3 år (född 2017), och jag har totalt förälskat mig i henne. Säljarna kan tänka sig att sälja henne som ridhäst och jag funderar på att slå till. Men nu undrar jag om det är en bra idé att köpa en ung travare som gått på travet sen juli 2019, för att sedan rida in de på nytt som ridhäst. Finns det något jag måste tänka på?

En sak i just det här fallet kan vara att hästen tappar sitt värde (pengarna du gav) när du köper henne och inte längre brukar den som travhäst. Möjligen om det finns ett värde i hästen som avelssto inom trav (om allt fungerar som det ska).

Tycker du om hästen och är beredd att betala ett pris som är högre än vad jämförbara hästar kostar för tänkt användningsområde, så är mitt råd att du tar hjälp av kunnig tränare med erfarenhet av ridtravare för omskolning för att få till det så bra som möjligt för er båda.

Sen är det kanske bra om du får hjälp av någon med lite kritiska ögon att titta på hästen innan köpet. Utöver vetkollen då. Ser den ut att ha hyfsade fysiska förutsättningar till det du vill göra?
 
Första och viktigaste frågan: har du kunskapen som krävs för att skola om en travare? Det är mycket att tänka på för att få hästen att arbeta korrekt, från skjutkraft till bärkraft.
Jag kan arbeta hästar i en ganska bra form, och kommer ta hjälp av tränare. Eller är det bättre att låta en annan ryttare som kommit längre i sin ridning rida hästen?
 
Massor finns det att tänka på men frågan är väl vad du vill få ut av ditt hästägande?
En häst avlad för att springa fort framför vagn är ganska mycket svårare att utbilda än de som är avlade för just ridning.
Vissa är även ofördelaktigt byggda för ridning och då har man lite fler premisser att förhålla sig till.

Jag har ägt två travare jag red och även ridit in/utbildat 4st. Bara att gå in på en volt, balanserad trav på fyrkantsspåret kan liksom ta mycket tid och det kan man inte stressa förbi.
 
Jag kan arbeta hästar i en ganska bra form, och kommer ta hjälp av tränare. Eller är det bättre att låta en annan ryttare som kommit längre i sin ridning rida hästen?
Varför inte köpa en annan häst om du har 40 tusen till godo och sen innan inte är ridtravarefrälst? Det är ju lite skillnad.
 
Hej!
Jag har hittat en travare för 40 000 kr, hon är ett sto på 3 år (född 2017), och jag har totalt förälskat mig i henne. Säljarna kan tänka sig att sälja henne som ridhäst och jag funderar på att slå till. Men nu undrar jag om det är en bra idé att köpa en ung travare som gått på travet sen juli 2019, för att sedan rida in de på nytt som ridhäst. Finns det något jag måste
Varför inte köpa en annan häst om du har 40 tusen till godo och sen innan inte är ridtravarefrälst? Det är ju lite skillnad.
jo, har ju kollat runt lite men inte fastnat för någon.
 
Jag kan arbeta hästar i en ganska bra form, och kommer ta hjälp av tränare. Eller är det bättre att låta en annan ryttare som kommit längre i sin ridning rida hästen?

Vad är en bra form?

Det handlar om kunskap att skola om hästen, från att springa fort med en vagn till att bära en ryttare utan att få förslitningsskador. Vet du hur du går tillväga?

Spontant skulle jag säga att du nog får ut mer av en ridhäst.
 
Tack för alla svar! Superhjälpsamt. Har nog tänkt om lite nu, dels har jag nog inte kunskapen som krävs och såklart priset (:

Det är nog klokt. :)

Vänta med att köpa. Rid lektion och utvecklas med tränarstöd, bli medryttare på en häst i stallet kanske och rid privatlektioner?

Vill du sen ha en trevlig egen häst så titta på en som är väl inriden och kan fungera som läromästare. Travare kan vara jättefina men kräver en hel del för att skolas om.
 
Ingen aning om vad dom kostar för trav men dom allra mest välutbildade ridtravarna kostar inte ens hälften 🤗

För en travhäst tänkt att användas i trav är det ju inte jättemycket, säkert en okej amatörhäst. Har man verkligen förälskat sig i just den hästen så. Man kan ju knappast förvänta sig att någon säljer en tilltänkt hopphäst till en gnutta av priset för att man själv bara vill rida dressyr, eller en fin femgångare bara för att man själv vill ha en ponny med tre gångarter att lufsa i skogen på.

Men håller med om att kan man inte så mycket om att omskola travhästar och inte måste ha just den hästen vinner man ju en himla massa på att för halva det priset köpa en färdigomskolad.
 

Liknande trådar

Katthälsa Mamma ringde nyss och berättade om senaste veterinärbesöket och funderar lite. Katten: Född 2008, inomhuskatt, pigg, lekfull men klart...
Svar
4
· Visningar
922
Senast: astronaut
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 862
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 898
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 685
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp